Ubuntu 8.04 - livlig aktivitet fra nettet
Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-06-08 09:52

Jeg har i nogen tid kørt med Ubuntu 8.04, og synes
helt afgjort om den.

Der er imidlertid noget, der irriterer mig. Selv om
browseren, eller i det hele taget noget program, ikke
er startet op, er der en for livlig aktivitet fra
nettet.

Når Ubuntu er startet op ses en bjælke foroven. Til
venstre menuen med 4-5 ikoner, og helt til højre uret
nogle ikoner tæt op ad. Ved at klikke på ikonet med de
to blå skærme kommer et vindue frem (antiviteten til og
fra nettet). Under "eth0" ses de pakker der modtages og
sendes. Det er denne aktivitet, der undrer mig. Den
eneste måde denne aktivitet kan stoppes på, er ved at
slukke for mit modem eller stoppe Firestarter.

Skal denne aktivitet i det hele taget være der? Eller er
der noget, jeg skal tage mig i agt for?

--
Svend Erik

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-06-08 10:09

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-06-08 11:21

Michael Rasmussen skrev:

> En af årsagerne skal findes i, at Ubuntu installeres med en lille
> utility, der med jævne mellemrum laver et opslag ude på nettet for at
> undersøge, hvorvidt der er kommet opdateringer til de programmer, der
> er installeret på computeren. Så snart der er åben til internettet,
> starter dette program automatisk, og når der ikke er forbindelse lukker
> programmet igen.

Se, det var noget, jeg ikke vidste før! Har ellers forsøgt
at finde svar på netaktiviteten uden at finde noget brugbart.

Det er ikke de store mængder data, der hentes. Men bare det,
at der hentes og sendes pakker så og sige hele tiden, har
irriteret mig. For jeg er selvfølgelig ikke interesseret i,
at der smides noget uønsket ind på min computer.

Jeg har installeret Firestarter efter standardopsætningen.
Ved at have gjort det, så kan jeg altså være tryg ved at
bruge Ubuntu?

Er der andet, du vil anbefale for at højne sikkerheden, selv
om Linux'erne egentlig ikke er det store mål ...?

--
Svend Erik

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-06-08 13:18

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
> irriteret mig. For jeg er selvfølgelig ikke interesseret i,
> at der smides noget uønsket ind på min computer.

Det hentes ikke data, det sker først når du starter opdateringen.
I panelet har du en applet, som viser en rød advarselstrekant, når der
er nye opdateringer. Opdateringen startes ved at klikke på trekanten.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-06-08 14:39

Svend Erik Bertelsen skrev den 22-06-2008 12:20:

> Er der andet, du vil anbefale for at højne sikkerheden, selv
> om Linux'erne egentlig ikke er det store mål ...?

Det er altid en god ide at være bag en NAT-router. Det giver en ekstra
forhindring man skal igennem udefra, og er vedligeholdelsesfrit. Slå
evt UPnP fra.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-06-08 11:01

Svend Erik Bertelsen wrote:
> Skal denne aktivitet i det hele taget være der? Eller er
> der noget, jeg skal tage mig i agt for?

Du kan se lidt på aktiviteten vha. tcpdump, etherape m.fl.

/Lars

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 22-06-08 11:30

Lars Kongshøj skrev:

> Du kan se lidt på aktiviteten vha. tcpdump, etherape m.fl.

Det, jeg skriver lige nu, er under Vista. Jeg kan derfor ikke
lige huske, hvilket program jeg så på. Men mener, det var
tcpdump. Blev egentlig ikke meget klogere af det. Der var én
(eller to) bestemt ip-adresse der gik igen, hver gang jeg
forsøgte.

Ligesom svaret til Michael Rasmusssen kan jeg spørge dig: Hvad
foreslår du, jeg kan gøre for at højne sikkerheden i Ubuntu?

--
Svend Erik

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 22-06-08 11:46

Svend Erik Bertelsen wrote:
> Ligesom svaret til Michael Rasmusssen kan jeg spørge dig: Hvad
> foreslår du, jeg kan gøre for at højne sikkerheden i Ubuntu?

Det kan jeg ikke svare dig på, jeg kender ikke Ubuntu 8.

Man må som udgangspunkt gå ud fra at en distribution sætter maskinen
fornuftigt op. Det er der dog ingen garenti for. Redhat satte fx en gang
som default en åben public ftp-server op, når man installerede. Ikke så
smart.

/Lars

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 22-06-08 12:31

Svend Erik Bertelsen wrote:

> [...]
>
> Ligesom svaret til Michael Rasmusssen kan jeg spørge dig: Hvad
> foreslår du, jeg kan gøre for at højne sikkerheden i Ubuntu?

Du kan, når maskinen triller normalt, prøve følgende som root (er der
ikke noget om at ubuntu ikke har en root konto? I så fald brug sudo)

netstat -plant | grep -i listen
og netstat -plant | grep -i established

Det giver et godt indblik i hvad der bruger nettet.

Derefter finder du af hvad det er for noget software der bruger nettet,
brug f.eks. dit pakkehåndteringsværktøj læs beskrivelserne og beslut dig
for om det er noget du skal bruge... Hvis ikke, afinstaller det. Er du i
tvivl så spørg her, der kan være mange mærkelige stykker software man
ikke lige er sikker på hvad er og om man mon skal bruge det.

/Magnus

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 22-06-08 13:40

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-06-08 15:00

Michael Rasmussen wrote:

> Den henter alle metadata.

Hvad er metadata?.
Jeg mener ikke der downloades programpakker før opdateringen startes,
sådan virker den tilsvarende funktion i Mandriva.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-06-08 15:05

Den Sun, 22 Jun 2008 14:00:04 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Hvad er metadata?.

Listen over pakkerne og hvilken version der er nyest.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-06-08 14:14

On Sun, 22 Jun 2008 10:51:46 +0200, Svend wrote:

> Der er imidlertid noget, der irriterer mig. Selv om browseren, eller i
> det hele taget noget program, ikke er startet op, er der en for livlig
> aktivitet fra nettet.

Hvad betyder "for livlig" i denne sammenhæng?

[...]
> [...]
> på, er ved at slukke for mit modem eller stoppe Firestarter.

> Skal denne aktivitet i det hele taget være der? Eller er der noget,

Det kommer an på hvad det er.

Hvis du har en maskine på nettet kan du være sikker på at script-kiddies
og orme med jævne mellemrum vil banke på og prøve at komme ind. Det er
helt "naturligt".

o o o

Mit yndlingsværktøj til at se på nettrafik er ngrep (fra pakken af samme
navn):

$ sudo ngrep -Wbyline

Mvh.

--