kæde
Fra : Mogens

Dato : 08-07-08 19:53

Hej alle.

hvor meget skal kæden på en cbr 1000 F 1992 egentlig strammes?
skal den stå på centerben eller skråben når den strammes?
og sidst, er der nogen der ved hvor man kan downloade en manual til denne
mc, mener der er et sted som ikke koster noget, men kan overhovedet ikke
komme på hvad det hedder.

Mogens

Fra : B&O

Dato : 08-07-08 20:24

"Mogens" <rossukhon@sang-ngam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mc, mener der er et sted som ikke koster noget, men kan overhovedet ikke

Du kan downloade manual til din CBR på nedenstående link.
http://www.motorosok.hu/szervizkonyvek/index_eng.htm

user: guest
pass: fsl5c2

Hilsen Ove
CBR XX

Fra : Mogens

Dato : 08-07-08 21:46

"B&O" <ofh@email.dk> skrev i meddelelsen

> "Mogens" <rossukhon@sang-ngam.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan downloade manual til din CBR på nedenstående link.
> [...]
tak for et hurtigt svar ove. men desværre acceptere den ikke det login du
har skrevet.

mvh mogens

Fra : B&O

Dato : 09-07-08 20:08

> "B&O" <ofh@email.dk> skrev i meddelelsen

> tak for et hurtigt svar ove. men desværre acceptere den ikke det login du
> har skrevet.
>
> mvh mogens

Det må du undskylde. Så er det en gammel kode som jeg har haft liggende.
Måske er der nogen herinde på gruppen som har en nyere.
Men ellers kan du bare skrive til den e-mailadresse som står på siden med
manualer.
Bed dem om at sende dig en adgangskode. Du skal skrive på engelsk.

Hilsen Ove
CBR XX

Fra : Armand

Dato : 08-07-08 23:33

Mogens skrev:

> hvor meget skal kæden på en cbr 1000 F 1992 egentlig strammes?
> skal den stå på centerben eller skråben når den strammes?

Basalt er det ovre den tid hvor man "strammede kæde": Moderne
O-ringskæder hverken slides eller forstrækkes fra dag ét, som det var
med de åbne kæder tilbage før slutningen af 70'erne(*), hvorfor den
anelse justering der måtte være fornøden klares i forbindelse med
dækskiftene!
At justere kæde er derfor det mere korrekte udtryk, som ikke forvirrer
unødigt!

Anyhow:
Din kæde kán være fejljusteret fra anden hånd, ligesom aat den kan være
kommet til det punkt hvor O-ringene er færdige og har lukket vand ind i
kædens indre hvorved at den endelige nedslidning er påbegyndt, så lidt
basisviden om emnet er ikke at foragte:
Uanset hvad der måtte stå på de normalt originaltmonterede
klistermærker, endsige i værkstedsmanualen, er den perfekte justering
for den enkelte motorcykel dér hvor kæden under jævn fart hænger nedad i
én lang slap bue - Slanger den sig, hhv. slår sig i flere buer, er den
for slap. Og hvis den på modsatte vis nærmest sitrer i hurtige
bevægelser, er den for stram!
Få en kørende kammerat til at kigge efter ved lejlighed, og få den om
nødvendigt, finjusteret ind til det perfekte "hæng", hvorefter at du på
det ene eller andet støtteben presser kæden opad mod bagsvingeren ved et
genkendeligt punt omkring midten af kæden, og måler afstanden mellem
kæde og svinger - Dét mål vil fremover være dit eget hemmelige
kontrol-mål til brug efter hjulmontering, samt ved den regulære kontrol
for slid - Husk blot at bruge samme støtteben ved de fremtidige kontrolmål!

(*):
Suzuki GS750 var i '77 den første motorcykel hvorpå det hotteste
hi-tech: pre-smurt og O-rings forseglet kæde, var fabriksmonteret!

--
Armand.

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 09-07-08 10:41

Hej Armand.
Som daglig bruger af denne gruppe (læser oftest bare med), så MÅ jeg lige
kommentere på den store viden og flid der lægges i at besvare alle vi
novicers spørgsmål.
Jeg personligt læprer noget næsten dagligt, så herfra skal der lige lyde en
S T O R tak for de glimrende besvarelser.
Nu var det lige dit indlæg om kæder der udløste reaktionen, men takken skal
naturligvis rækkes til alle de kloge og aktive besvarere i denne NG
Kipper lige med flaget (og tager på Ferie)
Hilsen John Senius-Jørgensen

Fra : Mogens

Dato : 09-07-08 17:05

Tak for nogle seriøse og brugbare svar, dejligt at mogen har tid til andre.

mogens

Fra : Armand

Dato : 10-07-08 21:29

John Senius-Jørgensen skrev:
> [...]
> naturligvis rækkes til alle de kloge og aktive besvarere i denne NG
> Kipper lige med flaget (og tager på Ferie)

Ydmygst tak!

--
Armand.

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-07-08 20:21

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
Det er såmænd nemmest når den står på sidefoden når man bruger samme
fremgangsmåde som jeg bruger.

Op og sid på den, forsøg at holde balancen og prøv at mærke hvor meget du
kan trække kæden op midtpå. Ca. 1 1/2 til 2 cm så passer det. Man kan høre
når den er for slap, den slår ved kørsel på ujævnheder.

Men som Armand skriver, en velsmurt kæde bliver justeret ved dækskifte
indtil 25-30 k km (for nogens vedkommende). Så begynder den at blive slidt
og skal justeres oftere.
En godt hint her er, at hvis du trækker i kæden bagest på tandhjulet, må du
ikke kunne trække den så langt ud, at du kan se mellem kæde og bund af
tandhjul.

Men husk at smøre din kæde, det er hurtigere end oftere kædejusteringer. Og
atter en gang, smør efter turen og oftere i vådt vejr.

Mvh
Jan
Nu med kardan men snart igen med kæde

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-08 20:37

On Thu, 10 Jul 2008 21:20:37 +0200, Jan Petersen wrote:

> Op og sid på den, forsøg at holde balancen og prøv at mærke hvor meget du
> kan trække kæden op midtpå. Ca. 1 1/2 til 2 cm så passer det. Man kan høre
> når den er for slap, den slår ved kørsel på ujævnheder.

Det er for lidt til en moderne/lang svinger med monoaffjedring. :-/ Det er
3 cm. eller mere for en kæde med 100-110 led.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
12-6-08

Fra : Armand

Dato : 10-07-08 21:34

Orla Pedersen skrev:

> Det er for lidt til en moderne/lang svinger med monoaffjedring. :-/ Det er
> 3 cm. eller mere for en kæde med 100-110 led.

Hvilket er et godt eksempel på hvorfor jeg netop anbefaler at man finder
den justering hvor kæden på ens motorcykel udviser at den hverken er for
slap eller for stram!

--
Armand.

Fra : Jan Petersen

Dato : 11-07-08 00:54

> Hvilket er et godt eksempel på hvorfor jeg netop anbefaler at man finder
> den justering hvor kæden på ens motorcykel udviser at den hverken er for
> slap eller for stram!

Jeg har s.. kørt med kardan for længe - det er rigtigt med de 3 cm når jeg
husker tilbage til VFR'en. Men jeg har endnu ikke justeret den bedre
halvdels kæde, til trods for at den nu har kørt over 10k. Men det er også
undertegnede der smører.

Mvh
Jan (ST1100 og maskinmester på CBF600)

PS: Jeg skal til at smøre igen når jeg finder en køber til kardanmaskinen
men jeg holder mig til ST (ST4)

Fra : HKL

Dato : 11-07-08 10:11

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:jgm7vj3xa1do$.29hzh9ysfqn5$.dlg@40tude.net...

> Det er for lidt til en moderne/lang svinger med monoaffjedring. :-/ Det er
> 3 cm. eller mere for en kæde med 100-110 led.

Hmmm.......mener nu at Jan's 1½ til 2cm OP er rigtige, det giver ca. 3-4cm
mellem "bund" og "top"......eller hva'?

/HKL, ZX10R

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-08 10:47

On Fri, 11 Jul 2008 11:11:17 +0200, HKL wrote:

> Hmmm.......mener nu at Jan's 1½ til 2cm OP er rigtige, det giver ca. 3-4cm
> mellem "bund" og "top"......eller hva'?

Njaeh, vægten af kæden alene gør nu sit til at den er langt under midten
Men klart kan den også presses en smule nedad, speciel hvis at øverste
løb af kæden ikke allerede er strammet op. Igen er Armand's målemetode den
rigtige, og da jeg fik hjælp til "fie", så stod det klart, at kæden skulle
være noget løsere end de opgivne 30-35 mm. mellem top, og bund.