USB-kabel på 10 meter?
Fra : Mureren

Dato : 05-07-08 21:26

Kan det virkelig passe at jeg ikke kan købe et USB kabel som dette:
http://www.av-cables.dk/computer_kabel/usb_kabel/usb_kabel/usba_usbb/usb_kabel_11_usba_han_usbb_han_5_m_863_da.html
i 10 meters længde?
Og meget gerne i hvid, hvorfor pokker er kabler altid sorte?
(hvor mange har sorte fodlister/paneler m.m.)

Mvh.
Mureren

Fra : Hauge

Dato : 05-07-08 21:30

Mureren wrote:
> Kan det virkelig passe at jeg ikke kan købe et USB kabel som dette:
> [...]

Ja, da standarden siger max 5 meter.. Så du skal have købt en USB-extender.

> Og meget gerne i hvid, hvorfor pokker er kabler altid sorte?

Øhm jeg har da kun hvide..

Mvh Hauge

Fra : Mureren

Dato : 05-07-08 21:47

> Øhm jeg har da kun hvide..

USB-kabler måske....men alle mulige andre kabler er som regel sorte.
Strømforsyninger m.m er samme poblem, og det samme gør sig gældende inden
for hifi.
(med undtagelse af højttalerkabler, der ofte kan fås i hvid)

Mvh.
Mureren

Fra : Rudi Stegen

Dato : 06-07-08 15:16

Hej Hauge, du skrev i dk.edb.hardware:

> Øhm jeg har da kun hvide..

Og mine sølvfarvede

Det ydre isolationslag er klart/gennemsigtigt, hvorfor det er
afskærmningsmetallet, man ser. Og de er ikke fra noget helt esoterisk
sted, da Zitech næppe kan betegnes som dette.

Det er rimelig tilfældigt, hvad hvilken biks har liggende.

--
Hygge fra Århus - Rudi
http://stegen.dk/pclinks1.htm

Fra : Holst

Dato : 06-07-08 15:23

Hauge wrote:

> Øhm jeg har da kun hvide..

Jeg har både hvide, grå og sorte USB-kabler til diverse perifert udstyr.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-08 14:30

On 5 Jul., 22:25, "Mureren" <mureren_tag_det_v...@mail.tele.dk> wrote:
> Kan det virkelig passe at jeg ikke kan købe et USB kabel som dette:http://www.av-cables.dk/computer_kabel/usb_kabel/usb_kabel/usba_usbb/...
> i 10 meters længde?

Fordi usb kun er lavet til at virke på op til 5meter

Men der sælges et her: http://www.hsdata.dk/index.asp?subsite=direktelink&varenr=14496

Fra : Mureren

Dato : 05-07-08 21:45

Men der sælges et her:
http://www.hsdata.dk/index.asp?subsite=direktelink&varenr=14496

Så er det bestilt...billigt var det også må man sige

Tak for hjælpen!

Mvh.
Mureren

Fra : Max

Dato : 05-07-08 21:56

Hej Mureren

> Så er det bestilt...billigt var det også må man sige

Det er så fordi du ikke ved hvad de egentlig koster
at du mener det :)

--
Mvh Max

Fra : Mureren

Dato : 05-07-08 22:13

> Det er så fordi du ikke ved hvad de egentlig koster
> at du mener det :)

Hehe...produktionsprisen er nok ikke vanvittig høj, men prisen for at få
løst mit "problem" var yderst rimelig, og så er jeg glad

Mvh.
Mureren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-08 16:42

Mureren skrev bl.a.:

> Hehe...produktionsprisen er nok ikke vanvittig høj, men prisen for at
> få løst mit "problem" var yderst rimelig, og så er jeg glad

Jeg tror, at dine problemer først lige er begyndt

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-07-08 16:41

Mureren skrev bl.a.:

> Så er det bestilt...billigt var det også må man sige
>
> Tak for hjælpen!

Afhængigt af udstyr, så kan du godt forvente en del problemer med den
længde. Ti meter usb kræver et aktivt kabel for at virke problemløst.

Men du kan jo være heldig..

Claus

Fra : Holst

Dato : 06-07-08 16:45

Claus Tersgov wrote:

> Afhængigt af udstyr, så kan du godt forvente en del problemer med den
> længde. Ti meter usb kræver et aktivt kabel for at virke problemløst.
>
> Men du kan jo være heldig..

Som en af mine venner sagde for et par år siden om 10 meter lange
USB-kabler: Virker det, så virker det, og virker det ikke, så må man jo
købe en USB-extender.

Fra : Hauge

Dato : 06-07-08 16:51

Holst wrote:
> Som en af mine venner sagde for et par år siden om 10 meter lange
> USB-kabler: Virker det, så virker det, og virker det ikke, så må man
> jo købe en USB-extender.

Meget klog ven, for det var meget klogt sagt.. ;)

/Hauge

Fra : Rado

Dato : 06-07-08 21:26

On Sun, 06 Jul 2008 17:45:04 +0200, Holst <newsfeb08@shelter.dk>
wrote:

>Som en af mine venner sagde for et par år siden om 10 meter lange
>USB-kabler: Virker det, så virker det, og virker det ikke, så må man jo
>købe en USB-extender.

En extender gør bare ikke 10 meter kablet brugbart, gør den?

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Max

Dato : 06-07-08 21:45

Hej Rado

> En extender gør bare ikke 10 meter kablet brugbart, gør den?

Nej, den skal bruges sammen med 2 x 5 meter kabel.

--
Mvh Max

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-07-08 14:13

Rado skrev bl.a.:

> En extender gør bare ikke 10 meter kablet brugbart, gør den?

Nej, forstærker og kabel hænger sammen og forlænger man den yderligere er
man i samme båd.

Til gengæld har jeg set dem helt op til 25 meter, og jeg mener, at Danbit
har en dims, der kan forlænge USB til hmmm er det 300 meter??

Claus

Fra : Mureren

Dato : 06-07-08 19:20

> Afhængigt af udstyr, så kan du godt forvente en del problemer med den
> længde. Ti meter usb kræver et aktivt kabel for at virke problemløst.

Kræver er nok så meget sagt, de har nok ikke produceret et kabel de regner
med at få i hovedet igen...men jeg har da læst at standarden kun
understøtter 5 meter.
I øvrigt er det en HP G4050 scanner der skal hægtes på.

> Men du kan jo være heldig..

Det er min forkromede plan

Fra : Hauge

Dato : 06-07-08 19:22

Hej
Mureren wrote:
> Det er min forkromede plan

Melder du tilbage?

Mvh Hauge

Fra : Mureren

Dato : 06-07-08 19:28

> Melder du tilbage?

Jep. Her fejer vi ikke noget ind under gulvtæppet

Fra : Jubii

Dato : 06-07-08 20:19

"Mureren" <mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Jep. Her fejer vi ikke noget ind under gulvtæppet

Man kan også møblere om, så der ikke er længere mellem enhederne end 5 m.
med godt slak så kablerne ikke er spændt. På den måde kan standardkabler
bruges.

Fra : Mureren

Dato : 08-07-08 14:51

Jeg kan så meddele 2 ting.

For det første er det tilsendte kabel ikke hvidt men gråt
For det andet får jeg en "lampefejl" når jeg bruger 10 meter kablet, men
ikke når jeg bruger det medfølgende 1 meter kabel

Mvh.
Mureren

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-08 16:34

Mureren skrev bl.a.:

> For det første er det tilsendte kabel ikke hvidt men gråt
> For det andet får jeg en "lampefejl" når jeg bruger 10 meter kablet,
> men ikke når jeg bruger det medfølgende 1 meter kabel

Jeg synes nok, at jeg har en betydeklig erfaring med USB og kabler, men jeg
aner ikke hvad der menes med lampefejl?

Kan du ikke uddybe det, hvad skal kablet bruges til osv. Det er svært at
hjælpe, når man ikke får nogen information..

Claus

Fra : Henning Lund

Dato : 08-07-08 17:58

Claus Tersgov tastede:

> Kan du ikke uddybe det, hvad skal kablet bruges til osv. Det er
> svært
> at hjælpe, når man ikke får nogen information..

Du plejer squ da ikke overse noget, han skrev ellers: I øvrigt er
det en HP G4050 scanner der skal hægtes på.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-07-08 20:31

Henning Lund skrev bl.a.:

> Du plejer squ da ikke overse noget, han skrev ellers: I øvrigt er
> det en HP G4050 scanner der skal hægtes på.

Måske det havde været relevant at skrive det i indlægget og ikke som en
fodnote...

Men summasumarum, det kan ikke lade sig gøre at bruge dette kabel. En
scanner har så massiv en datamængde, så det kan kun lade sig gøre med et
aktivt kabel. Data forsvinder simpelthen ud i det blå og kablet optager alt
for meget støj.

*Måske* kan man tvinge interfacet til at køre low-speed gennem en HUB, men
jeg tvivler på det. Skal det virke stabilt, så er der kun en løsning:
http://www.usbgear.com/USB_Repeater_Cable/

Alt andet vil kun give problemer..

Claus

Fra : Mureren

Dato : 09-07-08 03:55

> Jeg synes nok, at jeg har en betydeklig erfaring med USB og kabler, men
> jeg aner ikke hvad der menes med lampefejl?

Når jeg forsøgte at scanne et dokument, kom der en fejlmeddelelse der lød
noget i retning af at "dokumentet kunne ikke scannes, der er opstået en
lampefejl"
Lampefejl er det "rigtige" ord...altså det der stod i fejlmeddelelsen, og
jeg undrede mig egentlig til at begynde med, fordi jeg synes det lød som en
fejl i selve scanneren, men da jeg skiftede til det medfølgende 2 meters
almindelige USB-kabel forsvandt fejlen, og dokumentet blev scannet.

Næste problem er at HP's sædvanlige bloatware af en driver/softwarepakke
ikke kan installeres helt. For at installationen glider igennem uden fejl
(og her snakker vi altså om at softwaren skal installeres INDEN scanneren
overhovedet er sat til strøm/USB-stik!) skal man undlade både deres "active
update" og I.R.I.S OCR software. Er det sidste grunden til jeg ikke kan
scanne til PDF? Jeg får valget mellem TIFF, JPEG, BMP og en masse andre
obskure formater, men ikke PDF

Mvh.
Mureren
(der ville ønske han selv havde fået lov at vælge en scanner, istedet for
den af firmaet valgte HP G4050!)

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-08 16:38

Mureren skrev bl.a.:

> Når jeg forsøgte at scanne et dokument, kom der en fejlmeddelelse der

Som jeg skrev allerede inden, så kan det IKKE lade sig gøre. Man kan ikke
køre USB over 10 meter, det kan kun lade sig gøre i helt usædvanligt heldige
tilfælde og sikkert slet ikke USB high-speed.

Det der sker er, at dine data forsvinder eller bits bliver ændret pga af
støj. Du kan prøve at anskaffe en USB repeater, men den stiller ret store
krav til kablet og det signal, den får, så der er ingen garanti for, at det
virker. Eneste løsning som har en vis garanti er en repeater med eget kabel.
Altså et aktivt kabel som du tidligere har fået link til.

Danbit eller nogen af USB specialbutikkerne har en konverter, så man kan
køre USB over netværkskabler, men det er sikkert ikke helt billigt.

Du kan prøve at tvinge kabel og scanner til at køre USB low-speed ved at
sætte en hub med egen psu lige mellem pc og kabel. Men det er ikke sikkert
at det virker.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 09-07-08 16:41

Mureren skrev bl.a.:

> Lampefejl er det "rigtige" ord...altså det der stod i

Når du får de der tilsyneladende mystisk fejlmeldinger, så er det
naturligvis, fordi en del af kommunikationen går tabt mellem scanner og pc.

Jeg vil vædde på, at du sikkert får forskellige fejlmeldinger fra gang til
gang.

Claus

Fra : Rado

Dato : 10-07-08 15:10

Får scanneren strøm via USB kablet?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 15:21

Rado skrev bl.a.:

> Får scanneren strøm via USB kablet?

Findes det overhovedet?

Jeg har svært ved at foretille mig, at en lampe på fem volt og kun 2 watt
kan lyse nok til at lave en ordentlig scanning. Hertil kommer jo strøm til
motor og interface..

Alle de scannere, jeg har haft - eller set, har en lampe på mindst 10-15
watt.

Claus

Fra : Jubii

Dato : 10-07-08 15:49

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> Findes det overhovedet?

U=IxR spændingen(volt)=strømmen(A) gange modstanden (ohm)
D.v.s. I=U/R hvilket gør at hvis modstanden er meget stor, bliver strømmen
meget lille. I et 5 m. usb kabel er modstanden en vis størelse, og man kan
tænke sig at i et 10 m. kabel er modstanden dobbelt så stor. Producenterne
af usb kabler har så udregnet at der i et 5 m. kabel går tilstrækkelig og
garanteret nok strøm til at data kan strømme med den hastighed der er
nødvendig. I et 10 m. kabel derimod......

> [...]
> motor og interface..
>
> Alle de scannere, jeg har haft - eller set, har en lampe på mindst 10-15

Eller sagt direkte, usb kablet bruges kun til at transportere data mellem
pc'en og scanneren.
At der er strøm at hente i usb porten til f.eks. opladning af f.eks. en mp3
afspillers batteri er en anden sag (og som tager meget lang tid).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 18:14

Jubii skrev bl.a.:

> U=IxR spændingen(volt)=strømmen(A) gange modstanden (ohm)

Jeg aner ikke, hvad du vil sige med ovenstående, men det ændrer ikke på det
faktum, at der kun kan trækkes 500mA på en usb port. Og så er det nemt at
regne ud, hvor meget (eller lidt) effekt det bliver til.

Det er 2,5 watt! (det er standarden, og det kan som bekendt både svinge op
og ned)

Som sagt, jeg tvivler på, at der findes en ordentlig scanner som kan arbejde
ved den effekt...

Claus

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 10-07-08 18:43

> [...]
> svinge op og ned)
>
> Som sagt, jeg tvivler på, at der findes en ordentlig scanner som kan

Ordentlig og ordentligt min gode gamle Canoscan N656U som har fulgt mig
siden de gode Win98 dage fungerer udmærket til de daglige opgaver en
flatbed scanner skal udføre og den er kun tilsluttet med et USB kabel.
Se evt her
http://www.epinions.com/cmhd-Scanners-All-Canon_656_Series_CanoScan_656U/display_~reviews
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-07-08 20:47

Paul Østerby Sørensen skrev bl.a.:

> Ordentlig og ordentligt min gode gamle Canoscan N656U som har fulgt

Ja, den er smart. Det er utroligt, at de kan arbejde med så lidt lys. Men
til dokumenter og den slags er det vel ok.

Claus

Fra : Rado

Dato : 10-07-08 22:14

On Thu, 10 Jul 2008 16:20:40 +0200, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

> [...]
>kan lyse nok til at lave en ordentlig scanning. Hertil kommer jo strøm til

Ja jeg undrer mig også men Canon har lavet nogle de hævder kun bruger
2.5 W og som fødes direkte via USB kablet.

>Alle de scannere, jeg har haft - eller set, har en lampe på mindst 10-15
>watt.

Her er det så LED lamper der bruges i stedet.

Fra : Henrik Andersen

Dato : 11-07-08 22:54

> [...]
>Og meget gerne i hvid, hvorfor pokker er kabler
altid sorte?
>(hvor mange har sorte fodlister/paneler m.m.)

Hej Murer

Har du kigget her:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24147&searchArea=&S
oegeord=