Min kat har fået allergi
Fra : Benny

Dato : 16-06-08 18:52

Nu har jeg fået svar på blodprøven, så nu ved jeg hvad min Pjevs er
allergisk over for. Det er ikke småting, som blodprøven afslørede. Hun er
fra den 10. maj 1998. Her er listen.

Loppe spyt, Husstavmide Lagermide-mix, Husstavmide (Dermatoph.
pteronyssinus),

Hvene - Agrostis alba, Flajlsgrres - Holcus lanatus, Svingel - FeslUca
elatior,

AIm. Hundegrres - Dacty/is glomerata, AIm. Rajgrres - Lo/ium perenne,
Redknre - Rumex sp.,

Min dyrlæge snakker om 2 mulige behandlinger. En sprøjte
(hyposensibilisering) hver uge i det første år og derefter hver anden uge.
Det har jeg ikke råd til.

Den anden mulighed er steroider samt en fast loppekur hver 4 uge i resten af
hendes liv.

Er der nogen som har lignende oplevelser eller erfaringer, som kan vejlede
mig?

Vores hjem er med gulvtæpper og møblerne er af stoftypen. De bliver ikke
udskiftet. Min anden kat Cæsar har ikke nogen symptomer og de er udekatte.

Benny

Fra : jytte jensen

Dato : 16-06-08 23:33

Benny <benny@fjerndetteord.vedfortet.dk> skrev:
> [...]
>nu ved jeg hvad min Pjevs er
>allergisk over for. Det er ikke
>småting, som blodprøven afslørede. Hun er

Uha da. Med steroider menes der sikkert binyrbarkhormon (du kan
evt. slå det op på netdoktor, mennesker får det også, når det er
alvorligt, det er stærke sager, og så resten af livet.

Måske du skal overveje hvad et godt katteliv er ?!

Det er ikke sjovt dette her, jeg føler med dig. Jeg har selv
fornylig måttet beslutte at Helenas lidelser skulle stoppe.

vh
Jytte

Fra : lh

Dato : 17-06-08 04:45

"jytte jensen (slet 1YHPN)" <mismerkur@1YHPNgmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er ikke sjovt dette her, jeg føler med dig. Jeg har selv
> fornylig måttet beslutte at Helenas lidelser skulle stoppe.

Jeg har en kat der også er på livslang prednisolonbehandling - dog af andre
årsager. Jeg vil sige til dig at vist er det da skrappe sager, men katten er
det dyr er tåler dette bedst. Nu har min fået det i hvert fald halvandet år
og der er intet anderledes at mærke på ham. Selvfølgelig skal man ikke regne
med de lever 10 år med sådan en behandling, men er man obs på det og griber
ind når og hvis man kan se det går skidt så er min mening at det kan sagtens
lade sig gøre når man ikke rigtig har noget valg. Katten udvikler f.eks ikke
øget tørst og ædelyst som hunden gør når den får behandling.

lh

Fra : cc

Dato : 17-06-08 23:21

"lh" <com@comhere.dk> wrote in message

> [...]
> at det kan sagtens lade sig gøre når man ikke rigtig har noget valg.
> Katten udvikler f.eks ikke øget tørst og ædelyst som hunden gør når den

Vi har også en kat som er allergiker og har været på prednisolon, men
virkningen udeblev efter en periode.
Nu er han på et middel som hedder Atopica Vet (er egentlig udviklet til
hunde), men det virker rigtig godt.
Eneste problem (er dog også stort nok!) er at det koster over 300 kr. for en
måneds behandling. Det er meningen
at man efter en periode skulle kunne nedtrappe behandlingen. Så heldige har
vi dog ikke været.

Claus

Fra : Benny

Dato : 18-06-08 14:31

Puha. Nu er der håb for Pjevs.

Nu har jeg skrevet frem og tilbage med min dyrlæge og hun har fjernet $
tegnet fra sine øjne.

Nu kan Pjevs klare sig med Polaramin 2mg 1 pille 2 gange om dagen. 50 piller
koster ca. 44 kroner i håndkøb.

Nu har Pjevs en ærlig chanve for at få et liv. Nu skal jeg bare have fundet
en metode at give Pjevs pillen, uden, at min anden kat Cæsar tager den. Jeg
har tidligere prøvet, at tvinge pillen ned i halsen, men der gik hver anden
pille til spilde, da hun nåede, at spytte den ud igen.

Sidste gang Pjevs fik medicin, så blev pillen knust i dåse tun og pillen var
væk på under 1 sekund. prøvede med en tube tun fra Føtex igår og det vil
Pjevs overhovedet ikke rører...

p.s. Der er rød trekant på pille æsken, så Pjevs må ikke køre bil
Benny

Fra : Battlefield's

Dato : 18-06-08 14:37

"Benny" <benny@fjerndetteord.vedfortet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Pjevs overhovedet ikke rører...
>
> p.s. Der er rød trekant på pille æsken, så Pjevs må ikke køre bil

Hej Benny
Det lyder jo godt, vi håber at Pjevs kan klare det med de piller.
Her i huset er det mest p-piller vi giver kattene, og dem har vi altid
puttet hele i et lille stykke tun (dåse tun i vand, helst ikke den
allerbilligste , som hurtigt bliver slugt for så at få en større bid
uden pille
Vi har i vores ca 20 år som opdrættere aldrig oplevet at en kat ikke fik sin
pille.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-06-08 15:32

> [...]
> vil Pjevs overhovedet ikke rører...
>
> p.s. Der er rød trekant på pille æsken, så Pjevs må ikke køre bil

hej Benny

der findes et redskab, der hedder noget i retning af "pill-ease", som skulle
være en stor hjælp til at indgive tabletter til modvillige katte - dog har
jeg ikke personlig erfaring med det, men det er der sikkert andre her i
gruppen, som har.

mvh Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-06-08 15:35

> Nu har jeg fået svar på blodprøven, så nu ved jeg hvad min Pjevs er
> allergisk over for. Det er ikke småting, som blodprøven afslørede.

nu har jeg ikke erfaringer med katteallegier, men med hundes.
Her kan en kostomlægning nogen gange godt give meget gode resultater.
Hvad fodrer du med?
har du prøvet, undersøgt markedet for alternative muligheder, undersøgt
deklarationer osv.
min erfaring er, at kan du få et så rent foder som muligt, med så reelle
ingredienser som muligt, kan det godt give positivt udslag.
der findes allergifoder, der findes økologisk/holistisk foder, uden noget
tilsætning, (som kan være trickeren i forbindelse med allergier) og der er
dem der råfodrer deres katte og hunde, og som efter min mening, er den mest
reelle måde at fodre på, hvis man har mod på det.

Det var måske et forsøg værd?

Mvh. Marie

Fra : Benny

Dato : 18-06-08 23:39

> [...]
> dem der råfodrer deres katte og hunde, og som efter min mening, er den
> mest reelle måde at fodre på, hvis man har mod på det.

Da jeg har 2 katte og de hugger mad hos hinanden, så får de samme
"fuldfoder" jeg har brugt Hill´s i de sidste ca. 8 år, men finder prisen
lidt for dyr. derfor har jeg fundet noget andet, som også er fuldfoder med
til den halve pris.

Dyrlægen har jaget Pjevs igennem flere forskellige "Allergimad" som foruden
indeholdte noget ekstra fedtsyre, som skulle virke lidt dæmpende på trangen
til at slikke eller krasse hvor allergien genere Pjevs. Det kostede ca. 100
kroner kiloet og det var for dyrt og hjap overhovedet ikke. De er begge
bliver federe af den speciele mad.

Nu er de på diæt og Pjevs har fået sin første pille her til aften. Cæsar
blev lukket ud i udestuen, mens hun spiste den knuste pille i en klump tun i
vand.

Mn dyrlæge forslår stadigvæk ekstra fedtsyre som Viacutan, men der ved jeg
ikke rigtigt. Jeg skal også tænke på vægten.

Benny

Fra : lh

Dato : 19-06-08 07:20

> [...]
>
> Mn dyrlæge forslår stadigvæk ekstra fedtsyre som Viacutan, men der ved jeg
> ikke rigtigt. Jeg skal også tænke på vægten.

Jeg ved godt at det gode foder er dyrt uanset om det er Hills eller andre
produkter. Da jeg har mange katte og altid har haft, fodrede jeg også før
med billigere foder, men havde også min vante gang hos dyrlægerne. Der var
næsten altid en kat der var syg på den ene eller anden måde. Jeg vil dog så
sige at da jeg startede på Hills, det fik mine katte altså tynde maver af i
perioder. Jeg har så prøvet andre mærker og har nu gennem et par år kun
fodret med Royal Canin (ikke fordi jeg vil anbefale dette produkt, men det
har så været det jeg har været glad for) og godt nok er foderet dyrt, men
jeg er stort set så heller aldrig til dyrlæge med mine katte - eller hund
for den sags skyld. Så det har mindst halveret mine dyrlægeregninger at
fodre med et kvalitetsprodukt.

lh

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-06-08 09:01

> [...]
>
> Mn dyrlæge forslår stadigvæk ekstra fedtsyre som Viacutan, men der ved jeg
> ikke rigtigt. Jeg skal også tænke på vægten.

Hej Benny.

Jeg har forsøgt at google rundt efter noget alternativt foder, prøv at læs
om nogle af de her, jeg synes ihvertfald at de lyder ok som et alternativ
til en allergikat.

http://www.arden-grange.dk/produkter.php?&myshopcatid=1195129058.67041200

eller;

http://www.petsholistic.dk/

og de er billigere end dyrlægens diætfoder.

Mvh. Marie