Postfix logning
Fra : Per Jørgensen

Dato : 07-07-08 13:44

Hey Gruppe.

Nu har jeg siddet og kigget lidt på postfix man-sider, men syntes ikke
rigtig jeg kan finde den rigtige løsning til mit problem?

Jeg har et debiansystem, med postfix (Mailserver)
Men mine logfiler ligger sig som /var/log/mail.XXXX

der er jo flere af slagsen = *.err *.info *.log *.warn

Men eftersom min server nu har kørt i 14dage dage - undrer det mig lidt
at jeg har 6tar.gz filer af hver enkelt slags.

Jeg ville rigtig gerne at man kunne lade dette være en stor fil indtil
søndag aften - derefter tage de filer omkrign mail og zippe dem sammen
som en ugelogfil, hvorefter man smider den over på Backup serveren
således at man kan få styr på dette I stedet for de bare fylder. Men jeg
syntes bare ikke rigtig jeg kan forstå hvordan dette skal gøres???

Håber lidt I kan følge min tankegang og hvor jeg vil henaf??
Det er mere hvor jeg kan indstille at jeg efter en uge har ca 3 filer af
hver (mail.log.tar.gz.1/2/3) men istedet har en fil for hver slags log.

Selve scriptet der skal sende backup videre har jeg styr på - men det er
selve hvordan jeg får min logfil til at være i en istedet for flere ???

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 07-07-08 14:17

Per Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Selve scriptet der skal sende backup videre har jeg styr på - men det er
> selve hvordan jeg får min logfil til at være i en istedet for flere ???

Mon ikke det er logrotate der laver tricket?

Tag et kig på /etc/logrotate.conf samt filerne i /etc/logrotate.d/

Mvh
Johan

Fra : Per Jørgensen

Dato : 08-07-08 06:48

> Mon ikke det er logrotate der laver tricket?
>
> Tag et kig på /etc/logrotate.conf samt filerne i /etc/logrotate.d/
>
> Mvh
> Johan
Hey Johan.
Tak for svaret.
Jeg har nu kigget i disse filer og derfor mit spørgsmål.
Følgende filer er i logrotate.d/
apache2 clamav-daemon dpkg ppp
apt clamav-freshclam iptraf razor
aptitude denyhosts mysql-server wpa_action

Og min /etc./logrotate.conf ser således ud - hvor jeg ikke syntes der er
noget der minder om Postfix:
# see "man logrotate" for details
# rotate log files weekly
weekly

# keep 4 weeks worth of backlogs
rotate 4

# create new (empty) log files after rotating old ones
create

# uncomment this if you want your log files compressed
#compress

# packages drop log rotation information into this directory
include /etc/logrotate.d

# no packages own wtmp, or btmp -- we'll rotate them here
/var/log/wtmp {
missingok
monthly
create 0664 root utmp
rotate 1
}

/var/log/btmp {
missingok
monthly
create 0664 root utmp
rotate 1
}

# system-specific logs may be configured here

Derfor kunne jeg godt tænke mig det var en stor fil istedet for flere af
samme slags. Mest af alt for at have bedre muligheder for at gemme
logfiler i systemet!

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 08-07-08 08:14

Per Jørgensen wrote:

> [...]
>
> Derfor kunne jeg godt tænke mig det var en stor fil istedet for flere af
> samme slags. Mest af alt for at have bedre muligheder for at gemme

Opret din egen configuration til postfix.... tjek evt:
http://readlist.com/lists/postfix.org/postfix-users/0/1752.html

Du kan sikkert også google dig frem til andet vha søgeord som postfix +
logrotate :)

--
Johan Holst Nielsen
Freelance PHP Developer - http://phpgeek.dk