Kat angriber når den bliver kælet med
Fra : Thomas Jensen

Dato : 28-06-08 17:09

Jeg er postbud, og møder ofte katte på min rute. Det sker ofte at de
kommer hen til mig og snuset til cyklen. Det skete også her den anden
dag. Jeg satte mig ned og sagde hej til katten og kælede lidt med den.
Det virkede den meget glad for, men pludselig bed og kradsede den, og løb
et par meter væk.

Det har jeg oplevet før hos katte. Min svoger har en kat der bliver kaldt
killer-kat, netop fordi den lige pludselig begynder at kradse og bide når
man kæler med den.

Men hvorfor? Det er jo ikke som om den bliver træt af det. Den har ikke
først vist tegn på at den ikke gider eller noget. Det kommer bare lige
pludselig ud af den blå luft - eller hvad? Er der nogle tegn jeg/vi ikke
ser?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : jytte jensen

Dato : 29-06-08 11:19

Thomas Jensen <tj@fabel.dk> skrev:
> [...]
>Min svoger har en kat der bliver kaldt
>killer-kat, netop fordi den lige
>pludselig begynder at kradse og bide når

Katte er møjnysgerrige. Når de gør sådan er det fordi det er
blevet for meget for dem. De er ikke helt trygge. Måske har du
været for anmassende ?
Det har jeg nogle gange set hos fremmede som ville kæle med min
kat: de har været dårlige til at aflæse når det er nok.

Jytte

Fra : Thomas Jensen

Dato : 30-06-08 07:23

Den Sun, 29 Jun 2008 10:18:40 +0000 skrev slet SR9H9:

> [...]
> Det har jeg nogle gange set hos fremmede som ville kæle med min kat: de
> har været dårlige til at aflæse når det er nok.

Ja, for anmasende og for dårlig til at aflæse når det er nok. Det er jo
oplagt, men jeg forstår det bare ikke. Jeg er vokset op med katte, så jeg
synes jo jeg har lidt erfaring at trække på. Og med mine egne katte har
jeg aldrig oplevet at de pludselig, uden forudgående varsel, er begyndt
at rive og bide. Det har altid været når de er blevet holdt fast og de
har forsøgt at vride sig fri, at riv og bid er kommet i brug.

Jeg synes de fleste katte afgiver nogle ret klare tegn på at ikke gider
mere - men så er der lige nogle der ikke gør det. I hvert fald ser jeg
ikke nogle tegn. Men jeg har oplevet det hos flere katte igennem mit liv,
og jeg tænker om det enten er noget psykisk eller noget nedarvet/
instinkt, der bare kun kommer til udtryk hos nogle få katte.

Men hvad ved vi egentlig om katte? De er sgu' mærkelige - på den gode
måde, naturligvis...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Kate

Dato : 30-06-08 15:52

Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote in

> Men hvad ved vi egentlig om katte? De er sgu' mærkelige - på den
> gode måde, naturligvis...

Det kan vi kun være enige om

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Bjarne

Dato : 30-06-08 19:42

Thomas Jensen skrev:
> [...]
> dag. Jeg satte mig ned og sagde hej til katten og kælede lidt med den.
> Det virkede den meget glad for, men pludselig bed og kradsede den, og løb

Katte kan være nysgerrige og virke kælende, men har ofte en grænse for,
hvor tæt man skal komme, hvordan man må kæle eller om man må tage dem op.
Når jeg møder fremmede katte, lader jeg dem have initiativet og prøver
at være meget opmærksom på alle tegn på, at jeg kommer for nær.
Det tager lidt tid at lære hinanden at kende.

Bjarne

Fra : Lyrik

Dato : 02-07-08 13:33

Den 30.06.2008 kl. 08:22 skrev Thomas Jensen <tj@fabel.dk>:

> [...]
>>> ser?
,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ja du ser ikke dens skala for dominans! Katte har en hakkeorden når de er
sammen baseret på hvem der er den mest dominante. Jo mere dominante de er
jo kortere er lunten til krads og bid.
Min svigerfars kat er mere dominant end vores egen. Vores egen er simpelt
hen i bunden af hakkeordenen. Han vil hellere lege end kæle, men han
kradser ikke engang hvis man holder ham for længe. Derimod kan svigerfars
kat gøre det du beskriver.
Men jeg har opdaget en ændring. Som han kender os mere og mere fordi vi
kommer og serviserer ham, så falder agressiviteten. Jeg kan også mærke at
min nervøsitet for den er forsvundet mere og mere. Det booster den gode
udvikling.

Man kunne også se på det som "kattens kærlighed til dig." Min svigerfar
har holdt katten inde. Når jeg kommer så lukker jeg den ud trods hans
surhed! Nu går den hen til døren hver gang jeg kommer og jeg kan tage den
op som jeg ønsker uden problemer.

Altså vent til den genkender og elsker dig! Giv den noget at elske dig
for. En godbid som en reje har stor magt.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech