Hvornår er en hundehvalp ca. renlig?
Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 19-06-08 16:31

Hej.

Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved godt
er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Anette

Dato : 19-06-08 16:42

Jørgen Nielsen wrote:
> Hej.
>
> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg
> ved godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et
> bud?

Min yngsteudgave var ca 13-14 uger da han begyndte at fatte hvorfor vi roste
ham for at gøre det udendørs,
men han var først sikker da han var godt 6 måneder.
Om det er "standarden" på området ved jeg ikke - det afhænger vel både af
hunden og ikke mindst hvor intensiv træningen er?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-08 16:50

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> writes:

> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved godt
> er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Siri nåede vist at have et eller to uheld indendøre. Men det er nu
også meget nemmere om sommeren, når alle døre alligevel står åbne.
Siri er en newfoundlænder.

Mvh Trine

Fra : Hm

Dato : 19-06-08 17:02

Hej,
ja, det er meget forskelligt - tror også der er forskel på racerne.

Min nuværende schæfertæve havde 2 uheld indenfor og begge gange var det min
skyld.

Hanne/ som syntes det var utrolig nemt

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 19-06-08 17:01

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

hej
mine labradortæver har været renlige i 4-5 mdr.s alderen, bortset fra den
sidstankomne, som var ca. ½ år gammel, men hun virker nu også på alle andre
måder til at være "sent moden"

mvh Anelise

Fra : jopa

Dato : 19-06-08 18:28

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> skrev

> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Her i huset er standarten 14 dage til 3 uger ca.

Det er schæfer som jo bekendt er 1000 gange klogere end andre racer

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-06-08 18:42

On Thu, 19 Jun 2008 17:31:16 +0200, "Jørgen Nielsen"
<longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote:

>Hej.
>
>Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved godt
>er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Nu er vores "barn" 4½ måned og de sidste 5-6 uger har der godt nok
været langt imellem pytterne og kun en enkelt "demonstrations"-pølle.
Selv om døren står åben til haven om natten kan hun ikke komme ud og
gå morgentur hurtigt nok - og pænt sætter hun sig og gør det ene og
det andet på turen. Dygtig pige!
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Kasper

Dato : 19-06-08 21:59

"Jørgen Nielsen" <longhorn_1969nomorespam@hotmail.com> wrote in message
> Hej.
>
> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Vores lab var egentlig stoppet med alt det pjat, men så begyndte han igen,
når der kom nogle og lidt ellers...

så den ene gang(sidste) han gjorde det, fik han en ordenlig skideballe, og
fik at vide jeg ikke gad se på ham i en times tid, hold op han var elendig
over det, men han har ikke så meget som strinted en dråbe inde siden... jeg
tror det var 100% dominans over for dem som kom...

Kasper

Fra : Leyna

Dato : 20-06-08 07:12

> [...]

>Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved godt
>er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Vaks var omkring 3 uger om at forstå det, men Oy (hans søn) var næsten
et år før det sev ind. Generelt kan man ikke sige noget med sikkerhed,
men hvis hunden er 1½ år og stadig ikke renlig, så har man enten gjort
noget helt galt eller hunden er syg.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-06-08 09:59

> [...]
>
> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Det er forskelligt fra hund til hund, tror også det spiller ind hvilken race
det er, hvor hurtigt den "siver ind".
Min boxerhan var helt renlig inden der var gået et par uger, min cairn var
flere måneder om det, han havde for travlt med for mange ting på en gang
tror jeg..GG..
tror så også at hvalpens fødested spiller ind, hvilke forhold de har været
opdrættet under, om de overhovedet har været påbegyndt nogen form for
renlighedstræning. For nogle er stort set renlige inden de kommer ud i nye
hjem.

Mvh. Marie

Fra : C.H

Dato : 20-06-08 10:07

> [...]
>
> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

Vi har haft to schæfere - den første var næsten renlig da vi fik ham ti uger
gammel... Der gik højst et par uger, så var han helt "pletfri".
Den anden var 6 mdr.
Det blev trænet ens....

Connie...

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 16:17

C.H, skrev:
> [...]
>>

> Vi har haft to schæfere - den første var næsten renlig da vi fik ham
> ti uger gammel... Der gik højst et par uger, så var han helt

Næsten samme historie med mine to Labblandinger,
Tyson var renlig efter 1 uge, Angel var ca 4 mdr om at lærer det.
De voksede også som Connies op under precis samme vilkår.

/Jens (som ikke selv er renlig, besørger stadig indendørs)

Fra : Hm

Dato : 20-06-08 17:14

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse

> /Jens (som ikke selv er renlig, besørger stadig indendørs)

Ja, der har vi det igen, havde du nu været en schæferhund så havde det været
overstået for mange,mange år siden nå, men selv Leyna den tålmodige
sjæl - håber sikkert du snart bliver renlig

Hanne

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 18:57

Hm, skrev:
> [...]
> det været overstået for mange,mange år siden nå, men selv Leyna
> den tålmodige sjæl - håber sikkert du snart bliver renlig

Det går rimeligt her om sommeren, der tisser jeg pænt i haven
Men så snart det bliver vinter er jeg en grisebasse igen

Når ret skal værer ret er vi selv et dårligt eksempel
for vores hunde

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-06-08 19:25

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Når ret skal værer ret er vi selv et dårligt eksempel
> for vores hunde

Milo syntes også det er underligt at jeg pisser i hans vandskål på toilettet

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 19:28

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Milo syntes også det er underligt at jeg pisser i hans vandskål på
> toilettet

Det gør du også kun fordi din kone ikke vil have du pisser i haven
som rigtige mænd gør det

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-06-08 19:50

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det gør du også kun fordi din kone ikke vil have du pisser i haven
> som rigtige mænd gør det

Det hænder specielt om morgenen at jeg af naturlige årsager er nød til at
pisse i haven

Milo gør det pr automatik når jeg gør det

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 20:11

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det hænder specielt om morgenen at jeg af naturlige årsager er nød
> til at pisse i haven
>
> Milo gør det pr automatik når jeg gør det

Det er fordi han dominerer dig, lederskab John

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-06-08 20:19

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Det er fordi han dominerer dig, lederskab John

Ja jeg tør næsten ikke fortælle hvad han gjorde ved dyrlægen den anden dag

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 20:41

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Ja jeg tør næsten ikke fortælle hvad han gjorde ved dyrlægen den
> anden dag

Igen havde du vel ikke styr over din køter

/Jens

Fra : jopa

Dato : 20-06-08 21:00

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Igen havde du vel ikke styr over din køter

Han burde have så meget indsigt specielt fra sidste besøg at man ikke skal
sætte sig på hug og ae ham lige efter at have stukket i ham.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 21:26

jopa, skrev:
> "Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev

> Han burde have så meget indsigt specielt fra sidste besøg at man ikke
> skal sætte sig på hug og ae ham lige efter at have stukket i ham.

Sådan en smule prik registrerer en rigtig hund slet ikke

/Jens (uden pivede hunde)

Fra : Leyna

Dato : 20-06-08 20:34

On Fri, 20 Jun 2008 18:14:00 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>overstået for mange,mange år siden nå, men selv Leyna den tålmodige
>sjæl - håber sikkert du snart bliver renlig

Hallo! Jeg har altså ikke renlighedstrænet Jens.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-08 20:39

On Fri, 20 Jun 2008 21:34:06 +0200, Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

>Hallo! Jeg har altså ikke renlighedstrænet Jens.

Det er nok derfor han har anskaffet porcelæn til at besørge i )

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 20:43

Ivan Madsen, skrev:

> Det er nok derfor han har anskaffet porcelæn til at besørge i )

Har et godt tissetræ i haven

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 20:42

Leyna, skrev:

> Hallo! Jeg har altså ikke renlighedstrænet Jens.

Men du burde have gjort det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-06-08 20:55

On Fri, 20 Jun 2008 21:41:49 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Men du burde have gjort det

Hvorfor skal jeg have ALLE problemhundene?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 21:27

Leyna, skrev:

> Hvorfor skal jeg have ALLE problemhundene?

Ingen andre vil kendes ved os

/jens

Fra : Leyna

Dato : 21-06-08 13:58

On Fri, 20 Jun 2008 22:26:31 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Ingen andre vil kendes ved os

Jeg har altså ikke plads til flere.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 20-06-08 21:32

> On Fri, 20 Jun 2008 21:41:49 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

> Hvorfor skal jeg have ALLE problemhundene?

Fordi du er så god til dem - du har en engels tålmodighed

Hanne/ som ikke har samme slags tålmodighed som dig

Fra : Leyna

Dato : 21-06-08 14:00

On Fri, 20 Jun 2008 22:32:25 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Fordi du er så god til dem - du har en engels tålmodighed

*LOL* Det er da vist første (og eneste gang) jeg har fået skyld for at
være tålmodig. På den anden side kan man jo ikke gøre så meget andet
end at være tålmodig (og stædig) mht renlighedstræning. Man smider jo
ikke bare køteren ud, vel?

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 20-06-08 16:32

"Jørgen Nielsen" skrev

> Er der nogen som ved hvornår en hundehvalp sådan ca. er renlig? Jeg ved
> godt er det er meget forskelligt, men er der en der kan give et bud?

En ting har jeg da lært: Det er nemmere (for alle parter) hvis det er en
hvalp fra et forårs- eller tidligt sommerkuld
Renlighedstræning i regn og slud etc er ikke så befordrende for indlæringen

- Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 21-06-08 18:37

Hej.

Tak for alle svarene. Ja, jeg kan se at der er meget stor forskel. Men hvis
jeg køber en der er ca. ½ år, så kan det ikke gå helt galt, det gør ikke
noget der kommer en lille smule det forkerte sted, nogle få gange

Fra : Hm

Dato : 21-06-08 18:51

> [...]
> hvis jeg køber en der er ca. ½ år, så kan det ikke gå helt galt, det gør
> ikke noget der kommer en lille smule det forkerte sted, nogle få gange

Hej Jørgen
nej, sådan kan du ikke bare lige drage en konklution, hvis du køber af en
kennel så har den måske gået i hundegård hele tiden, så kan du bestemt komme
ud for et større problem ang. renlighed og en brugt hund kan også have andre
problemer, så er sagen lige pludselig en hel anden end dit spørgsmål fra
starten

Køb dog en 8 ugers hvalp og præg den selv.

Hanne

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 21-06-08 19:39

"Hm" skrev

> [...]
> komme ud for et større problem ang. renlighed og en brugt hund kan også
> have andre problemer, så er sagen lige pludselig en hel anden end dit

Køb af en genplaceringshund eller ældre hvalp fra en anerkendt kennel kan
sagtens gå op i en højere enhed
Men ja der kan da være lidt "underlig" opførsel og andre skavanker der skal
arbejdes med
Jeg regner selv med at at købe en genplacering når vi skal have hund igen,
forhåbentligt går der rigtig mange år
Nr 1 på listen over gammelpotter er fra '91 :)

- Peter

Fra : Leyna

Dato : 22-06-08 08:49

On Sat, 21 Jun 2008 19:51:25 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>Køb dog en 8 ugers hvalp og præg den selv.

Det kan i mange tilfælde være væsentligt nemmere end at skulle til at
arbejde med en genbrugshund, så det ville osse være mit forslag...
osse selvom jeg havde en sådan som næsten var et år før pointen fes
ind.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-06-08 08:47

On Sat, 21 Jun 2008 19:37:15 +0200, "Jørgen Nielsen"
> [...]

>jeg køber en der er ca. ½ år, så kan det ikke gå helt galt, det gør ikke
>noget der kommer en lille smule det forkerte sted, nogle få gange

Nu er det altså et levende væsen du taler om, og ikke en bil der lige
skal køres til. Og så har du lige sat mine alarmklokker i gang... For
mig lyder det nemlig som om du/I gerne vil have hunden, men I vil
samtidig ha' et pænt hjem. Jeg vil ikke påstå at disse to ting ikke
KAN kombineres, men de hjem jeg har set med hunde, har altså et
lettere "slidt" udseende.

Så FØR I anskaffer hund ville jeg lige anbefale at I tænker det godt
igennem. Her i hjemmet er der ødelagt for mange tusinde kroner. Det
drejer sig om hjørnesofaen, gulvtæppet, adskillige dørmåtter, vinyl
(på gulvet), briller, sokker og tøj i det hele taget, sofapuder,
plasticskåle, havemøbler, sko, sengetøj og dyner (sådan en dyne fylder
rigtigt meget når fjerene er spredt ud over hele huset!) og div.
legetøj. Og det er så KUN det de har ødelagt ved at gnaske i det.
Dertil kommer så pletterne fra dårlig mave eller tissetrang, som er
blevet overset.

Derudover skal hunden som regel gerne ud lige når vejret er
allerværst, og så er det altså bare at trække i regntøjet og komme
afsted. Og det er HVER gang! Det er nemt nok at sige at man gerne vil
lufte hunden mange gange hver dag, men er man lige så villig når
himmel og jord står i et?

Jeg siger ikke at I får en hund med alle de problemer, men I kan
risikere det, og hvad så? Der skla være en der gider hunden så meget,
at der bliver sktiveret og leget med den, osse selvom man er dødtræt
efter en hård dags arbejde. Det er ikke kun glæder ved at have dyr,
men osse et slidsomt job. Det er der desværre rigtigt mange der ikke
gør sig klart og derfor ryger mange hunde ud af hjemmet igen. Det er
synd for dyret, så spørg først jer selv hvad I kan tilbyde dyret, og
om I er villige til at ofre et pænt hjem på det.

Renligheden er det mindste af det (selvom det osse er en træls periode
at komme igennem), og selvom hunden er blevet renlig, så sker der
stadig uheld fra tid til anden. Mine fik f.eks. ben i går, og det
betød så at der var sket et uheld på gulvet i nat... og det er altså
fra en hund på næsten 6 år, som er fuldt ud renlig!

Så tænk jer godt om først!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 22-06-08 08:57

> [...]
> betød så at der var sket et uheld på gulvet i nat... og det er altså
> fra en hund på næsten 6 år, som er fuldt ud renlig!

Hallo, Hallo da kom mor Leyna op af hullerne

Hanne/ som giver Leyna ret

Fra : Pwh

Dato : 22-06-08 10:00

Hm, skrev:

> Hallo, Hallo da kom mor Leyna op af hullerne
>
> Hanne/ som giver Leyna ret

Hun fører sig frem hende Leyna

/Jens (som også giver Leyna ret)

Fra : Leyna

Dato : 22-06-08 12:31

On Sun, 22 Jun 2008 10:59:40 +0200, "Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote:

>Hun fører sig frem hende Leyna

Når noget ligger mig på sinde, så... ja.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 22-06-08 12:30

On Sun, 22 Jun 2008 09:56:42 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>Hallo, Hallo da kom mor Leyna op af hullerne

Jamen, jeg beklager hvis jeg kammede over, men jeg har jo set og hørt
det før med at folk rent faktisk ikke VED hvad de går ind til...
Derfor mit udbrud.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 22-06-08 12:45

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hej Leyna

jeg synes, det er så godt, at du kom med dit indlæg - det var lige min
mening, men jeg var for doven til at få det skrevet ned.

Alt for mange aner ikke, hvad de går ind til, de stiller mange krav til
hunden, for at den kan passe ind i deres liv, men det er mindst lige så
vigtigt at være meget opmærksom på, hvad man selv kan tilbyde hunden og så
indrette sit racevalg efter det.
Det kunne måske forhindre nogle af de mange ulykkelige aflivninger af hunde,
der "lige pludseligt" ikke passer ind i familiens liv.

venlig hilsen, Anelise

Fra : Hm

Dato : 22-06-08 14:02

> Jamen, jeg beklager hvis jeg kammede over, men jeg har jo set og hørt
> det før med at folk rent faktisk ikke VED hvad de går ind til...
> Derfor mit udbrud.

nej, nej bestemt ikke jeg syntes bare det var såååå godt, man kunne næsten
se fingrene farte over tasterne og næsten ikke følge med.

Hanne/ som også var for doven til så langt et indlæg

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-06-08 09:56

"Leyna" skrev

> Renligheden er det mindste af det (selvom det osse er en træls periode
> at komme igennem), og selvom hunden er blevet renlig, så sker der
> stadig uheld fra tid til anden.

100% enig
En hund kan blive syg/få mavepine som alle os andre ...

- Peter

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 23-06-08 15:29

> [...]
> legetøj. Og det er så KUN det de har ødelagt ved at gnaske i det.
> Dertil kommer så pletterne fra dårlig mave eller tissetrang, som er
[klip]

Hej Leyna.

Vi har haft hund i hjemmet de sidste 20-25 år, så jo vi har haft hund før,
og jeg ved hvad vi går ind til. Men kun én af dem har været en hvalp, den
var renlig meget hurtigt. Fordi jeg spørgte var at jeg ville høre jeres
erfering med hvor lang tid der ca. gik. Og ja, selvfølgelig slider det på et
hjem med dyr, det gør heller ikke noget, bare hunden har det godt.

Fra : Leyna

Dato : 23-06-08 21:03

On Mon, 23 Jun 2008 16:28:42 +0200, "Jørgen Nielsen"
> [...]

>erfering med hvor lang tid der ca. gik. Og ja, selvfølgelig slider det på et
>hjem med dyr, det gør heller ikke noget, bare hunden har det godt.

Jamen så skød jeg totalt over målet, og det må du undskylde.
Så ved jeg faktisk ikke om jeg ville anbefale jer at få en hvalp, for
der sidder SÅ mange genbrugshunde rundt omkring, som godt kunne trænge
til en chance mere.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-06-08 15:14

> [...]
> Så ved jeg faktisk ikke om jeg ville anbefale jer at få en hvalp, for
> der sidder SÅ mange genbrugshunde rundt omkring, som godt kunne trænge

Ja, det er jo det. Vi har også været rimlig heldig med de genbrugshunde vi
har haft, på nær én, men det er ikke hundens skyld hvordan den bliver
opdraget, eller mangel på samme.

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-06-08 14:26

On 20 Jun., 21:18, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:

> Ja jeg tør næsten ikke fortælle hvad han gjorde ved dyrlægen den anden dag

Uanset hvad, så havde dyrlægen sikkert fortjent det. De skriver det
bare på regningen alligevel.

Hilsen Kim

Fra : Pwh

Dato : 20-06-08 21:28

Kim Christensen, skrev:

> Uanset hvad, så havde dyrlægen sikkert fortjent det. De skriver det
> bare på regningen alligevel.

Og anbefaler noget Hill's mod bidskhed

/Jens