Spor igen igen
Fra : C.H

Dato : 29-06-08 20:15

Hvilke, hvis nogen, faldgruber ser I i, at hunden skaber øjenkontakt med
føreren efter påvisning af genstand (i dæk), lige før kommandoen Søg gives?

Lidt kort - spørg, hvis det er for kort

Connie

Fra : Hm

Dato : 29-06-08 20:33

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilke, hvis nogen, faldgruber ser I i, at hunden skaber øjenkontakt med
> føreren efter påvisning af genstand (i dæk), lige før kommandoen Søg
> [...]

hvis hunden ikke flytter sig, kan jeg ikke se andet end det viser, at den er
klar til at få en søg kommando, altså i mine øjne kun godt.

Hanne

Fra : C.H

Dato : 29-06-08 21:10

"Hm" <mishamai@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> hvis hunden ikke flytter sig, kan jeg ikke se andet end det viser, at den
> er klar til at få en søg kommando, altså i mine øjne kun godt.

Tak skal du have!
I dette tilfælde ligger hunden som den lå og drejer udelukkende hovedet for
at søge førerens øjne...

Connie

Fra : Bufas

Dato : 30-06-08 12:43

Hey !

Jeg kan se en faldgrube i at man ikke selv kan finde genstanden ...
(træner selv PH, hvor genstande, kan være svære at se for føren)

Dejligt kort konkret spørsmål

/Bufas

--
www.appenzeller.dk Abora vom Höfli
www.razco.dk Røbi von Razco

Fra : Hm

Dato : 30-06-08 15:20

"Bufas" <bufas@MØGhund.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kan se en faldgrube i at man ikke selv kan finde genstanden ...
> (træner selv PH, hvor genstande, kan være svære at se for føren)

Genstanden ligger mellem forbenene og har en rimelig størrelse, ikke som i
PH hvor det kan være mange ting.

Hanne

Fra : C.H

Dato : 30-06-08 16:50

> [...]
>
> Jeg kan se en faldgrube i at man ikke selv kan finde genstanden ...
> (træner selv PH, hvor genstande, kan være svære at se for føren)

Tak for dit svar - omend jeg ikke helt forstår det
På dette tidspunkt er genstanden blevet fundet, den er vist til dommeren og
føreren er tilbage ved linen.

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 30-06-08 08:36

On 29 Jun., 21:14, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:
> Hvilke, hvis nogen, faldgruber ser I i, at hunden skaber øjenkontakt med
> føreren efter påvisning af genstand (i dæk), lige før kommandoen Søg gives?

Hej Connie,

Fint at du siger "faldgrube", i stedet for "rigtigt eller forkert".

Jeg ser disse faldgruber:

1) Hunden har for meget fokus på føreren og for lidt på sporet. Hunden
skal i spor arbejde selvstændigt, og ikke afvente hjælp fra føreren.
Måske hunden ikke påbegynder udarbejdelsen af sporet hurtigt nok.

2) Jeg vil tro at en dommer vil sige at hunden skal optage færten
medens den ligger og venter på søgekommando. Og man optager ikke
færten ved at kigge på sin fører. Men jeg gætter på at det næppe
trækker et prædikat.

Hvorfor gør hunden det? Fordi belønningen plejer at komme fra føreren..
Forslag til løsning: Belønning sker på jorden foran hunden. Enten
lægge godbidder ned ved genstanden, eller lægge legetøj lidt foran, og
når du klikker, må hunden tage det.

Det er de faldgruber jeg ser.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 30-06-08 17:03

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gives?

Hej Connie,

Fint at du siger "faldgrube", i stedet for "rigtigt eller forkert".
Ja, der er jo ikke så meget enten/eller

[...]

I praksis er det sådan, at hunden søger sporet, påviser ved dæk, føreren går
op og gør, hvad han skal - inklusive belønning af hunden. Derefter går han
tilbage til linen, samler op - og her kigger hunden på føreren og afventer
en søgekommando. Indtil videre genoptager hunden sporet med det samme - dog
springer den lidt igang, når sporet genoptages.

[...]
Hmmmm... Jeg vil høre mig lidt for her og der om, hvad der er ønskværdigt.
Udefra ser det ud som om hunden tager fært mens føreren går til linen -
hunden kigger først, når den mærker, at linen er i hånden. Herefter afventer
den kommandoen.

[...]
Hunden gør det fordi den har lært det Den gik meget uroligt førhen og
tog selv initiativ til at genoptage sporet inden der var faldet en kommando.
Da dette blev den nægtet, gjorde den som den altid gør, når den beder om
dette eller hint - søger øjenkontakt. Det blev en god løsning - herfra har
hunden aldrig lettet sig før kommandoen.
Hunden bliver belønnet af føreren fra lommen, men inden hunden får tilgang
til guffet, er det lagt mellem benene ovenpå genstanden, så belønningen
hæftes på genstanden.
Hunden kan ikke håndtere, at der ligger guf på/ved/under genstandene.
Der bruges jagt/madinstinkt til træningen, ikke byttedriften
Det er de faldgruber jeg ser.

Tusind tak for inputtet!!!

Connie (håber det er til at læse med den sære indeling, jeg har fået
kreeret )