Kan en kat være psykisk syg?
Fra : Kim2000

Dato : 28-06-08 07:23

For 2-3 år siden stod der en bette kat udenfor vores dør, efter lange
overvejelser og først adgang til bryggerset, siden køkkenet og tilslut ja så
endte den med at være både inde og udendørs som du nu lyster og blev fine
venner med hunden. Du lærte at bruge kattelemmen og alt det gik godt. Katten
blev sterieliseret for omkring 1 år siden og det blev den hverken mere eller
mindre kælen af. Katten er ikke sådan specielt kælen, den er nærmere
frygtsom og skal hele tiden overveje om den nu vil over og sige hej.

Fint nok, alt det har vi levet med. Misser er 3. kat jeg har (den ene taget
af mejetærsken, den anden af en bil) og konen har haft kat hele livet, så
jeg synes egentlig vi ved lidt om katte

Nå, men nu til sagen:

Fra den ene dag til den anden er den blevet hidsig, slår på hunden, pisser
og skider indendørs, hopper på bordene, er nærmest ved at flå hovedet af os,
hvis vi løfter hende op og er i det hele taget blevet en ganske forfærdelig
ubehagelig kat på rekordtid. Dyrlægen mente vi bare skulle se tiden an, og
havde kun et grin tilovers for det, da vi spurgte om den kunne være blevet
skør (det kan mennesker, så hvorfor skulle en kat ikke kunne).

Nu er jeg sådan indrettet at en hyggekat uden nogen funktion der pisser og
skider indendørs og er ganske ubehagelig (det hele har stået på i 7 uger,
ved dyrlægen efter 3), ja den skal bare aflives. Konen synes det er synd, og
det er det da også, men jeg gider ærligt talt ikke have en kat, som ingen af
os gider, fordi den er som den nu er.

Så spørgsmålet er:

Er der nogen der har oplevet noget lignende og hvad gjorde I så? Hvis vi kan
få vores gamle halvkælne tøs tilbage, som hunden ikke er bange for og som
ikke smadre huset, så er hun mere end velkommen til at blive.

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-06-08 08:17

> [...]
> kan få vores gamle halvkælne tøs tilbage, som hunden ikke er bange for og
> som ikke smadre huset, så er hun mere end velkommen til at blive.

Der er uden tvivl noget der går katten virkelig meget på. Men jeg vil stadig
holde på at det er noget fysisk. Blev katten undersøgt ordentligt hos
dyrlægen?
Tror jeg havde valgt en anden dyrlæge. Øre, urinveje og blodprøve må kunne
give et godt billede.
I kunne eventuelt bruge tiden på at tænke over om der er sket forandringer
på hjemmefronten på det tidspunkt det hele startede. Men et grundigt
helbredstjek er der bestemt grund til.

Tror ikke katten er blevet bims. Den prøver at fortælle jer noget.
Enten fejler den noget der giver smerter, eller også noget i omgivelserne
der er noget der generer den (føler sig truet af).

Hvis du har brug for anbefaling af en god dyrlæge, så smid dit postnummer
her i gruppen. Der er sikkert nogle i dit nabolag der kan guide.

Held og lykke med det.
Hilsen Nina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 28-06-08 10:30

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis du har brug for anbefaling af en god dyrlæge, så smid dit postnummer
> her i gruppen. Der er sikkert nogle i dit nabolag der kan guide.

Jeg tror også, at katten har fysiske smerter og ville vælge en
katteinteresseret dyrlæge til at undersøge den grundigt. Hermed mener jeg en
smådyrs-dyrlæge og ikke en dyrlæge, der er mest interesseret i køer og
heste.
Som nytilflyttet her til området og uden kendskab til de lokale dyrlæger var
jeg så uheldig at besøge en dyrlæge af sidstnævnte slags med min kat - det
var både første og sidste gang, jeg kom hos ham, katten overlevede
heldigvis.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Inge Dam-Nielsen

Dato : 28-06-08 10:54

> [...]

> få vores gamle halvkælne tøs tilbage, som hunden ikke er bange for og som
> ikke smadre huset, så er hun mere end velkommen til at blive.

Jeg har haft et ligende problem med den ene af mine hankatte Guffe. Han
begyndte at angribe den anden kat (Moby), sende alt der ikke var
nagelfast en tur på gulvet.

Guffe er blevet undersøgt fra snude til halespids unden at han fejlede
noget som helst.

Med til historien hører at Guffe kommer fra internat, han var blevet
efterladt i lejelighed unden mad. Da han blev fundet være han meget
undervægtig, og dette er måske skyld i al ballanden.

Sammen med hans dyrlæge fandt vi frem til at det var foderet det var
galt med. Så nu er han sat fast på slankefoder der åbenbart passer til
ham (SPECIFIC™
Weight Reduction). Dette giver en særlig høj føles af mæthed, som passer
til Guffe.

Efter foderskiftet har Guffe været den dejligste kat, og er igen blevet
bedste venner med Moby, sover i arm igen, i det hele taget en lille
kælepotte.

Måske vær at overveje

Med venlig hilsen
Inge Dam-Nielsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina.

Dato : 28-06-08 13:57

"Inge Dam-Nielsen" <ingednKATTE@BAKKEgmail.com> skrev i en meddelelse

> Efter foderskiftet har Guffe været den dejligste kat, og er igen blevet
> bedste venner med Moby, sover i arm igen, i det hele taget en lille
> kælepotte.
>
> Måske vær at overveje

Klart, men først efter, at katten er blevet tjekket meget grundigt igennem
af en kattekyndig dyrlæge. Som Kim skriver om dyrlægebesøget med katten,
lyder det mest til, at dyrlægen har givet den et overfladisk sundhedstjek og
en sludder for en sladder. Der er desværre stadig mange dyrlæger derude, der
hellere vil miste en arm end indrømme, at de må sende "patienten" videre til
en anden dyrlæge med større ekspertise end dem selv.

- Tina

Fra : Kim2000

Dato : 29-06-08 09:14

"Tina." <spørg@mig> skrev i en meddelelse

> [...]
> derude, der hellere vil miste en arm end indrømme, at de må sende
> "patienten" videre til en anden dyrlæge med større ekspertise end dem

Det bliver ikke nemmere at finde en "kæledyrlæge" jo længere ude på landet
man er. Standarden på landet er at en kat lever indtil den dør eller bliver
aflivet bag laden med jagtgeværet, sådan lidt firkantet sagt. Jeg finder en
dyrlæge i Ålborg, og så må vi se hvad der er at gøre ved det.