Og så den anden - Honda CB 450S
Fra : David

Dato : 06-07-08 14:12

Hejsa,

jeg fik lige svar på min anden tråd ("Kawasaki GPX600, nogen indvendinger?")
om at 16" dæk er noget man skal holde sig fra, så jeg fortsætter søgningen..

Denne gang har jeg fundet en lidt mindre maskine, Honda CB450S, og endda en
med en dejlig stor kåbe på. Den har gået 46.000km og er fra '88. Nogen
kommentarer til dette?

Og nu jeg er ved at skrive, er der en der kan fortælle mig om reglerne for
hvornår man kan få veteran forsikring? Det virker til MC'en skal være 20+ år
gammel, men er der andre krav?

Mvh David

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 14:38

David skrev:
> [...]
> med en dejlig stor kåbe på. Den har gået 46.000km og er fra '88. Nogen

CB 450S' motor er den nærmest klassiske Honda-twin med seks ventiler og
balanceaksler. Dén er kendt for god pålidelighed og slidstyrke!
Eneste problem jeg synes at kunne se, på de motorskader jeg kender til,
er at det er urutinerede newbies der køber de ældre halvslidte modeller,
og således også for CB-twin'ernes vedkommende - Men dé tåler ikke at man
overser det mindste olieforbrug, og reagerer ved at smadre knast og
lejer i topstykket, hvilket tilsynaladende har været dyr lærdom for
nogle begyndere =
Olieforbrug er ikke unik for dé motorer, snarere reglen for alle
aldrende, og især luftkølede, motorer - CB'en har blot så lidt olie i
motoren at blot en halv liter er en stor procentdel at mangle :-|

Et universelt råd til førstegangskøbere er at informere sig om hvad det
koster at forsikre: Ofte er dét overraskende dyrt og forsikringen for en
600/4 (á din anden tråd) vil givetvis være nærmest ublu.
De ældre 400'er twins (á en klasse der tilsyneladende helt er faldet ud
af fabrikanternes sortiment :-/ ) er i modsætning fornufts-motorcykler
der er langt lettere at forsikre!

--
Armand.

Fra : David

Dato : 06-07-08 16:23

Skal jeg forstå dit svar sådan, at motoren allerede kan være røget sig en
tur/være tæt på det, eller at jeg bare selv skal passe på den med olie osv?
Kan jeg tjekke, om der er noget der er tæt på at slides op, i forbindelse
med det du skriver?

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 16:35

David skrev:

> Skal jeg forstå dit svar sådan, at motoren allerede kan være røget sig
> en tur/være tæt på det, eller at jeg bare selv skal passe på den med
> olie osv?

Læs lige igen hér ovenfor: Jeg synes netop at jeg skriver at det er en
fin motor man blot skal huske at følge oliestanden på!?

> Kan jeg tjekke, om der er noget der er tæt på at slides op, i
> forbindelse med det du skriver?

Som for alle andre aldrende motorer er en kompressionstest et godt
værktøj til at informere sig om muligt forekommende cylinder-arbejde :-|

--
Armand.

Fra : futte&Co

Dato : 06-07-08 15:12

David skrev:

> Og nu jeg er ved at skrive, er der en der kan fortælle mig om reglerne for
> hvornår man kan få veteran forsikring? Det virker til MC'en skal være 20+ år
> gammel, men er der andre krav?

Du kan tegne veteranforsikring når cyklen er over 35 år, du har andet
registreret køretøj til daglig kørsel, aflåst garage og mc'en er i
original stand. Alle kravene skal bevises med dokumentation efter
forsikringsselskabets krav.
Så findes der en såkaldt "klassisk forsikring". Der skal køretøjet være
mindst 25 år. Øvrige krav er lig veteran kravene.
Derud over kræver selskaberne skadefri kørsel i en del år før de vil
handle forsikring. Alm. Brand forsikring har en oversigt over priser og
betingelser på deres hjemmeside:
http://www.almbrand.dk/abweb/pc?pid=pagab_p_t_nvf_veteranprodforside

Vægtafgiften på veteran årgange er iøvrig 1/4 af normal mc vægtafgift
De regler der findes for veteranbiler med 12 års syn, gælder ikke for
mc, da mc'er ikke er dækket af reglerne om periodesyn.

--
Jørgen, Brøndby
http://www.dfmc.dk/?id=70

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-07-08 16:00

"David" <dtordrup@gmail.com> writes:

> Denne gang har jeg fundet en lidt mindre maskine, Honda CB450S, og endda en
> med en dejlig stor kåbe på. Den har gået 46.000km og er fra '88. Nogen
> kommentarer til dette?

2300 km/år er ikke meget. Er der en god historie med om hvorfor den har
kørt så lidt? Evt. bare en stemplet servicebog, hvor kilometertal og
datoer virker realistiske? Måske bare for den første halvdel af
motorcyklens levetid.

På en så gammel MC skal du kigge standen grundigt efter, for selv hvis
den vitterligt har kørt så lidt, så har en MC heller ikke godt af at stå
stille i årevis, hvis ikke den er blevet konserveret rigtigt.

Sladrehanke om at den vitterligt ikke har kørt langt er fx gamle dæk,
som måske ikke er slidt så meget, men som bør skiftes fordi de er blevet
møre. Det står på dækket hvornår det er produceret. Se efter DOT-mærket.

Det kan også være helt nedslidt fodhvilergummi. Har den kørt 46.000 km
kan det sagtens tænkes at det originale sidder der endnu og er slidt og
mørt. Det samme med slid generelt over det hele på motorcyklen.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*