Kryds fingre for Lejon Leise?
Fra : Siri

Dato : 18-06-08 21:51

Hvem, der vil, kryds fingre for Lejon imorgen - tusind tak!
Lejon fyldte 9 igår, og han får en "fødselsdagsgave", som han
forhåbentlig bliver glad for.
Da jeg fik ham med hjem i juli sidste år, var der ikke noget særligt med
hans næse. Men i løbet af efterår/vinter "snorkede" han mere og mere.
Flere af de erfarne (perser-)opdrætter, jeg er så heldig at kende, var
ret bekymrede. Jeg spurgte mig for, og fik anbefalet Karlslunde
Dyrehospital som de bedste til næseoperationer.
I december skete det: Lejon fik nye næsebor, og nød det i fulde drag!
Han var tydeligt så glad, og snuuuusede ind!
Han fik en Ronaxan-kur mod uspecifik luftvejsinfektion.
Desværre groede de nye næsebor stille og roligt til af arvæv, især det
højre, i løbet af en måneds tid.
Så jeg har henvendt mig til klinikken/opererende dyrlæge. Lejon var til
vurdering forrige mandag. Der blev tilbudt re-operation, med en anden
teknik.
Imorgen sker det!
Kære venner, kryds fingre for, at alt går vel!
Narkose er aldrig til at spøge med, men Lejon er i god kondition, og har
aldrig fejlet noget udover det her næse-stads.
Han er sådan en lille spinde-bamse-skat, og han fortjener bare at have
det godt, synes jeg.
Derfor re-operationen imorgen......
Jeg ved, at han er i de bedste hænder, men - jeg er bange...
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina.

Dato : 18-06-08 21:55

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem, der vil, kryds fingre for Lejon imorgen - tusind tak!

Krydser alt hvad der krydses kan

> Jeg ved, at han er i de bedste hænder, men - jeg er bange...

Naturligvis, og hvem ville ikke være det? Det er aldrig sjovt når alt
det her kærlighed pakket ind i pels skal på operationsbordet eller der er
andet i vejen med dem.

Stort knus

- Tina

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-06-08 22:03

> [...]
> det godt, synes jeg.
> Derfor re-operationen imorgen......
> Jeg ved, at han er i de bedste hænder, men - jeg er bange...

hej Siri og Lejon

jeg krydser fingre for, at alt går vel i morgen, og at resultatet af
operationen er mere varigt end sidste gang.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Kari Eiffert

Dato : 19-06-08 05:49

> [...]
> det godt, synes jeg.
> Derfor re-operationen imorgen......
> Jeg ved, at han er i de bedste hænder, men - jeg er bange...

Vi krydser alt hvad der krydses kan. Og lige meget hvor meget man selv og
andre prøver at berolige én, så er man alligevel hamrende bekymret, nervøs
og bange, når de små misbamser skal i narkose. Godt jeg havde Kian til at
holde mig i gang. Vil du låne en 11 mndr gammel dreng for en dag? Hihihi.

Mvh Kari

Fra : lh

Dato : 19-06-08 07:10

Hej Siri.
Læser først dit indlæg nu. Som du ved har jeg en kat der har gennemgået
samme operation også på Karlslunde (en klinik der nu er flyttet til nye
store omgivelser!)
Det jeg mest ville sige er at fordi de bruger at lægge dyrene i respirator
ved narkose er det meget meget sjældent at det går galt. Da jeg har prøvet
det er gået galt med en kat under almindelig bedøvelse hos mine almindelige
dyrlæger, så er jeg om muligt endnu mere nervøs ved en sådan narkose. Den
kat der tog skade har siden været til en større tandoperation netop på
Karlslunde pga narkosen først og fremmest og hun klarede det fint. jeg har
også haft min hund derinde og blive steriliseret netop pga det gode
narkoseudstyr de bruger -det gik også helt fint. Santos - ham med
næseoperationen klarede også narkosen fint. Som de siger derinde - intet er
100%, det kan gå galt hvis der er et dyr der ikke kan tåle narkosen, men det
er mere sikkert end den almindelige bedøvelse hos de små praktiserende
dyrlæger, hvor det dog heldigvis også sjældent går galt.
Håber alt går godt - eller er gået godt.

Hilsen lh

Fra : Ragna

Dato : 19-06-08 08:33

Her krydser vi også alle fingre, tæer og poter for Lejon - og håber for ham,
at resultatet må blive godt og varigt.
Det er aldrig rart at skulle have sine kæledyr i narkose, men det lyder
bestemt som om han vil være i gode hænder.
Inden du ser dig om, er det hele overstået, og I kan alle sammen trække
vejret lettere - i bogstaveligste forstand.

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Coppi

Dato : 19-06-08 11:03

Hej.

Vi skal også nok krydse fingre og poter har i huset.

Sjovt nok det der mewd at være bange for at der skal ske dem noget, jeg er
mere bange når der er noget i vejen med dem end med mig selv. Tror måske det
er fordi vi selv kan forklare os, det kan dyrene jo ikke,vel ?.

Coppi

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-06-08 12:00

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Hvem, der vil, kryds fingre for Lejon imorgen - tusind tak!
> Lejon fyldte 9 igår, og han får en "fødselsdagsgave", som han
> forhåbentlig bliver glad for.
- jeg er bange...
> Med venlig hilsen
> Siri

Vi krydser stadig fingre og poter. Han skal nok klare det til ug den
seje fyr, og at blive mr. Rødovre nr. 2 er en flot placering. Der er
krummer i ham Lejon, håber det snart er overstået. Det lyder som en
førsteklasses klinik, hvor de ved nøjagtigt hvad de har med at gøre.

--
Venlig hilsen Tove og Mini
Beware of people who dislike cats

Fra : Siri

Dato : 19-06-08 15:54

Tusind tak, allesammen, det varmer, det hjælper altså med opbakning
Leiseskatten gemmer sig nu under min seng, han vil ha' fre' og ro, vil
han.
Det var en lidt større omgang end sidst.
Men vi var også på klinikken allerede 1445, hvor de lige havde givet ham
medicin, der får de irriterede luftveje til at falde til ro - sidst var
vi først fremme omkring kl 17, så da har det haft et par timer mere til
at virke.
Han "snorker" lidt, men det skulle være intubationen (som han dog også
må have fået sidst - hm?).
Han er blevet budt på vand og mad (sauce fra en hills-pose, han vil få
serveret mere og andet i løbet af aften
- hov, han er kommet frem, midt i stuen, og hilser på Gia, der synes, at
han lugter fremmed!
Nu tøffer han ind under sengen igen, med halvhøj hale, men allerede lidt
bedre
Og ja - det er en tiptop spritny klinik, vi blev vist rundt om morgenen,
og afslutningen var forevisningen af deres ultra-moderne
bedøvelses-apparat (en gas med et fint navn, som Camilla Baird - der
venligt kørte os gennem Københavns og motorvejens myldretid - sikkert
har tjek på, hun spurgte kyndigt) og respirator og og.
Det var vældig betryggende. Mere følger
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Nejh! Han er klatret op i kradsetræets midterhule!

Fra : lh

Dato : 19-06-08 16:17

Hej Siri.

Må jeg være nysgerrig og spørge hvem det er der operere din kat derinde?
Ellers lyder det godt det er gået godt.
Vent med at give ham for meget mad, til narkosen er nogenlunde ude af
kroppen igen.
Du har en perserkat og uanset hvor meget de operere, så skal du regne med at
de har nogle andre næse/luftveje problemer end almindelige katte. Det er
netop pga de korte næser. jeg elsker perserkatten men er ved at få øjnene op
for at mange af dem har for mange problemer med deres luftveje og det syntes
jeg faktisk er ret synd. 3 af mine er sølvkatte og de har lidt mere næse og
har slet ikke de samme problemer som min Santos og Buddha også har. Buddha
snorker også ret meget, og jeg overvejer også om han skal have samme
operation som Santos for at give ham lidt mere passage. Og så har han også
meget løbeøjne.

lh

Fra : Siri

Dato : 21-06-08 18:32

> [...]
> snorker også ret meget, og jeg overvejer også om han skal have samme
> operation som Santos for at give ham lidt mere passage. Og så har han også

Hej kære Lene
Det var Mogens Aalund på Karlslunde Dyreklinik, der opererede Lejon
begge gange. Meget varmt menneske, og det er i helt nybygget klinik med
nyt udstyr.
Nu siger du løbeøjne - kender du denne artikel?
http://www.petheaven.dk/~mette_2/katte/artikler/herpes.htm
Jeg synes selv, at der er mange ting der, der passer på Lejon, men
Mogens Å mente bestemt ikke, at det var relevant - så jeg ved ikke.
Der er åbenbart flere, der kan lave den operation - måske Stig
Feldballe, og måske Husum Dyreklinik, de regnes ialtfald som tiptop, så
vidt jeg hører.
Lige nu har Lejon stadig ind i mellem noget rallende vejrtrækning, men
det er ligesom ikke i næsen. Måske er det stadig gener efter intuberingen.
Han spiser, drikker, får a/d og Recovery vådfoder, sover meget, men vil
også gerne lege og kæle, og har glade øjne.
Han sover helst i gulv-til-loft-kradsetræets midterhule, og klatrer fint
op og ned, ingen motoriske problemer.
Een ting undrer mig: Når jeg mærker på hans skulderled og på siderne, så
kan jeg nogen steder føle ligesom bobleplast - det "knitrer" ligesom.
Regner med at ringe mandag og spørge dem i Karlslunde, men tænker også,
at en vis Gainsbourg måske ved noget?
Fiske, fiske?
Med venlig hilsen
Siri & braksnude-banden
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : lh

Dato : 21-06-08 19:44

> [...]
> kan jeg nogen steder føle ligesom bobleplast - det "knitrer" ligesom.
> Regner med at ringe mandag og spørge dem i Karlslunde, men tænker også,

Det sidste du skriver lyder godt nok underligt!! Har han fået vædske lagt
ind under huden? Er det noget der er kommet efter operationen syntes jeg da
du skal tale med dyrehospitalet igen.
Ja, formentlig er der flere der kan lave denne operation, det er bare ikke
mange af de små praktiserende dyrlæger der gør og kan det. Det med den
"rallende" vejrtræning, det er faktisk sådanne problemer min Santos har,
altså nok ikke det samme som din kat, men min er så hårdt angrebet at den
skal have binyrebarkhormon resten af sin levetid. De har tilbudt at han kan
få en inhalator i stedet, men det lyder dels dyrt og dels besværligt. Så det
overvejer jeg i øjeblikket. Kan ikke rigtig forestille mig at jeg får lov
til at sætte en maske for hans næse og mund et par gange om dagen!! Så da
han også er ramt af HCM så er jeg nok ved at hælde mest til at han
foresætter med prednisolon og så leve så godt han kan med det så længe han
nu kan det. Og så bliver det nok et farvel når der ikke kan gøres mere for
ham. Syntes det er synd han skal stresses mere med flere dyrlægebesøg og
kæmpe med ham med en inhalator o.s.v. o.s.v.
Skal dog lige sige til evt læsere her der måske tror jeg har en meget syg
kat. Det har jeg måske også, men jeg mærker det ikke nu. Han har det godt
stort set netop pga behandlingen og spiser og leger og ja, gør alt det andre
katte gør.

lh

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-08 06:37

Siri wrote:

> [...]
> ligesom. Regner med at ringe mandag og spørge dem i Karlslunde, men
> tænker også, at en vis Gainsbourg måske ved noget?

Hej Søde Siri og dejlige braksnuder

Siri - det med at det knitrer under Lejons hud, føles det lidt som at klemme
om en pose kartoffelmel?
For mig lyder det som det der hos mennesker hedder Subkutant Emfysem, dvs.
luft under huden. Jeg så det ofte da jeg - for mange år siden - var elev på
lungekirurgisk afdeling.
Jeg kan huske at vi skulle tjekke alle nyopererede for det, at det ikke var
unormalt, men at det heller ikke måtte sprede sig. Vores patienter havde det
oftest allerøverst på brystkassen, så vidt jeg husker...
Så længe det ikke bredte sig til større dele af kroppen var det ret
ufarligt.

Jeg synes du skal holde øje med det, for at være sikker på at det ikke
breder sig. Og så selvfølgelig kontakte dyrlægen senest mandag morgen.

Louise og Buster

Fra : Ukendt

Dato : 22-06-08 06:51

Hej igen

Jeg har lige kigget en smule på google, for at se om jeg kunne genopfriske
noget om Subkutant Emfysem.
Jeg vil ikke gøre dig bange, men der findes tilfælde inden for menneskets
medicin, hvor det er opstået efter en lille bitte rift i luftrøret efter
intubation.
Risikoen for dette er meget lille, og er det noget alvorligt ses det stort
set altid inden for de første timer, iflg Ugeskrift for Læger.¨

MEn det er altså fordi luften kommer ud igennem lungevævet og ud i
underhuden.
Iflg. Ugeskrift for Læger sker det ofte når folk har meget hoste og
næsepudsning.
Og når de nu har været inde og rode i Lejons luftveje så kan det jo godt
være det der er skyld i det.

Mon som jeg skrev før, hold øje med det, så længe han har det fint og du
holder øje med ham, så vil jeg mene at du godt kan vente med at ringe til
dyrlægen indtil i morgen.

God bedring til Lejon

Louise
--
Som skal på Katteudstilling hele søndagen
Skal stå på Hittekilling.dk´s stand i Odder i dag, søndag d. 22-6-08

Fra : Siri

Dato : 22-06-08 21:18

> [...]
> Som skal på Katteudstilling hele søndagen
> Skal stå på Hittekilling.dk´s stand i Odder i dag, søndag d. 22-6-08

Tusind tak Louise!
Ja, jeg tænkte jo ,er det mig, der er tosset...
Helene Lengoa mærkede det også og sagde, at det havde hun aldrig set
før....
Gys...
Tjekker op på det - tak for info!
Leisedrengen har det fortsat bedre, men jeg ringer til klinikken imorgen
og spørger.
Potedask til skønne Buster!

Fra : Siri

Dato : 22-06-08 21:47

> Louise skrev:
> Jeg har lige kigget en smule på google, for at se om jeg kunne genopfriske
> [...]

Louise, tusind tak!
Du er den eneste, der er kommet med et rationelt, videnskabeligt baseret
bud!
Helt uvurderligt, når jeg ringer til dem imorgen!
Af hjertet tak! Også fra Lejonskatten, der har det bedre.
Nus til Buster!