PC lukker ned uden forvarsel
Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 09:53

Jeg har en HP Laptop, som er 3½ år gammel.
Det sidste halve år har den indimellem - et par gange om måneden - og på det
seneste, dagligt, lukket ned uden forvarsel.
Det er lige meget om jeg sidder med en simpel kabale, eller om jeg har 10
faner åbne på nettet, og hører musik samtidig.
Nogle gange kan jeg have den tændt en hel dag uden problemer, andre dage er
det måske en halv time. Nogle gange starter jeg op med det samme igen, og
har oplevet at den knap nok er startet op før den lukker ned igen.
Men som sagt, de sidste uger har det været værst, har lagt mærke til at jeg
måske får lov at benytte Pc'en i et par timer før den lukker ned. Og
problemet er dagligt.

Jeg kører på strøm 99% af tiden, men batteriet sidder dog i.
Har kørt en grundig virusscan forleden (avast) og den fandt intet
overhovedet.
Jeg er eneste bruger af Pc'en, så ved hvad der bliver lavet på den.
Alt software er original med licens, ingen piratkopier.
Kører med XP home.
Er tilsluttet bredbånd via et LAN-kabel, bruger ikke router.
Pc'en står det samme sted langt det meste af tiden, 95%. (På et alm. bord,
med luft omkring, står på en voksdug)

Nogle der har et bud på om det er i Hardwaren at problemet skal findes?
Min egen tanke er om det er CPU eller RAM der er problemet. (Processer
1,50GHz, 480 MB RAM)

Jeg har netop tilmeldt mig denne Newsgruppe, men af frygt for at Pc'en
lukker ned, før jeg fik læst alle relevante tråde, valgte jeg at skrive
først, og læse bagefter.....

Louise

Fra : Ole C

Dato : 06-07-08 09:58

Louise skrev blandt andet:

> Jeg har en HP Laptop, som er 3½ år gammel.
> Det sidste halve år har den indimellem - et par gange om måneden - og
> på det seneste, dagligt, lukket ned uden forvarsel.

(klip - en masse....)

Det kunne være varmeproblemer.
Prøv med en støvsuger ved alle computerens gitre. Hjælper det ikke, kan
det være støv, der har sat sig helt inde ved processoren - og en tur på
et værksted kan være nødvendigt....

--
vh
Ole C

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 10:25

Ole C wrote:

> [...]
> kan det være støv, der har sat sig helt inde ved processoren - og en
> tur på et værksted kan være nødvendigt....

Jeg vil lukke maskinen ned om et øjeblik, og vil så støvsuge alle gitre etc,
og så placere en gammeldags telefonbog under maskinen, og håbe at det kan
afhjælpe evt varmeproblemer,.

Tak for input

Louise

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 06-07-08 10:15

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Jeg har en HP Laptop, som er 3½ år gammel.
> Det sidste halve år har den indimellem - et par gange om måneden - og
> på det seneste, dagligt, lukket ned uden forvarsel.

Er det en kontrolleret nedlukning eller slukker maskinen bare helt
spontant?

Fornemmer du at maskinen er blevet langsommere?

Selv ville jeg starte med at defragmentere harddisken og rense alle synlige
åbninger for støv og skidt.

Det kunne lyde som om maskinen har det varmt, hvilket naturligt forstærkes
når vejret er som det er for tiden. Prøv at skabe luft omkring maskinen.
Stik en bog el.lign ind under maskinens bagkant så der kommer luft under
osv. Hvis det hjælper har du fejlkilden.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 10:24

Kent Oldhøj wrote:
> [...]
> omkring maskinen. Stik en bog el.lign ind under maskinens bagkant så
> der kommer luft under osv. Hvis det hjælper har du fejlkilden.

Jeg vil ikke mene det er en kontrolleret nedlukning, da den slukker stort
set uden forvarsel, det eneste forvarsel jeg får er at lyd afbrydes, og
maskinen fryser ca ½ - 1 sekund før maskinen lukker ned.....

Jeg føler min PC er blevet lidt langsommer, men tænker egentlig at den er
pga det relativt lidt RAM jeg har ift de relativt grafiktunge www-sider man
fx ser.
Jeg defragmenterer min PC et par gange om året, helt rutinemæssigt, og
gjorde det for ca. 3 mdr siden, så skal måske gøre det igen...

Nåe maskinen er slukket, hvilket ikek varer længe, så vil jeg støvsuge alle
gitre etc i maksinen, og placere en gammeldags telefon-bog under maskinen,
og håber det giver mere luft...

Tak for input...

Louise

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 10:53

Louise wrote:
> [...]
>
> Jeg har netop tilmeldt mig denne Newsgruppe, men af frygt for at Pc'en
> lukker ned, før jeg fik læst alle relevante tråde, valgte jeg at

Efter at have svaret på de to indlæg her i tråden, satte jeg gang i en
disk-oprydning.
Og så skete det - PCen lukkede ned..... Den havde været tændt i ca. 5
kvarter.

Jeg lod den så stå i ca. 5 minutter, og så støvsugede jeg den i alle ender
og kanter, både gitre og tastatur fik en ordentlig tur.
PCen er nu placeret med en bog ind under, så den står skråt, men med luft
ind til alle gitre i kanten og bunden.

Nu vil jeg se om jeg kan få lov at bruge PCen indtil jeg selv vil lukke den
ned.....

Alt andet lige, må det være sundere for PCen at jeg lukker den ned manuelt,
end at den lukker ned spontant.....

Louise

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 06-07-08 17:32

Louise wrote:
> [...]
> og kanter, både gitre og tastatur fik en ordentlig tur.
> PCen er nu placeret med en bog ind under, så den står skråt, men med luft

Hvis det ikke hjælper, skal du til at skille den ad for at få alt støvet ud.
Det kan være umuligt at fjerne med blot en støvsuger som du allerede har gjort/prøvet.

Måske er kølepastaen mellem cpu og køleprofil med tiden tørret helt ind, så den nærmere isolerer istedet for at overføre varme.

> Alt andet lige, må det være sundere for PCen at jeg lukker den ned manuelt,
> end at den lukker ned spontant.

Filsystemet er i princippet det eneste der burde kunne tage skade af det, men det er selvfølgelig også slemt nok, hvis man ikke har backup..

Det kunne måske også være en RAM-fejl. Prøv at hente UltimatebootCD: http://ultimatebootcd.com/
og start op på den, og start memtest86+.
Hvis den kan køre igennem alle test mindst 1 gang, så skyldes problemet næppe RAM-fejl.

Fra : Mads

Dato : 06-07-08 13:32

On Sun, 6 Jul 2008 10:52:50 +0200, "Louise"
> [...]

>Jeg har netop tilmeldt mig denne Newsgruppe, men af frygt for at Pc'en
>lukker ned, før jeg fik læst alle relevante tråde, valgte jeg at skrive

Ligesom de andre vil jeg også gætte på at det er en kombination af
sommervarmen og støv i maskinens kølere.
Den bratte nedlukning tyder på at processoren når en kritisk
temperatur og derfor slukker maskinen for ikke at brænde sammen.

Den blæser der sidder i en bærbar PC er meget lille og flad, så den
er i forvejen ikke det mest effektive. Efter nogen år vil lejerne i
blæseren være slidte og både dens vinger og køleprofilen omkring den
vil være dækket af støv. Begge dele nedsætter dens effiktivitet.
Ryges der i hjemmet øges dette problem voldsomt da nikotin og støv
blandes til en klistret masse på de nævnte flader.

En støvsugning kan måske hjælpe lidt, men det vil nok kun fjerne
det støv der sidder nærmest udblæsningsgitrene i maskinen.
Hvis en tur med støvsugeren gør en forskel, så vil en rigtig rensning
på et værksted gøre det endnu bedre.

En alternativ løsning hvis maskinen bliver for varm, kunne være en
laptop holder med ekstra køling. Det er en lille plade som maskinen
placeres på og som har indbygget en eller flere små blæsere der
blæser luft op under maskinen. F.eks. en som denne :
http://forum.tabletpcreview.com/showthread.php?t=10979
men der findes mange modeller.

mvh Mads

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-07-08 17:07

Mads <Mads@nospam.nothanks.com> wrote in

<snip>

> [...]
> maskinen placeres på og som har indbygget en eller flere små
> blæsere der blæser luft op under maskinen. F.eks. en som denne :

Interessant link. Han har bl.a målt temperaturen flere steder - jeg
formoder det er den luft der bliver pustet ud af kabinettet. Desværre
skriver han ikke noget om hvordan målinerne er foretaget for så var det
oplagt, at OP i denne tråd begyndte med at måle temperatur på sin
lappy.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-07-08 17:19

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in

> Jeg har en HP Laptop, som er 3½ år gammel.

Hvad er det for en model?

Det er muligvis et kendt problem - som man så vil kunne finde flere
oplysninger om på nettet.

F.eks med Google:

Results 1 - 10 of about 179,000 for HP 1,50 Ghz overheat.

Og hvis det skulle være tilfældet, kan der osse være en løsning.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 17:25

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
>
> Results 1 - 10 of about 179,000 for HP 1,50 Ghz overheat.
>
> Og hvis det skulle være tilfældet, kan der osse være en løsning.

Vil lige prøve at google.
Min model er en HP pavillon dv0100
Processoren er en Intel Pentium centrino

NB. Har nu haft PC tændt uafbrudt siden 11.50 uden problemer.
Har lagt en bog under så der er fri luft til allt gitre på undersiden, tror
det er det der har gjort udslaget

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-08 17:30

> Vil lige prøve at google.
> Min model er en HP pavillon dv0100
> Processoren er en Intel Pentium centrino

Mener selvfølgelig bare "intel centrino"

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-07-08 22:54

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote in news:4870f303$0
$90263$14726298@news.sunsite.dk:

> Mener selvfølgelig bare "intel centrino"

Det er vel ikke en HP Pavilion dv1000?

Den kommer nemli' med en 1,5 GHz Centrino, XP Home, 512 MB RAM og (op
til) 64 MB delt grafikram. Hvis du bruger 32 MB RAM til grafik så
passer det osse med din oplysning om at der er 480 MB RAM til
rådighed.

http://store.novatechgadgets.com/hppadvpm1ce5.html

Der er åbenbart et kendt problem med et disse lukker ned:

Results 1 - 10 of about 15,300 for hp pavilion dv1000 shuts down.

Jeg har ikke kigget det igennem, men prøv at sætte grafikram til 64
MB - altså hvis det er en dv1000.

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-08 13:19

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
>
> Results 1 - 10 of about 15,300 for hp pavilion dv1000 shuts down.
>
> Jeg har ikke kigget det igennem, men prøv at sætte grafikram til 64

Du har ret, det er en dv1000, det er mig der har tastet forkert.

Hvordan kan jeg ændre det med grafikkortet?

Louise

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 07-07-08 14:31

Louise wrote:

> Du har ret, det er en dv1000, det er mig der har tastet forkert.
>
> Hvordan kan jeg ændre det med grafikkortet?

Det er bare ind i Bios'en og finde indstillingen.
Ved ikke lige med din, det er måske F2 man trykker lige efter man har tændt, som får Bios'en frem.