antarktis
Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 07:08

En bekendt nævnede, at han havde hørt, at der skulle findes en række
detaljerede kort over antarktis - uden iskappe - som angiveligt skulle være
produceret/publiceret på et tidspunkt, hvor antarktis skulle være dækket af
is.
Er der nogen, der har nogle links, der belyser dette?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-07-08 07:25

none skrev:

> [...]
> række detaljerede kort over antarktis - uden iskappe - som angiveligt
> skulle være produceret/publiceret på et tidspunkt, hvor antarktis

Prøv at følge nogle af disse links. (Billedgoogling: Antarctic "without
ice"):

<
http://images.google.dk/images?hl=da&q=antarctic%20%22without%20ice%22&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-08 08:38

<none> skrev i en meddelelse
> [...]
> dækket af is.
> Er der nogen, der har nogle links, der belyser dette?

Mon ikke Antarktis har været isdækket i al den tid mennesket har kunnet
tegne kort?

Der er i tidens løb dukket flere 'gamle kort' op, der rummer et eller andet
sensationelt, men er altså afsløret som falske.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 07-07-08 08:46

Hej Preben

> Mon ikke Antarktis har været isdækket i al den tid mennesket har
> kunnet tegne kort?

Mon ikke at man kan tegne kort af hvad der befinder sig
under iskappen ?

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-07-08 09:28

> Hej Preben

> Mon ikke at man kan tegne kort af hvad der befinder sig
> under iskappen ?

Jo, og det er gjort efter radarens opfindelse. Evt. via seismiske
undersøgelser først.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 08:46

> Mon ikke Antarktis har været isdækket i al den tid mennesket har kunnet
> tegne kort?

Jo, det er jo præcis det, der er sagen - og det var derfor jeg kunne tænke
mig at læse lidt om baggrunden for at nogen kommer og siger, at der findes
kort, der skulle vise antarktis uden is.
Alene effekten af de stigende vandmasser og en ændring af undergrunden på
grund af fjernelse af isens tryk, gør det jo ret umuligt at beskrive en
fornuftig kystlinje.
Nu må jeg se, hvad jeg finder ved at følge Herluf Holdts idé med at lav en
billedsøgning og så gå baglæns ind - det var faktisk en rigtig god idé, da
jeg i første omgang fandt de mange tekstlinks på Google lidt uoverskuelige.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-07-08 09:23

none skrev:

> Jo, det er jo præcis det, der er sagen - og det var derfor jeg kunne
> tænke mig at læse lidt om baggrunden for at nogen kommer og siger,
> at der findes kort, der skulle vise antarktis uden is.

De nyeste kort over Antarktis uden is er, så vidt jeg ved, lavet
på baggrund af seismiske undersøgelser. De relativt få
iskerneboringer man har foretaget, kan nok ikke bruges til
et særlig nøjagtigt kort.

--
Herluf :·)

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-07-08 09:29

<none> skrev i meddelelsen

> Jo, det er jo præcis det, der er sagen - og det var derfor jeg kunne tænke
> mig at læse lidt om baggrunden for at nogen kommer og siger, at der findes
> kort, der skulle vise antarktis uden is.

Det er nok Piri Reis kort du har hørt om.
http://www.world-mysteries.com/sar_1.htm

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 09-07-08 06:03

> <none> skrev i meddelelsen

> Det er nok Piri Reis kort du har hørt om.

Udfra boreprøver, ultralyd og den slags har man nok gode skøn om ikkevand
underlaget men er det særlig interessant.

Is over havoverfladeniveau kan tænkes at smelte og forhøje vandstand -
ligesom indlandsis, men da alt tyder på at ingen fare, så er forskernes
præcise viden næppe særlig betydningsfuld.

Forskning skal sigte mod handling, for at være skatteborgernes penge værd.

Herom en svarartikel til Politiken idag
-------------

Humanist-fagenes verbal-videnskab

er ikke "tankens ilt" (som påstået af Politiken 9.7), og selv naturvidenskab
er overvurderet. Hård science og evolutions-teori gjorde ganske vist gavn
ved at sætte præster fra bestillingen som opinionsdannere 17-1900, men
naturforskerne er selv blevet et præsteskab, der på unfair vis tager ære fra
bl.a. ingeniørfagenes, opfindere og investorer - der slet ikke står på
skuldrene af universiteternes grund-videnskab så meget som historiker- og
journalist-consensus antyder.

Ofte har formulering af naturlove været en efterrationalisering af, hvad
praktikerne havde beriget verden med allerede. Praktisk gavn af både
molekylær og darwinisme genetik har været minimal.DNA-fingeraftryk er kun
lidt bedre end ABO-blodtyper til identifikation, og få sygdomme er berørt af
de

Fysik og kemi bygger ofte på eksperimenter, der kan gentages, men de
såkaldte samfundsvidenskaber - og miljøbiologi - er ofte på teologiens lave
plan derved,

at snobberi om titler og rang hos topfolkene afgør om medierne tilkender
meningerne vægt.

Skadelighed af passiv rygning er en teori, der bygger på så svage indicier,
at det ofte er groft bedrag, når denne statistiske lægevidenskab pynter sig
med lånte fjer fra naturvidenskaben, og vildledningen er endnu værre i
mange "humanistiske åndsvidenskaber"

Bo Warming, cand.scient. Bjelkes Alle 46, 2200 N , FORKORT LØS FX UDELAD
AFSNIT 2 og 4