Den globale opvarming tager sig lige en ti~
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-08 11:28

"Forskere afblæser mindst 10 år frem en truende global opvarmning med
afsmeltning af gletsjere samt is- og snefri vintre. De forudser, at Europa
og Nordamerika får koldere klima.

De kommende 10 år bliver det koldere i vores del af verden. Naturens egne
kræfter ser ud til at overtrumfe den globale opvarmning og i en årrække
sætte den ud af kraft.

Sådan lyder konklusionen fra en australsk og fire tyske klimaforskere i en
artikel i det ansete tidsskrift Nature.

»Overfladetemperaturen i Nordatlanten samt lufttemperaturen over Europa og
Nordamerika vil afkøles en smule, mens overfladetemperaturen over det
tropiske Stillehav vil forblive stort set uændret. Vores resultater peger
på, at den globale overfladetemperatur ikke vil stige i det næste årti,
eftersom naturlige klimavariationer i Nordatlanten og i det tropiske
Stillehav midlertidigt sætter den forudsete globale opvarmning ud af
kraft,« skriver de fem klimaforskere i Nature.
Havets strømninger

Professor i meteorologi ved Københavns Universitet, Eigil Kaas, forklarer
konklusionen med strømforholdene i oceanerne.

»Der ser ud til, at en stor del af Nordatlanten vil opleve faldende
temperaturer, fordi der vil blive overført mindre varme fra den sydlige
halvkugle til den nordlige. Derfor står vi formentlig foran en periode, hvor
temperaturen ikke stiger så hurtigt, eller måske direkte falder i vores
område,« siger Eigil Kaas, der advarer mod at aflyse den globale opvarmning.

»Afkølingen er kun midlertidig, indtil strømforholdene igen ændrer sig. Så
vil temperaturen formentlig stige med ekstra styrke. Det skal derfor ikke
blive en sovepude, hvor man ikke gør noget for at bekæmpe den globale
opvarmning. Men jeg kan godt forestille mig, at vi får en kølig periode,
ligesom vi havde i 1950'erne og -1960'erne, hvor det formentlig også
skyldtes en ændring i havstrømmene. Her så vi en ganske kraftig afkøling
over store dele af den nordlige halvkugle, specielt i Arktis. Det er måske
noget tilsvarende, der nu er på vej,« mener Eigil Kaas.
Enkel metode

Klimaforsker, ph.d. Martin Stendel fra Danmarks Meteorologiske Institut,
DMI, vil ikke afvise, at forudsigelsen er rigtig:

»Men andre forskere mener, at det er en alt for enkel måde, de har foretaget
deres beregninger på. Hvis transporten af varme med Golfstrømmen falder, og
vi får nogle år uden opvarmning, vil vi formentlig se en endnu voldsommere
stigning om 10 år.«

Leder af Danmarks Klimacenter ved DMI, Anne Mette K. Jørgensen, mener, at de
nye oplysninger er vigtige at få frem.

»Ellers risikerer vi, at nogle mennesker efter få år uden global opvarmning
vil stå frem og sige, at hele snakken om global opvarmning må afblæses.«

For to måneder siden påpegede professor i fysisk geografi ved Oslo
Universitet, Ole Humlum, at temperaturen i verden ikke er steget de seneste
10 år. "

Undskyld mig, ehm HVAD? Polerne smelter med alarmerende hast og hvert eneste
stormvejr, lette byge og times solskin er vores egen skyld, får vi at vide.
Det til trods, er temperaturen ikke steget de sidste ti år og nu siger de så
gudhjælpemig at de næste ti år kommer der heller ikke til at ske noget.
Altså _tyve_ år uden temperaturstigninger på trods af. den kollosale effekt
vores, i globale termer, gigantiske (sarkasme forekommer i denne sætning),
udledning af den naturlige gas CO2 afstedkommer. Er det hele ikke ved at
blive lidt pjattet? CO2 udledningen har været stærkt stigende, men nu
beslutter naturen sig for liiiige at tage en pause. Blot en tese: KAN det
mon være at det hele er et af de forræderiske, naturlige udsving naturen
historisk set har haft det med at lave?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Poul E Hansen

Dato : 23-05-08 04:56

On 23 Maj, 12:28, "Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg
coffeeshop punktum dk> wrote:
> [...]
> blive lidt pjattet? CO2 udledningen har været stærkt stigende, men nu
> beslutter naturen sig for liiiige at tage en pause.

Som bekendt er der naturlige variationer i jordens klima. Mindsket
varmeudveksling mellem de kolde og varme dele af jorden burde betyde
global temperaturafkøling, for jo højere temperatur des 'meget højere'
varme afgivelse er der. Hvis der så blot er globaltemperatur-
stilstand, må andre ting trække i den anden retning, fx. CO2-
udledning.

>Blot en tese: KAN det
> mon være at det hele er et af de forræderiske, naturlige udsving naturen
> historisk set har haft det med at lave?

I så fald har nogle af eksperterne været lige skråsikre nok ...

Fra : Neuman

Dato : 24-05-08 13:09

"Kim Frederiksen" <kim snabel-a the bindestreg coffeeshop punktum dk> skrev
i en meddelelse news:48369c49$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> siger de så gudhjælpemig at de næste ti år kommer der heller ikke til at

De forskellige antagelser er intet værd. Diverse spådomme kunne vel også
være gjort for et år siden, dvs de burde have kendt fremtiden for de næste 9
år fra nu. Konklusionen kan da kun være at der intet anes om hvordan naturen
gebærder sig med deraf logisk følge at CO2 udledning ikke kan bebrejdes
noget ingen kender til.