Gode råd søges ved valg af hund.
Fra : Sonja H. Vind

Dato : 18-06-08 17:43

Hej gruppe

- vi er lige blevet medlem for 5 minutter siden.

Grunden er at vi søger en hund som skal have nogle af følgende egenskaber:

Det skal være lidt af en vagthund - uden at den er bidsk overfor husstanden
Familiehund
Ikke vanskelig at omgås
Skal kunne være alene i løbet af arbejdsdagen.

Vi vil gerne have en hund som er et års tid gammel, da vi ikke har mod på at
opdrage helt fra bunden.

Vi er ikke kyndige på området, så derfor er der ikke behov for en hund som
kræver alt for megen viden at omgås.

Er der et forslag til hvad vi skal vælge og evt. hvor man kan købe en sådan?

På forhånd tak for Jeres råd og vejledning.

med venlig hilsen

Sonja Vind

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 18-06-08 17:53

"Sonja H. Vind" <sonjavind@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan?
>

> På forhånd tak for Jeres råd og vejledning.

Hej Sonja

Du har listet nogle egenskaber, som I ønsker, hunden skal have, - det er en
god idé også at køre jer klart, hvad I kan tilbyde hunden, hvad angår
samvær, træning m.m.

Jeg vedhæfter et link til Dansk Kennel Klub, hvor I kan se en DVD, der
omhandler emnet.

http://www.dansk-kennel-klub.dk/999

Jeg ønsker jer held og lykke med at finde den helt rigtige hund til jeres
familie.

Venlig hilsen
Anelise

Fra : Hm

Dato : 18-06-08 17:55

> [...]
> sådan?
>

> På forhånd tak for Jeres råd og vejledning.

Hej Sonja
velkommen i Hunde gruppen.

Jeg vil naturligvis mene at en schæfertæve nøjagtig passer til din
beskrivelse, og det kan lade sig gøre at finde en god "brugt" som evt. har
en mindre skønhedsfejl el. lign. men vil naturligvis sige at en 8 ugers
hvalp er at foretrække, så man selv præger den, men det kræver selvfølgelig
en indsats det første 1- 1½ år, men så vil I formodentlig også have præget
den til jeres "ønske" hund.

Hilsen Hanne med den 3. schæferhund - tæve - hanhund - tæve

Fra : Pwh

Dato : 18-06-08 19:17

Sonja H. Vind, skrev:
> [...]
> husstanden Familiehund
> Ikke vanskelig at omgås
> Skal kunne være alene i løbet af arbejdsdagen.

Umiddelbart vil jeg anbefale en Schæfertæve.
Hannerne kan vist godt værer lidt bissede.

> Vi vil gerne have en hund som er et års tid gammel, da vi ikke har
> mod på at opdrage helt fra bunden.

Det vil jeg så fraråde når i er ukyndige mht hunde.
I risikerer at knække nakken på en dårligt opdraget/socialiceret hund.
Læs hellere nogle bøger inden i får en hvalp og meld jer evnt til
diverse træningsprogrammer.
At opdrage en hvalp er der ingen ben i, og den er voksen efter et års tid
og så blevet præget på jer og jeres måde at gører tingene på.

> Vi er ikke kyndige på området, så derfor er der ikke behov for en
> hund som kræver alt for megen viden at omgås.

Alle hunde kræver vel viden om hvad det er man har med at gører,
men det er altså ikke raketvidenskab at opdrage en hund

/Jens

Fra : OZ3BTO

Dato : 18-06-08 22:33

> [...]
sådan?

> På forhånd tak for Jeres råd og vejledning.

Start med at læse en bog eller 2 om hunde.. Det er ikk bare noget man får..
Det er noget man binder sig til de næste 10-15 år

Vi søgte selv for et par år siden efter hund efter ca samme krav som jeres
og fandt en samojede han på 4-5år.. En "genbrugshund" fra et ældre ægtepar
der ikke magtede den mere (Læs: gad ikke gåturene)

Umiddelbart vil jeg ikke anbefale ikke hundevante mennesker at få en
genbrugshund ... Det er lidt af en gambling med hvilken slags hund man får.
Bugsy var stort set ikke opdraget på nogen måder.. Det kostede en del tid
kræfter og et par enkelte bidmærker før den var hjemme.

Havde det været nogen ikke hundevante personer der havde fået ham så var
det gået grueligt galt.. Idag vogter han huset, Passer på familien og holder
haven fri for fremmede katte.. Har lært at gå uden snor også selvom der
kommer andre hunde og gå pænt i snor uden at trække (Havde det ældre ægtepar
opgivet)

Hunde jeg ellers ikke syntes er til førstegangs hunde ejere er div kampkræ
div. puddelhunde(Gælder specielt gamle damer)Rottweiler dobermann.. Schæfer
(Medmindre man gider at gå til en hulens masse træning ) også div.
slædehunde hanner

Hunde der er egnet er f.x. Dansk/Svensk gårdhund(Kvik) Labrador/Golden
ritriver også en del af de der "til pynt" hunde.. Men dem er der ski ikke
meget vagt i udover at de gør

Erik

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-08 09:28

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> Hunde der er egnet er f.x. Dansk/Svensk gårdhund(Kvik) Labrador/Golden
> ritriver også en del af de der "til pynt" hunde.. Men dem er der ski ikke
> meget vagt i udover at de gør

En newf er der heller ikke meget vagt i - men en 70 kilo stor hund der
gør af en har en vis afskrækkende effekt. :)

Mvh Trine

Fra : OZ3BTO

Dato : 19-06-08 18:43

> En newf er der heller ikke meget vagt i - men en 70 kilo stor hund der
> gør af en har en vis afskrækkende effekt. :)
>
> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
>
> http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Nu kender jeg intet til newF derfor kam den ikke med på listen ..

HAr i min tid kun mødt en newF en aldrende han der var meget godmodig
men også gammel.. Gamle hunde er jo som reglen godmodige eller meget
agrassive

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-08 20:30

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> HAr i min tid kun mødt en newF en aldrende han der var meget godmodig
> men også gammel.. Gamle hunde er jo som reglen godmodige eller meget
> agrassive

Jeg har kun mødt newfer i kategorien "godmodige". Fra racestandarden:
"En Newfoundland's udtryk afspejler godmodighed og mildhed. Den viser
sin glæde på en værdig måde, er opfindsom og kendt for sin fuldt
pålidelige venlighed og ro."

Største problemer med newfer er pelsplejen og så det faktum at en hund
i den størrelse kan ligge usandsynligt meget i vejen og gør det meget
gerne! Den tager lige et overblik over rummet og vælger så at placere
sit gigantiske korpus der hvor det er allermest i vejen.

Mvh Trine

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-06-08 01:06

> [...]
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde

Jeg har også kun mødt godmodige irske ulvehunde.. Men det ligger mig bekendt
ikke til racen ;)...
Drømmen er et lille hus langt ude på landet omgivet af skov og et 2½M højt
hegn også 4-5 ulvehunde til at passe på familien kombineret med et par slæde
vovser som kæledægger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 20-06-08 08:56

"OZ3BTO" <no@spam.dk> writes:

> Drømmen er et lille hus langt ude på landet omgivet af skov og et 2½M højt
> hegn også 4-5 ulvehunde til at passe på familien kombineret med et par slæde
> vovser som kæledægger

Det vil jeg godt tilslutte mig. Og hvis man så kan placere en by med
offentlig transport og handlemuligheder lige på den anden side af
skoven, så er jeg rigtig glad! Bortset fra at jeg nok ville erstatte
slædehundene med et par cavalier king charles. :)

Mvh Trine

Fra : Battlefield's

Dato : 20-06-08 13:56

"OZ3BTO" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
højt
> hegn også 4-5 ulvehunde til at passe på familien kombineret med et par

Hej
Hvorfor mener du ikke at det ligger til Irske Ulvehunde at være godmodige?
De er meget venlige og godmodige og egner sig bestemt ikke til at agere
vagthunde.
Dette er sakset fra Irkse Ulvehunde Klubs hjemmeside om racen:
"Som vagthund egner en ulvehund sig dårligt; den tager venligt eller nådigt
mod besøgende, især hvis huset er flittigt besøgt af fremmede"

Hilsen Vibeke

Fra : OZ3BTO

Dato : 20-06-08 14:15

"Battlefield's" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
nådigt
> mod besøgende, især hvis huset er flittigt besøgt af fremmede"

Størrelsen gør den egnet som vagthund ..

Ville du turde gå ind gennem en låge hvor der på den anden side sidder 4
ulvehunde og kikker på dig .... Jeg ville ihvertfald ikke

Fra : Battlefield's

Dato : 20-06-08 14:31

> Størrelsen gør den egnet som vagthund ..
>
> Ville du turde gå ind gennem en låge hvor der på den anden side sidder 4
> ulvehunde og kikker på dig .... Jeg ville ihvertfald ikke

Haha, det turde jeg godt, jeg har nemlig prøvet det
Vi (min far og jeg) var meget interesserede i racen engang (det må have
været i begyndelsen af 1970´erne) og hele familien besøgte derfor en
opdrætter, der netop havde 4 stk gående i sin have. De 3 kom stille og
roligt os imøde da vi gik ind af lågen, mens den sidste løb ind i huset. Den
blev også kasseret som avlshund, da dens temperament ikke var typisk.
Men ingen af os børn (eller vore forældre) var på noget tidspunkt bange for
hundene.
Hilsen Vibeke, der alligevel valgte at være tro overfor Labradoren.

Fra : lh

Dato : 19-06-08 20:07

> En newf er der heller ikke meget vagt i - men en 70 kilo stor hund der
> gør af en har en vis afskrækkende effekt. :)
>
> Mvh Trine
>
> --

MEN en Newfoundlænder kræver en del pelspleje! Det syntes jeg man lige skal
have med. Jeg har mere en én gang stødt på misrøgtede hunde af denne race
(via min tilknytning til en dyreværnsforening) der var så filtret at hunden
led frygteligt under det. Desuden mener jeg så også at de kræver udeplads,
da den jeg havde helst ville være uden for. Det er som regel en stor rar
bamsehund, men den kræver også sit for at trives.

lh

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-06-08 20:34

"lh" <com@comhere.dk> writes:

> [...]
> (via min tilknytning til en dyreværnsforening) der var så filtret at hunden

Enig. Siri havde fået lidt for mange filter under det sidste af min
graviditet, at hun blev barberet lidt hist og her, da hun alligevel
var bedøvet hos dyrlægen. Og på grund af den store pelspleje, så
bliver vores næste hund ikke en newf, selvom sindet er helt perfekt
til os.

> Desuden mener jeg så også at de kræver udeplads, da den jeg havde
> helst ville være uden for. Det er som regel en stor rar bamsehund,
> men den kræver også sit for at trives.

Absolut enig. Det behøver ikke at være meget plads, hverken indendørs
eller udendørs, men der skal være noget udenfor.

Mvh Trine

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-06-08 19:30

"Sonja H. Vind" skrev

> Det skal være lidt af en vagthund

Det giver ikke nødvendigvis pote
http://www.dr.dk/Regioner/Nordvestsjaelland/Nyheder/Holbaek/2008/06/18/102724.htm

Peter

Fra : Anette

Dato : 20-06-08 02:02

Sonja H. Vind wrote:
> [...]
> husstanden Familiehund
> Ikke vanskelig at omgås
> Skal kunne være alene i løbet af arbejdsdagen.

Hvad har I gjort Jer af tanker om valg af race? hvilke kan I selv lide sådan
umiddelbart?

Jeg formoder at I vil have en hund af en vis størrelse, når du skriver "lidt
af en vagthund", så jeg vil anbefale at I kigger på labrador, retrievere.
Skt Bernhard eller Newfoundlændere. Det er nemme "begynder-hunde". Nemme at
opdrage/træne, aktive mens de er unge , men ellers som regel rolige og
omgængelige.

Som Jens (pwh) skriver er det jo ikke raketvidenskab at træne en hund, men
der er nogle ting I bør sætte jer ind i, uanset hvilken hund I vælger.
Hvad kan I tilbyde hunden af aktivering, motion o.s.v. Hvor meget tid har I
til at tage Jer af hunden hver eneste dag, året rundt? HVor meget plads har
I til hunden - ude og inde?
Har I mulighed/ tid/lyst til at gå til træning med hunden? Ikke så meget for
at hunden skal lære det, men for at I selv kan lære hvordan hunden opfatter
verden og hvad I kan forvente af hunden.
Har I ikke ret meget "hundetid", så skal I ikke vælge en hund der kræver
pelspleje, altså ikke en langhåret hund, og slet ikke en hund af
hyrdehunderacerne (schæfer, Border collie, Bearded collie, Old english
sheepdog, Rottweiler o.s.v.) De racer kræver rigtig meget tid til aktivering
og meget samvær hver eneste dag. De fleste af dem stresser nemt og kræver
hundeerfaring for at håndtere dem ordentligt.

Når I helst vil have en voksen hund, vil jeg anbefale at I tager en hund,
direkte fra tidligere ejer. Der er masser på dba.dk. Fordelen ved at have
kontakten med tidligere ejer er voldsomt store, fremfor at få en hund via
internat f.eks Dyrenes Beskyttelse. Når man har kontakt med tidligere ejer
har man hele tiden en mulighed for at få alt det at vide om hunden som man
vil undre sig over de første måneder. Man får sjældent det hele at vide i
første omgang. De små særheder, hvad gør hunden rigtig glad, hvad er den
bange for, er der mad den bare ikke kan lide, kan den lide at køre i bil,
hvor lydig er den reelt o.s.v. Der er det rart at have kontakten til
tidligere ejer.
Er tidligere ejer en god hundeejer, vil ved kommende med glæde dele ud af
sin erfaring med hunden, hjælpe mest muligt og glædes over at høre at den
har det godt.

Spørg løs - jeg har haft en hel del dejlige "genbrugshunde"

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-06-08 15:23

> [...]
> sådan?
>

> På forhånd tak for Jeres råd og vejledning.

Vi har lige haft en belgisk hyrde hund, det er klart den bedste hund vi har
haft, (de andre har også været gode og søde) den var også nem at opdrage.
Godmodig var den også. Om vi lige har været heldig, ved jeg ikke. Man skulle
ikke vise den tingene ret mange gange så kunne den det. Den var på vagt ved
døren hvis der kom nogen, uden at bide dem. Den høre til de lidt større
hundracer Den blev desværre aflivet for ca. 3 uger siden, den havde kræft.
http://www.belgiskehyrdehunde.dk/
--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.