Billede følger når man scroller
Fra : Anders Møller Dideri~

Dato : 09-07-08 15:02

Hej.
Er der nogen der ved hvordan man får et billede til at følge
skærmen når man scroller?

Jeg har et billede i en <td> som skal følge med ned når man
scroller.
Ligesom tabellen i venstre side på følgende side:
http://www.leksikon.org/art.php?n=2917

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Holst

Dato : 09-07-08 15:07

Anders Møller Dideriksen wrote:

> [...]
>
> Jeg har et billede i en <td> som skal følge med ned når man
> scroller.
> Ligesom tabellen i venstre side på følgende side:

Forhåbentlig ikke sådan, for det virker da af lort til i Firefox. I
hvert fald i 2'eren.

Fra : Kurt Lund

Dato : 09-07-08 15:38

Holst wrote:

> Forhåbentlig ikke sådan, for det virker da af lort til i Firefox. I
> hvert fald i 2'eren.

Og i 3'eren, og i Opera, og i Safari.

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-08 16:35

Anders Møller Dideriksen skrev:

> Er der nogen der ved hvordan man får et billede til at følge
> skærmen når man scroller?

Jeg forstår ikke hvad du mener med at følge skærmen.

> Jeg har et billede i en <td> som skal følge med ned når man
> scroller.

Det gør det da automatisk?

> Ligesom tabellen i venstre side på følgende side:

Jeg blev ikke klogere af at kikke på den side.

--
Bertel

Fra : Birger

Dato : 09-07-08 17:18

"Anders Møller Dideriksen" <piano.amd@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har et billede i en <td> som skal følge med ned når man
> scroller.
> Ligesom tabellen i venstre side på følgende side:

Det var da ... en gang høns ... at forsøge at efterligne.

Tror ikke det går i tabel-design. En td er der hvor tabellen siger den skal
være - og den følge med, når man scroller.
Ellers er løsningen vist position: fixed i css. Og det går vist ikke, hvis
man bruger tabeller til design...

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-08 18:12

Birger skrev:

> Ellers er løsningen vist position: fixed i css. Og det går vist ikke, hvis
> man bruger tabeller til design...

Jo da. Fixed kan sættes på alle elementer der ikke er inline.

--
Bertel

Fra : Anders Møller Dideri~

Dato : 11-07-08 17:00

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> være - og den følge med, når man scroller.
> Ellers er løsningen vist position: fixed i css. Og det går vist ikke, hvis

Men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan det så lade sig gøre at ændre et
baggrundsbillede, ved brug af onmouseover?

Fra : Birger

Dato : 11-07-08 17:08

> Men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan det så lade sig gøre at ændre et
> baggrundsbillede, ved brug af onmouseover?

Det skal vist kunne lade sig gøre css.
Giv dit element en klasse men det ene billede
lav en tilsvarende definition for klasse:hover, med det billede du vil have,
når musen er over.
Så skulle det vist virke...

..bck {
backround-image : url( "billede1.jpg");
}
..bck:hover {
backround-image : url( "billede2.jpg");
}

Ellers har Jørgen sikkert et godt forlag. ;>)
Det kan også gøres med javascript.

Birger
-----

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 11-07-08 21:19

Birger wrote:

> [...]
> Giv dit element en klasse men det ene billede
> lav en tilsvarende definition for klasse:hover, med det billede du

Lige bortset fra at hover på andet end links ikke virker i IE (i det mindste
ikke versioner op til og med 6) ;-(

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-07-08 21:34

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev

> Lige bortset fra at hover på andet end links ikke virker i IE (i det
> mindste ikke versioner op til og med 6) ;-(

Og kun op til ie6.
ie7 klarer det fint.

Det er netop hover-tilstanden der udnyttes til moderne flyout-menuer, hvor
man så gerne kalder et javascript hvis browseren er ie6 eller mindre.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 13-07-08 22:25

Birger skrev:
> [...]
> backround-image : url( "billede2.jpg");
> }
>
> Ellers har Jørgen sikkert et godt forlag. ;>)

Ovenstående er udmærket og vil
fungere i alle browsere undtagen
IE<7. Det problem løses lettest ved
at bruge den Microsoft-specifikke
behavior-egenskab:
body {
behavior: [sti]csshover.htc
}

De flyout-menuer, andre omtaler,
er som regel baseret på li:hover,
der heller ikke virker i IE<7.

Også her er whatever:hover fin -
se
http://www.xs4all.nl/~peterned/examples/cssmenu.html

Husk at det er background og ikke
backround.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-08 07:22

Anders Møller Dideriksen skrev:

> Men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan det så lade sig gøre at ændre et
> baggrundsbillede, ved brug af onmouseover?

Den teknik har jeg benyttet her:

   http://lundhansen.dk/

Det virker også i IE6 fordi billederne er links til nogle
hjemmesider.

Hvis der ikke var egentlig brug for et link, ville jeg i dag
overveje at ignorere at det ikke virker i IE6.

Princippet er at jeg udskifter billedet. En anden metode går ud
på at klistre de to billeder sammen ved siden af hinanden og så
via CSS styre hvilken del af det der vises i en given situation.
Den har jeg ikke afprøvet.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-07-08 19:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> En anden metode går ud
> på at klistre de to billeder sammen ved siden af hinanden og så
> via CSS styre hvilken del af det der vises i en given situation.
> Den har jeg ikke afprøvet.

Jeg tror, det var Martin Hintzmann, der for et par år siden lavede en demo
af den teknik. Det fungerde faktisk fint, jeg mener det var noget med
onmousover - altså javascript.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 21:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis der ikke var egentlig brug for et link, ville jeg
> i dag overveje at ignorere at det ikke virker i IE6.

Det er for tidligt at ignorere IE6:
http://fdim.dk/?pageid=89 - her siger den > 23%.

Over halvdelen af de pc'er jeg har på bordet hver dag,
har fortsat IE6 installeret.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 13-07-08 21:54

Allan Vebel skrev:

> Over halvdelen af de pc'er jeg har på bordet hver dag,
> har fortsat IE6 installeret.

Er det privates pc'er? Og har du prøvet at spørge dem,
hvorfor de ikke bruger Windows Update, eller hvorfor de
bevidst har fravalgt IE7?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs om de nye funktioner i Internet Explorer 7

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 23:21

Kim Ludvigsen skrev:

> Er det privates pc'er?

Ja!

> Og har du prøvet at spørge dem, hvorfor de ikke
> bruger Windows Update, eller hvorfor de bevidst
> har fravalgt IE7?

Nej, det er kundens eget valg - det blander jeg mig
ikke i. Jeg kan dog se at opdateringen til IE7 er valgt
fra i mange tilfælde.

Sælger jeg en ny pc med XP, er den fortsat med IE6,
den opdaterer til SP3 og IE7 - det er nemt fra min
usb-pen.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-08 00:08

Allan Vebel skrev:

> Nej, det er kundens eget valg - det blander jeg mig
> ikke i.

Jeg tænkte, at det måske var relevant, hvis grunden til at
du havde fået fingre i computeren skyldes, at de har fået
skidt ind på computeren på grund af manglende brug af
Windows Update.

> Jeg kan dog se at opdateringen til IE7 er valgt
> fra i mange tilfælde.

Jeg ved, at der er nogle som foretrækker 6'eren, men jeg
ville have troet, at de fleste IE6-brugere var dem, der ikke
kunne finde ud af at bruge Windows Update.

Lige en tanke - kan det være fordi der er tale om
piratkopier, hvor det vist kan være en fordel ikke at bruge
Windows Update?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk

Fra : Allan Vebel

Dato : 14-07-08 01:18

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg tænkte, at det måske var relevant, hvis grunden
> til at du havde fået fingre i computeren skyldes, at de
> har fået skidt ind på computeren på grund af
> manglende brug af Windows Update.

Det er meget sjældent tilfældet. I enkelte tilfælde ser
jeg en så gammel pc, at den slet ikke har en SP, og
når jeg opdaterer den, har den ikke ram nok til at
fungere.

Mere ram på en ældre pc er ikke til at betale, hvis det
overhovedet kan skaffes.

> Lige en tanke - kan det være fordi der er tale om
> piratkopier

Piratkopier kan ikke opdates i dag.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-08 07:12

Allan Vebel wrote:

> Ja!

> Nej, det er kundens eget valg - det blander jeg mig
> ikke i. Jeg kan dog se at opdateringen til IE7 er valgt
> fra i mange tilfælde.

Lige et følgespørgsmål.
Er IE6 så den eneste browser, eller har man installeret Firefox ved siden
af ?

Jeg bruger selv Win2K, og undere mig lidt over at alle andre
programleverandører kan finde ud af at lave programmer til den, men MS ikke
kan finde ud af at lave en IE7 til denne.

Et andet aspekt er, at ikke alle gider at installere det monster bloatware,
der hedder .NET.

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-07-08 15:40

Stig Johansen wrote:

> Lige et følgespørgsmål.
> Er IE6 så den eneste browser, eller har man installeret Firefox ved
> siden af ?

Der er ikke problemer med at installere en masse andre browsere ved siden af
IE. Og i modsætning til IE tillader de andre browsere uden videre at man har
flere versioner liggende side om side.

> Jeg bruger selv Win2K,

Bruger du Win2K er der desværre ikke mulighed for at komme højere op i
IE-versioner end 6 som normal-installation, men fra browsers.evolt.org kan
du hente tidligere versioner i udgaver der bare skal pakkes ud for at kunne
køres side om side med den yngste.

> undere mig lidt over at .... MS ikke kan finde ud af at lave en IE7 til
> denne.

Det er nok ikke et spørgsmål om at kunne finde ud af det, snarere manglende
vilje til at lave IE 7 til ældre Windows-versioner end XP.

Erik Ginnerskov

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-08 21:05

Stig Johansen skrev:

> Lige et følgespørgsmål.
> Er IE6 så den eneste browser, eller har man
> installeret Firefox ved siden af?

Nej, det er sjældent jeg ser andre browsere på hr
og fru Jensens pc.

Jeg er endda flere gange blevet skældt huden fuld
fordi jeg har tilladt at opdatere til IE7 - nok fordi den
er så meget anderledes.

IE7 kommer med Windows Update, som jeg sætter
til Automatisk, så kan folk selv vælge.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-07-08 23:22

Allan Vebel skrev:

> Det er for tidligt at ignorere IE6:

Det var heller ikke helt det jeg skrev. Jeg mente specifikt at
man kunne overveje at ignorere at den ikke skiftede et billede
ved hover. På min lundhansen-side har det jo ikke nogen
brugsmæssig funktion.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-07-08 23:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg mente specifikt at man kunne overveje at
> ignorere at den ikke skiftede et billede ved
> hover.

Det var derfor jeg reagerede. Hvorfor skal IE6-
brugere have en dårligere oplevelse?

Ja, der er masse der er forbedret i IE7, men vi
er fortsat nødt til at tage hensyn til at IE6-brugere
kan det samme.

> På min lundhansen-side har det jo ikke nogen
> brugsmæssig funktion.

Det er ligegyldigt i denne sammenhæng - det
skal bare fungere ensartet, og det kan lade sig
gøre.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 14-07-08 00:17

Allan Vebel skrev:

> Det var derfor jeg reagerede. Hvorfor skal IE6-
> brugere have en dårligere oplevelse?

Jeg må indrømme, at jeg ikke vil tage det helt store hensyn
til IE6-brugerne, hvis bare de kan bruge siderne. Det er
ikke nødvendigvis det samme som, at de får en dårlig
oplevelse, de går bare glip af noget.

> Det er ligegyldigt i denne sammenhæng - det
> skal bare fungere ensartet, og det kan lade sig
> gøre.

Jeg benytter en fast menu på min signaturside, og i
modsætning til Bertels side, så er der her tale om en
brugsmæssig funktion. Det skulle nok kunne lade sig gøre, at
lave funktionen i IE6 ved hjælp af det JavaScript, der
emulerer IE7. Men det har jeg bevidst fravalgt at bruge. Jeg
synes kun, det er helt fint, hvis brugerne opdager, at deres
oldsag ikke kan det samme som nyere browsere. Så kan det
være, de opdaterer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-07-08 05:55

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Jeg må indrømme, at jeg ikke vil tage det helt store hensyn til
> IE6-brugerne, hvis bare de kan bruge siderne. Det er ikke nødvendigvis det
> samme som, at de får en dårlig oplevelse, de går bare glip af noget.

Sådan har jeg det også.
Selvfølgelig skal det virke og se ordentligt ud i IE6 også, men den sidste
finish gider jeg ikke gøre det store ud af.
På én af mine sider har jeg en dropdown-menu, der er svagt gennemsigtig når
man ser den med Firefox, Opera eller Safari.
IE-brugere ser den ikke som gennemsigtig (fordi IE ikke understøtter
opacity)
Det kan jeg godt leve med, når nu alternativet er at hele menuen holder op
med at virke, hvis jeg indsætter den MS-specifikke filter-ting
(alpha-opacity).

> Jeg benytter en fast menu på min signaturside, og i modsætning til Bertels
> side, så er der her tale om en brugsmæssig funktion.

Jeg måtte lige tjekke det i IE6. Jeg havde ikke lagt mærke til den faste
menu før.
Men et godt eksempel på noget hvor jeg godt kan leve med at det ikke virker
i IE6. De kan dog komme til menuen uanset, og for dem vil siden bare
fremstå, som de på forhånd forventede: At den ruller med op.

> Det skulle nok kunne lade sig gøre, at lave funktionen i IE6 ved hjælp af
> det JavaScript, der emulerer IE7.

De forsøg jeg hidtil har set som virkede i IE6, har skadet mere end de har
gavnet. Her hopper menuen op og ned, mens man ruller ned.

> Men det har jeg bevidst fravalgt at bruge. Jeg synes kun, det er helt
> fint, hvis brugerne opdager, at deres oldsag ikke kan det samme som nyere
> browsere. Så kan det være, de opdaterer.

Det opdager de nok ikke engang, da det trods alt ikke lukker dem ude fra
siden, at de kører med oldsagen.
Men du kan måske reklamere lidt for, hvilke ting der faktisk er federe på
din side for folk der enten har IE7 eller FF, som du jo i forvejen har slået
et slag for på din hjemmeside.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 15-07-08 09:43

Philip Nunnegaard skrev:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Jeg måtte lige tjekke det i IE6. Jeg havde ikke lagt mærke til den faste
> menu før.

Jeg har desværre også hørt fra andre, der har brugt siden i
lang tid, før de lige pludselig opdager menuen.

> Men du kan måske reklamere lidt for, hvilke ting der faktisk er federe
> på din side for folk der enten har IE7 eller FF, som du jo i forvejen
> har slået et slag for på din hjemmeside.

Det er slet ikke nemt. Jeg skrev en artikel om menuen og
andre ændringer, da jeg lavede dem, men det hjælper jo ikke
meget for de besøgende, der ikke har læst artiklen. Og
meningen er, at menuen bare skal være der, uden at gøre
meget væsen af sig. Prøver jeg at gøre den mere synlig vil
den tage opmærksomhed fra andet på siden, og det vil genere
dem, der godt ved, den er der.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-08 09:57

Allan Vebel skrev:

> Det var derfor jeg reagerede. Hvorfor skal IE6-
> brugere have en dårligere oplevelse?

Kim udtrykker det jeg ville have svaret.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-07-08 06:57

Allan Vebel wrote:

> Det er for tidligt at ignorere IE6:
> http://fdim.dk/?pageid=89 - her siger den > 23%.

Det er ikke ret lang tid tiden en 'monster' undersøgelse blev offentliggjort
i 'dagbaldene'. Det var den første verdensomspændende undersøgelse, og blev
foretaget i samarbejde med Google.
Samlet antal PC'ere var ~1,4 mia hvor andelen af IE6 udgjorde ~637 mill.

Hvis man søger efter overskrifter a la 'Halvdelen surfer med usikre
borwsere' så burde det kunne findes i Computerworld/Comon eller hvor det
var jeg så det.

> Over halvdelen af de pc'er jeg har på bordet hver dag,
> har fortsat IE6 installeret.

Så vidt jeg husker fra ovenstående, så var det 45,2% så den er nok god nok.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 14-07-08 17:13

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmaill.com> skrev

http://www.comon.dk/news/hver.anden.bruger.gammel.usikker.browser_36793.html

> Så vidt jeg husker fra ovenstående, så var det 45,2% så den er nok god
> nok.

Det er rigtigt nok.
Det passer så bare ikke med FDIMs tal, der siger 23,4% (maj 2008).

Men det er måske ikke tilfældigt at over halvdelen af de PC'er *der er til
reparation*, kører med gammel software.

Fra : Allan Vebel

Dato : 15-07-08 21:41

Philip Nunnegaard skrev:

> http://www.comon.dk/news/hver.anden.bruger.gammel.usikker.browser_36793.html

> Men det er måske ikke tilfældigt at over halvdelen
> af de PC'er *der er til reparation*, kører med gammel
> software.

Jamen, så passer min egen lille statistik jo fint med
andres oplevelser

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk