Udtrapning af Medrol Vet?
Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 21:29

Hej

Vores hund, en blanding af New Foundlænder og labrador/schæffer har fået
støvmiddeallergi. Vi er nu gået i gang med at vaccinere ham. Det gør vi
bl.a. for at skåne hans nyre og lever, da han gennem en længere periode har
fået Medrol Vet, som indeholder binyrebarkhormoner (staves det sådan?).

Dyrlægen har altid sagt, at vi ikke bare med ét, måtte stoppe med pillerne.
Vi har nu gennem 3 uger gået fra 2 piller daglig til 1 pille i halvanden uge
til en halv pille i en uge. Vi er nu stoppet helt, men er dog stadig lidt i
tvivl om det er for hurtigt, vi har trappet ham ud af pillerne.

Hvad siger I/du - har vi gjort det godt nok?

--
Venligst
Lasse K.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-06-08 21:42

"Lasse K." <lasse> skrev i en meddelelse
> [...]
> pillerne.
>
> Hvad siger I/du - har vi gjort det godt nok?

Hvis hunden har fået binyrehormoner i meget lang tid, f.eks. måneder, mener
jeg, at I er gået for hurtigt frem med aftrapningen.
Hundens egne binyrer holder op med at producere hormonerne, når de bliver
tilført som medicin, derfor skal de (binyrerne) langsomt i gang med at
producere hormonerne igen i takt med, at niveauet i blodet falder i
forbindelse med aftrapningen af behandlingen. - Men her må I rådføre jer med
jeres dyrlæge, - hvorfor har I ikke fået et aftrapningsskema af ham/hende ?

mvh Anelise

Fra : lh

Dato : 24-06-08 04:59

> [...]
> pillerne.
>
> Hvad siger I/du - har vi gjort det godt nok?

Har jeres dyrlæge ikke givet jer en nedtrapningsplan? Når mine dyr har været
på binyrebarkhormoner, er der ALTID fulgt en udførlig skrivelse med hvordan
jeg trapper ud igen og det er også blevet sagt at jeg skal overholde det
meget nøjagtigt.

lh

Fra : C.H

Dato : 24-06-08 10:49

> [...]
> pillerne.
>
> Hvad siger I/du - har vi gjort det godt nok?

Også jeg stemmer i - det ligner en alt for hurtig udtrapning.
Jo længere man kommer ned i dosis jo mindre skal man tage af ad gangen. Har
den fået binyrebarkhormon længe, så tager det også lang tid at trappe ud.
Det kan være farligt for hunden ved for hurtig udtrapning - og kan give
nogle kedelige bivirkninger.

Kontakt din dyrlæge og hør nærmere...

Connie

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-08 19:52

Først, tak for svarene. Det gjorde, at jeg ringede til dyrlægen. Han sagde,
at det betød ikke noget den måde vi havde trappet ned på. Vi blev dog enige
om, at vi skulle fortsætte i 14 dage mere med en halv pille om dagen og så
en halv pille hver anden dag i et stykke tid. Det var dog kun pga lidt kløe
i pelsen.