Missing harddisk
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-06-08 16:16

Min gode gamle harddisk (hdc) kan ikke længere findes under boot. Den
har fungeret i flere år, men pludselig kan jeg ikke finde den ved
opstart. Findes nogen måde at få adgang til disken når man ikke kan se
den under boot ? Der er tale om en 120 GB Seagate baracuda.

Jørn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-06-08 16:19

<spamnews5@dblue.dk> writes:

> [...]
>opstart. Findes nogen måde at få adgang til disken når man ikke kan se
>den under boot ? Der er tale om en 120 GB Seagate baracuda.

Hvis den ellers spinner op (det kan man jo lytte sig frem til),
så kan man jo være heldig, at det er en løs forbindelse. Prøv at
tage datakablet af - i begge ender - og sæt det på igen. Skift
det evt. ud med et nyt. Prøv i en anden pc eller i hvert fald i
en anden controller.

Ellers er det vel bare at købe en ny harddisk og rulle backuppen
på. De er jo forholdsvis billige efterhånden, de harddiske.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-06-08 17:12

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> tage datakablet af - i begge ender - og sæt det på igen. Skift
> det evt. ud med et nyt. Prøv i en anden pc eller i hvert fald i

Jeg har prøvet med et andet kabel, og i en anden maskine - desværre med
samme manglende resultat. Og jo - den spinder godt nok op.

> Ellers er det vel bare at købe en ny harddisk og rulle backuppen
> på. De er jo forholdsvis billige efterhånden, de harddiske.

Det med backup'en - jeg har godt nok en backup . men den er lidt gammel,
og jeg ville egentligt mest bare gerne vide hvad jeg havde på disken.
Men jeg forstår på dig, at disken skal detekteres ved boot før man kan
arbejde med den - der findes ingen værktøj som kan læse den "rå" uden ?

Jørn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-06-08 17:15

<spamnews5@dblue.dk> writes:

> [...]
>Men jeg forstår på dig, at disken skal detekteres ved boot før man kan
>arbejde med den - der findes ingen værktøj som kan læse den "rå" uden ?

Disken skal "tilmelde" sig selv - ellers tror computeren ikke,
den findes. Når den ikke gør det, er det formentlig noget på
diskens board, der er dødt. Og så er det sådan set ligemeget,
om den kommer til ved boot eller senere - den er lige død.

IDE understøtter ikke formelt set hotplugging, så nej, man kan
ikke umiddelbart få den sat til efter boot. Det kunne man gøre
via et USB-enclosure, men det vil nok give samme resultat som
under boot.

Der er ingen værktøjer, der kan læse en disk, som ikke er der.
Og IDE er 100% automatiseret der - indtil disken aktivt siger,
den er der, findes den ikke.

Mvh.
   Klaus.

Fra : fix

Dato : 23-06-08 17:22

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
>
> Der er ingen værktøjer, der kan læse en disk, som ikke er der.
> Og IDE er 100% automatiseret der - indtil disken aktivt siger,

Man kan være heldig at data kan ses, hvis du sætter den op som disk2.
Det er før set at det kun er bootsektorerne der er røget.

finn

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 23-06-08 17:26

"fix" <fix@faxe.dk> writes:

>Man kan være heldig at data kan ses, hvis du sætter den op som disk2.
>Det er før set at det kun er bootsektorerne der er røget.

Det er sjældent at se hdc være en primær disk, når systemet i
øvrigt booter fint

Mvh.
   Klaus.

Fra : fix

Dato : 23-06-08 20:13

Klaus Ellegaard wrote:

> Det er sjældent at se hdc være en primær disk, når systemet i
> øvrigt booter fint
>
> Mvh.
> Klaus.
efter omlæsning af indlægget, kan jeg se du slfd har ret. Jeg burde være
advaret da det er hdc

finn