Er det bare mig eller?
Fra : Heidi [Miver, Mulle ~

Dato : 05-06-08 21:11

Jeg sidder lige og kikker på vildkat.dk og bliver enormt vred over en
annonce med fgl. ordlyd:

[citat]
Ældre kattepar på 12 år, søger nyt og kærligt hjem. De er indekatte og
søskende og har derfor altid været sammen. Friske og rolige katte. Vant
til børn. Hunkatten er sort og hankatten sort og hvid. Kattebakke,
madskåle samt transportkasse inkl. Søger nyt hjem pga. familieforøgelse.
Pris kr. 100.
[citat slut]

Pga. familieforøgelse!? Hvad sker der liiiige hér. Opgiver man 2 katte
på 12 år (!) dels for en ussel pris på 100kr, dels pga.
familieforøgelse? Dét forstår jeg ganske simpelthen ikke!

Og nu har jeg endda tænkt over det i lang tid, og skal styre mig for
ikke at skrive noget grimt, men jeg finder det uanstændigt, amoralsk og
hysterisk at skille sig af med et par - skal vi kalde dem, gamle katte
bare fordi der åbenbart kommer en baby?

Hvad i alverden sker der? er det tendensen der tales om for tiden, at
når dyrene ikke er sjove eller lige passer ind i vores liv, så skiller
vi os bare af med dem for blot at anskaffe nogle andre kæledyr, når det
passer os bedre?

uha, jeg håber der ligger en overordentlig god årsag til baggrund for
denne beslutning, og jeg ville rigtigt meget ønske at det kom til at stå
i annoncen. Men det står der ikke, så jeg må gå ud fra at disse katte
skal "kasseres" efter 12 år(!!!) i familien. Jeg bliver godt nok ked af
det, når folk foretager sig sådanne ting med levende væsner.

Og så håber jeg kattenes ejer ombestemmer sig, katte og babyer kan
sagtens forenes hvis man selv er indstillet på det.

Med venlig hilsen
Heidi [Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor]

se min plejekat Tullemor med killinger (der alle søger nye hjem) her:

Fra : Susanne Harbo

Dato : 05-06-08 21:29

> [...]
> Heidi [Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor]
>
> se min plejekat Tullemor med killinger (der alle søger nye hjem) her:

Jeg synes også, at det er forkasteligt - men har desværre flere gange
set, at der i forbindelse med omplaceringskatte angives
"familieforøgelse" som grund, enten op til babyens ankomst eller også
kort tid derefter.
Og ja, det er nok et udtryk for, at det for mange er svært at rumme
store omvæltninger som f.eks. en familieforøgelse - altså uden at lyde
som en gammel kone, så er mange unge ikke så robuste. En følge af "den
egoistiske bølge". Her i livet kan der vælges til og fra, og det er
blevet fuldt acceptabelt.
Det er jo også muligt, at vi gør et "skarn uret" - at de ikke selv har
tænkt over, hvilket billede de giver af sig selv ved forklaringen, eller
alvorligere grunde, de ikke ønsker at lægge frem i offentligt forum. Men
under alle omstændigheder er det synd for katte på 12 år at skulle
omplaceres.

Med venlig hilsen
Susanne Harbo
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Siri

Dato : 05-06-08 21:36

> [...]
> på 12 år (!) dels for en ussel pris på 100kr, dels pga.
> familieforøgelse? Dét forstår jeg ganske simpelthen ikke!

Kære Heidi
Jeg er enig med dig - det er for ringe...
Men når folk læser chok-journalistik a la 'dit kæledyr gør dig syg' - så
er det manglende viden, der gør dem (og kattene) til nemme ofte.
Det meget anerkendte Columbia University har nylig offentliggjort en
undersøgelse, der viser, at børn, der vokser op på landet, eller med
kæledyr som f eks katte, har langt mindre risiko for at udvikle allergi
og astma.
En lignende undersøgelse kan man læse om på www.ssi.sk.
Men godt nyt er åbenbart ikke nogen nyhed....
Hvis der allerede er konstateret astma, eller anlæg for det, er det en
anden sag.
Men for de fleste er en kat faktisk rigtig godt for helbredet!
Det er der bare mange, der ikke ved. Som f eks dem, du nævner.
Sørgeligt er det - kun oplysning hjælper.
>Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

PS - og ja, jeg mener, at der sørme er mange forskruede mennesker uden
ordentlige værdier i vores tid.

Fra : OZ3BTO

Dato : 05-06-08 22:15

<Heidi [Miver>; "Mulle og Bajse-Lejses mor]" <zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com>
> [...]
> Heidi [Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor]
>
> se min plejekat Tullemor med killinger (der alle søger nye hjem) her:

Så skulle du have hørt den besked vi fik da vi hentede Bugsy (Hund)
De kunne ikke styre ham mere/ gå tur med ham da han trak .. hallooooo Det
er en slædehund den skal sku trække lidt
Næste besked var at hvis vi ikek tog ham med ville han blive kørt til
dyrlægen næste dag for aflivning.. Så var det ellers at han blev sat ind i
bilen

Ok har var abselut ikke opdraget og havde da også tænderne i mig et par
gange men efter et par mdr. var der efterhånden styr på ham

Fra : Bjarne

Dato : 05-06-08 22:37

OZ3BTO skrev:

> [...]
>
> Ok har var abselut ikke opdraget og havde da også tænderne i mig et par
> gange men efter et par mdr. var der efterhånden styr på ham

Historien kan sagtens være helt reel.
Og tingene er ikke altid så enkle.
Mine forældre havde en dejlig hund, Trofast, men det blev i stigende
grad en meget hård belastning for dem, efterhånden som helbredet gik
tilbage, og det gjorde virkelig ondt at se min mor blive trukket afsted
af en hund, som lige pludselig var ved at vælte hende, når der kom en
fugl, en kat eller et barn på cykel.

Det er selvfølgelig nemt nok at være bagklog og mene, at min far aldrig
skulle have taget den lille hvalp med hjem under jakken eller at de
skulle være gået til dressur med ham osv.

Men som tingene udviklede sig, var det en helt umulig situation.

Trofast endte med at blive aflivet.

Bjarne

Fra : lh

Dato : 06-06-08 04:44

"Bjarne" <alvar.hanso.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> være gået til dressur med ham osv.
>
> Men som tingene udviklede sig, var det en helt umulig situation.

Her er jeg helt enig. Der kan ske ting livet, der gør at man ikke kan passe
eller at det længere er forsvarligt at have det dyr man nu har. Det kan være
sygdom, ulykker, og al den lignende slags.
Men der er desværre alt for mange der i dag ser dyr som ting man bare smider
væk når det ikke længere passer ind - desværre. Jeg har selv taget mig af
rigtig mange katte gennem livet som folk ikke længere ville have. Meget
svært at sige nej til en kat, når man ellers får at vide at den vil blive
aflivet.
Jeg tror jeg har skrevet det før, men jeg ville sådan ønske at unge
mennesker ikke tager dyr til sig før de har fået de børn de skal have, netop
fordi at føler man ikke man kan magte begge dele er det altid dyrene der
bliver taberne.
Men generelt ville jeg sådan ønske at folk ville tænke sig godt om inden de
anskaffer dyr af nogen art. Dyr binder, forpligter, giver øgede udgifter, og
man har ikke længere så rent et hjem!
Især små hunde er blevet modedyr og noget mange unge anskaffer uden at tænke
over at det er et dyr de skal bruge tid på de næste 15 år.

lh

Fra : Bjarne

Dato : 06-06-08 05:29

lh skrev:

> [...]
> Især små hunde er blevet modedyr og noget mange unge anskaffer uden at tænke
> over at det er et dyr de skal bruge tid på de næste 15 år.

Det er meget smukt af dig, at du har taget dig af de kære katte, som
ikke længere har haft værdi for deres letsindige og overfladiske mennesker.

Jeg er bange for, at smide-væk mentaliteten er et generelt fænomen i et
samfund, hvis eneste reelle gud hedder Mammon og hvor man i stigende
grad betragter alting som varer eller ting, også kærester og venner og
kæledyr. Der findes også bortformidlingssider for mennesker på
internettet, de hedder alle sammen noget med dating, og her kan man
udvælge sine nye venner eller kærester ud fra rent overfladiske
kriterier. Det er så dejligt nemt at søge efter varer i et katalog og
smide væk igen, når man bliver træt af at lege med dem.

Jeg forstår det ikke. En kat eller en hund er et meget levende og
personligt væsen.

Bjarne

Fra : OZ3BTO

Dato : 06-06-08 09:24

> [...]
> skulle være gået til dressur med ham osv.
>
> Men som tingene udviklede sig, var det en helt umulig situation.

De havde aldrig opdraget på den og han var kun 4-5 år ..

Opdrætteren havde netop spurt dem ad da de købte hunden og de var sikker på
at de magtede den .. Det var ikke noget problem for den var til deres søn

Erik

Fra : Kari Eiffert

Dato : 06-06-08 05:53

> [...]
> Heidi [Miver, Mulle og Bajse-Lejses mor]
>
> se min plejekat Tullemor med killinger (der alle søger nye hjem) her:

Jeg fatter det altså heller ikke! Og vi er jo nogen af de unge mennesker der
bliver omtalt flere gange i tråden Vores dreng havdejo en hård start på
livet og fik en eller anden form for hjælp til vejrtrækningen de første tre
måneder. Vi fik at vide at han kunne udvikle astmatisk bronkitis og måske
altid ville have lidt med lungerne. Men vi villeda ikke skille os af med
alle dyrene inden vi vidste om han kunne tåle dem. Og det viste sig jo slet
ikke at være et problem!
Han elsker kattene og de kommer og hjælper med at muntre ham op, når han
er lidt ked af det. JEg mener det er enormt vigtigt at børn lærer hvordan
man behandler og omgås dyr. Slut prut. Og nus og kæl er der altid tid til.
Drengen sover jo også ind imellem

Mvh Kari 2 katte, to marsvin og sønnen der er SÅ glad for dem alle sammen

Fra : lh

Dato : 06-06-08 06:09

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tid til. Drengen sover jo også ind imellem
>
> Mvh Kari 2 katte, to marsvin og sønnen der er SÅ glad for dem alle sammen

Jeg skære bestemt heller ikke alle unge mennesker over én kam, men som
Bjarne så rigtigt skriver - er der desværre en stigende tendens til denne
brug og smidvæk kultur. Jeg er lige glad med de døde ting, hvis folk finder
glæde ved at udskifte møbler og andre ligegyldige ting flere gange om året,
så dem om det, men når vi kommer til de levende "ting" så er sagen en anden.
Det er dyr der knytter sig til stedet og til sine mennesker, hvordan har man
hjerte til at kassere dem på forhånd eller fordi man er træt af dem.
På tiden har jeg 10 katte! De fem er perserkatte og er selvvalgt, resten er
smidvækkatte. En er fundet smidt væk som 4 ugers killing, to er fra en nabo
hvis kat havde fået killinger, men hverken morkatten eller killingerne fik
mad, så da der pludselig kom 4 skrigende sulte små killinger ind i min have,
iøvrigt så fyldt med lus og lopper at jeg aldrig har set noget lign, ja så
fik de naturligvis mad. Naboen var ligeglad. Så jeg fandt et hjem til de to
og beholdt de to sidste da det ikke lykkedes at finde hjem til dem. De to
sidste jeg har nu er fundet smidt af som små ved en container! Og gennem
tiden er rigtig mange katte været gennem mine hænder med lign historie bag
sig. De fleste er bare smidt af ved min bolig. Andre er fundet som killinger
smidt af i kasser hist og her. Folk har stået med katte, som de ikke længer
kunne/ville have pga. familieforøgelse og ja jeg kunne blive ved og ved for
tilsyneladende har det ingen ende. Dyr bliver i stigende grad kasseret og
mishandlet. Det gør forbandet ondt at man gør et sådan arbejde og det så
virker omsonst.

lh

Fra : Siri

Dato : 06-06-08 08:22

> lh skrev:
> På tiden har jeg 10 katte! De fem er perserkatte og er selvvalgt, resten er
> smidvækkatte. . Det gør forbandet ondt at man gør et sådan arbejde og det

> virker omsonst.
> lh

Kære Lene
Hvor det varmer mig om hjertet at læse, at du tager dig af de arme!
Bravo for alle, der kan og gør det!
Vi andre må nøjes med at støtte f eks Kattens Værn etc.Det var iøvrigt
historier som dine, der gjorde, at jeg overhovedet begyndte at tænke på
at få en kat i huset hos mig.
Mine to er jo også 'genbrug' - og især Lejon havde brug for et nyt hjem,
hvor han kunne være konge igen.
Fornylig fik jeg tilbudt en søn af Lejon! Og hvorfor?
Jo, den opdrætter, der havde Lejons søn som avlshan, havde fået en ny
avlshan, og så skulle Lejons søn være begyndt at stress-strinte.
Da det havde stået på i nogen til, kontakter de Lejons opdrætter, at de
vil 'lægge ham til at sove'. !!!!!
Lejons opdrætter be'r om tid til at finde ham et nyt hjem, og det
lykkedes hurtigt, endda i nærheden.
Det viser sig efterfølgende, at Lejons søn slet ikke strintede i sit nye
hjem, men at der fortsat blev strintet i det gamle. Det var således slet
ikke Lejons søn, der strintede, og alligevel ville de lade ham bøde med
livet! Hvem sagde brugsgenstand......
(Jeg savner ord)

Jeg havde tilbudt mig som 'bagstopper'/sidste udvej, da jeg kun har
tilladelse til to katte, men den kat skulle bare have chancen!
Han bor nu hyggeligt i en jysk by sammen med en anden exo fra Lejons
hjemkatteri.
Og jeg kan kun sige godt om Lejons 'gamle-mor' Vibeke og hendes katteri,
at hun kaster sig over at skaffe nyt hjem til en kat, der stammer fra
hendes opdræt.
Med venlig hilsen
Siri & den glade braksnude-bande
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kari Eiffert

Dato : 06-06-08 09:07

> [...]
> hjem, men at der fortsat blev strintet i det gamle. Det var således slet
> ikke Lejons søn, der strintede, og alligevel ville de lade ham bøde med

Aaaaaaaargh hvor er folk da dumme! Man skal da være 1000 % sikker på sådan
noget! Ja kan godt forstyå du mangler ord.

Mvh Kari

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-06-08 09:33

<zasha_xKATTE@BAKKEhotmail.com> writes:

> Pga. familieforøgelse!? Hvad sker der liiiige hér. Opgiver man 2 katte
> på 12 år (!) dels for en ussel pris på 100kr, dels pga.
> familieforøgelse? Dét forstår jeg ganske simpelthen ikke!

Som andre har skrevet, er det typisk fordi folk er bange for allergi.

I forbindelse med at vi skulle have et barn, læste jeg lidt på det.
Hvis ingen af forældrene eller søskende har allergi, er der ingen øget
risiko for at barnet får allergi og der er ingen problemer overhovedet
med kæledyr i hjemmet. Oplysningerne er fra hhv. Astma-Allergi
Forbundet og Sundhedsstyrelsen.

Men har begge forældre allergi af forskellig slags, så kan jeg sådan
set godt forstå at de vælger ikke at øge risikoen for at deres barn
også får allergi. Hvis forældrene begge har allergi er risikoen nemlig
helt oppe omkring de 50% for at barnet også får det.

Desværre synes jeg at man hører meget mere om hvor skadeligt det er at
have husdyr og børn sammen, end man hører, at det ikke er skadeligt,
hvis ikke barnet er disponeret for allergien. Og man hører slet ikke
hvor godt det er for børn at vokse op med dyr. Måske fordi det ikke
kan bevises gennem forsøg, selvom os med dyr, der er vokset op med dyr
ikke er det mindste i tvivl. :)

Mvh Trine

Fra : Siri

Dato : 06-06-08 11:22

> Mvh Trine

Så må vi jo komme med den gode nyhed, at børn, der vokser op med kat i
hjemmet (eller bor på landet) har nedsat risiko for allergi.
Dokumenteret af stor undersøgelse på det anerkendte Columbia University,
USA.
Der var artikel i Berlingske om det fornylig.
Jeg mailer gerne kopi, bare send mig en mail.
www.ssi.dk (Statens Seruminstitut) skriver noget lignende.
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-06-08 12:26

Nej det er ikke dig. Jeg bliver også lidt stødt af pågældene indlæg, men har
faktisk set og hørt meget værre. Som engang da der, på vildkat, var et
indlæg med et ægtepar som gerne ville af med deres to 1½ årige skovkatte
fordi de, som de skrev, "hellere ville have hund".

Desværre er der rigtig mange af den slags mennesker. Folk der (næsten altid
op til sommerferien) skal have aflivet deres ret unge (typisk under 2 år
gamle) kat fordi en i familien har fået en belejlig allergi. Når man spørger
ind til hvordan allergien giver sig udslag og hvordan den er diagnosticeret,
så er det næsten altid noget hjemmestrikket med en knop far har haft på
overarmen sidste år og som nok, måske, formentlig var katteallergi. Ingen
klassiske allergisymptomer, ingen priktest hos lægen!

Eller også så skal folk have børn og synes at det så er HELT naturligt at
skaffe sig af med deres kæledyr, så der kan blive plads i samtalekøkkenet
til "projekt kernefamilie". Hvis man forsigtigt spørger om deres kommende
lille prins måske ikke ville have gavn af at opleve at der var andre væsner
i verden end lige ham, så siger de tit, at de nok også anskaffer et nyt dyr,
når han er blevet lidt større. *suk*.

Jeg har sørme også hørt mange fortælle hvor hårdhændede børnene er ved
familiens dyr. Og når man spørger ind til hvorfor forældrene ikke lærer
børnene at omgåes dyrene med lidt mere forsigtighed, så slår de ud med
armene og siger at de har "sagt" det til barnet, når de hører dyret klage
sig, men at en 3-4-5 årig forstår jo ikke sådan noget, så det kan de ikke
gøre noget ved. - Og decideret at "opdrage" på barnet, det vil de ikke, for
det er "synd".

Så nej, jeg har desværre ikke ret mange illusioner tilbage. Jeg kan kun
anbefale dem af jer der skal finde hjem til killinger og voksne katte, at
spørge godt ind til forholdene i familien og deres fremtidsplaner for de
næste 10 år, bruge alle jeres instinkter og hellere sige nej en gang for
meget end en gang for lidt.

Det kan også være en god ide at huske nye hjem på 3 gode tommelfingerregler:

1) Killingerne SKAL være minimum 12 uger og gerne mere, når de tages fra
deres mor.

2) Fertile katte henholdsvis /strinter inden døre /får stærkere lugtende
urin og afføring /bliver agressive /bliver frustrerede /bliver mindre kælne
/skaber uønskede killinger /bliver lettere smittet med smitsomme sygdomme
/strejfer! Derfor skal kælekatte neutraliseres inden de går i puberteten
(ca. i 6 mdrs alderen, altså ca. 3 måneder efter at de er flyttet ind hos
familien) og det koster ca. 1000-1500 kr som man skal sørge for at have
sparet op på forhånd.

3) Indekatte/lejlighedskatte bør ikke holdes som alenekatte, men bør være 2
jævnaldrende sammen. - Og man bør holde sig fra de mest aktive racer, når
man anskaffer en kat, som skal være indekat.

Hvis bare folk overholdt de 3 tommelfingerregler, ville meget være bedre
mht. kattevelfærd.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-06-08 12:39

"Gainsbourg" <FJERNDETTEGainsbourg.ng@gmail.com> writes:

> Og decideret at "opdrage" på barnet, det vil de ikke, for det er
> "synd".

Grrr. En forfærdentlig holdning, som kun er at gøre barnet en
bjørnetjeneste og som flere og flere forældre har. Barnet skal jo gøre
det det har lyst til uden restriktioner. Altså lige bortset fra alt
det der er farligt, men så går mor og far bare i forvejen og fejer
alt det farlige væk. Curlingbørn, suk.

Og nej, jeg er ikke begyndt at opdrage på Ellen endnu, jeg synes trods
alt det er lidt for tidligt. :)

Mvh Trine

Fra : Siri

Dato : 06-06-08 12:58

> [...]

.. - Og man bør holde sig fra de mest aktive racer, når
> man anskaffer en kat, som skal være indekat.

Som vanligt rammer du det hele så præcist og rigtigt! Jeg ku bare ikke
være mere enig.
Det kan godt være, at der er mange NFO og MCO på vildkat.dk, fordi det
er populære racer. Men de er altså (efter min mening) mere naturkatte
end f eks alm. huskat, og folk er ikke forberedte på, at de kræver den
smule mere i form af gulv-til-loft krads og pelspleje etc.
At nogle racer trives fint som inde-katte, og er specielt egnede til
dette, glemmes til fordel for udseendet, som man vælger efter.
Jo da, man(d) skal ofte have en stor kat, gerne barsk udseende, uanset,
hvad man kan byde den på. Jagtinstinkt? Ude-trang?
Der mangler i den grad indlevelse og viden. Siger jeg, bagklog efter
både Maf og Jason.
Det er til at få mareridt over, hvordan folk behandler de arme dyr!
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ly

Dato : 07-06-08 07:52

On 6 Jun., 13:58, Siri <medetsmilKA...@BAKKEyahoo.dk> wrote:
> [...]
> både Maf og Jason.
> Det er til at få mareridt over, hvordan folk behandler de arme dyr!

Jeg må også lige af med min historie...

Har en fin lille missepige, som også er "arvet" fra en anden familie.
De havde hende først sammen med en hund, som døde. De var gode venner.
Så fik de en hvalp, der ikke "kendte reglerne", og derfor gik ombord i
missen (bed og jagtede hende)
De besluttede sig derfor at prøve at finde et nyt hjem til missepigen
eller aflive hende (efter 6 år).
De var vist ret kede af det...

Jeg blev ringet op samme dag som hun skulle aflives... Det kunne vi
ikke have siddende på os, så hun måtte bo hos os.
Hun er super-mild, sjov og god som dagen er lang, og vi er ret glade
for at vi tog hende (sikke et spild, hvis vi ikke havde).

Jeg ringede til ejerne, som virker som ganske rare mennesker, især når
man tænker på missepigens milde sind. Jeg skulle høre om de havde en
vaccinationsattest på hende eller andet, som de kunne sende til mig.

Den tidligere ejer fortalte mig ved denne lejlighed, at de var blevet
så kede af, at skulle af med deres lille kat, at de gik ud og købte en
hund mere...

Øhh...Boller fra Kohberg...

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 16:01

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 16:03

> [...]
>

> Den tidligere ejer fortalte mig ved denne lejlighed, at de var
> blevet så kede af, at skulle af med deres lille kat, at de gik ud

Tjah, hva' ska' man sige ???

Det burde de jo nok have tiet med. Det ville jeg ihvertfald have
gjort.