Ny centos 5.2
Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 24-06-08 15:51

Centos er den frie version af Red Hat. centos 5.2 er nu tilgængelig bla
fra ftp://ftp.klid.dk/centos/5.2/ Centos er velegnet til
serverinstallationer og er vedligeholdt indtil 2014.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 24-06-08 21:16

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Centos er den frie version af Red Hat. centos 5.2 er nu tilgængelig bla
> fra ftp://ftp.klid.dk/centos/5.2/ Centos er velegnet til
> serverinstallationer og er vedligeholdt indtil 2014.

Det var godt nok lang tid.

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 25-06-08 18:01

Den Tue, 24 Jun 2008 22:16:21 +0200 skrev Jesper Staun Hansen:

> Det var godt nok lang tid.

Ja, men det er rigtigt nok. Og den lange vedligeholdelse er en af de
væsentligste årsager til at jeg selv kører Centos på en af mine servere.

Så vidt jeg forstår er det simpelthen Red Hats opdateringer som Centos
bare tager og udgiver som deres opdateringer. SÃ¥ det er en rimeligt god
vedligeholdelse.

Det er jo meget irriterende at skulle opdatere system ca hvert år, som
det ellers er nødvendigt for nogen distroer.

Andre distroer, hvor det ikke er nødvendigt at opgradere så tit er bl.a.
Debian, som vist ikke skal opgraderes andet end når de skifter til ny
stable version.

Pclinuxos siger også at de kører rullende opdateringer, dvs almindelig
opdatering vil hele tiden have dig oppe på det nyeste niveau, og
nyinstallation vil ikke give dig ekstra funktionalitet. Pclinuxos havde
dog en grim overgang fra 0.93 til 2007, det var ikke muligt at opgradere.
Pclinuxos er dog ikke en serverorienteret distro. Men den bygger på
Mandriva, som har en rimelig serverfunktionalitet, og Mandriva kan snilt
bruges som server.

Er der andre distroer der har lang eller uendelig vedligeholdelse?

Hvor lang vedligeholdelse er der i realiteten på Debian?

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-06-08 18:05

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Er der andre distroer der har lang eller uendelig vedligeholdelse?

Ubuntu Server har 5 år på LTS udgaverne.

--
Jesper Lund

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-06-08 18:33

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 25-06-08 18:59

On 25 Jun 2008 17:00:30 GMT, Keld wrote:

> Hvor lang vedligeholdelse er der i realiteten på Debian?

Mener du hvor lang tid en release fortsat får sikkerhedsopdateringer,
eller mener du hvor lang tid der går mellem hver release?

Det første er besvaret i security FAQ'en:

"Q: How long will security updates be provided?

A: The security team tries to support a stable distribution for about
one year after the next stable distribution has been released, except
when another stable distribution is released within this year. It is
not possible to support three distributions; supporting two
simultaneously is already difficult enough."

- <http://www.us.debian.org/security/faq#lifespan>

Udgivelsestakten varierer som bekendt, de seneste intervaller har været:

1.1 buzz 1996-06-17
0.4
1.2 rex 1996-12-12
0.4
1.3 bo 1997-06-05
1.1
2.0 hamm 1998-07-24
0.6
2.1 slink 1999-03-09
1.4
2.2 potato 2000-08-15
1.9
3.0 woody 2002-07-19
2.8
3.1 sarge 2005-06-06
1.8
4.0 etch 2007-04-08
1.4?
(5.0 lenny 2008-09?)

(data hentet fra <http://en.wikipedia.org/wiki/Debian>).

Mvh.

Adam

--
"Det eneste brugbare udfald jeg kan se, er at Linux Adam Sjøgren
udvikler sig til et rent plagiat af Windows." asjo@koldfront.dk

Fra : Keld Jørn Simonsen

Dato : 26-06-08 08:01

Den Wed, 25 Jun 2008 19:33:00 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> is already difficult enough.
>
> For forrige stable - Sarge - har det betydet, at den var vedligeholdt

Dvs en periode på 3 år, idet Sarge blev frigivet 25. april 2005. Hmm, det
er kun 3 år. Ubuntu har en længere vedligeholdelsesperiode end dette,
nemlig 5 år. Således er Ubuntu 8.04 vedligeholdt til 2013.

Hvordan lever Debian brugere med kun 2-3 års vedligeholdelse af pakkerne?

jeg véd at mandriva også vedligeholder deres distroer i en betalbar
version i noget der ligner 5-6 år.

Hvad med Suse, hvor længe vedligeholdes den?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 26-06-08 08:11

<keld@dkuug.dk> writes:

>Hvordan lever Debian brugere med kun 2-3 års vedligeholdelse af pakkerne?

Jeg fornemmer, Debian-folk er ret meget "med fremme" - de gider ikke
køre på fem år gammel teknologi. Så hellere opgradere distributionen
tiere.

Men Debian er jo også gode til at lave opgraderinger fra én distro
til den næste. Man skal altså ikke reinstallere sit system, når man
går fra Sarge til Etch. "apt-get dist-upgrade", og så er den stort
set klaret.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-06-08 11:14

Klaus Ellegaard skrev den 26-06-2008 09:10:

> [...]
> til den næste. Man skal altså ikke reinstallere sit system, når man
> går fra Sarge til Etch. "apt-get dist-upgrade", og så er den stort

Det samme gør jeg med Ubuntu når de nye kommer. Jeg har en maskine i
dagligt brug som har fulgt pænt med siden 6.10.

Fra : Sune Vuorela

Dato : 26-06-08 09:03

On 2008-06-26, Keld Jørn Simonsen <keld@dkuug.dk> wrote:
> Dvs en periode på 3 år, idet Sarge blev frigivet 25. april 2005. Hmm, det
> er kun 3 år. Ubuntu har en længere vedligeholdelsesperiode end dette,
> nemlig 5 år. Således er Ubuntu 8.04 vedligeholdt til 2013.

Men til gengæld har debian væsentlig flere pakker til rådighed. Ubuntu
har ikke vedligeholdelse på "universe"-komponenten.

Jeg forsøgte her[1] at beskrive forholdet mellem pakker
vedligeholsperiode.

> Hvordan lever Debian brugere med kun 2-3 års vedligeholdelse af pakkerne?

ved at opgraderinger er stort set smertefrie - og kan foretages via ssh.

> jeg véd at mandriva også vedligeholder deres distroer i en betalbar
> version i noget der ligner 5-6 år.

Det skulle ikke undre mig om du kunne købe nogen til at fortsætte
vedligeholdelsen af debian i en længere periode også.

> Hvad med Suse, hvor længe vedligeholdes den?

openSUSE er vist ikke specielt længe, men betalingsudgaven er vist i 5
år eller noget.

/Sune

[1] http://lists.debian.org/debian-security/2008/03/msg00034.html

Fra : N/A