GSM modem?
Fra : Kasper Lund

Dato : 01-07-08 10:56

Hej med jer.

Ja det er jo ikke lige et decideret unix spørgsmål, men mon ikke en af
jer har erfaring med det jeg søger.

Jeg er ved at sætte noget SMS notification op på min nagios
installation, i tidligere installationer har jeg brugt et siemens C35
der tilsluttes via seriel porten, det har virket fint.

Nu tænkte jeg bare på om man ikke kunne få et IP baseret modem/GSM
modul, der ikke skal tilsluttes seriel porten, men bare får en adresse
på netværket.

Det skal virke med kannel.

Nogen bud.

På forhånd tak.

Kasper.

Fra : Kasper Johansen

Dato : 01-07-08 11:38

Kasper Lund wrote:
> Nu tænkte jeg bare på om man ikke kunne få et IP baseret modem/GSM
> modul, der ikke skal tilsluttes seriel porten, men bare får en adresse
> på netværket.

Jeg har lavet et program, som jeg planlægger at smide på SourceForge i
en nær fremtid (hvis der bliver tid), der måske har din interesse.

Programmet åbner en port, hvorigennem der kan sendes SMS via Gnokii.
Programmer logget desuden hvem der har sendt, hvor mange SMS'er der er
sendt, indhold osv efter ønske.

Derefter kan der forbindes til den åbne socket, logges ind med
brugernavn og adgangskode og derefter sendes SMS som det ønskes. Der kan
oprettes flere brugere med forskellige adgangskoder osv.

Er det noget, som der kunne have interesse?

Kasper Johansen

Fra : fix

Dato : 01-07-08 12:10

Kasper Johansen wrote:

> [...]
> kan oprettes flere brugere med forskellige adgangskoder osv.
>
> Er det noget, som der kunne have interesse?
nu kender jeg ikke Gnokii, men jeg har et par år søgt et produkt som kan
gate mails til sms.

altså skrive en mail i sit normale system til eks.
<telefonnr>@smsgate.mydom.dk, og hvis min afsenderadresse er kendt af
programmet bliver mailens tekst sms'et til <telefonnr>.
Er det sådant du er i gang med??
Jeg ved der er on-line leverandører der tilbyder funktionen, men det er
dyrt, set i relation at alle udbydere leverede det gratis de første par år
med sms.

finn

Fra : Jan Birk

Dato : 02-07-08 07:44

> altså skrive en mail i sit normale system til eks.
> <telefonnr>@smsgate.mydom.dk, og hvis min afsenderadresse er kendt af
> programmet bliver mailens tekst sms'et til <telefonnr>.

Sådan et har jeg lavet for nogle år siden og det er stadig i drift

1) Installer dette software: http://smstools.meinemullemaus.de/
2) Lav en SMS bruger på din mailserver
3) Lav en .forward ("| /usr/local/bin/mail2sms") i SMS brugerens
hjemmekatalog til et program "mail2sms"

*) SMS_UD er SMS_UD kataloget i smstools programmet....
*) TOKEN er noget du selv finder på, formålet er at ikke alle 'bare' kan
bruge din sms og at systemet ikke gå i selvsving.

Det fungerer ganske udemærket og koster gratis

Efterstående vi fungere ved at du sender en mail til

sms@domain.dk

med en emnelinie indeholdende:

To: 4512345678 :TOKEN

og selve SMS teksten i body'en.

-------------------------- mail2sms----------------------
TMP_IND=/tmp/sms_ind.$$
TMP_UD=/tmp/sms_ud.$$
SMS_UD=/usr/local/sms/sms_ud

cat - > $TMP_IND

tjek() {
if [ $1 == ":TOKEN" ]; then
R=0
else
R=1
fi
return $R
}

subject=`formail -zx Subject: < $TMP_IND`

to=`echo $subject | awk '{print $1}'`
nr=`echo $subject | awk '{print $2}'`
tjek=`echo $subject | awk '{print $3}'`

tekst=`formail -I "" < $TMP_IND`

echo -n "$to " > $TMP_UD
echo $nr >> $TMP_UD
echo "" >> $TMP_UD
echo $tekst >> $TMP_UD
tjek $tjek
e=$?
echo $e >> $TMP_UD
if [ $e == 0 ] ; then
mv $TMP_UD $SMS_UD
exit 0
fi
exit 0

/Jan

Fra : fix

Dato : 03-07-08 10:45

Jan Birk wrote:

> Sådan et har jeg lavet for nogle år siden og det er stadig i drift

> /Jan

Tak, det ser interessant ud, og jeg vil bore mig ned i det.
Lige fordi jeg er blevet lidt rusten:
"forbindelsen" til GSM, det er så over en mobil på en serie/usbport??
mærke/type?

finn

Fra : Kasper Johansen

Dato : 02-07-08 08:53

fix wrote:
> [...]
> dyrt, set i relation at alle udbydere leverede det gratis de første par år

Programmer er faktisk ment til præcis det du beskriver - en erstatning
for de i forvejen meget dyre SMS-systemer, som man kan koble sig op imod
via sockets.

Applikationen kan også sende WAP-pushes (altså en web-url som telefonen
skal downloade - bruges til billeder, ringetoner osv).

Det kan yderligere sættes op, så man kan leje systemet ud. Jeg
programmerer selv et par webshops, hvor det er i brug til at sende
ordre-status og lignende ud. Jeg sender så en regning til shoppen, når
de har sendt for f.eks. 500 kr.

Det eneste der behøves, er at du kan koble en telefon til en server
(f.eks. stående hos dig selv) via Gnokii (både Bluetooth og USB er
understøttet - selv bruger jeg en Nokia 6230i med et USB-kabel til
serveren. Det virker fint!

Det understøtter dog endnu ikke nogen form for emails - men det kan nemt
laves over et par timer.

Det kører som en server-applikation, hvor der hører et
web-administrations-interface med. Web-interfacet er PHP, og jeg har
også skrevet en klient-klasse til at bruge det i PHP (så man kan sende
en SMS via en enkelt linjes kode).

Hvis det har interesse for nogen her i gruppen, så vil jeg gerne lægge
det ud på SourceForge.

Kasper Johansen

Fra : Allan Madsen

Dato : 02-07-08 23:39

Den 02-07-2008, skrev Kasper Johansen:

> [...]
>
> Hvis det har interesse for nogen her i gruppen, så vil jeg gerne lægge det ud

Hejsa Kasper Johansen
Jeg vil meget gerne have adgang til det program, lyder som noget jeg
kan bruge til overvågning af mit stoker fyr. (Så man kan få en sms ved
alarm)

MVH
Allan

Fra : Kasper Johansen

Dato : 05-07-08 22:03

Allan Madsen wrote:

> Hejsa Kasper Johansen
> Jeg vil meget gerne have adgang til det program, lyder som noget jeg kan
> bruge til overvågning af mit stoker fyr. (Så man kan få en sms ved alarm)

Der er selvfølgelig en del af programmet, som der først skal omkodes (da
det i øjeblikket er delvist hardkodet til min server, og det system jeg
har kørene på den). Jeg har planlagt noget omkodning af det i
forbindelse med noget arbejde for en kunde engang om et par måneder...
Så du bliver lige nød til at vente lidt inden jeg lægger det ud...

Jeg er selvfølgelig også villig til at lægge det ud, hvis andre har
interesse i at lave disse ting på programmet??

Men mit program kan selvfølgelig intet, som Gnokii i sig selv ikke kan.
Mit program udfører kun administrativt arbejde, som at opsætte
socket-server, logge, administrerer brugere osv. osv.

Hvis du bare ønsker at kunne sende lidt wap-pushes og lignende, så kan
jeg også risse kommandoerne op, som programmet sender til prompten?

Kasper Johansen

Fra : Kasper Lund

Dato : 01-07-08 14:15

Kasper Johansen wrote:

> [...]
> oprettes flere brugere med forskellige adgangskoder osv.
>
> Er det noget, som der kunne have interesse?

Måske, kender kun gnokii som et (på det tidspunkt) ikke specielt feature
rigt mobile device manager.

Men gnokii skal vel også hookes op med en mobil telefon via seriel, eller?

Det jeg har brugt ved kannel er dens evne til at sende sms'er ud fra en
url, det er nemt at sætte nagios op til dette.

Men måske gnokii også kan noget lign. eller endnu smartere?

Det primære er at det kan bruges med nagios, og jeg ville helst undgå
seriel/parallel interfaces.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 01-07-08 15:03

Kasper Lund skrev:

> [...]
>
> Men måske gnokii også kan noget lign. eller endnu smartere?
>
> Det primære er at det kan bruges med nagios, og jeg ville helst undgå
Hej Kasper.
Jeg har sat dette op på flere muligheder.

Jeg har koblet det op således at det bruger en SMS gateway på internettet

og på mit nuværende job har jeg sat det op på en COM port.

Men der er jo enkelte ændringer osv skal laves der - men hvis det har
interesse vil jeg gerne sende dette.
Men det er jo lidt efter hvad dine konkrette planer går ud på

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Kasper Lund

Dato : 01-07-08 18:07

Per Jørgensen wrote:

> [...]
> interesse vil jeg gerne sende dette.
> Men det er jo lidt efter hvad dine konkrette planer går ud på

Jeg vil ikke bruge internet løsningen, og jeg vil helst undgå com porten.

Men det ender nok med at jeg bliver nød til at bruge com porten.

Grunden til at jeg ikke ville bruge com porten er at gatewayen skal være
virtuel (vmware), og her kan det blive problematisk med en com port
afhænging applikation - i hvertfald hvis man bruger vmotion.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 01-07-08 19:02

> Grunden til at jeg ikke ville bruge com porten er at gatewayen skal være
> virtuel (vmware), og her kan det blive problematisk med en com port
> afhænging applikation - i hvertfald hvis man bruger vmotion.
Nu skriver du her at gatewayen ??? Så bliver jeg i tvivl. !
Jeg har nu bare sat det til via den normale comport på den maskine der
kører NAGIOS, men hvis dennne maskine er en Virtuel en - SÅ kan du nu
via interfacet sætte den op til COM port ( MEGET MEGET NEMT) og vupti så
har du din løsning?

--
Med Venlig Hilsen

Per Jørgense/\/

Fra : Kasper Lund

Dato : 01-07-08 20:00

Per Jørgensen wrote:

> Nu skriver du her at gatewayen ??? Så bliver jeg i tvivl. !

Ja, det kan jeg da godt se er lidt forvirrende. Det er kannel/SMS
serveren jeg klader for gateway.

> [...]
> kører NAGIOS, men hvis dennne maskine er en Virtuel en - SÅ kan du nu
> via interfacet sætte den op til COM port ( MEGET MEGET NEMT) og vupti så

Jeg ville jo som sagt undgå at bruge com porten.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 02-07-08 05:59

Per Jørgensen <linux@pbj-design.dk> wrote:

> [...]
> kører NAGIOS, men hvis dennne maskine er en Virtuel en - SÅ kan du nu
> via interfacet sætte den op til COM port ( MEGET MEGET NEMT) og vupti så

Du sprang let og elegant hen over det vigtige i ovenstående, nemlig at
når man binder en virtuel maskine til en fysisk port så kan man ikke
lave VMotion.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Anything's better than listening to an album by Olivia Newton-John."

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-07-08 12:19

"fix" <fix@faxe.dk> writes:

> [...]
> <telefonnr>@smsgate.mydom.dk, og hvis min afsenderadresse er kendt af
> programmet bliver mailens tekst sms'et til <telefonnr>.

Er det ikke bare et spørgsmål om 5-10 linjer i et par
konfigurations-filer til din mailserver?

Det ville det være med postfix og gnokii.

--
Jacob - www.bunk.cc