et ekstra øjenlåg
Fra : majbrit nielsen

Dato : 30-06-08 19:45

Er der nogen der har hørt om noget der hedder det ekstra øjenlåg på en
kat ?
hvad er det..?

Med venlig hilsen
majbrit nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-06-08 19:46

"majbrit nielsen" <gusenmilleKATTE@BAKKEofir.dk> skrev i en
meddelelse news:fMednakkepUOtPTVRVnyigA@giganews.com
> Er der nogen der har hørt om noget der hedder det ekstra øjenlåg
> på en kat ?
> hvad er det..?

Det er ikke den hvide blinkhinde du tænker på ?
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : majbrit nielsen

Dato : 30-06-08 20:02

> Tove Krieger skrev:
>
> meddelelse news:fMednakkepUOtPTVRVnyigA@giganews.com
> >

> Det er ikke den hvide blinkhinde du tænker på ?
> [...]
ja jeg fik ikk lige skrevet færdig før jeg fik sendt den he he.. sorry
ja det er nok den jeg mener, kommer den kun frem ved orm eller sygdom?

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 30-06-08 20:09

majbrit nielsen skrev:

> ja jeg fik ikk lige skrevet færdig før jeg fik sendt den he he.. sorry
> ja det er nok den jeg mener, kommer den kun frem ved orm eller sygdom?

Nej, den kan også vise sig, hvis katten er lige ved at falde i søvn
eller i det hele taget meget afslappet. Det kræver nemlig muskelkraft at
holde den væk fra øjet.

Niels Peter

Fra : Camilla Baird

Dato : 30-06-08 19:54

> majbrit nielsen skrev:
>
> Er der nogen der har hørt om noget der hedder det ekstra øjenlåg på en
> [...]

Det er en hvid hinde, som dækker øjet, hvis katten har orm eller er syg
på anden måde. Det kaldes også blinkhinden.

Med venlig hilsen
Camilla Baird
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Klaus G.

Dato : 01-07-08 18:28

> Det er en hvid hinde, som dækker øjet, hvis katten har orm eller er syg
> på anden måde. Det kaldes også blinkhinden.
Nu må i lige blive enige...

Nogen siger det er noget katte altid har og at det ikke nødvendigvis er et
symptom på sygdom. Mens du mener at det er = sygdom...

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Niels Peter Hansen

Dato : 01-07-08 19:00

Klaus G. skrev:
> Nu må i lige blive enige...
>
> Nogen siger det er noget katte altid har og at det ikke nødvendigvis er et
> symptom på sygdom. Mens du mener at det er = sygdom...

OK - det er sådan set noget, de altid har. Det er et tredje øjenlåg, som
i modsætning til de andre går vandret hen over øjet. Når det ikke er i
brug, sidder det sammenfoldet i den indre øjenkrog.
Formålet med blinkhinden er at rense øjet for urenheder, og normalt
farer den så hurtigt hen over øjet, at man ikke kan se det med det
blotte øje.
Da det kræver muskelkraft at holde den sammenfoldet, vil den komme frem
i alle situationer, hvor katten er svækket, enten, fordi den simpelthen
er søvnig, eller fordi den er syg. Det behøver ikke nødvendigvis at være
en sygdom i øjet, men enhver lidelse, der tærer på kræfterne.

Niels Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 02-07-08 05:33

> [...]
> søvnig, eller fordi den er syg. Det behøver ikke nødvendigvis at være en
> sygdom i øjet, men enhver lidelse, der tærer på kræfterne.
Okay, på den måde...

Tak for svaret :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch