Hvalp - og hvad så???
Fra : Eva Pedersen

Dato : 21-06-08 23:23

Hej alle!

Jeg er ny i gruppen og ikke mindst ny kommende hundeejer, da vi om et par
uger får vores første hvalp nogensinde.
Jeg har naturligvis læst bøger og været på nettet, men vil nu gerne høre
jeres mening om et par ting:
-Hundetræning. Er der nogen der kender et godt sted i Randers eller omegn,
hvor man kan gå til træning med sin hvalp. -Og hvad koster sådan noget?
-Jeg vil helst fodre efter BARF-metoden, altå med råt kød. Nogle meninger om
det?
-Hvad skal man tænke på, når man får en hvalp? -Hvordan træner man den til
at blive renlig? Hvordan gør man den velopdragen?
-Har hørt meget godt om klikker-metoden, nogen der har erfaring med den?
-Nogle gode fif I kan give til en aldeles grøn kommende hundeejer?

Mvh
Eva

--
Eva Pedersen
Bymarksvej 4

Fra : OZ3BTO

Dato : 21-06-08 23:25

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> -Har hørt meget godt om klikker-metoden, nogen der har erfaring med den?
> -Nogle gode fif I kan give til en aldeles grøn kommende hundeejer?

Hvilken hund er der tale om ? .. Alle racer er jo ikke ens hvilket i
forhåbentlig har læst

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-06-08 23:49

> [...]
> -Har hørt meget godt om klikker-metoden, nogen der har erfaring med den?
> -Nogle gode fif I kan give til en aldeles grøn kommende hundeejer?

hej Eva

tillykke med hvalpen.

Her kan du læse om mange af de ting, du spørger om i dit indlæg:

http://www.netdyredoktor.dk/sw559.asp

Jeg har barffodret voksne hunde i ca. 3½ år og gjorde det også til min
sidstankomne labradorhvalp, fra hun var 3 mdr. til 9 mdr. gammel, hvorefter
jeg gik tilbage til tørfodring af begge hundene.

Jeg har stadig af og til spekulationer over, om barffodringen har været en
medvirkende årsag til, at hun havde en B og en D-hofte, da hun blev
røntgenfotograferet ca. 1 år gammel.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 08:33

A. S. Nielsen, skrev:

> [...]
> været en medvirkende årsag til, at hun havde en B og en D-hofte, da
> hun blev røntgenfotograferet ca. 1 år gammel.

Precis min pointe.
Du var trods alt en garvet barfer da du valgte at barfe din hvalp,
så jeg tvivler på at fodringen i dit tilfælde er årsagen til dårlige hofter.
Men for en der er nybagt hundeejer synes jeg der er rigeligt andet
end foder at skulle spekulerer over, der vil jag anbefale at satse
på det sikre og købe et godt mærke tørkost og så evnt skifte
til barf når hunden var udvokset.

Eva skal også værer forberedt på at dyrelægerne vil stejle når
de hører fyordet barf, de mener at Hill's er den eneste vej frem
hvis man skal have en sund hund
Der er det lettere for os andre der har lidt ballast at lukke munden
på dem, jeg gjorde det selv for nylig da de ville prakke mig Hill's
på efter at min tæve fik konstateret dårlig skulder.
Jeg kunne påpege at det der var i Hill's specialfoder fik Angel
i forvejen tilsat i rigelige mængder i sin barf (glukosamin og omega 3)
Så gad doktordamen ikke diskuterer det med mig mere

/Jens

Fra : Hm

Dato : 22-06-08 08:51

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

klip fra Jens´s indlæg

> [...]
> end foder at skulle spekulerer over, der vil jag anbefale at satse
> på det sikre og købe et godt mærke tørkost og så evnt skifte

Visdomsord fra en inkarneret Bafer !!!!

Hanne / som syntes Jens ramte plet.

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 10:32

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> klip fra Jens´s indlæg

> Visdomsord fra en inkarneret Bafer !!!!

Tak, men jeg er ikke fanatiker mht Barf
Begge mine hunde er opvokset på tørkost,
om Angel dårlige skulder så skyldes Olivers
får jeg aldrig opklaret, men jeg tvivler på det.
Bortset fra det er de begge sunde og raske.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 08:19

Eva Pedersen, skrev:
> Jeg vil helst fodre efter BARF-metoden, altå med råt
> kød. Nogle meninger om det?

Jeg barfer mine to Labblandinger på 4 og 6 år,
det har jeg gjort ca 1.5 år nu med stor succes.
Men vil du barfe, og specielt en hvalp, synes jeg du bør
sætte dig grundigt ind i det. Skader som din hvalp får
pgr forsker ernæring kan værer uoprettelige.
Så hvis du er hundeukyndig og intet kender til barf
vil jeg næsten anbefale dig at vente til den er udvokset.
Der findes masser af lødigt tørkost på markedet
hvor du er sikker på at hvalpen er dækket korrekt ind.
Barfmetoden er en ren jungle hvor meget af det bygger på tro
og gætterier frem for videnskab.
Selv har jeg valgt primært at følge Ian Billinghurst,
men jeg startede også først da mine hunde var voksne.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 09:07

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvor du er sikker på at hvalpen er dækket korrekt ind.
> Barfmetoden er en ren jungle hvor meget af det bygger på tro

Tak skal du have! Hvordan er alle de stakkels hvalpe dog blevet til
ordentlige hunde i alle de 10.000 år mennesket har haft hunde, indtil der
kom rimeligt tørfoder på markedet for vel en 20 år siden? Jeg kan egentlig
også undre mig over hvordan vi mennesker klarer at blive dækket korrekt ind
uden et lødigt mennesketørfoder. For ikke at tale om menneskebørn .

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 10:13

Søren LH, skrev:
> [...]
> ordentlige hunde i alle de 10.000 år mennesket har haft hunde, indtil
> der kom rimeligt tørfoder på markedet for vel en 20 år siden?

Det er der vel heller ikke ført videnskabelige beviser for at de
levede lige så godt og længe som de gør nu om dage.
Tvivler på at hunde der levede i naturen blev særligt gamle.
Jeg er bestemt tilhænger af barf, men gjort forkert tror jeg at
man risikerer specielt mht en hvalp at skade den.
Jeg kender flere der påstår at de "barfer", men spørger man ind
til hvordan de fodrer er det tit bygget på oplysninger de har hentet
hist og pist og så selv digtet resten.
Prøv feks at læse lidt på Hundegalleriet's barfgruppe,
man ved ikke om man skal krumme tæer eller grine højt ind imellem.

> Jeg kan
> egentlig også undre mig over hvordan vi mennesker klarer at blive
> dækket korrekt ind uden et lødigt mennesketørfoder. For ikke at tale
> om menneskebørn .

Fejlernæring blandt mennesker er da også megt udbredt,
specielt overvægtige børn med dårlige tænderer vist ved at
værer et problem nu om stunder.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 11:07

> Det er der vel heller ikke ført videnskabelige beviser for at de
> levede lige så godt og længe som de gør nu om dage.

.....eller det modstatte.

Men måske dagens hunde er avlet til at leve på perfekt afblandet tørfoder,
så de ikke mere kan leve af levninger og leverpostejmadder. Vores nabos
schæfer fra min barndom blev 15 år, den levede af nævnte menu.

> Tvivler på at hunde der levede i naturen blev særligt gamle.

På grund af fejlernæring? Hvis der er mad nok har jeg ikke hørt om at dyr i
naturen bliver fejlernærede.

> Jeg er bestemt tilhænger af barf, men gjort forkert tror jeg at
> man risikerer specielt mht en hvalp at skade den.

Jeg er ikke for eller imod.

> [...]
> Prøv feks at læse lidt på Hundegalleriet's barfgruppe,
> man ved ikke om man skal krumme tæer eller grine højt ind imellem.

Sikkert, men jeg gider ikke læse Hundegalleriet .

> Fejlernæring blandt mennesker er da også megt udbredt,
> specielt overvægtige børn med dårlige tænderer vist ved at
> værer et problem nu om stunder.

Rigtigt, men der er også tale om en "fejlfodring" der skriger til himmelen
med færdigretter, pizzaer, burgere og daglige ½ liters sodavand.

Mvh
Søren (hvis hund har levet af et og samme tørfoder siden den var hvalp, dog
i hvalpe-, unghund-, voksen- og aktiv-udgaver)

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 11:19

Søren LH, skrev:

> ....eller det modstatte.

Nemlig

> [...]
> tørfoder, så de ikke mere kan leve af levninger og leverpostejmadder.
> Vores nabos schæfer fra min barndom blev 15 år, den levede af nævnte

Tror hunde kan leve af det mest utrolige, men under opvæksten
mener jeg at man bør værer lidt mere hys.

> På grund af fejlernæring? Hvis der er mad nok har jeg ikke hørt om at
> dyr i naturen bliver fejlernærede.

Det er min overbevisning at hunde lever af det de kan lide uden
at skele til om det er sundt eller ej.
Så lever de et sted hvor der overvejende er dårligt/ensidigt foder til
rådighed tror jeg bestemt at de kan blive fejlernærede.

> Jeg er ikke for eller imod.

Du tror altså ikke at man kan skade en hund i opvæksten
ved at fodrer den forkert, eller hvad mener du.

> Mvh
> Søren (hvis hund har levet af et og samme tørfoder siden den var
> hvalp, dog i hvalpe-, unghund-, voksen- og aktiv-udgaver)

Min Angel levede sine første 3 år af Olivers, om det så er årsag
til hendes dårlige skulder får jeg aldrig opklaret.
Men det gør da at jeg vil holde op med at anbefale lige det mærke mere.
Husker jeg ikke helt galt har din Vizla også lidt bøvl med karossen
Skyldes det foder eller arv/opvækst får vi to jo aldrig opklaret.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 11:39

> Du tror altså ikke at man kan skade en hund i opvæksten
> ved at fodrer den forkert, eller hvad mener du.

Prøver igen: Jeg er ikke for eller imod barf.

> Husker jeg ikke helt galt har din Vizla også lidt bøvl med karossen
> Skyldes det foder eller arv/opvækst får vi to jo aldrig opklaret.

Hun blev rettet hos kiropraktoren i efteråret. Hun har været ok siden. Det
er helt normalt at aktive hunde har behov for at blive rettet med mellemrum.
En forkert landing, et hul i terrænet, der kan være så meget der kan få et
led til at sætte sig forkert. En kiropraktor vil finde ting at rette på de
fleste hunde.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 12:05

Søren LH, skrev:

> [...]
> være så meget der kan få et led til at sætte sig forkert. En
> kiropraktor vil finde ting at rette på de fleste hunde.

Ok, fint at Vizla er ok igen.
Jeg huskede det bare som om at hendes hofter ikke var perfekte,
men jeg blander tit gruppens hunde sammen

Det var jo noget af det samme jeg håbede der var sket med Angel,
hun sparer bestemt ikke på sig selv.
Men røngtenbillederne lyver desværre ikke, så det er nok mere end
en kiropraktor vil kunne klarer, men måske som led i genoptræning.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 13:00

> Ok, fint at Vizla er ok igen.
> Jeg huskede det bare som om at hendes hofter ikke var perfekte,
> men jeg blander tit gruppens hunde sammen

Nå det, det er rigtigt, hun har C-hofter. Om det skyldes foderet, det tror
jeg næppe.

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-06-08 08:33

> [...]
> -Har hørt meget godt om klikker-metoden, nogen der har erfaring med den?
> -Nogle gode fif I kan give til en aldeles grøn kommende hundeejer?

Hvad er det for en hund i skal have?
er det en raceren hund, vil jeres opdrætter med garanti give jer alverdens
viden omkring netop denne races opdragelse og optimale træning.
Hvis i er helt grønne, vil jeg da anbefale jer at læse nogle gode bøger om
emnet.
Mht. foder, er jeg også barfer, har barfet mine hunde i 5 år. Hvis det kan
bruges til nogen info, har jeg samlet lidt på min hp her;
http://www.photopassion.dk/barf.htm

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 09:16

"Eva Pedersen" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor man kan gå til træning med sin hvalp. -Og hvad koster sådan noget?
> -Jeg vil helst fodre efter BARF-metoden, altå med råt kød. Nogle meninger

Hej,

Tillykke med den nye hund

Barf er ikke råt kød. Barf er kød, indmad, ben og grønt i samme forhold som
byttedyrene har i naturen, alt sammen råt, og selvfølgelig hver især
varieret (fra mindst tre forskellige slags dyr/fisk). Men der er delte
meninger og erfaringer om hunden kan omsætte de vitaminer, der er i
grøntsagerne, og som hunden skal have, og om der derfor skal suppleres med
vitamintilskud. I naturen får hundene grøntsager fra byttedyrenes maver,
hvor det er delvis fordøjet.

Sørg for at finde plads på et træningshold hurtigst muligt, de starter ikke
altid op så tit, og der kan være lang venteliste hos f.ex. DKK. I
schæferhundeklubben kan man dog som regel komme på med det samme, måske det
også gælder andre specialklubber. Men tjek DKK's hjemmeside, og søg ellers
på nettet.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 10:20

Søren LH, skrev:
> [...]
> og om der derfor skal suppleres med vitamintilskud. I naturen får
> hundene grøntsager fra byttedyrenes maver, hvor det er delvis

Kan du ikke selv se at ud fra det du skriver er Eva allerede på herrens mark,
da nogen hælder til en teori og andre til en anden.
Og da Eva får hvalpen om et par uger er tiden hun har til selv at få
at tilstrækkelig indsigt nok for knap.
Personligt ved jeg hvordan jeg skal barfe mine voksne hunde,
men fik jeg en hvalp skulle jeg da på skolebænken igen,
så jeg ville ikke kunne hjælpe Eva med ret mange råd i det stykke.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 11:00

> [...]
> men fik jeg en hvalp skulle jeg da på skolebænken igen,
> så jeg ville ikke kunne hjælpe Eva med ret mange råd i det stykke.

Mit indlæg kan måske misforstårs, men det var ikke en propaganda for at hun
skal starte med at barfe, men en kortfattet oplysning om hvad barf er, da
det så ud som om hun ikke havde forstået det rigtigt.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 11:09

Søren LH, skrev:

> Mit indlæg kan måske misforstårs, men det var ikke en propaganda for
> at hun skal starte med at barfe, men en kortfattet oplysning om hvad
> barf er, da det så ud som om hun ikke havde forstået det rigtigt.

Så er mit spørgsmål til dig, hvad er barf på den rigtige måde ???
Der er da mange der sværger til at fodrer kun med råt kød
med et drys vitaminpulver over, og mange andre der mener
at grøntsager er yderst vigtigt for hunden at få.
Så vidt jeg ved er der ikke ført videnskabelige beviser for
om den ene eller den anden metode er den korrekte.
Det er det jeg mener med at barf meget bygger på gætterier
og personlig overbevisning, og ikke på fakta.

Med en voksen hund ville jeg hellere end gerne støtte Eva med
egne erfaringer, med en hvalp tør jeg ikke tage det ansvar på mig.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 11:45

> Så er mit spørgsmål til dig, hvad er barf på den rigtige måde ???

Barf på den rette måde er det jeg beskrev. Det er ikke rent råt kød (BARF =
bone and raw food). Fodring på den rette måde er et helt andet spørgsmål.
Der er mange måder at fodre på.

> Der er da mange der sværger til at fodrer kun med råt kød
> med et drys vitaminpulver over,

Det er ellers noget jeg alene har set frarådet.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 12:15

Søren LH, skrev:

> Barf på den rette måde er det jeg beskrev. Det er ikke rent råt kød
> (BARF = bone and raw food). Fodring på den rette måde er et helt
> andet spørgsmål. Der er mange måder at fodre på.

Vi to er enige om at barfmetoden er som du beskriver den,
men mange er uenige med os, specielt mht grønt.

> Det er ellers noget jeg alene har set frarådet.

Er det ikke den metode som barfklinikken/centeret sværger til,
kan da huske at bølgerne gik ret højt her i gruppen da emnet
var oppe og vende i sin tid.
Hos Maxøe anbefalede sønnen da også at jeg kun gav kød
og helt droppede at købe grøntmix, sådan fodrede han sin egen hund.
Så den med kun rent kød er jeg stødt på flere gange, jeg ved ikke hvad
der er rigtigt, men jeg føler mig sikker på at grønt ikke skader mine hunde.
Så jeg fortsætter med grøntmix (har lige bestil 30kg mere) da jeg så
føler mig på mere sikker grund, det fungerer jo også som fyld
Men jeg er ikke så hysterisk med det mere, det er ikke hver dag de får grønt,
i aften får de 1/2 kyllig hver, og det er det.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 13:21

> Er det ikke den metode som barfklinikken/centeret sværger til,
> kan da huske at bølgerne gik ret højt her i gruppen da emnet
> var oppe og vende i sin tid.

Ja, jeg husker også bølgerne gik højt, men jeg kan ikke præcis huske
barfcentrets opskrift .

> Hos Maxøe anbefalede sønnen da også at jeg kun gav kød
> og helt droppede at købe grøntmix, sådan fodrede han sin egen hund.

OK, ifølge andre bøger er det en dødssynd.

> [...]
> grønt,
> i aften får de 1/2 kyllig hver, og det er det.

Jeg blev også mere nonchalant med det grønne hen ad vejen, da jeg barfede.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 13:43

Søren LH, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i meddelelsen

> Ja, jeg husker også bølgerne gik højt, men jeg kan ikke præcis huske
> barfcentrets opskrift .

De har erstattet grøntdelen med et "tryllepulver" hvor en teskefuld skal udgører
det for hele grøntdelen, det var vi (vist også dig) en del der stejlede over.

> OK, ifølge andre bøger er det en dødssynd.

Man kan spørge sig selv om hvor hunden så skal få fibre fra.

/Jens (hvis hunde æder ca 400gr grøntmix hver dagligt)

Fra : Sybil

Dato : 22-06-08 09:58

Hej

Du vil komme meget langt med sund fornuft Ting der ikke er nuttede når
hunden er udvokset, skal den heller ikke have lov til som hvalp.
Ros det den gør rigtigt, og ignorer det den gør forkert (selvfølgelig skal
den sættes på plads et par gange, men de forstå somregel bedst at blive
rost)
Sørg for at den tidligt kommer ud og møder andre hunde - hundeskove og
hundemarker eller lign.

Majken

Fra : Søren LH

Dato : 22-06-08 11:10

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hunden er udvokset, skal den heller ikke have lov til som hvalp.
> Ros det den gør rigtigt, og ignorer det den gør forkert

ja, med et venligt "nej". Det er meningsløst at skælde ud på en lille hvalp
der ikke ved bedre.

> (selvfølgelig skal den sættes på plads et par gange, men de forstå
> somregel bedst at blive rost)
> Sørg for at den tidligt kommer ud og møder andre hunde - hundeskove og
> hundemarker eller lign.<

Men kun venlige hunde. Spørg ejeren først om hunden er venlig. Så heller
møde lidt færre, og så være sikre på de er venlige. Det er i hvert fald min
mening.

Mvh
Søren (som lige følte trang til at komplettere Majkens udmærkede råd )

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 11:27

Søren LH, skrev:

> Men kun venlige hunde. Spørg ejeren først om hunden er venlig. Så
> heller møde lidt færre, og så være sikre på de er venlige. Det er i
> hvert fald min mening.

Alt med måde, hvlpen skal self ikke møde disideret agrassive hunde,
men heller ikke lulles ind i en falsk verden der kun består af søde hunde.
Min Angel er ikke agrassiv, men heller ikke særlig vild med hvalpe,
så de får da ret hurtigt en knur med på vejen hvis de er for overstadige,
det er da kun fint at hvalpen lige lærer at der er en grænse,
hunde er og blive de bedste til at opdrage hinanden er min erfaring

/Jens

Fra : Eva Pedersen

Dato : 22-06-08 21:24

Hej alle

Tak for jeres mange råd!
Grunden til jeg ikke skrev hvilken hunderace vi skulle have, var fordi vi
ikke helt havde bestemt os endnu.
Det har vi nu; vi skal have en Norrbottenspids. Har her til aften købt en
rigtig dejlig hvalp, som vi får om en uge.
Jeg anede ikke, at barf-metoden var så omdiskuteret, men vil da fortsætte
med at fodre med det, hvalpen får at spise nu.

Mvh
Eva

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 21:44

Eva Pedersen, skrev:
> [...]
> Det har vi nu; vi skal have en Norrbottenspids. Har her til aften
> købt en rigtig dejlig hvalp, som vi får om en uge.

Tillykke herfra, det lyder som en rigtig god race
Du må vende tilbage med nogle billeder af vidunderet snarest.

> Jeg anede ikke, at barf-metoden var så omdiskuteret, men vil da
> fortsætte med at fodre med det, hvalpen får at spise nu.

Fodring er den rene religion, det lyder som en rigtig god ide
at forsætte med det som opdrætteren bruger.
Så kan i altid skifte når overskuddet/lysten bliver til det,
i får rigeligt at se til i starten.

/Jens

Fra : Kasper

Dato : 22-06-08 22:38

> [...]
> -Har hørt meget godt om klikker-metoden, nogen der har erfaring med den?
> -Nogle gode fif I kan give til en aldeles grøn kommende hundeejer?

Mine 2 cents er at allerede fra i får den, få fat på en fløjte, helst en
hunde fløjte hvor frekvensen står på, så hvis den bliver væk i kan få en med
nøjagtig samme lyd igen. Så HVER gang den får mad fløjter i et specielt
"kom" mønster for at få den til at komme hen til jer, og når den er kommet
så efter følg det med et sit fløjt. hvad i vælger af mønster er sådan set
lige gyldigt bare det er ens hver gang. Men på denne måde får i en hund der
vil elske at komme til jer, og det er meget nyttigt senere at det er 100%
indkodet i hunden.

Vi bruger 2 hurtige fløjt lige efter hindanden til kom, og et langt til sit
(mange bruger et dalene fløjt til sit)

Så syntes jeg også det er meget vigtigt at den kan gå pænt og ikke hiver
armen af en, så det skal trænes fra starten også...
(vi har kikset lidt det, og bruger nu oceamer af tid på at få banket det ind
hovedet på vores stædige han hund)

ellers så de sædvanlige som du sikkert har læst:

--Hunden spiser efter mennesker (hvis det er en meget dominerende hund, så
inden den får lad som om du spiser en kiks fra dens skål)
--Meget vigtigt er det også at når i får gæster hilser i først på dem, og
først når hunden er faldet til ro snakker hund og gæster sammen, det er en
utrolig svær øvelse, fordi det er gæsterne der skal oplæres og ikke hunden,
men de skal først snakke med hunden når den er faldet til ro!!
--I går først ind og ud af døren / bilen etc

ellers massere af ros og godbidder, og godbidderne skal falde lige i det
øjeblik den gør det rigtige.

Hvis i har tænkt jer at hunden skal kunne ting så er det vigtigt i ikke
modarbejder det, foreks. vores labrador bruges til apport hund, og så er det
ikke smart at skælde hvalpen ud når den er lille for at komme med strømper
fra vasketøjs kurven eller sko, så bytter man det ud med noget den må have,
uden at skælde ud eller rose... Men i skal tænke på hvad i gerne vil have
hunden til...

En anden ting er at til at starte med ved den ikke hvad den må og ikke må,
mange kan den ex.vis gå hen og bide i et stoleben, og så lige som den tager
fat i det kigger den op på "føren" for at spørge om det er ok, et lille dybt
brum er som regel nok til at fortælle hunden at det må den ikke, og så lader
den være med det (men det er jo meget for følsom hunden er), men det er
farligt at råbe for meget af hunden, for så begynder den at ignore dig...

Det var lige lidt herfra, måske du kan bruge det måske ikke :)

Kasper

Fra : Pwh

Dato : 23-06-08 06:21

Kasper, skrev:

> Så syntes jeg også det er meget vigtigt at den kan gå pænt og ikke
> hiver armen af en, så det skal trænes fra starten også...

Helt enig.
En god metode kan værer at stoppe op eller simpelthen gå
baglæns når hvalpen trækker.
Metoden kræver som med alt andet at man er konsekvent
og ikke forventer at den virker efter 14 dage.
Det tog ca 2-3 mdr før min hanhund fattede pointen,
min tæve gik faktisk pænt i snor fra dag 1.

> --Hunden spiser efter mennesker (hvis det er en meget dominerende
> hund, så inden den får lad som om du spiser en kiks fra dens skål)

Den har jeg aldrig forstået eller rettet mig efter.
Min tæve regner jeg da for ret så dominant, bare ikke overfor mig

> --Meget vigtigt er det også at når i får gæster hilser i først på
> dem, og først når hunden er faldet til ro snakker hund og gæster
> sammen,

Har jeg heller aldrig forstået eller efterlevet.

> --I går først ind og ud af døren / bilen etc

Der er jeg også stået af, ikke sådan jeg omgåes mine hunde.
Jeg tror at hvis man bare udstråler naturlig autoritet og er konsekvent
er det helt overflødigt med alle den slags "julelege"

> ellers massere af ros og godbidder, og godbidderne skal falde lige i
> det øjeblik den gør det rigtige.

Enig, bortset fra at jeg ikke bruger godbidder men kun ros.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 23-06-08 12:43

Pwh wrote:
> Det tog ca 2-3 mdr før min hanhund fattede pointen,
> min tæve gik faktisk pænt i snor fra dag 1.

Angel havde jo også¨Tyson at lære af og spejle - selvom det nok ikke var det
at gå i snor hun så mest .
Min hvalp kopierer i stor stil de andre hundes adfærd - på godt og ondt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 23-06-08 14:05

Anette, skrev:

> Angel havde jo også¨Tyson at lære af og spejle - selvom det nok ikke
> var det at gå i snor hun så mest .
> Min hvalp kopierer i stor stil de andre hundes adfærd - på godt og
> ondt.

Det har da helt sikkert lettet opdragelsen af Angel at hun har
haft en velopdragen hund at kopierer.
At hun så også har kopieret et par uvaner må jeg tage med

/Jens (som tror hun bla. har lært at lette ben af Tyson)

Fra : Hm

Dato : 23-06-08 14:23

> /Jens (som tror hun bla. har lært at lette ben af Tyson)

Hanne/ som nu tror hun har lært det af Jens

Fra : Pwh

Dato : 23-06-08 15:42

Hm, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hanne/ som nu tror hun har lært det af Jens

Jeg har som regel begge ben plantet på jorden når jeg tisser

/Jens

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-06-08 16:51

"Pwh" skrev

> Jeg har som regel begge ben plantet på jorden når jeg tisser

Hmm Angel har vel hele tre ben på jorden i modsætning til dine to?

Peter

Fra : Anette

Dato : 23-06-08 23:23

Pwh wrote:
> Det har da helt sikkert lettet opdragelsen af Angel at hun har
> haft en velopdragen hund at kopierer.
> At hun så også har kopieret et par uvaner må jeg tage med

Det er jo lige det. Nr 2 hund er ret god til at vise sin ejer hvilke områder
der nok ikke liiiige blevet trænet så meget og som man så bare har lært at
leve med

> /Jens (som tror hun bla. har lært at lette ben af Tyson)

Philana lettede også ben, allerede fra sin første løbetid - og her var ikke
nogen hanhund at lære af dengang. Så det gør tøzerne bare - de dominante af
dem

Jeg har mit hyr med at lære yngsteudgaven at HVERKEN han eller de andre må
hoppe op ad mig, heller ikke når jeg går med kød fra fryseren i den ene ende
af huset til køkkenet i den anden ende af huset. At HAN skal gå ved mit ben
når jeg beder ham om det - også selvom de andre går foran - og ikke mindst
at det er hans egen skyld når de andre giver ham nogen på låget - ingen
hjælp at hente hos madmor Det er dødhårdt at væe teenagehvalp her i
huset, skulle jeg hilse og sige....

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-06-08 04:28

On 23 Jun., 07:20, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> baglæns når hvalpen trækker.
> Metoden kræver som med alt andet at man er konsekvent
> og ikke forventer at den virker efter 14 dage.

Det er meget svært at være 100% konsekvent, sådan som det er
nødvendigt. En gang imellem skal man jo fra A til B i en hvis fart,
incl. hund. Måske man skal nå en bus, eller nå i banken inden den
lukker. Det kan løses ved at reglen kun gælder under kommando, f.ex.
kommandoen "gå pænt". Eller gælder kun når hunden er i halsbånd, når
den er i sele må den godt trække. Vedr. kommando "gå pænt" synes jeg
det er lettere at definere at hunden skal være ved siden af eller bag
føreren, men ikke forud.

> Det tog ca 2-3 mdr før min hanhund fattede pointen,
> min tæve gik faktisk pænt i snor fra dag 1.

> Den har jeg aldrig forstået eller rettet mig efter.
> Min tæve regner jeg da for ret så dominant, bare ikke overfor mig

Nej, den regel er der vist ikke mange der går efter mere.

> [...]
> Jeg tror at hvis man bare udstråler naturlig autoritet og er konsekvent
> er det helt overflødigt med alle den slags "julelege"

Ja, disse regler med at ikke lade hunden gå først ud og ind, ignorere
hunden når man kommer hjem og lignende kan bruges når man har
problemer med at hunden tror den er lederen og har ansvaret (f.ex.
alene hjemme-problemer). Det er ikke noget man skal at gøre
generelt.

> Enig, bortset fra at jeg ikke bruger godbidder men kun ros.

For de fleste vil jeg mene godbidder er det bedste. Og i alle fald
skal vi lige find ud af hvad "ros" betyder. Man kommer ikke langt med
bare at sige "dygtig" og aldrig give godbidder.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 23-06-08 11:46

Søren LH, skrev:

> For de fleste vil jeg mene godbidder er det bedste. Og i alle fald
> skal vi lige find ud af hvad "ros" betyder. Man kommer ikke langt med
> bare at sige "dygtig" og aldrig give godbidder.

Hmm.. jeg har aldrig brugt godbidder i opdragelsen af min Angel,
og jeg vil da mene at jeg er nået rimeligt langt med hende
Jeg har en teori om at mange mennesker også stikker godbidder ud
fordi de synes de er sjovt/kært at stoppe noget i kæften på en hund,
lidt som når man fodrer ænder

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-06-08 11:15

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>den er i sele må den godt trække. Vedr. kommando "gå pænt" synes jeg
>det er lettere at definere at hunden skal være ved siden af eller bag

Her kunne det jo være nyttigt, at lære hunden, og ejeren... At der er
forskel på, om man er ude for at lufte hunden, eller hunden bare er med....
Er hunden bare med, er det ejer / fører, der bestemmer rute, retning og
fart.... Hvor dette i størst mulig grad, overlades til hunden, når det er
dennes luftetur.

M.V.H....Benny..

Fra : Søren LH

Dato : 23-06-08 04:45

> [...]
> problemer med at hunden tror den er lederen og har ansvaret (f.ex.
> alene hjemme-problemer).  Det er ikke noget man skal at gøre

PS: Men det er en god ide at vente med at åbne døren og lade hunden
fise ud til der er kommet ro på den. Vent til den kigger op. For ikke
at få en stresset hund.