/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Hastighedsbegrænsninger/benzin/forurening.
Fra : Pernille


Dato : 20-05-08 15:11

Spørgsmål.
Der er mange meninger om, hvorvidt hastighedsbegrændsningen på landets
motorveje, er for høj eller for lav...
Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til 100km/t
alle steder.
Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
130km/t end hvis den kører 100km/t.

(Når hastighedsbegrænsningen er 100, så kører folk jo alligevel 110...)

Er der nogen, der kan komme med et regnestykke, der fortæller noget om, hvor
meget benzin en gennemsnitsbil bruger, hvis den kører 500 km med en
hastighed på 100 km/t i forhold til hvis den kører samme strækning, men med
130 km/t.
Måske er det ikke alene færdselssikkerhed vi skal tænke på, men også
miljøet..., når vi sætter hastighedsbegrænsninger på motorvejene.




 
 
Ralph (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 20-05-08 15:31

"Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse
news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
> oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
> 100km/t alle steder.
> Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
> 130km/t end hvis den kører 100km/t.

Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og 170
km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
Jeg kører jævnligt fra Mors til Århus, der foretrækker både min GPS og jeg
at tage motorvejen fra Hobro, hvis grænsen bliver sat ned til f.eks. 100 så
ville jeg nok vælge den kortere vej over Silkeborg eller Viborg, men de
mange byer på ruten vil sende brændstofforbruget ned omkring de 12-13 km/l.
Så der er ikke så sort/hvidt.

Ford S-Max 1,8 diesel

--
Ralph



Henrik V Blunck (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 20-05-08 15:37

Den 20.05.2008 kl. 16:31 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
> "Pernille" <Hovedst@den> skrev i en meddelelse
> news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
>> oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
>> 100km/t alle steder.
>> Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
>> 130km/t end hvis den kører 100km/t.
>
> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og
> 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.

Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...

> Jeg kører jævnligt fra Mors til Århus, der foretrækker både min GPS og
> jeg
> at tage motorvejen fra Hobro, hvis grænsen bliver sat ned til f.eks. 100
> så
> ville jeg nok vælge den kortere vej over Silkeborg eller Viborg, men de
> mange byer på ruten vil sende brændstofforbruget ned omkring de 12-13
> km/l.
> Så der er ikke så sort/hvidt.

Enig. Der er heller ikke sket de ventede ekstrauheld da vi rettede farten
fra 110km/t til 130km/t i sin tid på motorvejene.
Skrækkampagnerne var ellers i gang, men heldigvis kører de fleste måske
endda mere opmærksomt ved den højere hastighed - som så fordrer at de
sk*de lastbiler holdt sig til højre når man kommer forbi med 130 og
opdager, at folk foran holder stille i overhalingsbanen på grund af en
lastbil som skal sløve sig forbi en anden lastbil for at spare to minutter
men koster os andre en masse ventetid.

Der mangler nuancer i debatten. Ganske enig.

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Dianalund
Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/
Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/

Ralph (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 20-05-08 16:41

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
news.ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og
>> 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
>
> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...

Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på min
næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han rørte ved
speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt fordi han skulle
røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at han ikke havde
bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.

--
Ralph



Kim Larsen (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 20-05-08 17:41

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4832f112$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
> news.ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
>>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
>>
>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...
>
> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på
> min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han
> rørte ved speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt
> fordi han skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde
> han at han ikke havde bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg
> er flot af en 20 årig.

Det er ikke mange steder at man her på Kjøwenhavns Westegn kan køre ret
stærkt på motorvejen. Derfor er det en befrielse når man endelig kommer ud
på en strækning hvor benzinslugeren får lejlighed til at spadsere de 130
km/t (+ moms).

Lad os beholde muligheden for at kunne køre rimelige hastigheder. Nogle af
os har prøvet de tider hvor åndsforsnottede politikere mente at vi skulle
køre 100 km/t på motorvejen. Det var dødens pølse, det var rimeligt
ulideligt. Med verdens dyreste biler (betal for tre og få én) og en
pissedyre misundelsesafgifter (grønne afgifter) må vi bilejere sgu da have
lidt fornøjelser eller det skal måske også tages fra os...

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Pernille (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Pernille


Dato : 20-05-08 18:42


"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:abDYj.54059$66.52099@newsfe20.ams2...
> "Ralph" <rwr@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:4832f112$0$90270$14726298@news.sunsite.dk
>> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
>> news.ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
>>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
>>>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
>>>
>>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...
>>
>> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på
>> min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han
>> rørte ved speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt
>> fordi han skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde
>> han at han ikke havde bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg
>> er flot af en 20 årig.
>
> Det er ikke mange steder at man her på Kjøwenhavns Westegn kan køre ret
> stærkt på motorvejen. Derfor er det en befrielse når man endelig kommer ud
> på en strækning hvor benzinslugeren får lejlighed til at spadsere de 130
> km/t (+ moms).
>
> Lad os beholde muligheden for at kunne køre rimelige hastigheder. Nogle af
> os har prøvet de tider hvor åndsforsnottede politikere mente at vi skulle
> køre 100 km/t på motorvejen. Det var dødens pølse, det var rimeligt
> ulideligt. Med verdens dyreste biler (betal for tre og få én) og en
> pissedyre misundelsesafgifter (grønne afgifter) må vi bilejere sgu da have
> lidt fornøjelser eller det skal måske også tages fra os...
>
Jeg tænkte bare, at det kunne være, at det var en idé at spare på olien, på
den måde.
Hvad biler angår, så er jeg ingen engel. Min mand og jeg har hver sin
benzin-sluger.




Peter Bang (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Peter Bang


Dato : 20-05-08 19:42

Pernille <Hovedst@den> skrev:

>>
>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
>det var en idé at spare på olien, på
>den måde.
>Hvad biler angår, så er jeg ingen
>engel. Min mand og jeg har hver sin
>benzin-sluger.

Så var det måske et sted at begynde?!?


S. A. Thomsen (20-05-2008)
Kommentar
Fra : S. A. Thomsen


Dato : 20-05-08 20:53

On 20 May 2008 18:41:47 GMT, Peter Bang <peterbang@QEO8Yprivat.dk>
(slet QEO8Y) wrote:

>>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
>>det var en idé at spare på olien, på
>>den måde.
>>Hvad biler angår, så er jeg ingen
>>engel. Min mand og jeg har hver sin
>>benzin-sluger.
>
>Så var det måske et sted at begynde?!?

Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet formålet med
tråden...

Peter Bang (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Peter Bang


Dato : 20-05-08 21:10

S . A . Thomsen <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev:
>On 20 May 2008 18:41:47 GMT, Peter Bang
<peterbang@QEO8Yprivat.dk>
>(slet QEO8Y) wrote:
>
>>>Jeg tænkte bare, at det kunne være, at
>>>det var en idé at spare på olien, på
>>>den måde.
>>>Hvad biler angår, så er jeg ingen
>>>engel. Min mand og jeg har hver sin
>>>benzin-sluger.
>>
>>Så var det måske et sted at begynde?!?
>
>Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet
formålet med
>tråden...

Du mener ikke at det kunne lette på Pernilles dårlige
samvittighed over olieforbruget, at spare en bil væk?!?



S. A. Thomsen (20-05-2008)
Kommentar
Fra : S. A. Thomsen


Dato : 20-05-08 21:49

On 20 May 2008 20:10:27 GMT, Peter Bang <peterbang@MCVWKprivat.dk>
(slet MCVWK) wrote:

>>>Så var det måske et sted at begynde?!?
>>
>>Kom det fra Peter Bang, der overhovedet ikke har fattet
>formålet med
>>tråden...
>
>Du mener ikke at det kunne lette på Pernilles dårlige
>samvittighed over olieforbruget, at spare en bil væk?!?

Prøv at læse trådstarten 10 gange... Så kan det være at du fanger
meningen....

Henrik V Blunck (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Henrik V Blunck


Dato : 21-05-08 03:33

Den 20.05.2008 kl. 17:41 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
> news.ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml. 150 og
>>> 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...
>
> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør på min
> næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget han rørte
> ved
> speederen - fartpilot. PÃ¥ et tidspunkt bandede han lidt fordi han skulle
> røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at han ikke
> havde
> bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.

Jeps, det er en knægt som kan køre bil. Hatten af for det. Sjældent, men
glædeligt.

--
Med venlig hilsen
Henrik Blunck - Dianalund
Learn More About Spyware => http://www.blunck.dk/consulting/spyware/
Overview of blogs etc => http://blunckmeister.googlepages.com/

Kim Larsen (21-05-2008)
Kommentar
Fra : Kim Larsen


Dato : 21-05-08 11:54

"Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
news.ubhf1sjgn1el4e@macintosh.local
> Den 20.05.2008 kl. 17:41 skrev Ralph <rwr@post6.tele.dk>:
>> "Henrik V Blunck" <henrik@blunck.dk> skrev i en meddelelse
>> news.ubgiwgekn1el4e@macintosh.local...
>>>> Jeg har engang kørt til Holland, igennem Tyskland var farten ml.
>>>> 150 og 170 km/t, der kørte min bil ca. 17 km/l.
>>> Det var godt nok flot klaret ved dén hastighed...
>>
>> Ikke min fortjeneste, jeg havde lovet min nevø at han var chauffør
>> på min næste Hollands-tur(ny bil, bilglad nevø), det var ikke meget
>> han rørte ved
>> speederen - fartpilot. På et tidspunkt bandede han lidt fordi han
>> skulle røre bremsen, da jeg spurgte hvad der var galt sagde han at
>> han ikke havde
>> bremset de sidste 145 kilometer. Det synes jeg er flot af en 20 årig.
>
> Jeps, det er en knægt som kan køre bil. Hatten af for det. Sjældent,
> men glædeligt.

Det er vel heller ikke så svært hvis man kører under 100 km/t men hvis man
kører mere så skal man forcere det massive opbud af lastbiler som desværre
huserer på motorvejene til trods for at det ville være væsentlig mere
hensigtsmæssigt at få lasten over på togskinner i stedet for. En af de ting
som lastbiler laver af numre og som der burde slås hårdt ned i mod, er at de
lægger sig op på siden af hinanden (lastbil ved siden af anden lastbil) på
2-sporede motorveje og spærrer trafikken i flere minutter hvorefter at den
overhalende lastbil beslutter sig for langsomt for at fortsætte overhalingen
i slowmotion. Den slags bevidste chikanerier af den øvrige trafik fra
lastbilernes side sker meget meget ofte og det er noget forbandet svineri
som burde koste kørekortet omgående efter min mening.

--
Kim Larsen
Socialist, republikaner, EU-tilhænger og atomkraftmodstander.
Tag et kig på: http://dokusiden.frac.dk/ground69.htm
Genstart Danmark, stem socialistisk. E-mail: kl2607@gmail.com


Ukendt (20-05-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-05-08 16:37

"Pernille" <Hovedst@den> wrote in message
news:4832dbf1$0$15899$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Spørgsmål.
> Der er mange meninger om, hvorvidt hastighedsbegrændsningen på landets
> motorveje, er for høj eller for lav...
> Men, jeg tænker på, om ikke det vil hjælpe på vores miljø og (snart)
> oliemangel, hvis hastighedsbegrænsningen på motorvejene blev sat til
> 100km/t alle steder.
> Jeg forestiller mig, at en bil bruger noget mere benzin, hvis den kører
> 130km/t end hvis den kører 100km/t.
>

Den bruger som regel en smule mindre ved 100 end ved 130. Hvad vi gør her i
Danmark er dog uinteresant i den forbindelse. Det er hvad USA, Indien og
Kina gør, der er afgørende for hvornår oliemangelen for alvor sætter ind.
Indtil videre er olien rekorddyr, men der har ikke været decideret mangel
endnu. Hvis vi vil udsætte oliemangelen lidt endnu, skal vi have lagt Kina
og Indiens økonomier ned. Det kan bl.a. gøres ved at acceptere at tingene
koster lidt mere at fremstille i Vesten... men så bruger vi selvfølgelig
selv mere energi. Der er ingen endelig løsning på problemet, desværre.

mvh.
Kim Frederiksen


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste