Padborg Park-Skodbane
Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 06-07-08 13:13

Sørgeligt at høre om den tragiske ulykke på Pakborg Park.
Var en meget sympatisk fyr, har været sammen med ham på Tor Poznan.
Jeg er egentlig meget harm over at man kan lave en "ny" bane her i landet
med så ringe sikkerheds forhold. Ved chikanen (hvor ulykken skete)
men også i andre sving på banen er der kun 2 - 3 meter over til autoværnet.
Hva f..... tænker man på - det er da dybt åndsvagt Skodbane
- kører aldrig mere på Padborg Park.
Mine tanker til familien.
mvh Ervin
GsxR1000

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 13:38

Ervin Metzdorf skrev:
> [...]
> men også i andre sving på banen er der kun 2 - 3 meter over til autoværnet.
> Hva f..... tænker man på - det er da dybt åndsvagt Skodbane

Padborg Park ér i bund og grund blot et køreteknisk anlæg, som
motorsportsfolket i kraft af manglen på motorsports-anlæg herhjemme har
taget til sig som bil/mc -sports bane.
Forargelsen skal rettes mod motorsportsorganisationerne der presset af
medlemmerne accepterer så ringe sikkerheds-standarder :-|

Hvad med det relativt nye autoværn i opløbs-svinget på Jyllandsringen?
Bliver det dét der tager livet af den næste motorcyklist? :-/

Og så er der lige en detalje jeg finder uoplyst: Hvor længe måtte
vedkommende afvente en ambulances ankomst? Og kunne en given tidligere
undsætning have reddet hans liv??
Spørgsmålet er ikke tænkt som et angreb mod etaterne og Falck's
centralicering, men derimod omkring det faktum at få trackday-arrangører
er så seriøse at de opretholder en sikkerheds-standard på højde med
motorsports-organisationerne: á både samaritter; ambulance og læge
tilstede under kørslen :-|

--
Armand.

Fra : OZ3BTO

Dato : 06-07-08 15:49

> [...]
> er så seriøse at de opretholder en sikkerheds-standard på højde med
> motorsports-organisationerne: á både samaritter; ambulance og læge

Ved du hvad det koster at have en ambulance ude en hel dag til motor sport ?

30.000 incl. 2 reddere også en læge til ca. det halve
samaritterne er derimod billige hvis man vælger de rigtige

Røde kors f.x. er nogen af de dyre at have ude .. Mener det er 10.000 for
3-4 samaritter en hel dag

ASF dansk folkehjælp skal have forplejning kørepenge (statens takster hvist)
også de matrialer der bruges

Det er skam ikke billigt.. Undersøgte det for et par år siden i forbindelse
med et scooter træf hvor vi af og til har lidt voldsomme uheld

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 16:18

OZ3BTO skrev:

> Ved du hvad det koster at have en ambulance ude en hel dag til motor sport...
> Det er skam ikke billigt.. Undersøgte det for et par år siden i forbindelse
> med et scooter træf hvor vi af og til har lidt voldsomme uheld

Jeg er ikke det mindste i tvivl om at der er tunge økonomiske grunde bag
en given mangel på læge og ambulance; men der har gennem de seneste
mange år været en stigende utilfredshed over hvor umuligt dyrt det er at
komme til at dyrke motorsport, hvorved at trackdays'ne er blevet stedse
mere og mere populære.
Men en ulykke som denne er tung lærdom om forskellen på et
DMU-race/træning og en billig trackday, og i og for sig forskrækkende i
og med at mange trackday-brugere er rimeligt sikkerheds-bevidste at
dømme ud fra deres påklædning - Men altså ikke når det kommer til deres
lyst til at komme på bane :-|

--
Armand.
(der her stadig udtaler sig uden at kende til forekomsten af læge og

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-08 00:37

Man kan alså få det en del billiger med Ambulix , Jysk Redning osv vi bruger
dem hver eneste gang vi kører Drag og ja det er et krav

Pris for en weekend ca 10.000 kr

Men ved denne ulykke , var han død øjeblikelig :( og som jeg har hørt det så
var hjælmen rykket af

--
PE
x112kvik4u ( A ) dotcomprik . DK

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 06-07-08 13:40

"Ervin Metzdorf" <metzSLETTES@vejen-net.dk> wrote in message
> [...]
> autoværnet.
> Hva f..... tænker man på - det er da dybt åndsvagt Skodbane

Jeg var til et lignende arrangement på Padborg Park for et par år siden, og
selvom jeg havde en god dag på banen, var min konklusion også at banen
var/er uegnet til MC. Chikanen er simpelhen under al kritik!!!

Så reelt egner banen sig ikke til at til at slippe en flok mc'ister ud, der
vil prøve grænser af.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 06-07-08 16:00

"Ervin Metzdorf" <metzSLETTES@vejen-net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> autoværnet.
> Hva f..... tænker man på - det er da dybt åndsvagt Skodbane

Jeg har også kørt nogle gange på Padborg Park, men jeg er bestemt ikke enige
med jer.
Enhver må selv afpasse farten efter forholdene. Sådan er det også ude i det
virkelige liv.
Er der et farligt sted på en bane, så må man nedsætte farten, så det ikke
bliver farligt at køre der.
Desværre ser man ret ofte, at folk ikke kan styre sig, og derved sker
ulykkerne.
Hilsen Matthias

Fra : Niels Pein

Dato : 06-07-08 16:58

" Matthias H Matthiessen" skrev ...

> [...]
> bliver farligt at køre der.
> Desværre ser man ret ofte, at folk ikke kan styre sig, og derved sker

Man bør jo kunne varetage sin egen sikkerhed selv, men det ændrer da ikke
ved at det er en skodbane hvis ikke der er plads til at ryge af.
--
Hilsen Niels
Bandit 1250 SA

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 06-07-08 17:22

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message:
> [...]
> bliver farligt at køre der.
> Desværre ser man ret ofte, at folk ikke kan styre sig, og derved sker

Du har sådan set ret i at man selv har ansvaret for egen sikkerhed til
trackdays som i alm. trafik, men ideen med en trackday er jo også for mange
at man netop prøver at kører til grænsen og evt. flytte grænsen.
Så er det jo ikke ligefrem optimalt at fejl straffes med døden pga. idiotisk
placerede autoværn.

Når det så er sagt var min anke omkring Padborg Park, da jeg besøgte den til
trackday for 2år siden, hovedsagligt rettet mod chikanen og enden af
langsiden. Problemet med langsiden blev løst med en chikane af kegler midt
langsiden, hvilket selvfølgelig var lidt irriterende da det ødelægger flowet
i en omgang, men det var sådan set meget fornuftig rent sikkerhedsmæssig,
noget lignende burde gøres lidt foran chikanen til disse trackdays.

Men helt ærligt synes jeg at en bane der reelt behøver 2 interimistiske
chikaner for at nå et minimum af sikkerhed,
slet ikke egner sig til MC trackdays, problemet er selvfølgelig at vi
desværre ikke har særligt mange andre alternativer herhjemme.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Armand

Dato : 06-07-08 17:32

Martin Guld Thomsen skrev:

> [...]
> slet ikke egner sig til MC trackdays, problemet er selvfølgelig at vi
> desværre ikke har særligt mange andre alternativer herhjemme.

Der findes dog masser af alternative måder at tage livet af sig selv på :-|

--
Armand.

Fra : Matthias H Matthies~

Dato : 06-07-08 18:29

> [...]
> mange at man netop prøver at kører til grænsen og evt. flytte grænsen.
> Så er det jo ikke ligefrem optimalt at fejl straffes med døden pga.

Når chikanen er så farlig som du mener, så må man jo indrette sig derefter
og så prøve grænserne af et andet sted på banen.
Da banen blev bygget, var der ikke mange andre muligheder for dens
indretning, da pladsen var meget trang.
Ved siden af ligger Padborg flyveplads og for enden, efter chikanen, ligger
der et moseområde der er fredet.
Man har så bygget banen så godt man kunne.
Netop chikanen er der ikke mange muligheder for at ændre, da der simpelthen
ikke er plads i bredden til det.

> [...]
> flowet i en omgang, men det var sådan set meget fornuftig rent
> sikkerhedsmæssig, noget lignende burde gøres lidt foran chikanen til disse

Jeg synes enden af langsiden er ret god. Her har du muligheden for at tage
afkørslen til pitten, eller du har muligheden for at køre i sandgraven.
Får du problemer for enden af langsiden, så har du igen kørt for stærkt
eller bremset for sent.

> [...]
> slet ikke egner sig til MC trackdays, problemet er selvfølgelig at vi
> desværre ikke har særligt mange andre alternativer herhjemme.

Der var et kort indslag med baneejeren, Jens Enemark, her til aften i
fjernsynet. Han kunne heller ikke rigtig se problemet.
Han sagde kort og kontant, at kunne man ikke li` forholdene, så måtte man
finde et andet sted at køre.

Hilsen Matthias

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 07-07-08 19:25

" Matthias H Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Man må huske på at een af Danmarks bedste road-racing kørere, Steven
Tirsgaard, lavede det samme "stunt" sidste år og brækkede een nakkehvirvel
og fik indopereret en titaniumsstykke. Steven undgik med nød og næppe at
blive som Jason Watt.

Hvis man misser indkøringspunktet til chikanen, har man 2 muligheder - 1)
prøve at klare det (med overhængende risiko for at køre over curben og flyve
ind i autoværnet eller 2) køre igennem pløjet jord uden om.

Banen er således blevet kritiseret af samtlige roadracing kørere både i
Challenge og DM, men intet er blevet gjort. Selve banegodkendelsen mener jeg
er forfejlet, men det skal ses i lyset af, at ingen vil bygge racerbaner i
Danmark og når nogen gør det - ja så må man støtte op omkring det.

Jeg skulle selv deltage på arrangementet om fredagen (blev aflyst, da det
vil være respektløst andet). Der er 3 hold som alle andre arrangementer
(også Racing 4 fun og andre) hvor grøn er med instruktion, gul er med
masterkører (typisk licenshavende roadracing kører) og så er der rød hvor
der køres frit. Jeg har tidligere deltaget i samme arrangement tidligere på
året og der var fører-møde om morgenen hvor sikkerhed, påklædning og støj
blev gennemgået. I indbydelsen står også klart at motorcyklen skal være i
teknisk god stand og man skal have rygskinne på.
Konklusion - intet kunne have forhindret dette uheld ud over ændring af
banen eller permanent air-fence som i MotoGP.

En anden bane, som bare "venter" på et uheld er Sturup ved Malmø (som lige
er blevet godkendt til MC-kørsel og hvor der skal køres Challenge i
efteråret).

Carsten Mortensen

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 08-07-08 21:20

Carsten Mortensen skrev:
> [...]
> prøve at klare det (med overhængende risiko for at køre over curben og flyve
> ind i autoværnet eller 2) køre igennem pløjet jord uden om.

Var på Padborg Park igår og stemningen var forståligt nok meget trykket.
Det du nævner som punkt 1 er sandsynligvis det der skete, efter hvad jeg
kunne forstå på de ansatte på Padborg Park. Ovenpå barrieren er der (i
år ?) blevet monteret et fanghegn i noget hønseligende materiale det var
åbenbart en af pælene til dette køreren ramte. Fanghegnet er efter hvad
jeg forstod et krav fra DASU (Dansk Automobil Sports Union) for at ville
godkende banen til billøb, jeg synes absolut ikke at Fanghegnet gør
banen mere sikker for MC`ister, nærmere tværtimod !!

> [...]
> blev gennemgået. I indbydelsen står også klart at motorcyklen skal være i
> teknisk god stand og man skal have rygskinne på.

Sådan foregår det sådan cirka også når jeg er på Padborg Park.
Jeg har kørt en del Instruktion i Grøn klasse på Padborg Park, og ser
her de mærkeligste liner, det er som om det eneste der interessere mange
folk er bare at få fart på, uden at køre en "god og sikker" line.
I mine øjne er det en stor del af sikkerheden på en Trackday at man
lærer at køre den rigtige line på banen, og der udover forhøjere det
også sikkerheden og nydelsen ved at køre.

> Konklusion - intet kunne have forhindret dette uheld ud over ændring af
> banen eller permanent air-fence som i MotoGP.

Enig, dog ser jeg også gerne at fanghegnet fjernes.

> En anden bane, som bare "venter" på et uheld er Sturup ved Malmø (som lige
> er blevet godkendt til MC-kørsel og hvor der skal køres Challenge i
> efteråret).

Det skal jeg huske når jeg skal på Sturup sidst i august.

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Armand

Dato : 08-07-08 23:51

Dan "748" Dethlefsen skrev:

> [...]
> lærer at køre den rigtige line på banen, og der udover forhøjere det
> også sikkerheden og nydelsen ved at køre.

Man kommer ikke hurtigst rundt ved at køre hurtigtst muligt ind i alle
sving!
Kommer man for hurtigt ind i et sving er det sikkert at man spilder tid
på at bremse heeelt op og korrigere for at genfinde ideallinien og
følgelig kommer alt for langsomt ud af svinget.

Jeg plejer at forklare den lokale RR-ungdom at det eneste sted at
tyvstart er tilladt, er i opløbssvinget på vej ud på langsiden: På vores
ydmyge køretekniske anlæg er dét tillige banens langsomste sving og der
er helt op til 4-5 meters forskel på hvor de forskellige kørere giver
gas - Man kan derfor sagtens sige at nogle "tyvstarter" 5 meter før
andre og dé fem meters "tilløb" følger motorcyklens acceleration lige
til næste bremsepunkt :-|

Eftersom stort set alle sving efterfølges af en langside af given
længde, er det derfor væsentligt at man istedet for at komme hurtigt ind
og følgelig for langsomt ud af svingene, kommer langsommere ind, så man
kan komme hurtigt ud (á tidlig gasgivning på den ideelle linie)!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 16:22

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 16:22

Fra : Emil

Dato : 10-07-08 02:05

On Jul 9, 12:50 am, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> og følgelig for langsomt ud af svingene, kommer langsommere ind, så man
> kan komme hurtigt ud (á tidlig gasgivning på den ideelle linie)!

Det er rigtigt hvis du har rigeligt med hestekrafter i forhold til dit
grip, så 1000ccer og 600ccere kan køres på den måde. Men en 250 2ter,
og specielt en 125er skal køres efter høj svinghastighed, de kan ikke
genvinde tabt fart, ved tidligere gasgivning.

Og et sving efterfølges sjældent af en langside, det kun på udprægede
1000cc baner at det er tilfældet (Djursland, Lausitz). På mange andre
baner, er det sving på sving, og din indgang i det første sving,
afgøre din indgang til det næste, og der med hvilken fart du kan holde
i det sidste (Knutstorp, fra hårnålen og frem til gryden er et godt
eksempel).

Hygge

Emil

Fra : Armand

Dato : 10-07-08 16:22

Emil skrev:

> [...]
> og specielt en 125er skal køres efter høj svinghastighed, de kan ikke
> genvinde tabt fart, ved tidligere gasgivning.

Nix!

Jeg bruger argumentet tungt overfor den lokale RR-ungdom, der fremfører
sig v.h.a. blot 9hk!

> På mange baner, er det sving på sving, og din indgang i det første
> sving, afgøre din indgang til det næste, og der med hvilken fart
> du kan holde i det sidste.

Right!
Og netop p.g.a. de sølle 9hk er fidusen for vores vedkommende at banens
langsomste sving er dét der skal gøres så bredt som muligt, og at de
forangående svings ideallinie ligger derudfra!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-07-08 16:22

Fra : Hekto

Dato : 06-07-08 22:48

On Sun, 06 Jul 2008 14:38:25 +0200, Armand wrote:

> [...]
> taget til sig som bil/mc -sports bane. Forargelsen skal rettes mod
> motorsportsorganisationerne der presset af medlemmerne accepterer så

.... og det hænger vel igen sammen med den mangel der er her i landet på
egnede anlg/baner?

Man taler om efteruddannelse; men vil ikke godkende nye anlæg af
miljøhensyn. Det kan derfor ikke undre nogen at de eksisterende anlæg
udnyttes til grænsen af deres sikkerhed.

At arrangørerne måske så kunne gøre endnu mere er så en anden sag; men
problemet som jeg ser det er mangel på politisk vilje til at tilgodese
den del af befolkningen der har andre interesser end at grave bjørneklo
op med de bare næver, og samle regnvand.

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 07-07-08 19:32