linux: skifte diske i md
Fra : Leif Neland

Dato : 02-07-08 16:23

Jeg har et par scsi-diske, der er ved at dø, og en, snart to ide-diske i
maskinen.

Jeg har /dev/md0.
Jeg har /dev/sda1 i /dev/md0, /dev/sdb1 er ikke med mere, den er død...

Kører mdadm /dev/md0 -a /dev/hda1
Den sync'er fint op, og jeg kan så gøre
mdadm /dev/md0 -f /dev/sda1
mdadm /dev/md0 -r /dev/sda1

raid'et har så kun /dev/hda1

Booter jeg så op uden scsi-diskene, starter den ikke /dev/md0 op, og den kan
så ikke finde root på /dev/md0
- editerer jeg grub, så root er på /dev/hda1, siger fsck at der er fejl.
Booter jeg op med scsi-diskene, er det igen kun /dev/sda1

Hvordan f... får jeg md til at starte på /dev/hda1?

Leif

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-07-08 18:32

On Wed, 2 Jul 2008 17:22:30 +0200, Leif wrote:

> Hvordan f... får jeg md til at starte på /dev/hda1?

Hvilken partitionstype har du på /dev/hda1?

Mvh.

--
"Möjligen så kommer planet att vingla lite graciöst." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 03-07-08 11:26

"Adam "Sjøgren"" skrev:

> Hvilken partitionstype har du på /dev/hda1?

Alle diske er sat med partition 0xFD

Det endte med vi installerede systemet på en anden disk og smed data over,
derefter har det kørt uden problemer (altså som vi har opdaget)

Mvh
Søren

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 02-07-08 20:52

Den Wed, 02 Jul 2008 17:22:30 +0200 skrev Leif Neland:

> [...]
> Booter jeg op med scsi-diskene, er det igen kun /dev/sda1
>
> Hvordan f... får jeg md til at starte på /dev/hda1?

Hvordan ser din mdadm.conf ud?

Hvordan ser diverse md partitioner ud og andre partitioner
med mdadm -D og -E?

hvad er det for en type array ? raid1? raid10?

Hilsen
keld

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 02-07-08 23:30

Leif Neland wrote:

> Hvordan f... får jeg md til at starte på /dev/hda1?

Sætter partitions-type til 0xFD, så kernen kan se at det er en
raid-partition.

/Martin