Killing og åbent ud til haven
Fra : dotman

Dato : 04-07-08 16:54

Vi har fået en hitte killing for et par uger siden og den har gået inde.
Nu er det blevet så varmt at vi gerne vil have terrassedøren åbent, så vi
kan få frisk luft ind og gå ud i haven som det passer os.

Indtil videre har vi lukket killingen inde, fordi vi er bange for den løber
ud og væk eller bliver væk, men det kan jo være dejligt, hvis vi kunne undgå
at lukke den inden og måske have den med ude i haven.

Hvordan skal vi gøre, hvis vi gerne vil have katten skal kunne løbe frit
rundt mellem haven og huset?
Skal vi sætte den i en lang snor?

Carsten

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-08 19:25

"dotman" <no@mail.thanks> skrev i en meddelelse
> [...]
> at lukke den inden og måske have den med ude i haven.
>
> Hvordan skal vi gøre, hvis vi gerne vil have katten skal kunne løbe frit

Jeg ville bare lade killing være killing, vi har da efterhånden haft 3 og de
er alle blevet i haven, den eneste der "løb væk" var Colombus (den fik
navnet derefter) der endte med at sidde midt over i naboens have og brøle
indtil vi kaldte på den, så kom den igen.

Vi havde også en killing, da vi boede på 1. sal, der øjensynligt tog sig et
spring fra vindueskarmen, i hvert fald var den væk en times tid eller to og
kom så lidt fortumlet op og stod udenfor døren og miavede. Den tog sig
desværre en snak med en majetærsker umiddelbart efter vi flyttede på landet.

Hvis killingen har været hos jer et par uger, så skal den nok blive i
nærheden og vil så stille og roligt gå længere og længere bort, men hjem
skal den nu nok komme.

Fra : dotman

Dato : 04-07-08 19:40

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Hvis killingen har været hos jer et par uger, så skal den nok blive i
> nærheden og vil så stille og roligt gå længere og længere bort, men hjem

Det vil jeg prøve, men skal nok lige have den øremærket eller chippet først,
den er omkring 10-12 uger nu.

Fra : Steen Hansen

Dato : 04-07-08 23:06

On Fri, 4 Jul 2008 20:25:14 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>
>Hvis killingen har været hos jer et par uger, så skal den nok blive i
>nærheden og vil så stille og roligt gå længere og længere bort, men hjem

Du skal bare huske på at en kat skal blive på sin ejers ejendom, og
ikke må gå på besøg hos naboen

Mvh
Steen

Fra : Kim2000

Dato : 04-07-08 23:15

"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i en meddelelse

> Du skal bare huske på at en kat skal blive på sin ejers ejendom, og
> ikke må gå på besøg hos naboen

Jaja, det er fint med dig, vi er på landet, der er besøg af alt lige fra
hunde, katte, høns, gåser og en enkelt gang såmænd også en ged.

Fra : Steen Hansen

Dato : 04-07-08 23:23

On Sat, 5 Jul 2008 00:15:25 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Jaja, det er fint med dig, vi er på landet, der er besøg af alt lige fra
>hunde, katte, høns, gåser og en enkelt gang såmænd også en ged.

Jamen så er det vel heller ikke noget problem at holde den på eget.

Steen

Fra : Klaus G.

Dato : 04-07-08 23:23

> Du skal bare huske på at en kat skal blive på sin ejers ejendom, og
> ikke må gå på besøg hos naboen
Jeg ser det først som et problem hvis nogen rent faktisk henvender sig og så
klager deres nød. Hvis ikke, så er problemet nok ikke ret stort, når alt
kommer til alt...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-07-08 10:45

On Sat, 5 Jul 2008 00:23:05 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

>Jeg ser det først som et problem hvis nogen rent faktisk henvender sig og så
>klager deres nød. Hvis ikke, så er problemet nok ikke ret stort, når alt
>kommer til alt...

Hvor skal man henvende sig nåt man ikke ved hvis kat det er ??

Jeg må så også godt gå udfra at jeg må godt bruge din have til hvad
jeg nu måtte have lyst til, det er først et problem når du siger jeg
ikke må ??

Det er hvad man kalder negativ aftalebinding, alt er tilladt indtil
jeg får det modsatte at vide ???

Husk der er rent faktisk en lov der siger du skal holde dine dyr på
eget.

Steen

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-08 11:36

> [...]
> jeg får det modsatte at vide ???
>
> Husk der er rent faktisk en lov der siger du skal holde dine dyr på

Man skal selvfølgelig forholde sig til hvor man bor, hvis man bor som vi
gør, i en særdeles lille landsby midt ude på Lars Tyndskidsmark, hvor køerne
drives gennem hovedgaden for at komme på græs, hvor hundene løber løse, hvor
der er de første 20 mere eller mindre vildkatte, hvor hønsene har det med at
vade rundt mellem folk og det ikke er usædvanligt at der står en and midt i
bryggerset, ja så går det såmænd nok. Hvis man omvendt bor i et
villakvarter, hvor alle passer sig selv og naboen står og skriger over at
hækken er 181 cm høj og ikke blev klippet til sankt hans og naboerne ringer
til politiet hvis børnene bruger trampolinen inden kl 8 eller når en er
igang med slå græs kl 20.08, ja så er man jo nødt til at indrette sig efter
det.

Jeg er sikker på den ville få et chok hvis du ved et uheld kom til at
bosætte dig i vores by

Endelig har jeg dog aldrig fattet at man gider bruge politiets tid på den
slags pjank, hvis en kat/killing/hund/and eller noget andet løber rundt i
ens have og man gider det, så giver man den for fan da bare et los i røven.
Og risikoen for at ens kat eller hund får et los må man altså bare leve med
ellers må man opdrage dyret.

mvh
Kim, der har 2 pindsvine på kost for tiden.

Fra : Steen Hansen

Dato : 05-07-08 12:42

On Sat, 5 Jul 2008 12:36:24 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>vade rundt mellem folk og det ikke er usædvanligt at der står en and midt i

Hvis man bosætter sig et sådant sted, hvor alle acceptere at dyrene
går på besøg hos naboen, så er det jo sådant set også en aftale man
har med sine naboer, og har alle det godt med det så er det set med
mine øjne heller ikke noget problem.

> [...]
>igang med slå græs kl 20.08, ja så er man jo nødt til at indrette sig efter

Når man bor mange mennsker inden for et lille område, er det desværre
nødvendigt med regler, da mange mennesker desværre ikke ad sig selv
kan finde ud af at tage det nødvendige hensyn til sine naboer -
desværre.

Nogle af disse regler er man så glade for og andre syntes man er en
pestilens. Kan man med sin nabo lave en aftale om at se bort fra nogle
af disse regler så er det i mine øjne også ok, sålænge at det heller
ikke genere andre.

>Jeg er sikker på den ville få et chok hvis du ved et uheld kom til at
>bosætte dig i vores by

Da vi købte hus, var vi selfølgelig ude at kigge mange steder, en del
steder fik vi aldrig set det hele, da min kone efter 5 min kunne mærke
de havde kat, og så var stedet et ikke længere intressant, så
sansynligheden for at vi bosætter os et sådant sted, hvor du bor, er
lig 0

> [...]
>Og risikoen for at ens kat eller hund får et los må man altså bare leve med

Principelt har du sådant set ret, men når ens nærmeste ikke kan tåle
at være sammen med katte uden at få vejrtræknings problemer, så er det
altså begrænset hvor mange gange jeg vil jage naboens kat, så vil jeg
altså have en løsning der holder.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 05-07-08 21:28

Steen Hansen skrev:

> [...]
> at være sammen med katte uden at få vejrtræknings problemer, så er det
> altså begrænset hvor mange gange jeg vil jage naboens kat, så vil jeg

Med andre ord: Steen er tilhænger af en "Endlösung", dvs. drab.
Mon synet af en kat kan være nok til at forårsage nervøse
vejrtrækningsproblemer?

Bjarne

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 05-07-08 21:42

Steen Hansen skrev:

> [...]

Med andre ord: Steen er tilhænger af en "Endlösung", dvs. drab. Mon synet af
en kat kan være nok til at forårsage nervøse vejrtrækningsproblemer?

Bjarne med dine udtalelser tror jeg ikke at du nogen sinde har haft voldsom
allergi tæt inde på livet.

Du er grov og utrolig personlig i dine udtalelser. Du kommer gerne med
udtalelse der strider imod lovgivning,
tror du virkelig at det hjælper katte og kampen for kattevelfærd, at komme
med urigtige oplysninger og personlige hævntogter, for så kan jeg fortælle
dig at det gør det IKKE, du gør katte og kattesagen en bjørnetjeneste *vred
smiley*

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 06:57

Marianne Hellemose skrev:

> Bjarne med dine udtalelser tror jeg ikke at du nogen sinde har haft voldsom
> allergi tæt inde på livet.
Du kan tro hvad du vil, men du tager fejl. Du tager endda meget fejl.

> Du er grov og utrolig personlig i dine udtalelser.
Jeg konstaterer, at en person umådeholdent skriver her for at plædere
for drab på katte, der irriterer ham. Jeg er ikke personlig, da jeg ikke
kender personen, men jeg finder hans holdning modbydelig og frastødende,
og det står jeg gerne ved.
> [...]
> dig at det gør det IKKE, du gør katte og kattesagen en bjørnetjeneste *vred
Nu skal du til at styre dig, Marianne.
Hvilke urigtige oplysninger er jeg kommet med?
Hvis jeg har sagt noget urigtigt, vil jeg være den første til at
beklage, men frem med det!

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 07:05

Marianne Hellemose skrev:

> Du er grov og utrolig personlig i dine udtalelser. Du kommer gerne med
> udtalelse der strider imod lovgivning,

Jeg vil også gerne venligst bede dig dokumentere, at mine udtalelser
strider imod lovgivning. Hvis det skulle være korrekt, så prøv at melde
dem til politiet.

Det virker som om du - ret personligt endda - går til angreb på dem, der
ikke er enige med dig.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-07-08 10:03

On Sat, 5 Jul 2008 22:41:49 +0200, "Marianne Hellemose"
<catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> wrote:

> [...]
>dig at det gør det IKKE, du gør katte og kattesagen en bjørnetjeneste *vred

For at imødegå manges ønsker om at slippe for disse fuld stændige
tåbelige debatter med Bjarne har jeg lovet gruppen at ignorere ham,
han har absolut ingen forståelse for at katte kan være et problem for
andre.

Så jeg vil foreslå dig også at ignorere ham.

Og så iøvrigt tak for din support.

Mvh
Steen

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-07-08 10:21

Steen skrev
[...]

Selv tak Steen

Det er svært at ignore når man har kæmpet hele sit voksne liv for
kattevelfærd, for at få katteejere til at forstå vigtigheden af, at man
viser både ansvar og hensyn.

Det er ALTID kattene der betaler prisen for tåbelige menneskers indstilling,
for manglende ansvar og for manglende hensyn, og det er grunden til at mange
katteejere er ilde set, det er grunden til at rigtig mange betragter katten
som skadedyr på linje med rotter (

Så længe den slags mennesker findes, vil kattens status ikke ændres og for
mig er det en rigtig grim og trist følelse.

Mark og vejfredsloven ER forældet og tåbelig, men det er nu engang lov, og
lov bør/skal holdes, men jeg vil da gerne opfordre til at alle arbejder på
at få det ændret så vi får en egentlig kattelov, en kattelov der gør det
helt klart at katteejere har et ansvar både overfor deres katte, men
sandelig osse overfor deres omgivelser.

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 10:28

"Marianne Hellemose" <catsKATTE@BAKKEwebnetmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at få det ændret så vi får en egentlig kattelov, en kattelov der gør det
> helt klart at katteejere har et ansvar både overfor deres katte, men

Vi mistede en kat ved at en fyr lige tog et sving ind over kantstenen og
ramte katten, hvorefter han forsvandt, jeg fik set mærket og de første 3
tegn på nummerpladen, men ikke om politiet gad gøre noget ved det (det er jo
bare en kat)

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 10:51

Kim2000 skrev:

> [...]
> tegn på nummerpladen, men ikke om politiet gad gøre noget ved det (det er jo

Men kunne lige så godt have været et barn.
Desværre sker der sjældent noget med de hensynsløse bilister, før der er
lig (af mennesker) på vejen.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 10:58

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Men kunne lige så godt have været et barn.
> Desværre sker der sjældent noget med de hensynsløse bilister, før der er
> lig (af mennesker) på vejen.

Det kunne det så nok ikke, for det var helt tydeligt at han direkte sigtede
efter katten, der lå og solede sig PÅ FORTOVET.

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 10:46

Marianne Hellemose skrev:

> [...]
> at få det ændret så vi får en egentlig kattelov, en kattelov der gør det
> helt klart at katteejere har et ansvar både overfor deres katte, men

Hej Marianne

Nu vil jeg for engangs skyld godt være personlig, for jeg synes, du er
både urimelig og personligt grov i dine udtalelser.

Du beskylder mig for at give urigtige oplysninger, men du kan ikke
dokumentere dette. Det forventer jeg at du gør.
Du beskylder mig for at udtale mig i strid med lovgivningen, men kan
heller ikke dokumentere det.
Du beskylder mig for manglende ansvar og hensyn, alene fordi jeg tager
meget kraftigt afstand fra Din og Steens holdning om at det er helt OK
at dræbe en kat, når man føler sig generet af den.

Angående hensynsfuldhed har du ingen som helst grund til at spille
hellig og gå ud fra, at du tager mere hensyn til dine medmennesker end
andre. Mine katte generer på ingen måde naboerne, hvilket du jo på det
nærmeste beskylder mig for at jeg lader dem gøre.

Kunne vi dog blot handle ud fra almindelig hensynsfuldhed og respekt
over for hinanden i stedet for at true med at slå hinandens kæledyr
ihjel eller svine hinanden til.

Hvis jeg nogensinde kom i en situation, hvor jeg havde en kat, der
målrettet opsøgte en maget allergisk nabo, ville jeg selvfølgelig gøre
hvad jeg kunne for at finde en løsning.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 11:00

> [...]
>
> Hvis jeg nogensinde kom i en situation, hvor jeg havde en kat, der
> målrettet opsøgte en maget allergisk nabo, ville jeg selvfølgelig gøre

Og det er da præcis det som de to siger, jeg kan ikke læse noget sted at de
vil slå katten ihjel. En permanent løsning dækker over andre ting end lige
præcis den mest drastiske.

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-07-08 11:38

On Sun, 6 Jul 2008 11:59:41 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>Og det er da præcis det som de to siger, jeg kan ikke læse noget sted at de
>vil slå katten ihjel. En permanent løsning dækker over andre ting end lige
>præcis den mest drastiske.

Så må jeg heller selv skrive det

Jo jeg har skrevet at jeg vil aflive naboens kat.

Vores nabo har en kat som meget gerne ville opholde sig i vores hus,
jeg fortalte vores nabo at grundet min kones allergi var det et meget
alvorigt problem for min kone.

Naboen lovede mig højt og helligt at dette problem selfølgelig ville
blive løst - så langt så godt.

3 Måneder senere efter 2 gange at have smidt katten ud af vores hus,
spurgte jeg naboen efter løsning på problemet.

Nu var det iflg.ham ikke hans problem, men mig der havde et problem så
dette måtte jeg så selv løse.

Jeg fortalte ham så hvordan jeg i givet fald iflg. mark og vejfred
kunne løse det problem.

Så jo Bjarne har ret i at jeg i givet fald ville have aflivet katten,
men jeg er så sandelig ikke fortaler for denne løsning, men det er
desværre den eneste løsning over for en katteejer der ikke vil udvise
forståelse over for de problemer hans kat skaber.

Vi er idag ikke længere de bedste naboer, men de holder idag deres kat
på eget, men det triste er at en del katteejerre opfatter det som
deres ret at lade deres kat bruge andre folks ejendom som det passer
dem. Og dette uanset konskvensen for deres nabo.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 11:54

Steen Hansen skrev:

> Så må jeg heller selv skrive det
>
> Jo jeg har skrevet at jeg vil aflive naboens kat.

I det mindste er Steen ærlig.

Jeg finder til gengæld Steens holdning og handlemåde så afskyelig, at
det er svært at finde ord for det. Nu er der jo ingen andre end Steen og
naboen, der ved, om Steens måde at henvende sig til naboen lagde op til
samarbejde eller var konfliktsøgende.

Uanset hvor dum naboen måtte være (hvad han måske virkelig er), er der
intet der kan retfærdiggøre at true hinanden med at dræbe hinandens kæledyr.

Hvis vi søger konflikter og opfører os sådan over for hinanden, som
Steen lægger op til, så ender det med, at der også kommer mennesker til
skade. Sådan er virkeligheden.
At kræve sin ret og understrege det med skydevåben fører sjældent til
noget godt.

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 06-07-08 17:10

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in

> [...]
> Steen og naboen, der ved, om Steens måde at henvende sig til
> naboen lagde op til samarbejde eller var konfliktsøgende.

Jeg forstår det simpelthen ikke, Bjarne. Det er afskyeligt at Steen og
hans kone gerne vil have lov at have et hjem? Hvorfor er det så
forfærdeligt at respektere andre folks egendom.
Jeg læser netop at Steen sætter tingene på spidsen overfor naboen,
hvilket han åbenbart er nødt til for at få en lille forståelse for at
det altså ikke er naboen der bestemmer i hans hjem.

Jeg har før spurgt dig, uden at få svar. Er det iorden at hvis jeg
vælger at holde grise, at de går rundt i haverne omkring mig? Og
hvorfor er det ikke i orden at hunde løber frit, når katte må, ja,
nærmest skal og har helt krav på det?

Det er og bliver mit ansvar at holde mine dyr eller børn inde hos mig
selv, det kan ikke være rigtigt at man skal spørge om lov til at færdes
i sit eget hjem!

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 19:06

Kate skrev:
> [...]
> hans kone gerne vil have lov at have et hjem? Hvorfor er det så
> forfærdeligt at respektere andre folks egendom.

Hej Kate.
Jeg tror nok, du vender tingene lidt på hovedet i forhold til hvad der
er blevet sagt.

Lad nu lige det der med ejendom ligge et øjeblik og prøv at se det
sådan, at begge naboerne har krav på respekt og naturligvis bør tage
hensyn til hinanden. Det er min holdning. Dvs at Steens nabo naturligvis
bør tage rimelige hensyn til Steen og hans familie.
På samme måde som naboer bør tage hensyn i alle andre sager, når det
gælder motorcykler, hunde, brændeovne, biler, hække osv.
Måske har Steen endda ret i sin skildring af problemerne.
For mig er det bare sådan, at uanset hvor meget man måtte have ret, så
har man uret, når man begynder at true med at drab på hinandens kæledyr.
Jeg kan også have ret i, at naboens unger er forstyrrende eller at de
laver ulykker eller at hundene larmer, men hvis jeg begynder at slå dem
ihjel, har jeg ikke længere ret.
Jeg synes ærligt talt, at det er både forskruet og nærmer sig det
psykopatiske at kunne true med at indfange naboens kæledyr og dræbe dem,
fordi man ikke kan enes med naboen.

> Jeg læser netop at Steen sætter tingene på spidsen overfor naboen,
Han sætter ikke bare tingene på spidsen. Han truer faktisk direkte med drab.
> [...]
> vælger at holde grise, at de går rundt i haverne omkring mig? Og
> hvorfor er det ikke i orden at hunde løber frit, når katte må, ja,

Hvis naboens grise løber rundt i haverne, er det naturligvis ikke i
orden. Men det er heller ikke i orden at dræbe dem. Jeg har dog kun
prøvet at ahve køer i haven.

Hunde er meget anderledes end katte.
Tænk om det eneste man havde at frygte af en gal hund var, at den gerne
ville kæles

> Det er og bliver mit ansvar at holde mine dyr eller børn inde hos mig
> selv, det kan ikke være rigtigt at man skal spørge om lov til at færdes
> i sit eget hjem!

Det skal man jo heller ikke...

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 07-07-08 17:56

> Jeg synes ærligt talt, at det er både forskruet og nærmer sig det
> psykopatiske at kunne true med at indfange naboens kæledyr og
> dræbe dem, fordi man ikke kan enes med naboen.

Jeg synes snarere at det er langt ude at man kan blive nødt til at
spille det kort ud for at få lov at færdes i sit eget hjem.
Nu har jeg kraftig allergi tæt inde på livet og ved hvor svært det er
at leve med allergi når man stort set bare skal tænke på ordet dr for
at få et anfald.Som allergiker kan man vælge ikke at besøge folk med
dyr, hvilket jeg mærker pga mine katte, men hvis man skal møde
holdninger som at man jo bare kan lukke sine døre, så forstår jeg godt
at man bliver frustreret.

Fra : Bjarne

Dato : 08-07-08 00:06

Kate skrev:
> [...]
> dyr, hvilket jeg mærker pga mine katte, men hvis man skal møde
> holdninger som at man jo bare kan lukke sine døre, så forstår jeg godt

Du er ikke nødt til at spille det kort ud at true med at dræbe din nabos
kæledyr. Det er noget du selv vælger om du vil gøre.

Og lad dog venligst være med at lyve og beskylde mig for noget som jeg
ikke har sagt.

Jeg er helt enig om at naboer bør tage hensyn til hinanden, og
selvfølgelig bør man i fællesskab finde en løsning i de helt ekstreme og
sjældne tilfælde, hvor en kat virkelig måtte være en plage for en
allergiker.

Den helt dybe uenighed mellem os går ene og alene på, om man kan tillade
sig at "løse" en nabostrid ved at dræbe hinandens kæledyr.

Jeg holder ikke med hensynsløse naboer.

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 08-07-08 17:25

> Og lad dog venligst være med at lyve og beskylde mig for noget som
> jeg ikke har sagt.

Hvad lyver jeg om?

Fra : Bjarne

Dato : 09-07-08 07:53

Kate skrev:
> Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> wrote in

> Hvad lyver jeg om?

Du antyder f.eks. at jeg har holdninger om at "man kan bare lukke sine
døre".
Måske var ordet "lyve" lidt for stærkt, men jeg vil altså ikke hænges ud
for at være hensynsløs. Jeg plæderer netop for, at man skal tage hensyn
til hinanden på alle måder.

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 09-07-08 10:19

> Du antyder f.eks. at jeg har holdninger om at "man kan bare lukke
> sine døre".

Ja, og det gør jeg fordi du hele tiden skriver som om at det bestemt er
den som IKKE vil have kattene ind der har et problem og selv må løse
det. Så hvis min kat skal gå frit behøver jeg slet ikke overveje om den
er velkommen inde hos naboerne. Jeg synes du bruger ordet hensyn hele
tiden, men samtidig fremstår dine skriverier hos mig som om hensynet
skal være til hvordan katteejeren indretter sig, altså dig og mig, men
ikke hensyn til den person som ikke ønsker katte ind.

Hvorvidt katte er hyggelige i haven, er det jo stadig ikke dig og mig
der skal bestemme, men den som ikke ønsker dem i sin have.
Du ved, hvis du har læst andre af mine skriverier her igennem tiden, at
jeg har 3 katte og at jeg elsker katte. Jeg har heller intet problem
med katte på min bil eller andre af de ting folk beklager sig over, men
jeg anerkender at nogen synes det er et problem og tager mit ansvar
derefter.
Hvis min kat må vade rundt på din bil, hvorfor må din hund så ikke vade
rundt på min bil? Hvorfor er der den forskel på efter hvilket dyr det
er om de må gå frit eller ej?

Fra : Bjarne

Dato : 09-07-08 12:12

Kate skrev:
> [...]
> skal være til hvordan katteejeren indretter sig, altså dig og mig, men
> ikke hensyn til den person som ikke ønsker katte ind.
Når jeg bruger ordet hensyn hele tiden, er det fordi jeg mener det
I begge retninger.

Og mon ikke vi glemmer, at hvis der slet ikke var katte, ville åbne døre
indebære en reel risiko for at få besøg af mus?

> [...]
> Hvis min kat må vade rundt på din bil, hvorfor må din hund så ikke vade
> rundt på min bil? Hvorfor er der den forskel på efter hvilket dyr det

Fordi der er forskel på dyrene. Du skal ikke ønske dig, at en elefant
går på din bil. Jeg har forøvrigt aldrig set hunde vade rundt på biler.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 06-07-08 12:00

> [...]
> deres ret at lade deres kat bruge andre folks ejendom som det passer
> dem. Og dette uanset konskvensen for deres nabo.

For det første ville jeg ikke have den store ide om hvordan jeg egentlig
skulle lære katten at blive hjemme, men opstod/opstår problemet, ja så må
jeg jo sætte mig ind i det. Din nabo kunne i det mindste have medgivet dig
problemets omfang, men han ikke vidste hvordan han skulle løse det. Allerede
der ville alting nok være blevet meget nemmere. Mit helt umiddelbare bud
ville være at tage fat i nakkeskindet af den og vaske den, og virkelig vaske
den grundigt, så vand stod ud af ørene på den. Det gjorde min far (der
hadede katte) med vores nabos kat, så stoppede den lige på stedet med at
komme, vores grund var ikke et godt sted at være, og katten tager ikke skade
af den, den får en blank pels.

Fra : Kate

Dato : 06-07-08 17:12

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in

> For det første ville jeg ikke have den store ide om hvordan jeg
> egentlig skulle lære katten at blive hjemme, men opstod/opstår
> problemet, ja så må jeg jo sætte mig ind i det.

Jeg har, ligesom mange andre, løst problemer med kattehold ved at
indhegne min have. Kattene kan komme ud, naboerne er ikke generede af
dem og jeg er sikker på at de ikke ligger fladmast under en bil. Let
løsning, nok lidt dyr, men jeg forventer det holder hele kattenes liv
og så bliver den uvurderlig

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-07-08 11:24

Bjarne skrev
<Nu vil jeg for engangs skyld godt være personlig, for jeg synes, du er både
urimelig og personligt grov i dine udtalelser.>

ja selvfølgelig er jeg det, du har så mange gange skrevet et eller andet for
bagefter at skrive at det har du aldrig skrevet for du er så pææææn,
bahhhh, du har flere gange før fået linket hvor du kan søge på ALT hvad du
har skrevet, min hukommelse er glimrende, at din ikke er det, kan jeg ikke
gøre ved.

I min verden er du en klaphat og ja jeg vil gøre mit yderste for at ignorere
dig, selv om det pisser mig af at du gør kattene en bjørnetjeneste *arrig
smiley*

--
Marianne Cat Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 11:42

Marianne Hellemose skrev:
> [...]
> dig, selv om det pisser mig af at du gør kattene en bjørnetjeneste *arrig

I min verden er du både personlig og impertinent og jeg ved ærligt talt
ikke, hvordan jeg har trådt på dine ømme tæer.
Ovenstående virker som om det er skrevet af en barnagtig skolepige med
"bahhhh" osv, men jeg kender dig jo ikke.

Jeg kan blot konstatere, at du har rettet nogle beskyldninger imod mig
nu, som du ikke kan dokumentere, og hvad det indebærer for vurderingen
af din egen *glimrende* hukommelse, må du selv vurdere.

Jeg tror egentlig bare, at du er lidt for sensibel og har tilbøjelighed
til at reagere på det, du tror, du læser, frem for at læse, hvad der
faktisk står.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-07-08 11:24

On Sun, 6 Jul 2008 11:21:04 +0200, "Marianne Hellemose"
> [...]

>at få det ændret så vi får en egentlig kattelov, en kattelov der gør det
>helt klart at katteejere har et ansvar både overfor deres katte, men

Jeg tror vi nok allesammen er enige om at mark og vejfred er i den
grad forældet, det ville være langt bedre men en lov der gjorde det
muligt at straffe katteejeren i stedet for katten.

Det jeg kunne frygte mest er at katteejere kommer i samme bås som
rygere er idag, og dermed ikke vil blive tolereret nogen steder og
dermed gør det umuligt f.eks. at holde kat i lejeboliger, samt steder
hvor der er en grundejerforening.

Dette er selv i mine øjne en grufuld tanke.

Hvor stammer iøvrigt den opfattelse fra, at en kat har særstatus, og
derfor kan færdes lige hvor den vil. ???

Mvh
Steen

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 10:34

Steen Hansen skrev:

> [...]
> tåbelige debatter med Bjarne har jeg lovet gruppen at ignorere ham,
> han har absolut ingen forståelse for at katte kan være et problem for

Så må jeg altså lige gøre opmærksom på, at jeg har meget stor forståelse
for, at katte, hunde, rotter, mus, mosegrise og andre dyr kan være et
problem for andre.
Hvis ikke Steen var så konfliktsøgende og insisterede på sin ret til at
dræbe andre folks katte, kunne vi sikkert komme til forståelse.
Jeg er tilhænger af gensidigt hensynsfuldt og fredsommeligt naboskab.

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 06-07-08 17:16

> Så må jeg altså lige gøre opmærksom på, at jeg har meget stor
> forståelse for, at katte, hunde, rotter, mus, mosegrise og andre
> dyr kan være et problem for andre.

Og så alligevel ikke større end at hvis der er nogen der har et problem
er det deres og ikke dit. Din kat skal løbe frit, men hvad med dem som
ikke tåler eller kan lide katte, hvorfor skal de leve efter dine
regler?

Og ja, Marianne har ret, hvergang et mennesker insisterer på at katten
da er frit så skader det kattens omdømme. Man lægger dyret for had i
stedet for ejeren og de mennesker der hader dyr, er mere tilbøæjelige
tilat skade dem.
Når nu vi siger vi elsker katte, hvorfor så ikke gøre vores bedste for
at give dem en status som andet end skadedyr?

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-07-08 18:36

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse

> Når nu vi siger vi elsker katte, hvorfor så ikke gøre vores
> bedste for at give dem en status som andet end skadedyr?

Apropos skadedyr. Jeg havde besøg af kommunens "rottemand" for et
par dage siden. Han gik fra dør til dør i hele byen og spurgte om vi
havde rotter, eller havde set rotter. Jeg svarede at det havde vi
ikke, men vi var rørende enige om at vi må lovprise alle de katte
der strejfer rundt. Han havde selv 3 katte, som ikke gik af vejen
for at snuppe både store mus og rotter, og fremtiden ser godt nok
noget dyster ud m.h.t. rotteplagen. Der bliver flere og flere, fordi
kommunerne ikke sørger for at vedligeholde kloakerne.

Jeg tør slet ikke tænke på, hvad det ender med hvis denne dystre
udvikling fortsætter. I 14-hundredtallet havde man den sorte død, og
der kan meget vel ske noget helt drastisk nu også. Jeg er glad for
at Kattens Værn neutraliserer og genudsætter katte, for de er helt
afgjort en god allieret i kampen mod skadedyrene, og dem der
sidestiller katte med skadedyr ved jo desværre ikke hvad de taler
om.

Vores tidligere nabo´s hunkat var mor til vores lille Mini, og jeg
skal love for at hun var en amazone. Hun kom slæbende hjem med den
ene store vandrotte efter den anden ovre fra mosen tæt ved, og mange
gange var rotten næsten lige så stor som hende selv, så dem der tror
at katte ikke tager rotter er helt galt afmarcheret.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Bjarne

Dato : 06-07-08 19:09

Tove Krieger skrev:

> [...]
> vandrotte efter den anden ovre fra mosen tæt ved, og mange gange var
> rotten næsten lige så stor som hende selv, så dem der tror at katte ikke

Jeg så engang en spændende udsendelse om kattene under Eremitage-museet
i Sankt Petersburg (tidl. Leningrad).
Personalet har et meget stort og velorganiseret kattehold, fordi det
holder museet fri for mus.

Bjarne

Fra : Kim2000

Dato : 05-07-08 22:02

> Med andre ord: Steen er tilhænger af en "Endlösung", dvs. drab.
> Mon synet af en kat kan være nok til at forårsage nervøse
> vejrtrækningsproblemer?

Det var dog en voldsom overfortolkning...

Fra : Tinka Vera

Dato : 06-07-08 21:42

> Steen Hansen skrev:

> Du skal bare huske på at en kat skal blive på sin ejers ejendom, og
> ikke må gå på besøg hos naboen
>
> Mvh
> Steen

Det er da op til naboen at bestemme, om de vil have kattebesøg ;)

Med venlig hilsen
Tinka Vera, der har nydt godt af søde besøgskatte, da hun selv var uden
kat :)
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Hansen

Dato : 06-07-08 22:13

On Sun, 06 Jul 2008 15:41:44 -0500, Tinka Vera
<tinkaverKATTE@BAKKEmail.stofanet.dk> wrote:

>Det er da op til naboen at bestemme, om de vil have kattebesøg ;)

Hvilket er lige nøjagtigt det jeg forsøger at sige

Steen

Fra : Tinka Vera

Dato : 07-07-08 01:50

> Steen Hansen skrev:

> Hvilket er lige nøjagtigt det jeg forsøger at sige
>

> Steen

Så er du unøjagtig ;)
Du skrev: "Du skal bare huske at en kat skal blive på sin ejers ejendom,
og ikke må gå på besøg hos naboen".

Katten må da gerne gå på besøg hos naboen, medmindre naboen har noget
imod det. Måske naboen endda vil blive glad for kattebesøg.

Men du kender måske tilfældigvis trådstarters nabo?....

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Hansen

Dato : 07-07-08 07:01

On Sun, 06 Jul 2008 19:50:12 -0500, Tinka Vera

> [...]
>
>Katten må da gerne gå på besøg hos naboen, medmindre naboen har noget
>imod det. Måske naboen endda vil blive glad for kattebesøg.

Iflg. loven må den ikke, men som jeg også skriver så er det ok, i mine
øjne, hvis man har den aftale, man kan bare ikke gå ud fra at det er
ok.

Steen

Fra : Tinka Vera

Dato : 08-07-08 02:30

> [...]
> >

> Iflg. loven må den ikke, men som jeg også skriver så er det ok, i mine
> øjne, hvis man har den aftale, man kan bare ikke gå ud fra at det er

Det må blive et fortolkningsspørgsmål. Det har næppe nogensinde været
meningen med den tåbelige gadefredslov, at den skulle tolkes derhen at
fritløbende katte er forbudt.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Steen Hansen

Dato : 08-07-08 06:39

On Mon, 07 Jul 2008 20:29:40 -0500, Tinka Vera

>Det må blive et fortolkningsspørgsmål. Det har næppe nogensinde været
>meningen med den tåbelige gadefredslov, at den skulle tolkes derhen at
> [...]

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

Hvordan kan du fortolke dette anderleds end at dit husdyr skal blive
på dit område ??

der står iøvrigt ogaå at dette gælder alle pelsdyr - hvorunder katte
høre.

Der ingen grund til at diskutere dette, sådan er reglen.

Vi kan så alle ønske en lov der er mere tidssvarende, og som gør det
muligt at straffe katteejeren frem for katten når han/hun ikke kan
finde ud at holde sin kat på eget.

For husdyr skal ikke bare kunne belaste andre folk imod deres vilje.

Jeg syntes det er fint du gerne vil have besøg af naboens kat, men det
er nu altså ikke flertallet der ønsker fremmed katte ind på deres
grund - ihvertfald ikke i byerne.

Steen

Fra : Bjarne

Dato : 08-07-08 07:07

Steen Hansen skrev:

> Jeg syntes det er fint du gerne vil have besøg af naboens kat, men det
> er nu altså ikke flertallet der ønsker fremmed katte ind på deres
> grund - ihvertfald ikke i byerne.

Der er ikke lavet folkeafstemninger om hvad flertallet i byerne ønsker.
Bjarne

Fra : Kate

Dato : 08-07-08 17:29

> Der er ikke lavet folkeafstemninger om hvad flertallet i byerne
> ønsker. Bjarne

Derfor ved du faktisk heller ikke om det er dig eller Steen der har
ret.

Fra : Bjarne

Dato : 09-07-08 07:54

Kate skrev:

> Derfor ved du faktisk heller ikke om det er dig eller Steen der har
> ret.

Jeg ved at jeg har ret i at Steen udtaler sig om noget han ikke ved
noget om. Det er pointen.

Bjarne

Fra : Allan F

Dato : 08-07-08 19:27

> [...]

> Jeg syntes det er fint du gerne vil have besøg af naboens kat, men det
> er nu altså ikke flertallet der ønsker fremmed katte ind på deres

Gider du smide et link til den undersøgelse. Jeg har kigget hos Danmarks
Statistik, men de ved ikke noget. Ej heller Gallup.

Allan F

Fra : Steen Hansen

Dato : 08-07-08 21:58

On Tue, 8 Jul 2008 20:27:00 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>"Steen Hansen" <test@test.com> skrev i en meddelelse

>Gider du smide et link til den undersøgelse. Jeg har kigget hos Danmarks
>Statistik, men de ved ikke noget. Ej heller Gallup.
>
>Allan F

Ahh ok der var jeg måske lidt for hurtig, men nok mest ud fra det jeg
høre når jeg snakker med folk om problemet med katte

Men så kan du måske vise mig en statistik der siger det modsatte

Steen

Fra : Allan F

Dato : 08-07-08 22:39

> [...]
> høre når jeg snakker med folk om problemet med katte
>
> Men så kan du måske vise mig en statistik der siger det modsatte

Jeps. Af alle de mennesker jeg kender, er der kun een der har udtalt sig
negativt om at fremmede katte færdes i hans have, og det er mine forældres
ene nabo. Så det er ca 1% der ser det som et problem.

Fra : Kate

Dato : 07-07-08 17:58

Tinka Vera <tinkaverKATTE@BAKKEmail.stofanet.dk> wrote in

> Katten må da gerne gå på besøg hos naboen, medmindre naboen har noget
> imod det. Måske naboen endda vil blive glad for kattebesøg.

Jo, men det er så katteejeren der beslutter at katten godt må gå på
visit, men naboe som måske ikke ønsker besøg af katten har faktisk
intet at skulle have sagt?

Fra : Tinka Vera

Dato : 08-07-08 02:26

> [...]
> http://oliwer.dk/doughnut.htm
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Enhver nabo kan nu sige meget med en balje vand ;) Og hvorfor altid
automatisk gå ud fra, at naboen IKKE tåler katte i sin have? Det er min
opfattelse, at langt de fleste mennesker er i stand til at tolerere, at
der vader et par katte gennem haven. Mange mennesker er glade for det og
synes bare, det er hyggeligt.
Da jeg selv var uden kat, var jeg himmelhenrykt for, at naboernes katte
kom på besøg i min have og i mit hus. Hvor ville det dog have været
tåbeligt, om naboerne af misforstået hensyn til fx mig havde holdt deres
katte inde, når nu jeg var så glad for at få besøg af de katte.
Og herregud, hvis jeg ikke ville have haft kattebesøg, så havde jeg da
bare jaget dem ud! Det er trods alt de færreste katte, der er så
tykpandede, at de bliver ved med at opsøge et sted, hvor de får hældt
vand efter sig og bliver råbt og skreget af.

Jeg begriber simpelthen ikke, at folk kan lade sig genere så afsindigt
af fritløbende neutraliserede katte. HVIS der skulle opstå et reelt
problem, så kan man vel tale sig til rette med sine naboer om en løsning
- ganske som med alt muligt andet, der er irritationsmomenter naboer
imellem. Det kan jo ikke undgås, at man mærker til, at der bor andre
mennesker og dyr omkring en. Heldigvis da.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bjarne

Dato : 08-07-08 07:08

Tinka Vera skrev:

> [...]
> imellem. Det kan jo ikke undgås, at man mærker til, at der bor andre
> mennesker og dyr omkring en. Heldigvis da.

Smukt sagt

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 08-07-08 17:27

> Jeg begriber simpelthen ikke,

Nej, men hvad jeg ikke begriber er at det er en selvfølge at katte må
færdes hvor den vil. Det er stadig dem der ikke vil have katten på
besøg der skal forklare sig og derefter blive sat i bås som dyrehadere.
det er det jeg opponerer imod.

Fra : Bjarne

Dato : 09-07-08 08:08

Kate skrev:
> [...]
> færdes hvor den vil. Det er stadig dem der ikke vil have katten på
> besøg der skal forklare sig og derefter blive sat i bås som dyrehadere.

Så opponerer du imod noget spøgelser eller noget du bilder dig ind.
Jeg undrer mig over folk, der i ramme alvor har noget imod at der kommer
katte ind i deres have, men der er vist ingen, der kalder dem
dyrehadere. Jeg synes faktisk, det er synd for dem.
På samme måde som den unge pige, jeg engang mødte, som ønskede at bo et
sted, hvor der ikke var for mange fugle.
Jeg tror heldigvis også, at det er ganske få mennesker, der har det som
Steen.

Jeg ville bare ønske, at vi som civiliserede mennesker kunne enes om, at
uanset hvor dum og irriterende naboen måtte være, er det helt
uacceptabelt og meget foragteligt at "løse" problemerne med grov vold
ved at indfange naboens kæledyr og dræbe dem. At dræbe et levende væsen
er den ultimative handling uden fortrydelse og løser ingen problemer.
Tværtimod risikerer man en forståelig modreaktion fra den nabo, hvis
kæledyr man har dræbt.

Bjarne

Fra : Kate

Dato : 07-07-08 17:57

> Det er da op til naboen at bestemme, om de vil have kattebesøg ;)

Hmmm. Jeg havde engang en kat som bare vadede ind af åbne døre, han
spurgte ikke om lov. Hvordan er det lige op til naboen?

Fra : Tinka Vera

Dato : 08-07-08 02:27

> [...]
> http://oliwer.dk/doughnut.htm
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Se mit forrige svar.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 05-07-08 17:36

> [...]
> at lukke den inden og måske have den med ude i haven.
> Hvordan skal vi gøre, hvis vi gerne vil have katten skal kunne løbe frit

Det allerbedste ville være, hvis I kan indhegne haven, evt bare en del
af den til løbegård. Indhegnet terrasse ville være en fin løbegård, og
overkommeligt.
Jeg ville ikke lade min kat løbe frit, det er alt for farligt pga biler
og landbrugsredskaber, som Kim beskriver nedenfor.
Og så kommer Steen Hansen på banen, det orker jeg end ikke at læse. Det
kan være endeløst....
Men kig her
http://www.fagan.dk/index-2.htm
http://www.jakobmette.dk/indhegning.htm
Måske kan mindre gøre det, hvis killingen fra første færd er vænnet til,
at den ikke kan komme længere, end hegnet tillader - og hvis den de
første lange tider kun er derude sammen med jer, så I kan gribe ind med
vilde protesthyl og evt vandpistol, hvis den gør udbryder-forsøg....
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tinka Vera

Dato : 06-07-08 21:39

> [...]
> at lukke den inden og måske have den med ude i haven.
>
> Hvordan skal vi gøre, hvis vi gerne vil have katten skal kunne løbe frit

Nej, ingen snor! Men forstår da godt I overvejer det. For ja, det er
rigtig træls med lukkede døre her i varmen.

Jeg husker tydeligt sidste år, da jeg skulle passe (et par voksne inde-)
katte (som nu er blevet varigt logerende - heldigvis :) ) og jeg VILLE
bare have haven indhegnet, inden kattene ankom hertil. Det nåede vi så
desværre ikke helt .... Og selvfølgelig ankom hedebølgen sammen med
kattene. Pyha, simpelthen ulideligt ikke at kunne lade havedøren stå åben!
Nå, men hegnet blev da langt om længe klampet færdigt, og kattene har nu
nydt haven hver eneste dag, siden de kom ud første gang :)

Nu ved jeg ikke om I har andre katte, der løber frit, for så dur hegn
nok ikke, men ellers kan jeg anbefale denne løsning . Ellers ville jeg
vente (og holde ud) til killingens ører er store nok til øremærke.

Med venlig hilsen
Tinka Vera
- Tøm kattebakken ved privat svar