Il-slankekur efterlyses.
Fra : Søren LH

Dato : 06-07-08 17:42

Hej,

Hvordan får jeg smidt flest mulige kilo af Vizla inden hun skal udstilles på
søndag (d. 13.)?

Jeg har været bortrejst en god uge, hvor man kone har stået for fodring og
tildeling af godbidder, og det ses chokerende tydeligt på hunden. Hendes
flotte hvepsetalje er nærmest væk .

Jeg har skåret foderet ned til 300 g normalfoder om dagen mod tidligere 360
g 2/3 normalfoder og 1/3 aktivfoder. Vedr. motion har jeg i går
lydighedstrænet og cyklet en pæn tur, idag lydighedstrænet med rundering
samt en pæn svømmetur.

Har nogen af jer andre og/eller bedre ideer til en il-slankekur, er de meget
velkomne. Det er sgu flovt at komme med sådan en tromle på udstilling :-/.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 06-07-08 19:23

Søren LH wrote:
> Har nogen af jer andre og/eller bedre ideer til en il-slankekur, er
> de meget velkomne. Det er sgu flovt at komme med sådan en tromle på
> udstilling :-/.

Umiddelbart...fortsæt som du har gjort de sidste par dage. Alt andet vil
være synd for Vizla.

Og gu' er det ej flovt at stille op med en lidt for tyk hund på udstilling!
Selvfølgelig er en udstilling en skønhedskonkurrence, men der skal vel
heller ikke mishandling af hunden til, for at den kan leve op til kravene?
Det vigtigste er vel at I to har det godt sammen? Føler du dig som en
dårligere ejer fordi din hund har taget et kilo eller to på? Tror du de
andre hundeudstillere ser dig som en dårlig handler fordi din hund har taget
på? Synes du selv det er fair? Er du selv en "tromle" man bør ringeagte hvis
du tager ca 5-10% på i vægt?

Som en dommer sagde til min Dagmar: Her er en hund , der får megen
kærlighed....og meget mad....
Jo, gu' fa'en var hun tyk, men hun havde et supergodt liv hos sin tidligere
ejer ( også). De to havde det fantastisk sammen....og det er vel det det går
ud på, ikk?

Beklager- men jeg kan slet ikke følge den ringeagt for din hund, d giver
udtryk for, fordi den har taget på. Hun er jo stadig en hund, din hund -
ikke en pyntegenstand, vel? Hvis det er så slemt, så meld fra til den
udstilling og vent til næste gang.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-08 19:46

"Anette" <abc@def.es> skrev i meddelelsen
> Søren LH wrote:

> Beklager- men jeg kan slet ikke følge den ringeagt for din hund, d giver
> udtryk for, fordi den har taget på. Hun er jo stadig en hund, din hund -
> ikke en pyntegenstand, vel?

Nu må du holde op! Hvordan er det du har siddet og skruet dig op medens du
har skrevet? Jeg ringeagter sgu da ikke min hund. Kender du mig ikke bedre
efter alle de år vi begge har skrevet i dette forum.....

Fra : Anette

Dato : 06-07-08 20:33

Søren LH wrote:
> [...]
> medens du har skrevet? Jeg ringeagter sgu da ikke min hund. Kender du
> mig ikke bedre efter alle de år vi begge har skrevet i dette

JO, det troede jeg egentligt at jeg gjorde.
Men at kalde Vizla en tromle fordi hun en uge har levet lidt for godt
er...okay det støder mig på manchetterne.
Måske fordi jeg synes det der udstillingsfis er lidt for meget på menneskers
vilkår og ikke på hundenes.
Ikke at jeg har noget imod udstillingerne som sådan, men alt for ofte bliver
det en pine for hundene at opnå de resultater som deres ambitiøse ejere
stiler mod - og der står jeg af....sorry, hvis jeg har sparket dig over
skinnebenet.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-08 21:07

> JO, det troede jeg egentligt at jeg gjorde.
> Men at kalde Vizla en tromle fordi hun en uge har levet lidt for godt
> er...okay det støder mig på manchetterne.

Det må være fordi jeg har ramt et ømt punkt. Jeg beklager overfor alle hvis
jeg har været mindre heldig i mit ordvalg, jeg ønsker ikke nogen skal blive
stødt.

> [...]
> bliver det en pine for hundene at opnå de resultater som deres ambitiøse
> ejere stiler mod - og der står jeg af....sorry, hvis jeg har sparket dig

Det der udstillingsfis er overhovedet ikke noget jeg dyrker, hun skal bare
til den ene udstilling, så hun kan avlskåres.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 07-07-08 01:00

Søren LH wrote:

> Det må være fordi jeg har ramt et ømt punkt. Jeg beklager overfor
> alle hvis jeg har været mindre heldig i mit ordvalg, jeg ønsker ikke
> nogen skal blive stødt.

Alt forladt...

> Det der udstillingsfis er overhovedet ikke noget jeg dyrker, hun skal
> bare til den ene udstilling, så hun kan avlskåres.

Okay - held og lykke med hende. Men vid at at det trækker ikke ned i point
hvis hun .......hhmm.... er i lidt god foderstand.
Dagmar fik sin avlsgodkendelse i sin tid og det kom der 10 superskønne
hvalpe ud af.

Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 07-07-08 06:02

> Alt forladt...

Jeg synes desuagtet at du skal finde ud af at holde din belærende og totalt
usaglige tone for dig selv, så man kan komme med et sobert spørgsmål i
gruppen uden at skulle udsættes for et sådant angreb. Jeg forstår den dag
idag ikke hvorfor man ikke kan kalde sin egen hund "tromle" med et glimt i
øjet, som tegnet bagefter antydede. Specielt da det jo klart er en
overdrivelse, så tyk er hun jo heller ikke.

Tak.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 07-07-08 11:43

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvis hun .......hhmm.... er i lidt god foderstand.
> Dagmar fik sin avlsgodkendelse i sin tid og det kom der 10 superskønne

Bare lige en hurtig kommentar - JO, det kan godt trække et prædikat at
hunden har for meget på sidebenene. Og brugshundene har ikke ALT for mange
top-prædikater at tære på, så hunden skal præsenteres godt.
Og helt ærligt - hvis man ikke gjorde det så godt man kunne, så synes jeg
egentlig, man skulle lade være med at stille..

Connie

Fra : JB

Dato : 07-07-08 10:29

> Det der udstillingsfis er overhovedet ikke noget jeg dyrker, hun skal bare
> til den ene udstilling, så hun kan avlskåres.
>
> Mvh
> Søren

Skal hun så have hvalpe? Har hun bestået prøven?

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 07-07-08 15:38

> Skal hun så have hvalpe? Har hun bestået prøven?

Jeg tror ikke hun skal have hvalpe.

Ja, vi har bestået BHP1.

Mvh
Søren

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-07-08 20:25

"Anette" <abc@def.es> writes:

> [...]
> andre hundeudstillere ser dig som en dårlig handler fordi din hund har taget

Jeg vejede en del for meget indtil jeg blev gravid. Det gjorde at jeg
havde svært ved at bevæge mig og jeg havde ondt i leddene. Nu har jeg
så smidt den overskydende vægt og jeg har det meget bedre fysisk.

Jeg er sikker på at det samme gælder for en hund. Og ja, hvis ens hund
er overvægtig er man en dårlig ejer. Det er ejerens ansvar at ens hund
har det godt og en overvægtig hund har det ikke godt. Og da (de
fleste) hundes fødeindtag styres 100% af ejeren, så er det ejeren der
står for at hunden har den mest passende vægt. Når hunden bliver
passet andre steder er det jo så lidt sværere at styre vægten. Vi kan
i hvert fald se at Siri bliver for tyk efter en uge hos mine
svigerforældre. :) Men så skærer vi lidt ned og går lidt ekstra og så
er det fint igen.

Mvh Trine

Fra : Anette

Dato : 06-07-08 20:36

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> i hvert fald se at Siri bliver for tyk efter en uge hos mine
> svigerforældre. :) Men så skærer vi lidt ned og går lidt ekstra og så

Jeg er ikke uenig med dig, Trine - men fordi Vizla har levet en smule for
godt ...EN UGE....????
Måske har hun taget på, men....en TROMLE?
Kom frisk, større katastrofe er det vel heller ikke...???

/ Anette

www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-07-08 20:54

"Anette" <abc@def.es> writes:

> Jeg er ikke uenig med dig, Trine - men fordi Vizla har levet en smule for
> godt ...EN UGE....????
> Måske har hun taget på, men....en TROMLE?

Når man tydeligt kan se en uges ferie på Siri som er ret stor og har
tyk pels, hvad kan man så ikke se på en mindre hund? Mine forældres
gamle danske ligner faktisk lidt en tromle, når han kommer hjem efter
en uges pension. Normalt er han meget tynd - løber rundt dagen lang.
Men efter en uges inaktivitet er en tromle faktisk ikke helt ved siden
af.

Og hvad udstillinger angår tror jeg vi er på samme plan. Nogle hunde
blier ikke behandlet som hunde, fordi de er fine udstillingshunde. Og
det er synd. Jeg gider i hvert fald ikke. Så ville Siri jo aldrig få
lov til at bade i en mudderpøl eller løbe i en skov. Og det er sådan
noget Siri godt kan lide. :)

Mvh Trine

Fra : JB

Dato : 06-07-08 21:24

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Det er rigtigt sjovt at udstille, men hunden skal selvfølgelig have kvalitet
til det og kunne lide det. Selvom hunde bliver udstillet, lever de jo et
normalt hundeliv til hverdag. Jeg har udstillet rigtigt meget i mange år, og
de hunde, jeg har nu, er også blevet udstillet. Den ene med rigtig gode
resultater.
En hund kan da sagtens bade i en mudderpøl alligevel, bare ikke når den er
gjort klar til udstilling.
Men hvis man kun har en eller få hunde, og de ikke er af
udstillingskvalitet, er det jo ikke så sjovt. Så er det sjovere at gå til
træning, der er det jo ens arbejde, der bliver belønnet, når det går godt.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-08 21:08

Fra : JB

Dato : 06-07-08 20:32

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har nogen af jer andre og/eller bedre ideer til en il-slankekur, er de
> meget velkomne. Det er sgu flovt at komme med sådan en tromle på

Mon ikke du kan få det meste pillet af hende inden udstillingen. Det er jo
kun over en uge, det er kommet på. Jeg forstår godt, du ikke bryder dig om
at udstille en tyk hund. Hunden skal jo vises på bedste måde og helst være i
topform. Hvis hun ikke taber sig nok, kan du jo give hende lidt mindre mad.
Det tager hun ikke skade af.
Min lille nye er også en grovæder, hun kan altid spise, men hun skal jo
holde den slanke linie.

God fornøjelse på udstillingen, hvor er det henne?

hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-08 21:06

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> mad. Det tager hun ikke skade af.
> Min lille nye er også en grovæder, hun kan altid spise, men hun skal jo

Vizla nøjes fortrinlig med den mad jeg giver hende, om det er meget eller
lidt, no problem, men hun skal jo have det brændstof hun skal bruge i det
daglige, vi skal jo fortsat arbejde med træning.

> God fornøjelse på udstillingen, hvor er det henne?

Tak. Det er Rønnede.

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 06-07-08 22:48

> [...]
>
> Har nogen af jer andre og/eller bedre ideer til en il-slankekur, er de
> meget velkomne. Det er sgu flovt at komme med sådan en tromle på

hej Søren

nu ved jeg jo ikke, hvad du fodrer med.
Mine labtæver vejer ca. 30 kg hver, den ældste får 50 gram Olivers Weight
Loss morgen og 100 gram aften, den yngste får Eagle Pack 100 gram morgen og
aften.
De har talje og er slanke, men ikke tynde.

Olivers Weight Loss er det eneste foder, der har kunnet få den ældste ned i
vægt.

Pøj pøj på søndag.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Søren LH

Dato : 07-07-08 05:56

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> De har talje og er slanke, men ikke tynde.
>
> Olivers Weight Loss er det eneste foder, der har kunnet få den ældste ned

Jeg kan ikke lægge foderet om så det får en effekt på 6 dage. Ellers tak for
info. Hun har ikke problemer med vægten generelt, normalt skal hun have en
andel aktiv-foder for ikke at blive skind og ben. Hun får den mængde der
står på posen, d.v.s. 360 g/dag, og så justerer jeg andelen af aktiv-foder
for at holde vægten oppe.

> Pøj pøj på søndag.

Tak.

Mvh
Søren

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 07-07-08 10:37

> [...]
> have en andel aktiv-foder for ikke at blive skind og ben. Hun får den
> mængde der står på posen, d.v.s. 360 g/dag, og så justerer jeg andelen af

Det er nok helt anderledes for en schæfer end for labber som mine. Jeg har
aldrig nogensinde givet dem så meget, som angivet på posen, snarere godt
halvdelen, for at vægten var passende.
Jeg har på fornemmelsen, at en labrador er i stand til at trække hver eneste
kalorie ud af foderet

mvh Anelise

Fra : Hm

Dato : 07-07-08 11:32

Søren er det i schæferhundeklubben du skal udstille??
I såfald er det rigtigt at man meget nemt får besked på hunden er for tyk,
de skal i mine øjen helst være "for tynde".
Men det er vigtig hun er "stram" - altså i god form, og det lyder det jo
til at hun er.
Jeg stillede engang min," meget for tynde unge tæve" jeg var faktisk rigtig
meget ked af at hun var så tynd.

Fik disse ord med på vejen - "ja, hun kan jo godt trænge til at tabe et par
kilo"- jeg troede faktisk først det var en juke p.g.a. hun var så tynd, men
nej det var faktisk alvorlig ment.

Hanne/ som stadig har en meget slank hund

Fra : Leyna

Dato : 07-07-08 13:04

On Mon, 7 Jul 2008 12:31:35 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>kilo"- jeg troede faktisk først det var en juke p.g.a. hun var så tynd, men

Det er temmelig skræmmende synes jeg. Som nybegynder kan man komme
alvorligt i tvivl om man nu overfodrer sin nye hvalp, fordi en eller
anden knold får sagt at den er ALT for tyk. IMO må en lab-hvalp altså
ikke ligne en mynde...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : C.H

Dato : 07-07-08 13:38

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

I schæferbladet var der for nyligt denne lille artikel, som godt nok ikke
dækker over det store statistiske materiale, men er afsindig interessant
alligevel..
Der er ikke rigtig noget nyt i den - ihvertfald ikke for os med schæfere...
Men her får I den!
(Jeg har efterspurgt yderligere kilde hos forfatteren, som oplyser, at det
er samlet fra en række foredrag som hun deltog i for omtrent ti år siden.
Jeg har ledt efter undersøgelsen men har desværre stadig ikke fundet den.
Jeg agter dog at lede videre.)
Kost og hofteledsdysplasi (HD)

af: Tina Kastbjerg, kennel Kumani

Nogle dyrlæger lavede et forsøg, der skulle be- eller afkræfte om den mængde
af foder man giver sin hund fra 8 ugers alderen, har indflydelse på hundens
HD.

De lavede forsøget med labradorer, fordi det var for usikkert at bruge
schæferhunde, grundet statistikken. De tog 48 labradorer opdelt i 2 grupper.
Det ene hold på 24 hunde fik den mængde foder de kunne spise, og den anden
gruppe, kontrolgruppen fik 75 % af den anbefalet mængde foder for hvalpens /
hundens alder.

Dyrlægerne førte kontrolrøntgen af alle hunde da de var henholdsvis 30,
42, 54, 78 og 104 uger gamle. Allerede ved første røntgen, var der i den
gruppe hvalpe der fik fri mængde foder, dårligere hofter end i
kontrolgruppen. Da hundene var 2 år gamle, var der i gruppen med fri mængde
foder,16 ud af de 24 der havde fået HD og i kontrolgruppen var der 7 ud af
24. Røntgenmetoden der blev brugt hed OFA - Orthopedic Foundation for
Animals. De lavede en tilsvarende røntgen, som svarede til den Svenske
metode, og der viste det sig at i gruppen med frit foder, var der 18 ud af
24 der havde HD og i kontrolgruppen 5 ud af 24.

Konklusionen var at hunde kan fodres til HD, og anbefalingen fra
dyrlægerne der foretog forsøget, blev at hvalpen kun skal have foder så den
overlever. Dyrlægerne kom også frem til, at bedste tidspunkt for at
fotograferer for HD, er når hunden er 15 mdr. gammel, derefter er der ingen
ændringer. I kontrolgruppen viste det sig, at der kan ske forbedringer, fra
12 til 15 mdr. alderen.

Jeg har efter at have været på kurset, selv fodret 4 hunde efter det
anbefalede, og de 3 er kommet ud med A hofter, den sidste er kun 5 mdr. og
derfor endnu ikke fotograferet.

Hvordan ved man så, hvilken mængde foder ens hund skal have. Det
anbefalede er at hvalpens vægt i kg. for hanner, aldrig overstiger det antal
uger hvalpen er, indtil 18 ugers alderen. Dvs. 15 uger = max 15 kg., for
tæver lidt mindre. Efter 18 uger skal vægtforøgelsen ca. halveres pr. uge,
indtil hunden er 1 år.

En rettesnor er at hundens ribben skal kunne anes hele tiden og hunden
skal have tydelig talje, når den ses oppefra.

Fra : JB

Dato : 07-07-08 14:11

> [...]
>
> En rettesnor er at hundens ribben skal kunne anes hele tiden og hunden
> skal have tydelig talje, når den ses oppefra.

Tak for påmindelsen. Selvom jeg godt ved det, er det rart lige at blive
mindet om ikke at fodre for meget, når man har en grovædende schæferhvalp i
huset.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 07-07-08 15:39

> [...]
> tynd, men nej det var faktisk alvorlig ment.
>
> Hanne/ som stadig har en meget slank hund

Jeg har fået af vide at hvis hunden skal opbygge gode muskler, skal der være
et lille lag fedt, hvorfra den kan tage byggestenene til musklerne, i
genopbygningsfasen. Og det kører jeg efter, for jeg mener det er vigtigt at
hunden har gode muskler, hvis den skal performe i brugsprogrammet. Så min
hund er altså normalt ikke helt så radmager, som mange brugshunds-schæfere
er. Den er (var) sådan at man kan se ribbene, når den krummer, men ikke når
den er lige eller strakt ud. Jeg synes stadig hunden er pænt slank på den
måde, uden at være mager. Desuden er hun jo meget ude om vinteren, så skal
der da også være lidt huld. Jeg synes ikke det er rimeligt at jeg skal ændre
min fodringsfilosofi for en udstillings skyld. Men det jo nok næppe heller
relevant, bortset fra at det overflødige huld gerne lige skulle pilles af
:-/.

Ja, det er i schæferhundeklubben, jeg skal udstille.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 07-07-08 16:13

Søren LH, skrev:

> Ja, det er i schæferhundeklubben, jeg skal udstille.

Hun tromler med garanti alle de andre

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-07-08 11:50

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> writes:

> Det er nok helt anderledes for en schæfer end for labber som mine. Jeg har
> aldrig nogensinde givet dem så meget, som angivet på posen, snarere godt
> halvdelen, for at vægten var passende.

Hvis Siri skulle have den mængde der står på poserne, så ville hun
ikke kunne gå efter en uge. Mine forældres ville hurtigt ligne et
skelet. Det eneste fornuftige at gøre er at se på hunden. Er den for
tyk skal der skæres ned, er den for tynd skal den have mere!

> Jeg har på fornemmelsen, at en labrador er i stand til at trække hver eneste
> kalorie ud af foderet

Ja, labber behøver slet ikke at spise foderet, det er nok at de kigger
på det. :)

Mvh Trine

Fra : C.H

Dato : 07-07-08 11:50

> [...]
>
> Har nogen af jer andre og/eller bedre ideer til en il-slankekur, er de
> meget velkomne. Det er sgu flovt at komme med sådan en tromle på

Vores lille vaps har det også med at tage på i lyntempo - som regel er det
kort tids inaktivitet, der sørger for det

Når det sker øger vi naturligvis aktiviteten igen og skærer hans foder med
knap en tredjedel. Der går ikke mange dage, før det kan ses.

Og det er jo sådan set fuldstændig det samme, du har gjort - kan derfor ikke
komme med nogen tilføjelse. Til gengæld tror jeg, du vil have succes med den
valgte

Connie - der glæder sig til at høre, hvordan udstillingen spænder af

Fra : JB

Dato : 13-07-08 18:15

> [...]
> Hej,
>
> Hvordan får jeg smidt flest mulige kilo af Vizla inden hun skal udstilles

Hvordan er det så gået i dag?

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 13-07-08 20:18

Fra : C.H

Dato : 13-07-08 23:54

> [...]

Det var da FLOT - tillykke med det.. Sørens også at det ikke lige sneg sig
op på SG
Jow, det der med de grå og deres opknebethed - der hjælper det nok med et
ekstra kilo på sidebenene. Synes egentlig mest det er tæver, der har det?

Det var en rigtig god beskrivelse, synes jeg - det lover godt for en
kommende avlskåring.

Connie - der bestemt er glad for, at Vizla trods alt vendte hjem i ordenlig
tid - så er dagens motion vist også udført

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-08 06:32

> Det var da FLOT - tillykke med det.. Sørens også at det ikke lige sneg sig
> op på SG

Tak

> Jow, det der med de grå og deres opknebethed - der hjælper det nok med et
> ekstra kilo på sidebenene. Synes egentlig mest det er tæver, der har det?

Nåja, opknebethed, hedder det. Jeg kan høre du er godt inde i
terminologierne . Der var en grå han på skuet også, den havde det i mine
øjne mere udtalt end Vizla. Og det var godt nok meget tydeligt på
udstillingen, hvor man ser den direkte ved siden højavlshundene.

Jeg synes det er ærgerligt at udstillingsreglerne favoriserer de sortgule,
når de grå jo tydeligt er en anden hund.

> Det var en rigtig god beskrivelse, synes jeg - det lover godt for en
> kommende avlskåring.

Tak, ja, dommerne havde sagt at de mente hun klart ville kunne kåres i
klasse 2.

> Connie - der bestemt er glad for, at Vizla trods alt vendte hjem i
> ordenlig tid - så er dagens motion vist også udført

Ja, og det var min også ved at være efter udstillingen . Jeg måtte løbe
foran Vizla næsten hele vejen.

Er Cassius udstillet?

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 14-07-08 22:44

> [...]

Joo, det er jo noget med at lytte med på sidelinjen, når man er ny i faget
))

> Der var en grå han på skuet også, den havde det i mine
> øjne mere udtalt end Vizla. Og det var godt nok meget tydeligt på
> udstillingen, hvor man ser den direkte ved siden højavlshundene.

Ja, der ser man for alvor, hvor forskellige de er - også i deres måde at
løbe på. Det handler selvfølgelig en masse om, at højavlshundene for det
meste er trænet i ringen siden de var otte uger, men jeg synes også man kan
se, at de simpelthen bevæger sig forskelligt.
Fordelen ligger hos højavlen i ringen og hos de grå på B og C banen....

> Jeg synes det er ærgerligt at udstillingsreglerne favoriserer de sortgule,
> når de grå jo tydeligt er en anden hund.

Man kunne jo håbe på, at der stille og roligt kommer tyske tilstande i DK.
Der synes jeg faktisk at de stille og roligt præmierer de flotte grå efter
fortjeneste. Det manglede da også bare!

> Tak, ja, dommerne havde sagt at de mente hun klart ville kunne kåres i
> klasse 2.

Ja, det burde hun da kunne! Og så kommer jeg i tanker om en artikel i det
forrige schæferblad, der handlede om modsætningen i, at en grå hund der
traver middelmådet, men laver fortrinligt C-arbejde bliver kåret i klasse
to, når en højavlshund, der løber fortrinligt men laver middelmådigt
C-arbejde bliver kåret i klasse et.
Det ER da sært!
Klasse 1 må være dem, der klarer sig godt i begge discipliner og som er
hunde, der øger kvaliteten af racen.

> Ja, og det var min også ved at være efter udstillingen . Jeg måtte løbe
> foran Vizla næsten hele vejen.

Jo, man får jo løbet en anelse rundt i ring - især hvis der er mange i
klassen....

> Er Cassius udstillet?

Nej, Cassius er ikke udstillet - han er for fejlbehæftet til den slagss
Han er kryptorchid og har et enormt overbid.

Det ærgrer min mand lidt - han synes faktisk også det er sjovt at præsentere
en hund godt i ringen.
Men ud over det, er det helt ok - han kan lave sit BHP, og så er alt jo godt

Connie

Fra : JB

Dato : 14-07-08 08:03

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Tillykke det er da en fin kritk, hun har fået. God svarer, så vidt jeg ved,
til en 2.pr.

Tænk at hun stak af efter en hare, det må have været grimme 3 kvarter. Vores
hanhund kunne også finde på det, hvis han var lidt langt væk, og vores ene
dværgpinscher har jagtet rådyr i bjergene i Østrig. Vi kunne se hende som en
lille sort prik på vej op af et bjerg.

Du skal vel også videre med prøverne?

Min Tanja vil ikke blive udstillet, vi holder os til træningen og
forhåbentlig nogen konkurrencer. Jeg kan forstå, at udstillingene i
schæferklubben stadigvæk foregår på den måde, at en løber med hunden, og så
løber hundens familie udenfor. Det er et værre gedemarked men ret festligt.
Det er jo forbudt på en DKK udstilling.

Hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 14-07-08 17:51

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

Det ved jeg ikke, men hvis nogen her i gruppen kan "oversætte" mellem DKK og
Schæferklub-bedømmelser, ville det da være interssant at få at vide.

> [...]
> vores ene dværgpinscher har jagtet rådyr i bjergene i Østrig. Vi kunne se
> hende som en lille sort prik på vej op af et bjerg.

Normalt kan jeg ogsås stoppe hende, det er jo som regel mig der ser haren
først. Men her var hun meget langt fremme, og jeg gik i mine egne tanker, og
da jeg så så hende fræse afsted var løbet kørt. Så der var jo ikke andet at
gøre end at vente, en gang imellem hen hvor jeg kunne se bilen, for at se om
hun var dukket op der. Og pludselig, efter tre kvarter lå hun ved bilen. Jo,
det var tre grimme kvarter. Det er sket før, men så har det "kun" været
omkr. 10 minutter.

> Du skal vel også videre med prøverne?

Ja da, men jeg skal lige til DM BHP1 først.

> Min Tanja vil ikke blive udstillet, vi holder os til træningen og
> forhåbentlig nogen konkurrencer.

Jeg glæder mig til at høre om det.

> Jeg kan forstå, at udstillingene i schæferklubben stadigvæk foregår på den
> måde, at en løber med hunden, og så løber hundens familie udenfor.

Her var det nødvendigt, fordi hun er så farsyg. Jeg startede med at gemme
mig, men hver gang løberen gik med hende væk fra hvor hun sidst havde set
mig, var hun svær at få med. Men det var ikke alle der havde ejeren til at
kalde eller løbe.

> Det er et værre gedemarked men ret festligt.

Ja, ved de store klasser er det noget af et cirkus.

> Det er jo forbudt på en DKK udstilling.

Nå, på den måde.

Mvh
Søren