sikre den samme font i css?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-08 20:37

Hej

Hvis man har brugt et speciel font i css, hvordan kan man så sikre, at den
bliver brugt på alle folks maskiner?

Er der en smart måde, hvorpå man kan downloade fonten automatisk eller
inkorporere den i koden?

Claus

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-07-08 20:51

Claus Tersgov skrev:
> Hej
>
> Hvis man har brugt et speciel font i css, hvordan kan man så sikre, at den
> bliver brugt på alle folks maskiner?

Nej.

> Er der en smart måde, hvorpå man kan downloade fonten automatisk eller
> inkorporere den i koden?

Det smarteste der findes er overførbare
skrifter, som kun understøttes af Microsoft
(så vidt jeg ved).

Emnet er behandlet i denne artikel:
http://webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-07-08 20:55

Claus Tersgov wrote:
> Hej
>
> Hvis man har brugt et speciel font i css, hvordan kan man så sikre,
> at den bliver brugt på alle folks maskiner?

Ved at gå rundt og installere fonten på brugernes maskiner - hvis brugerne
vel at mærke giver dig lov til det.

> Er der en smart måde, hvorpå man kan downloade fonten automatisk eller
> inkorporere den i koden?

Nej, hold dig til de forholdsvis få vedtagne websikre fonte - og husk at
definere et par alternativer + en generisk font for de tilfælde hvor en
bruger ikke har den af dig ønskede font installeret:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/fontfamily.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-08 21:02

Erik Ginnerskov skrev bl.a.:

> Nej, hold dig til de forholdsvis få vedtagne websikre fonte - og husk
> at definere et par alternativer + en generisk font for de tilfælde
> hvor en bruger ikke har den af dig ønskede font installeret:

Det er egentlig utroligt, at de ikke har lavet det endnu. Det kan da ikke
være særligt svært at lave det sådan, at fonten downloades til en speciel
cache i browseren, og som slettes igen, når folk forlader siden. Det burde
da være nemt for en programmør

Claus

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 21:15

> [...]
> cache i browseren, og som slettes igen, når folk forlader siden. Det burde

At det er muligt - måske endda nemt - er ikke det samme som at det er
rigtigt at gøre det.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Paw Jeppesen

Dato : 10-07-08 09:23

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> cache i browseren, og som slettes igen, når folk forlader siden. Det burde

Det har også noget at gøre med copyright at gøre. Det er jo ikke alle
font-designere der ønsker at "dele" deres font ud til alle.
Derudover er der mange firmaer der har deres engen helt specielt designet
font, som man, af forskellige årsager, ikke ønsker at ligge ude omkring.
Det jeg mener er, at så snart det kan lade sig gøre at hente en font ved
"entry" på en side og slet ved exit, kan det også lade sig gøre at omgå
denne funktion, så den besøgende "beholder" fonten...

Fra : Lars Madsen

Dato : 10-07-08 09:30

Paw Jeppesen wrote:

> [...]
> "entry" på en side og slet ved exit, kan det også lade sig gøre at omgå
> denne funktion, så den besøgende "beholder" fonten...

der findes vist nok en flash + javascript løsning, men den skyder totalt hul i
accessability på siden, har endnu ikke set eksempler på de, men de vil sikkrt
set sjove ud i min FF med flashblock

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 09-07-08 21:55

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Nej, hold dig til de forholdsvis få vedtagne websikre fonte - og husk at
>definere et par alternativer + en generisk font for de tilfælde hvor en
>bruger ikke har den af dig ønskede font installeret:

Eller, hvorfor dog ikke:

Lade den specielle font ha' første prioritet og så angiv
alternativerne efterfølgende.
--
Kerim