/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ny potte uden EXUP ?
Fra : StreetFighter


Dato : 08-07-08 16:45

Den originale potte på min FZ1 er med regulerbar ventil i potten som Yamaha
kalder EXUP ventilen som styres af en servomotor. Den nye potte med den
fede lyd har ingen EXUP ventil. Hvad vil det betyde for effekttab og
bundtræk mv. ?

Streetfighter

 
 
Jacob Bunk Nielsen (08-07-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 08-07-08 20:02

StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> writes:

> Den originale potte på min FZ1 er med regulerbar ventil i potten som Yamaha
> kalder EXUP ventilen som styres af en servomotor. Den nye potte med den
> fede lyd har ingen EXUP ventil. Hvad vil det betyde for effekttab og
> bundtræk mv. ?

Så har du da skiftet mere end bare potten? På min FZS1000 sidder
EXUP-ventilen nede under motoren lige efter de 4 forrør løber sammen.

Hvis du har skiftet hele systemet så du ikke længere har nogen EXUP, så
vil du nok opleve et lidt dårlige bundtræk. Men det er jo heller ikke
for bedre bundtræk at man sætter en effekt-potte på, snarere det
modsatte.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Anna Margrethe Ander~ (08-07-2008)
Kommentar
Fra : Anna Margrethe Ander~


Dato : 08-07-08 20:51



> StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> writes:
>
>> Den originale potte på min FZ1 er med regulerbar ventil i potten som Yamaha
>> kalder EXUP ventilen som styres af en servomotor. Den nye potte med den
>> fede lyd har ingen EXUP ventil. Hvad vil det betyde for effekttab og
>> bundtræk mv. ?
>

Hej

Jeg har selv smidt std. udstødningen på Fz1eren og har sat acrapovic på
i stedet.. Det kostede også Exup... Det har efter min bedste
overbevisning været med til at udjævne dykket i momentkurven omkring de
ca. 4-5k ... jeg oplever ikke mindre effekt / moment generelt ... og
den lyder bedre

Go...

Anna


--
MSN: aandersen @ mail . dk
AOL chat: annabassand
Yahoo chat: annabassand


StreetFighter (09-07-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 09-07-08 01:19

On Tue, 8 Jul 2008 21:50:42 +0200, Anna Margrethe Andersen wrote:

> Hej
>
> Jeg har selv smidt std. udstødningen på Fz1eren og har sat acrapovic på
> i stedet.. Det kostede også Exup... Det har efter min bedste
> overbevisning været med til at udjævne dykket i momentkurven omkring de
> ca. 4-5k ... jeg oplever ikke mindre effekt / moment generelt ... og
> den lyder bedre

Den her Z1000 "with IXIL underseat without db killer"
er noget af det fedeste jeg har set og hørt
http://www.youtube.com/watch?v=aJSzQ771KRw&feature=related

Hvad siger I

Jeg kunne dog aldrig finde på at øge vold på motoren med de ubelastede omdr
han holder.

Steen E. (09-07-2008)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 09-07-08 20:47

>
> Jeg har selv smidt std. udstødningen på Fz1eren og har sat acrapovic på i
> stedet.. Det kostede også Exup... Det har efter min bedste overbevisning
> været med til at udjævne dykket i momentkurven omkring de ca. 4-5k ... jeg
> oplever ikke mindre effekt / moment generelt ... og den lyder bedre
>

Jeg tror gerne at den lyder bedre, det er jo ikke meget den si'r som
standard.

Men er du sikker på at den også trækker bedre ?

Det forekommer mig at der er så mange skrækhistorier om
larmepotter/mapning/omdysning som når de kommer på dyno-bænken ikke engang
når op på samme ydelse som den originale montering ?

Så spørgsmålet er vel om det er lyden som får den til at virke stærkere ?
Eller der er en reel effektforøgelse ?

Du har nemlig ret i det lidt svage moment i det lave mellemområde - well alt
er relativt, det er trods alt en 1000cc - hvor den først rigtigt bider
fra sig fra 6K og op.

Jeg var af den overbevisning at EXUP'en gennem større modtryk ved lavere
omdrejninger dels havde betydning for støjmålinger under 6K rpm og dels er
til gavn for bredden af effektkurven, fra ca. 6 til 12K rpm.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (09-07-2008)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-07-08 23:20

Steen E. skrev:
>>
>
> Men er du sikker på at den også trækker bedre ?
>
> Det forekommer mig at der er så mange skrækhistorier om
> larmepotter/mapning/omdysning som når de kommer på dyno-bænken ikke engang
> når op på samme ydelse som den originale montering ?
> Så spørgsmålet er vel om det er lyden som får den til at virke stærkere ?
> Eller der er en reel effektforøgelse ?
>
Nu skal du ikke komme her og underkende gode gammeldags Db-hestekræfter!


--
Armand.

StreetFighter (09-07-2008)
Kommentar
Fra : StreetFighter


Dato : 09-07-08 01:28

On Tue, 08 Jul 2008 21:01:42 +0200, Jacob Bunk Nielsen wrote:

Ved du forresten om FZ1 kan serviceres efter servicemanualen til en FZS1000
2001, som jeg har fundet på nettet i pdf. Er motorerne ens angående det som
skal laves ved serviceintervallerne ?



Jacob Bunk Nielsen (09-07-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 09-07-08 10:18

StreetFighter <streetfighter@ghostrider.invalid> writes:

> Ved du forresten om FZ1 kan serviceres efter servicemanualen til en FZS1000
> 2001, som jeg har fundet på nettet i pdf. Er motorerne ens angående det som
> skal laves ved serviceintervallerne ?

Nej, det aner jeg intet om, beklager.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (09-07-2008)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 09-07-08 10:22

Anna Margrethe Andersen <noname@noone.com> writes:

> Jeg har selv smidt std. udstødningen på Fz1eren og har sat acrapovic
> på i stedet.. Det kostede også Exup... Det har efter min bedste
> overbevisning været med til at udjævne dykket i momentkurven omkring
> de ca. 4-5k ... jeg oplever ikke mindre effekt / moment generelt ...
> og den lyder bedre

Det kommer nok snarere af at du også har fået mappet den om, så den
heller ikke overholder forureningskravene længere. Det er garanteret
ikke fordi du har fjernet EXUP'en.

Jeg kører glad med min standard-udstødning. Jeg pillede
larme-udstødningen der sad på min da jeg købte den af og lagde den på
loftet. Jeg kan ikke se hvorfor jeg skal genere alle mine naboer med den
larm hver morgen, og jeg synes heller ikke selv at lyden er federe bare
fordi den larmer mere. Eneste ulempe ved standard-potten er at den er
pokkers tung, men det mærker man heldigvis ikke så meget til hverdag.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste