CentOS 5.2 igen
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 02-07-08 00:03

Tak til alle der hjalp mig med opsætning af min skærm.
Nu har jeg et nyt spørgsmål, hvordan kan jeg EDIT en fil i CentOS, jeg
kan fint logge ind fra min Windows maskine via SSH. Da min CentOS
maskine maskine her skal stå et andet sted har jeg brug for at kunne
EDIT i nogle filer i CentOS, men fra min Windows maskine?.
Jeg har ikke haft held med at starte en tekst editor op i CentOS fra min
Windows maskine.
Nu har jeg jo ikke kørt længe med den her CentOS, men har fundet ud af
at den kører fantastisk stabil.
/KE Kofod
--
System:
Linux

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 02-07-08 09:13

KE Kofod / 7100 wrote:
> Jeg har ikke haft held med at starte en tekst editor op i CentOS fra min
> Windows maskine.

Hvilke har du prøvet?

nano? vi? emacs?

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 02-07-08 10:21

Jeg har prøvet at starte min "gedit" på min CentOS fra min Windows XP-Pro.
KE.

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 02-07-08 10:41

Undskyld Mogens dem kendte jeg ikke, jeg kan godt starte de 3 op du her har
nævnt. Det er bare mig der ved for lidt. Jeg kendte "gedit" men den kan jeg
ikke starte op fra min Windows.
/KE.
----------------

Fra : Lars Madsen

Dato : 02-07-08 11:03

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> nævnt. Det er bare mig der ved for lidt. Jeg kendte "gedit" men den kan jeg

så vidt jeg husker kan nano, vi og emacs køre i en shell, hvorimod gedit sikkert
kræver X og det giver du den nok ikke fra din windows (ved ikke lige hvordan du
kører SSH fra din Windows).

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 02-07-08 11:25

Jeg logger mig ind med putty. Jeg er dog gammel DOS mand men kender for lidt
til! . Der er for mig gået mange år. Jeg kunne dog godt tænke mig en grafisk
brugerflade på min Windows maskine når jeg edit i min Linux.
Men det kan jeg nok ikke få. Så jeg må lære at bruge de 3 omtalte editor.
Jeg har nok rodet for meget med Windows.
Men kan se at stabiliteten er rigtig god på Linux, så jeg vil så godt i
gang.
Det giver mig så også nogle øretæver når jeg roder for meget med noget jeg
ikke ved nok omkring.
Men jeg vil nu gerne udforske Linux, så jeg er ikke bange for den, men skal
jo nok lige hjælpes i gang.
/KE.

Fra : Lars Madsen

Dato : 02-07-08 11:55

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> ikke ved nok omkring.
> Men jeg vil nu gerne udforske Linux, så jeg er ikke bange for den, men skal

Det nemmeste er nok at installere cygwin med X og ssh klient på din Windows, og
så køre ssh -Y gennem den.

For stå har du X og du kan starte vinduer op på din windows. cygwin skulle være
ret nem at installere i dag.

Der er sikekrt også andre læsninger, så som f.eks. at anvende vnc

/daleif

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-08 18:48

Den Wed, 02 Jul 2008 12:54:38 +0200 skrev Lars Madsen:

> Det nemmeste er nok at installere cygwin med X og ssh klient på din Windows, og
> så køre ssh -Y gennem den.

En komplet cygwin bare for X er overkill nutildags, hvor vi har både
X-Ming og Putty.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars Madsen

Dato : 03-07-08 09:00

Kent Friis wrote:

> En komplet cygwin bare for X er overkill nutildags, hvor vi har både
> X-Ming og Putty.
>
> Mvh
> Kent

jeg bruger ikke windows, så jeg kendte ikke X-Ming, vil slå den op

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-08 18:47

Den Wed, 2 Jul 2008 11:41:23 +0200 skrev KE Kofod / 7100:
> Undskyld Mogens dem kendte jeg ikke, jeg kan godt starte de 3 op du her har
> nævnt. Det er bare mig der ved for lidt. Jeg kendte "gedit" men den kan jeg
> ikke starte op fra min Windows.

Det kræver faktisk bare at man installerer X-Ming på Windows.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-07-08 23:43

KE Kofod / 7100 skrev:
> [...]
> nævnt. Det er bare mig der ved for lidt. Jeg kendte "gedit" men den kan jeg

Hejsa, du kan også se om du kan få fat i Midnight commander en Norton
commander der køre under linux, hvis du kender den?

MVH
Allan

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 11:28

Den Wed, 02 Jul 2008 01:03:28 +0200 skrev KE Kofod / 7100:

> [...]
> tekst editor op i CentOS fra min Windows maskine.
> Nu har jeg jo ikke kørt længe med den her CentOS, men har fundet ud af

Du skal bruge et terminalemulerings program, hvis du vil foretage disse
handlinger. Du vil vel køre dem på CentOS maskinen og ikke på Windows?

I øvrigt forstår jeg ikke hvorfor du kaster dig over CentOS når du som du
skriver, er nybegynder udi Linux.
Start dog med Ubuntu, som er veldokumenteret, nem at gå til, og
10.000.000 danskere bruger den

Derefter sætter du dig ind i den basale brug af Linux - som jeg ser det,
starter du med avanceret brug. Når det så går galt spørger du her - det
lærer du ikke meget af. Din oprindelige målsætning var jo at blive
fortrolig med Linux.
Vælg derfor en udbredt dist. (Ubuntu), der er jo ikke mange der bruger
CentOS - hvilket jeg godt forstår. Prøv bare at få den til at spille mp3
filer (installer Gstreamer Bad og Ugly) - så finder du hurtigt ud af
hvorfor.
Der er vel ikke mange der på et halvt år, giver sig i kast med Win 3.1,
Win 95/98, Win 2000, Win XP og Win Vista - og så tror de kan udføre
avancerede handlinger efter 6 mdr.

Undskyld hvis dette lyder som et surt opstød - det er skam venligt ment.

Karl Erik.

Fra : Lars Madsen

Dato : 02-07-08 11:57

Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> avancerede handlinger efter 6 mdr.
>
> Undskyld hvis dette lyder som et surt opstød - det er skam venligt ment.

centos er nok også mere beregnet til serverbrug og ikke så meget desktop brug.

Jeg vil dog mere anbefale PCLinuxOS til nybegyndere. Man læser stadigvæk om
problemer med installeringen af ubuntu, især mht. skærmopløsning. Jeg har aldrig
haft problemer med PCLinuxOS og den anvendner som ubuntu også synaptic, så
installating af ekstra ting er simpelt.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 13:24

Den Wed, 02 Jul 2008 10:28:06 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Du skal bruge et terminalemulerings program, hvis du vil foretage disse
> handlinger. Du vil vel køre dem på CentOS maskinen og ikke på Windows?

Ok, ser at du bruger Putty

CentOS installerer dog som standart talesyntesen Festival. Du kan
imponere omverdenen ved, i et terminalvindue at skrive:
festival
I promten skriver du:(SayText "Hello K E Kofod, what a jerk you are")

Men det er nu ikke specielt for CentOS

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 13:24

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 13:31

Den Wed, 02 Jul 2008 12:24:19 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> imponere omverdenen ved, i et terminalvindue at skrive: festival
> I promten skriver du:(SayText "Hello K E Kofod, what a jerk you are")

Hov - skal sguette være en bedrøvet smiley men ( " - tæt sammen.

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 13:35

Den Wed, 02 Jul 2008 12:30:38 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Hov - skal sguette være en bedrøvet smiley men ( " - tæt sammen.

Sludder og vrøvl - er der flere påskebryg

Det er mit åndsvage kolon før teksten der gør miseren.

Fra : Kent Friis

Dato : 02-07-08 18:52

Den 02 Jul 2008 12:35:22 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Sludder og vrøvl - er der flere påskebryg
>
> Det er mit åndsvage kolon før teksten der gør miseren.

Hvad fabler du om?

Og hvis du bruger en tåbelig newsreader der laver :( om til andet
end et kolon efterfulgt af en parantes, så er det altså noget der
sker på *din* maskine. Det kan vi andre ikke se, så det behøver
du ikke kommentere for hele verden.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-07-08 13:39

Den Wed, 02 Jul 2008 12:35:22 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Sludder og vrøvl - er der flere påskebryg
>
> Det er mit åndsvage kolon før teksten der gør miseren.
>
> ("SayText "Hello K E Kofod, what a jerk you are")

Nå, men er der så flere julebryg?

(SayText "Hello K E Kofod, what a jerk you are")

Hold kæft hvor de slår

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-07-08 10:30

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> Windows maskine.
> Nu har jeg jo ikke kørt længe med den her CentOS, men har fundet ud af
gedit er en Gnome-editor. Hvis den ikke findes i din CENTOS, er det
måske fordi du har KDE, som har kedit.
Har du Gnome og alligevel ikke gedit, kan gedit sikkert intalleres

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 03-07-08 14:09

Tak for info, jeg har gedit og den virker fint fra CentOS.
/KE
-------------------------------

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-07-08 21:27

KE Kofod / 7100 wrote:
> Tak for info, jeg har gedit og den virker fint fra CentOS.
Nu forstår jeg ikke en dyt!, du har altså gedit, så er alt jo godt.
Dvs, ikke helt. Du siger at du ikke kan starte gedit ved en SSH-login på
Centos maskinen, og har dermed givet folk det indtryk at gedit ikke var
installeret. Jeg har ingen SSH-erfaring, men er SSH-klienten sat rigtgt
op?; er det kun gedit du ikke kan starte fra SSH-klienten?.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 03-07-08 21:47

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> installeret. Jeg har ingen SSH-erfaring, men er SSH-klienten sat rigtgt
> op?; er det kun gedit du ikke kan starte fra SSH-klienten?.

Det er her i tråden blevet anbefalet at du kunne bruge Cygwin. Den har
jeg heller ingen erfaring med, men der en lille introduktion her:
http://www.jfitz.com/tips/ssh_for_windows.html#Command_lineX_Windows_CygwinOpenSSH

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 04-07-08 21:08

Den Thu, 03 Jul 2008 20:46:35 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Det er her i tråden blevet anbefalet at du kunne bruge Cygwin. Den har
> jeg heller ingen erfaring med, men der en lille introduktion her:
> [...]

Og som sagt er Cygwin overkill når alt hvad man har brug for er
at køre grafiske programmer remote.

Det klarer putty + X-Ming fint.

Cygwin er interessant hvis man vil køre *nix programmer på Windows,
men det er jo ikke det der er ønsket her.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars Madsen

Dato : 04-07-08 10:32

Jørgen Heesche wrote:
> [...]
> installeret. Jeg har ingen SSH-erfaring, men er SSH-klienten sat rigtgt
> op?; er det kun gedit du ikke kan starte fra SSH-klienten?.

som nævnt længere oppe i tråden skal gedit have adgang til en X-server, hvilket
SSH-klienten putty til windows ikke giver i sig selv.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 03-07-08 11:11

Den Wed, 02 Jul 2008 17:51:50 +0000 skrev Kent Friis:

> [...]
> kolon efterfulgt af en parantes, så er det altså noget der sker på *din*
> maskine. Det kan vi andre ikke se, så det behøver du ikke kommentere for

Båååt - Båååt

Karl Erik.