TDC kant router. Firewall. 2 subnet på WAN~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 22-06-08 13:45

Hej,

jeg skal snart have en (TDC) forbindelse til en firewall - og så kommer
IP'erne i to subnet. TDC kalder det for en "kant-router".

Et subnet hvor gateway findes (et /31 sub net) samt et subnet, hvor de
brugbare IP'er ligger (et /28 sub net) - uden gateway.

Hvordan laver jeg det i Ubuntu?

Jeg anvender Shorewall med proxy-arp som firewall i den nuværende
konfiguration, hvor gateway'en ligger som en adresse i subnettet.

Mvh. NKJensen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-08 13:58

Den 22 Jun 2008 12:45:14 GMT skrev Niels Kristian Jensen:
> [...]
> IP'erne i to subnet. TDC kalder det for en "kant-router".
>
> Et subnet hvor gateway findes (et /31 sub net) samt et subnet,

Et /31? Det er vel en /30 det drejer sig om? En /31 indeholder to
adresser, hvoraf den ene er netværks adressen, og den anden er
broadcast-adressen. Der er altså ikke plads til nogen hosts.

> hvor de
> brugbare IP'er ligger (et /28 sub net) - uden gateway.
>
> Hvordan laver jeg det i Ubuntu?

Det ene subnet på det ene netkort, det andet subnet på det andet
netkort, default gateway peger på gateway'en, og enable ip forwarding.

Lige ud ad landevejen.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 22-06-08 14:03

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

>Et /31? Det er vel en /30 det drejer sig om? En /31 indeholder to
>adresser, hvoraf den ene er netværks adressen, og den anden er
>broadcast-adressen. Der er altså ikke plads til nogen hosts.

For at spare på IPv4-resurserne dropper man network- og broadcast-
adresserne på point-to-point-links. Se RFC3021.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-08 14:11

Den Sun, 22 Jun 2008 13:02:59 +0000 (UTC) skrev Klaus Ellegaard:

> For at spare på IPv4-resurserne dropper man network- og broadcast-
> adresserne på point-to-point-links. Se RFC3021.

Ok, den havde jeg ikke hørt om. Sidst jeg havde TDC, brugte de netop
en /30.

I så fald ville jeg nok sætte Linux'en op med "pointopoint", selvom
en /31 er en mellemting mellem et rigtigt subnet og en "pointopoint"
forbindelse (/31 kræver ip-numrene ligger ved siden af hinanden,
det gør "pointopoint" ikke).

Altså:

ifconfig eth1 <minip> pointopoint <gatewayip>

(Det kan så undre at man ikke har valgt den løsning i rfc3021 i
stedet for /31, da "pointopoint" opsætningen kræver halvt så mange
ip-numre plus en (kun en IP er nødvendig i udbyderens ende)).

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 24-06-08 20:41

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Et /31? Det er vel en /30 det drejer sig om?

Ups! Jeg skrev forkert. Det er et /30 net (med netmasken
255.255.255.252) plus et /28 net med de brugbare IP'er i.

> Det ene subnet på det ene netkort, det andet subnet på det andet
> netkort, default gateway peger på gateway'en, og enable ip forwarding.
>
> Lige ud ad landevejen.

I det nuværende setup er eth0 wan netkort. eth1 er (dhcp) lan med div.
kontormaskiner, eth2 er til DMZ'en med serverne i (statiske IP'er).

Shorewall laver NAT til eth1 og proxy-arp til eth2.

Jeg skal vel (som nu) have et subnet som bla. indeholder gateway'ens IP
defineret på eth0. Og dertil endnu et subnet - på eth0 - som indeholder
de brugbare IP'er for at proxy-arp kan virke?

Eller mener du at jeg udelukkende skal definere det lille subnet /30 med
gateway ip'et på eth0 og så definere /28 subnettet på eth2 ? I så fald
kan jeg ikke se at proxy-arp kan virke?

Mvh. NKJensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 25-06-08 12:28

Niels Kristian Jensen skrev:

> I det nuværende setup er eth0 wan netkort. eth1 er (dhcp) lan med div.
> kontormaskiner, eth2 er til DMZ'en med serverne i (statiske IP'er).

Husk KK(*), som fysisk sidder på samme netværk som eth0. Af hensyn til
dem, bør vi nok beholde proxy-arp, med mindre KK flyttes ind på et andet
interface.

Firewall'en skal desuden have den gamle default gateway IP i /28 nettet.
Firewall'en skal så selv have TDCs router som default gateway.

(*) KK er en anden firewall, som NAT'er én IP i /28 nettet til en række
brugere.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 25-06-08 12:53

Jonathan Stein <jstein@image.dk> wrote in news:48622bc2$0$90266$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Firewall'en skal så selv have TDCs router som default gateway.
>
> (*) KK er en anden firewall, som NAT'er én IP i /28 nettet til en række

Hej Jonathan, dit svar er på linie med det, som jeg fik ovre i
dk.edb.netvaerk.stort

Dog tror jeg at vi nemmest kan give KK god service ved at flytte KK's
firewall ind på DMZ'en - men lad os tage den på mail.

Mvsh. Ænkå

Fra : Jonathan Stein

Dato : 22-06-08 14:53

Niels Kristian Jensen skrev:

> jeg skal snart have en (TDC) forbindelse til en firewall - og så kommer
> IP'erne i to subnet. TDC kalder det for en "kant-router".

Det kalder de vist generelt alle routere på grænsen mellem deres netværk
og kundens eget netværk.

> Et subnet hvor gateway findes (et /31 sub net) samt et subnet, hvor de
> brugbare IP'er ligger (et /28 sub net) - uden gateway.

Hvis den ene IP i /31 nettet er gateway, så kunne jeg forestille mig, at
den anden er kundens router (som i dette tilfælde er firewall'en).

I så fald skal firewall'ens WAN-interface blot have den anden IP-adresse
i /31 nettet, og firewall'en skal fungere som en alm. router (den skal
altså ikke længere køre proxy-arp).
På LAN-interfacet skal firewall'en tildeles en IP i /28 nettet, som
bliver de øvrige klienters gateway-adresse.

- Men det er lidt et gætværk. Er der flere informationer fra TDC? (Jeg
går ud fra, at det er en forbindelse, jeg kender lidt til i forvejen...
- du må gerne sende evt. info pr. mail).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/