Hvilken ende "slipper" luften bedst ? :-)
Fra : Peter

Dato : 09-06-08 22:20

Hej NG!

Hvilken udformning af bagenden på en campingvogn er mest hensigtmæssig
m.h.t. at vinden "slipper" på den bedste måde?

Ældre modeller (bl.a. Sprite) havde en "blød-rund" taglinie, hvor man nu til
dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad
giver den bedste benzinøkonomi?

hilsen
Peter

Fra : Roy Øyan

Dato : 10-06-08 11:34

On Mon, 9 Jun 2008 23:20:29 +0200, "Peter" <petit@mobil.dk> wrote:

> [...]
>dags mest ser en "retvinkel" (90 grader) dog med et "rundt hjørne". Hvad

Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.

Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...

Fra : Sten Bo

Dato : 10-06-08 16:16

"Roy Øyan" <roy.oyan.fjerndette@online.no.invalid> skrev i en meddelelse

> Rent aerodynamisk skal du studere en fisk
> Fiskeformen er blant de beste aerodynamiske som finnes.
>
> Så for CV er kansje de gamle "Egg-vognene" de beste?
> Ulempen blir da innvendig bruks-areal med buede vegger og tak...

Det med fisken er måske ikke så tosset.

Især når den ser sådan her ud - er det næsten "spiseligt" . Også til
campingvogn eller autocamper?

http://www.dr.dk/Videnskab/Videnskab/2006/03/13105959.htm

Jeg husker fra gamle dage, hvor man sagde at god aerodynamik gir biler der
er meget sidevindsfølsomme.

Noget med, at den firkantede skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel
bag bilen. Og så er der noget med, at den firkantede bagende gir en
placering af vindens trykcenter i luften bag bilen så det ikke påvirker
retningsstabiliteten. Og det skulle vistnok ikke rigtig være foreneligt med
god aerodynamik.

Den ideelle facon skulle være dråbe - med en lang stadig tyndere hale. Hvis
i husker de først Saab var de meget inspireret af dråben men man sagde
dengang, at de efter kabinens skulle ha haft en 6 meter lang "udtynding"
for at være optimale. Saaberne var nok også de første der var meget obs. på
forholdene under bunden på bilen.

Mercedes kuffertfisken viser, at der også er håb for de firkantede. Men i
forbindelse med bil og campingvogn skal der vist også ses på helheden.

Lastbilerne gør en del (?) tja.. ude af fronten - men jeg har aldrig set
tiltag på bagsmækken. Men nogle busser har en "anderumpe" på bagkanten af
taget, der gør hvad?

Og så kender vi også spoilere, en lille vinge på stationcars der sender
luften ned af bagsmækken, men det er måske mere for at holde den ren for
vejsnavs.

Jeg kikkede engang på det her. Kender vi typen?

http://www.littleguy.dk/historien-filosofi.asp

Fra : Peter

Dato : 10-06-08 21:46

Hvad er så det vigtigste for en god benzinøkonomi, at fronten på
campingvognen er "skrå" eller bagendens udformning?

Hvad menes der med at en skarpt afskårne bagende gir en "ren" hvirvel. Den
"bløde-halvrunde" taglinie må vel få et trekantet slip i forhold til den
"skarpe" (flat tag med lodret bagende). Eller det er måske ikke sådan
naturlovene skal forståes.

hilsen Peter

Fra : Sten Bo

Dato : 11-06-08 15:03

"Peter" <petit@mobil.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den "skarpe" (flat tag med lodret bagende). Eller det er måske ikke sådan

,

Det her er altså lommeuld.

Jo - det det går på, som det også ses i Mercedes organic, forøvrigt et
design der genkendes i en masse småbiler. faldende taglinie og derefter flad
afskåret bagende.

Som jeg husker forklaringerne bl.a i nogle FDM blade år siden, gik det
derefter på at få luften til at slippe køretøjet lettest muligt med færreste
antal kaotiske turbulenser bag bilen. Man set det på nogle biler hvor
bagenden efter en faldende taglinie er skåret af så den, set fra siden
nærmest ligner det her 7 - (altså ikke tallet) . Problemet i det er ofte
at vinklen taget falder med, er for stor og længden for kort, så der
alligevel dannes turbulenser forkerte steder.

Google kom med denne spændende side.

http://www.iet.aau.dk/~lar/education/aod/aerodynamic%20design%20aod%202004.pdf

Men jeg syn ikke, at der hurtigt set er analyseret så meget på finesser på
bagenden. Mere på den totale facon.

Fra : Per

Dato : 16-06-08 17:08

Prøv at se på en cykelhjelm med spids bagende.
Det er nok den bedste form man kan have for ikke at få hvirvler. Men en
sådan afslutning af en CV er nok ikke mulig i praksis, da denne udformning
ikke er så praktisk.

Hilsen Per A.