Spist kat!
Fra : Inge

Dato : 07-06-08 16:25

Hej
jeg synes det er det tåbeligste stunt længe. Det var en kat fra landet der
skulle aflives, så den har sikkert været fuld af parasitter og indvoldsorm,
så jeg siger bare velbekomme. Jeg håber de får en helvedes mavepine af det.
Og hvad skulle det vel gavne produktionsdyrene, at 4 journalistelever spiser
en gammel kat?
De skulle hellere tage et stavekursus, for det er journalister i hvert fald
ikke særlig gode til.
Bare min mening.
mvh
Inge

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 16:31

"Inge" <ingen@tingmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gavne produktionsdyrene, at 4 journalistelever spiser en gammel
> kat? De skulle hellere tage et stavekursus, for det er

Er det i ét af bladene du har læst det ? I så fald har du glemt et
link, men det lyder da barsk synes jeg. Hvem kan få sig selv til at
spise et kæledyr ?

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-06-08 16:45

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Er det i ét af bladene du har læst det ? I så fald har du glemt et
> link, men det lyder da barsk synes jeg. Hvem kan få sig selv til at
> spise et kæledyr ?

http://jp.dk/indland/aar/article1362123.ece

Katten var jo netop ikke et kæledyr, men en landbrugskat, der var
blevet skudt lovligt af landmanden for at holde bestanden nede. Og jeg
ser ikke noget som helst problem i at spise sådan en kat. Det er ikke
værre end at spise kaniner, grise, høns eller køer. Altså bortset fra
at katten formentlig har haft det bedre og er blevet aflivet mere
humant end mange af landbrugsdyrene.

Mvh Trine, som godt ved at de fleste her i gruppen er uenige.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 16:56

> Mvh Trine, som godt ved at de fleste her i gruppen er uenige.

Ja, det er jeg ihvertfald.

Jeg går da i høj grad ind for dyrevelfærd blandt produktionsdyrene,
for den er meget ringe p.t., men hvad pokker hjælper det at fortære
en kat. Det kan godt være jeg er dobbeltmoralsk, men så har gruppen
af journalistelever da fået deres 5 minutters "berømmelse". Deres 30
billeder af tilberedning og måltidet er da også fjernet fra
"Facebook". Utroligt hvad nogle personer gør for at skabe
opmærksomhed om deres person. Jeg vil da ikke håbe at de bliver
"trendsættere", for så er vi langt ude. ;-(

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-06-08 17:17

> [...]

> Jeg går da i høj grad ind for dyrevelfærd blandt produktionsdyrene,
> for den er meget ringe p.t., men hvad pokker hjælper det at fortære en

Ikke det mindste. Jeg tror det eneste der hjælper er love der giver
dyrene det bedre. Men så får vi en masse bøvl med EU og frihandelslove
og bla. bla. bla.

> [...]
> "Facebook". Utroligt hvad nogle personer gør for at skabe opmærksomhed
> om deres person. Jeg vil da ikke håbe at de bliver "trendsættere", for

Jeg tror også det er størstedelen af forklaringen på deres måltid.

Men helt principielt kan jeg ikke se noget galt i at spise et dyr,
uanset om det kan bruges som kæledyr. Jeg har selv haft en kælegris,
som jeg var meget glad for. Men jeg kan nu godt lide en god
flæskesteg alligevel.

For mig er et dyr et dyr, og hvis en kat eller hund er avlet til at
blive spist og ellers har haft det godt, så ser jeg ikke noget problem
i det. Jeg tror ikke selv jeg kunne gøre det, men principielt er det
ikke et problem for mig.

Mvh Trine

Fra : Kate

Dato : 07-06-08 17:23

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> Ja, det er jeg ihvertfald.

Nu har jeg ikke læst historien, men må erkende at jeg ikke kan se
hvorfor man ikke kan spise kat. Jeg vil ikke, men det er så fordi jeg
synes at kattene er...tjae, nu kommer det dobbletmoralske, mine venner.
Hvorfor dobbelmoralsk, jo fordi jeg også holder af kaniner og har haft
minimum en igennem det seneste ca. 25år, men ser mig ikke for god til
alligevel at spise kanin med stort velbehag, bare ikke ham jeg har
siddende som kæledyr.

--
Kate

Kan du hjælpe en kat i nød? Se og læs om Doughnut her:
http://oliwer.dk/doughnut.htm
gerne ældre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 18:05

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ser mig ikke for god til alligevel at spise kanin med stort
> velbehag, bare ikke ham jeg har siddende som kæledyr.

Jeg har da også smagt kanin i karry, men det er mange mange år
siden. Smagen var der skam ikke noget i vejen med, men det var før
jeg selv fik kæledyr. Da min yngste datters dejlige ridehest måtte
aflives p.g.a. meget dårlige ben, holdt jeg også op med at have
hestekød på menuen. Det havde jeg nok gjort alligevel, det er alt
for sødt efter min smag, og det er kun et par enkelte gange jeg har
købt hestekød.

Vi er nok alle forskellige i vores opfattelser, men bare jeg slipper
for at spise kæledyr, så er jeg tilfreds.

Fra : Kate

Dato : 07-06-08 23:28

> Jeg har da også smagt kanin i karry, men det er mange mange år
> siden. Smagen var der skam ikke noget i vejen med, men det var før
> jeg selv fik kæledyr.

Jeg havde faktisk kaniner som kæledyr før jeg fik avlsdyr og det før
jeg smagte kanin. Jeg må da indrømme at jeg var noget betænkelig første
gang jeg blev budt på kaninfrikadeller af nogle af mine venner fra
kaninavlerforeningen. Efter at have smagt frikadellerne blev jeg
inviteret hjem på kaninsteg, som jeg tog imod.
Det generede mig ikke, for to ting var opfyldt. 1. de havde haft det
godt til de blev slagtet og 2. de havde aldrig været kæledyr med navne,
men var tidligt udset til middagsbordet.

> [...]
> hestekød på menuen. Det havde jeg nok gjort alligevel, det er alt
> for sødt efter min smag, og det er kun et par enkelte gange jeg har

Hest har jeg smagt to gange, en gang som hakkebøf og en gang som
engelsk bøf, jeg brød mig ikke om det nogen af gangene, det var også
for sødt til mig.

> Vi er nok alle forskellige i vores opfattelser, men bare jeg slipper
> for at spise kæledyr, så er jeg tilfreds.

Jeg havde et princip da jeg serverede kanin, at gæsten altid skulle
vide hvad der blev serveret og de havde ret til at sige nejtak, det
gjalt voksen som børn.

Jeg mindes engang min veninde spurgte om jeg ville lave kanin til
hendes og hendes søn, jeg vil tro han var 4-6 år gammel. Jo, det ville
jeg, men drengen skulle vide hvad jeg lavede og han måtte godt sige nej
og få noget andet, det var min betingelse som hun accepterede. Det
første knægten gjorde da de kom var at gå ind og kigge i kaninburene og
sikre sig at alle de kaniner han kendte, tror jeg havde 4 på det
tidspunkt, sad der. Det gjorde de naturligvis, for mine kæledyr blev jo
ikke spist.
Han kunne vældigt godt lide kanin, både som kæledyr og som mad

Fra : vvv

Dato : 07-06-08 23:04

> [...]
> hvad nogle personer gør for at skabe opmærksomhed om deres person. Jeg vil
> da ikke håbe at de bliver "trendsættere", for så er vi langt ude. ;-(

Katten er nok ligeglad, om den blev spist, eller destrueret, og så er der
jo ikke nogen grund til forargelse.

vv

Fra : Bjarne

Dato : 07-06-08 19:01

Trine Kornum Christiansen skrev:

> http://jp.dk/indland/aar/article1362123.ece
>
> Katten var jo netop ikke et kæledyr, men en landbrugskat,
Hvad er en landbrugskat?
> [...]
> værre end at spise kaniner, grise, høns eller køer. Altså bortset fra
> at katten formentlig har haft det bedre og er blevet aflivet mere
Med samme begrundelse kunne man også spise døde mennesker.
Det gør jo ikke ondt på de døde at blive spist.
Det er et rent etisk spørgsmål.
Det er det også i spørgsmål om katte.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-06-08 19:43

Bjarne <alvar.hanso.dk@gmail.com> writes:

> Med samme begrundelse kunne man også spise døde mennesker.

Bortset fra deres hjerner, der er vist noget i dem, som mennesker
bliver syge af. I Odense har der vist været snakket om at bruge
energien fra krematorierne til opvarmning. Og så er der lige den
detalje med at de færreste har lyst til at spise selvdøde dyr og jeg
ikke tror det bliver lovligt at aflive/slagte mennesker.

> Det gør jo ikke ondt på de døde at blive spist.
> Det er et rent etisk spørgsmål.
> Det er det også i spørgsmål om katte.

Ja. Og derfor har vi også forskellige holdninger til det. Ligesom vi
sikkert har forskellige holdninger til GMO, aktiv dødshjælp, kloning
og organdonation.

Mvh Trine

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-08 05:07

> [...]
> detalje med at de færreste har lyst til at spise selvdøde dyr og jeg
> ikke tror det bliver lovligt at aflive/slagte mennesker.
Vi mennesker bestemmer, hvad der er lovligt. I USA har man grillet mange
tusind mennesker i elektriske stole, selvom mange af henrettelserne
mislykkedes og ofrene eksploderede eller fik voldsomme forbrændinger
eller der stod flammer ud af hovedet.
Jeg hørte en autentisk båndoptagelse fra en af henrettelserne i går fra
WDR5, og det var rigtigt ækelt.
I Tyskland var det ganske "normalt" at behandle jøder som om de var dyr.
Spørgsmålet er så, om det overhovedet er rimeligt at behandle dyr som vi
behandler dyr.

> Ja. Og derfor har vi også forskellige holdninger til det. Ligesom vi
> sikkert har forskellige holdninger til GMO, aktiv dødshjælp, kloning
> og organdonation.
....aborter osv.

I det her tilfælde opfatter jeg det som en menneskelig respekt for
levende væsener.
Af respekten for de afdøde ville du næppe acceptere, at nogen spiste din
mormor.
Af respekten for, at katte er højt udviklede og meget følsomme levende
væsener bryder jeg mig ikke om, at mennesker spiser katte, og jeg
forstår godt, at nogle kan blive meget vrede over det.

Om man så skal spise grisebasser, køer, lam eller hvaler skal vi nok
lade være med at diskutere her...

Bjarne

Fra : vvv

Dato : 07-06-08 23:08

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er en landbrugskat?
> Med samme begrundelse kunne man også spise døde mennesker.
> Det gør jo ikke ondt på de døde at blive spist.
> Det er et rent etisk spørgsmål.
> Det er det også i spørgsmål om katte.

Ja, men din etik er vel hverken værre eller bedre end deres?

vv

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-08 05:17

vvv skrev:

> Ja, men din etik er vel hverken værre eller bedre end deres?

Hvis du ligestiller alle former for etik og siger at alle har lige meget
ret, så må du også anerkende f.eks. den nazistiske etik, hvorefter nogle
racer bør udryddes som skadedyr. Jeg kunne nævne mange andre eksempler
på etik.

Jeg synes ikke, at en etik er god nok, hvis den ikke respekterer andre
levende væsener. Jeg synes, at min etik er bedre end nazisternes.
Jeg synes også den er bedre end etikken hos dem, der spiser katte eller
dræber dyr for sjov.

Nazister, katteædere og jægere vil være uenige.

Facitlisten findes ikke. Vi er selv ansvarlige for vores holdninger og
adfærd.

Bjarne

Fra : vvv

Dato : 07-06-08 23:05

> [...]
> humant end mange af landbrugsdyrene.
>
> Mvh Trine, som godt ved at de fleste her i gruppen er uenige.

Du har helt ret.
Og de tåber der sender trusselsbreve og andet i den anledning, skulle tage
sig alvorligt sammen.

vv

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-08 05:23

vvv skrev:

> Du har helt ret.
> Og de tåber der sender trusselsbreve og andet i den anledning, skulle tage
> sig alvorligt sammen.

Jeg kan egentlig godt forstå deres vrede.
Det er en ualmindeligt provokerende aktion i medierne, som træder på
mange menneskers følelser.

Hvordan ville reaktionen være, hvis næste kampagne i Jyllandspesten
handlede om nogle friske danskere, der spiste døde børn i Afrika?

Bjarne

Fra : vvv

Dato : 08-06-08 09:09

> [...]
>
> Hvordan ville reaktionen være, hvis næste kampagne i Jyllandspesten
> handlede om nogle friske danskere, der spiste døde børn i Afrika?

Det er jo lidt noget andet når det er mennesker.

Nu ved jeg ikke om du er vegetar, men det er hykleri hvis du uden problemer
spiser gris, okse osv, men ikke kan have at folk spiser kat i respekt for at
det er "følsomme, udviklede væsner"

vv

Fra : Bjarne

Dato : 08-06-08 09:37

vvv skrev:

> Det er jo lidt noget andet når det er mennesker.

I sig selv er det nogenlunde det samme, og forskellen er rent moralsk.
Der har også været mange, som i ramme alvor mente, at "det er jo lidt
noget andet når det er jøder".

> Nu ved jeg ikke om du er vegetar, men det er hykleri hvis du uden problemer
> spiser gris, okse osv, men ikke kan have at folk spiser kat i respekt for at
> det er "følsomme, udviklede væsner"

Jeg spiser hverken gris eller okse, så jeg håber at blive frikendt for
hykleri.
Katte kender jeg så godt, at jeg tør udtale mig om dem, men jeg har
ingen nærmere relationer til hverken grise eller køer.

Bjarne

Fra : Steen Hansen

Dato : 07-06-08 19:51

On Sat, 7 Jun 2008 17:24:57 +0200, "Inge" <ingen@tingmail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>en gammel kat?
>De skulle hellere tage et stavekursus, for det er journalister i hvert fald

Om man spise katte, kanier svin eller andre former for dyr, er vel ret
beset ligegyldigt, der hvor det gør ondt er fordi vi opfatter katten
som kæledyr og derfor etisk ukorrekt.

Det mest usmagelig i denne sag, er det kun har et formål, at skabe et
mediestunt hvor 4 mennsker på denne måde for skabt noget reklame for
deres person, også selvom de ved det sker på grund af at de helt
bevidst såre andre mennesker og dette kun for at opnå berømmelse.

Men vi ser jo gang på gang hvor tåbeligt folk er villig til at opføre
sig bare for at opnå berømmelse.

Steen