Højere hastighed på samme kobber,
Fra : Leif Neland

Dato : 08-07-08 19:46

Jeg har haft 4Mb flex hos TDC, der det sidste års tid har ligget på
omkring 2.7Mb. Men efter der kom "klumper" og flere dages nedetid den
seneste måned, er jeg nu på 2Mb/512Kb fast, hvilket ser ud til at virke.

Jeg ligger iflg Fullrate 3.3km fra centralen, og de kan heller ikke
tilbyde mere end 2Mb/512Kb.

Er der nogen teknologi på vej, der kan give højere hastighed på det
eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at vente på fiber?

Leif

Fra : Jesper Lund

Dato : 08-07-08 20:01

Leif Neland wrote:

> Er der nogen teknologi på vej, der kan give højere hastighed på det
> eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at vente på
> fiber?

Kabel-TV hvis du har det.

--
Jesper Lund

Fra : Leif Neland

Dato : 10-07-08 15:49

Jesper Lund skrev:

> Kabel-TV hvis du har det.

Det er for langt ude på landet...

Leif

Fra : ----OR----

Dato : 08-07-08 20:56

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der nogen teknologi på vej, der kan give højere hastighed på det
> eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at vente på

Tror det ikke, 3,3 km fra nærmeste central er pænt langt !

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-07-08 23:27

> [...]
>
> Er der nogen teknologi på vej, der kan give højere hastighed på det
> eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at vente på

Er det på en almindelig analog telefonlinie du har forbindelsen? - fordi
hvis det er ISDN kan du vinde lidt ved at skifte til analog.

Ellers så er der fiber, internet via kabeltv (lidt afhængig af hvor du bor)
eller måske noget trådløst.
Hvor er vi henne af i landet? - så kunne det være lidt nemmere at komme med
et konkret bud på en alternativ udbyder

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-08 09:56

Dennis Pedersen skrev:

> Er det på en almindelig analog telefonlinie du har forbindelsen? - fordi
> hvis det er ISDN kan du vinde lidt ved at skifte til analog.

Hvorfor det? Det er de samme linjer.

> Ellers så er der fiber, internet via kabeltv [...]

På samme kobber?

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-07-08 10:14

On Wed, 09 Jul 2008 10:56:12 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvorfor det? Det er de samme linjer.

Uden at være ekspert på emnet, så fylder ISDN mere end analog telefoni
så der er ikke helt samme båndbredde til rådighed for ADSL på en
ISDN-linie...

Det er hller ikke samme ADSL-moden der anvendes på ISDN og analoge
linier.

<mlr>

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-07-08 10:25

> Hvorfor det? Det er de samme linjer.

Hvorfor det er sådan - det må google fortælle.
Men praksis er at du får ikke den samme rækkevide og hastighed med ISDN som
du gør med PTSN.
Jeg mener det er ca 8megabit der er max med ISDN

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 09-07-08 16:58

On Wed, 09 Jul 2008 10:56:12 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvorfor det? Det er de samme linjer.

ISDN signalet bruger en større del af de nedre frekvenser og
dermed er der færre bærebølger til rådighed for ADSL.

/hjj

Fra : Leif Neland

Dato : 10-07-08 16:01

Dennis Pedersen skrev:
> "Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Er det på en almindelig analog telefonlinie du har forbindelsen? - fordi
> hvis det er ISDN kan du vinde lidt ved at skifte til analog.

Det er rent kobber, bærelinie, ingen telefoni.

> [...]
> eller måske noget trådløst.
> Hvor er vi henne af i landet? - så kunne det være lidt nemmere at komme med

Odense SØ.

Der er ikke andre kabler i jorden end telefoni, og clearwire, selvom de
er i Odense, siger de ikke dækker.

Nu svigtede linien igen her til middagstid, og telefonmontørdamen, der
kom indenfor en time, (gudskelov for at chefen insisterede på at købe
24/7 service på linien) gav mig et nyere og bedre modem.
Så kørte det igen, men jeg fik hende til at koble huset fra i msp, og
måle. Derefter, efter jeg fortalte at kablet var blevet boret over
sidste efterår, målte hun videre, og fandt ud af, at der var et dårligt
kabel mellem huset og det sidste kabelskab 300m væk.

Så når det bliver skiftet, kan jeg måske komme tilbage på min 2.7Mb flex
igen

Kommer til at tænke på det; måske er der to par i kablet, og så kan det
andet par måske være bedre?

Leif

Fra : Henning Lund

Dato : 09-07-08 18:12

Leif Neland tastede:

> [...]
> det
> eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at

Jeg ligger 3,1 km fra centralen og har 8 Mb samt
bredbåndstelefoni oveni. Der er og har aldrig været problemer,
hvis jeg går ind og laver en bestilling via Fullrate´s
hjemmeside, vil de heller ikke vride mere end en 2 Mb linie af
til mig

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Kim M Jørgensen

Dato : 10-07-08 07:33

VDSL vil kunne give dig en meget højere hastighed også på en længere
strækning.
Efter hvad jeg ved er det næsten på alle TDC's centraler rundt i landet, men
de tilbyder det desværre ikke mange steder endnu.
Hvor deres hastighedder er oppe på 50/15 Mbit for den hurtigste til små 700
i måneden hvis jeg ikke husker helt forkert eller også var det 799.

Så afhænig hvor i landet du bor var det en mulighed.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-07-08 09:12

"Kim M Jørgensen" <kj-remove-@gidion.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 700 i måneden hvis jeg ikke husker helt forkert eller også var det 799.
>
> Så afhænig hvor i landet du bor var det en mulighed.

Problemet er at VDSL rækker endnu dårligere end ADSL.
En hastighed på 2048/512 kunne type på en dæmpning omkring 40dB og får at
man kan få f.eks 20/1 skal den helt ned på 19dB.
Det bliver først helt galt hvis du vil op på 50 fordi så skal den ligge på
omkring 7dB
Såe VDSL bliver næppe en option med det første - og det også kun omkring 25
centraler der går i drift nu. Der er lidt flere på roadmap, men der går
nogle måneder endnu

--
/Dennis
Diverse harware sælges

Fra : Leif Neland

Dato : 10-07-08 16:21

Dennis Pedersen skrev:
> [...]
> En hastighed på 2048/512 kunne type på en dæmpning omkring 40dB og får at
> man kan få f.eks 20/1 skal den helt ned på 19dB.

Kunne man i princippet ikke sætte et skab op på midten med to modems og
en router i?
Hvis man bare satte en forstærker på midten, så forstærkede man vel bare
støjen med, men hvis man "demodulerede og remodulerede", så er det jo et
frisk støjfrit signal, man fortsætter med.

Eller hvis man gik lidt nærmere på centralen, så kunne man have en
"switch" der havde højere hastighed til centralen, og en lavere til mig
og mine naboer.

> [...]
> centraler der går i drift nu. Der er lidt flere på roadmap, men der går

Hvor dyrt kan det være bare at pløje en fiber ned over en pløjemark...

Leif

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 12-07-08 13:27

Leif Neland wrote:
> [...]
>
> Er der nogen teknologi på vej, der kan give højere hastighed på det
> eksisterende kobber, eller er der ikke andet at gøre end at vente på fiber?

Hej Leif

Åbenbart kan vdsl2 ikke engang give højere båndbredde:
http://en.wikipedia.org/wiki/Very_High_Speed_Digital_Subscriber_Line_2
Citat: "...Starting from 1.6 km (1 mile) its performance is equal to
ADSL2+..."

Men det er ikke dårligere end adsl2+ ved 3,3km.

Ikanos

hilsen

Glenn