Helt ny - opdatere Firefox?
Fra : iSteen

Dato : 20-06-08 12:43

Så kom dagen, hvor min længe ventede HP 2133 MiniNote kom med posten.

Den kommer med Suse Linux Enterprise Desktop præinstalleret, og der
holder jeg fast i, indtil jeg jeg får lært lidt om Linux (jegkommer fra
en Mac).

Den Firefox der ligger som browser, kunne jeg dog godt tænke mig at
opdatere til den nye version 3 - men jeg har aldig prøvet at installere
noget med Linux.

Jeg hentede filen - og pakkede den ud på skrivebordet.
Så prøvede jeg at dobbeltklikke på den mappe der fremkom (firefox), men
jeg fik bare en visning af alt indhold i mappen.

Hvordan installerer/overskriver jeg Firefox - og i det hele taget, alle
andre programmer?

Hjælp er yderst velkommen

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 20-06-08 13:19

fre, 20 06 2008 kl. 13:42 +0200, skrev iSteen:
> [...]
> jeg fik bare en visning af alt indhold i mappen.
>
> Hvordan installerer/overskriver jeg Firefox - og i det hele taget, alle

Jeg ville hvis jeg var dig ikke installere programmer andet end igennem
systemets tilføj/fjern programmer - hedder vist Yast på en suse.
Derved vil opdateringer og al den slags besvær blive gjort helt
automatisk for dig, og du får en sikkerhed for at de enkelte programmer
spiller rigtigt sammen, da installationen kommer fra distributionen - i
dit tilfælde fra suse.

Når du så en dag er lidt mere kendt i linux verdenen, kan det være du
kan installere programmer manuelt.

/A

/A

Fra : J

Dato : 20-06-08 13:20

On Fri, 20 Jun 2008 13:42:39 +0200, isteen@gmail.com (iSteen) wrote:

> [...]
>jeg fik bare en visning af alt indhold i mappen.
>
>Hvordan installerer/overskriver jeg Firefox - og i det hele taget, alle

Du skal bruge pakkeprogrammet i Suse. Nu bruger jeg ikke Suse, men i
mange linux'er hedder det Synaptic. Pakkeprogrammet er tilknyttet
repositories (der kan ændres lidt evt.), og det sørger for at tilpasse
hentede programmer til den pågældende linux. Det sørger normalt også
for at tilføje en ikon til panelet.

Hvis du ikke kan nøjes med det pakkeprogrammet tilbyder af mange
hundrede programmer, så er det mere langhåret. Du skal så selv
compilere, osv.

Men nu er firefox 3 vel installeret allerede (i en beta). Så skal du
lede efter et menu-punkt, der hedder opdater/opdateringer. Det
opdaterer ikke alene styresystemet, men også alle programmer,
heriblandt firefox 3.

mvh

John

Fra : J

Dato : 20-06-08 13:38

> [...]

>jeg fik bare en visning af alt indhold i mappen.
>
>Hvordan installerer/overskriver jeg Firefox - og i det hele taget, alle

forums.opensuse.org fortæller jo lidt:

Start Yast2, provide root password. In the software tab choose
"Software repositories", click Add, choose Community repositories,
wait for the download, then select "opensSuse BuildService - Mozilla"
then hit OK and Import in the Key-approval dialog, and Finish. Now go
to Software Management, Filter by repositories, select the newly added
one, right click on mozilla -> all in this list -> update if newer
version... and Accept. => installation is rolling

You can add other repositories the same way for additional software
packages.

mvh

John

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 20-06-08 21:46

iSteen wrote:
> [...]
> jeg fik bare en visning af alt indhold i mappen.
>
> Hvordan installerer/overskriver jeg Firefox - og i det hele taget, alle

Som ny linuxbruger bør du ikke downloade et program og installere det
'manuelt', du skal bruge det pakkesystem, som er en del af en distribution.
Suse har et administrativsystem, Yast2. En af funktionerne i Yast2 er
installering af programmer.
Se denne dokumentation af Yast2:
http://forgeftp.novell.com/yast/doc/SL10.0/tdg/index.html
Installering af programmer beskrives i afsnit 8.1 Using the package manager.
Jeg har ikke selv Suse, så jeg kan ikke bidrage med erfaringer; men Suse
bruger et pakkesystem kaldet RPM, som er et godt og pålideligt system,
som har fuld styr på afhængigeder. Hvis man selv downloader et program
og forsøger at installere det, vil man næsten altid opleve at programmet
forventer at visse andre programmer er tilstede. Disse programmer skal
man så lede efter, og det er ikke altid så nemt. En 'package manager'
downloader programmer fra en programbase (repository), som indeholder
alt detnødvendige.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : iSteen

Dato : 21-06-08 08:00

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> 'manuelt', du skal bruge det pakkesystem, som er en del af en distribution.
> Suse har et administrativsystem, Yast2. En af funktionerne i Yast2 er

Tak til alle for info.
Jeg vil nok forholde mig lidt roligt mht. at installere diverse ting og
sager. Når jeg er blevet lidt mere fortrolig med Linux, skifter jeg
muligvis SLED ud med fx Ubunto

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-06-08 10:33

iSteen wrote:

> Tak til alle for info.
> Jeg vil nok forholde mig lidt roligt mht. at installere diverse ting og
> sager. Når jeg er blevet lidt mere fortrolig med Linux, skifter jeg
> muligvis SLED ud med fx Ubunto

Der er ingen grund til at skifte. Ubuntu er ikke bedre end Suse.
De to distributioner bruger forskelige pakkesystemer:
Suse bruger RPM: RedHat Package Manager http://da.wikipedia.org/wiki/RPM
Ubuntu bruger Debian pakkesystemet APT: Advanced Packaging Tool
http://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Packaging_Tool
Dvs. du skal sætte dig ind i at andet system. Ikke fordi det gør den
store forskel, både Suse og Ubuntu har en Gui til administration af
programinstallation.
Generelt er det bedst at holde fast ved den distribution, man er begyndt
med, der er ingen reelle forskelle. Enhver mener at 'deres' er bedst.
Jeg sværger f.eks. til Mandriva.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : iSteen

Dato : 21-06-08 10:56

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Generelt er det bedst at holde fast ved den distribution, man er begyndt
> med, der er ingen reelle forskelle. Enhver mener at 'deres' er bedst.

Tak for det - jeg hænger nok i lidt længere med SLE.
Når jeg nu får det hele fucket fuldstændigt op, gad vide hvordan man så
geninstallerer systemet - der er ingen cd/dvd-drev i maskinen?
Kan man køre en fil på computeren, der nulstiller alt, så man vender
tilbage til "år 0"?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-06-08 13:28

iSteen wrote:

> [...]
> geninstallerer systemet - der er ingen cd/dvd-drev i maskinen?
> Kan man køre en fil på computeren, der nulstiller alt, så man vender
Det er et alvorligt handicap.

Det skulle være muligt at installere over nettet, men jeg ved ikke hvordan.
Der er noget om det her:
http://www.pcworld.dk/art/2921?a=frontpage&i=4
Sådan installeres Linux via FTP

Det kræver en rimelig hurtig netforbindelse. Har du det på en laptop?.

Måske kan der bootes fra et externt USB cddrev, men det kræver sikkert
en ændring af BIOS indstillingen. Og dog! der er jo installeret et OS på
maskinen, så måske er BIOS indstillet på den mulighed?.
Her er måske noget du kan bruge:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/HP2133
HP 2133 Mini-Note
..
..
..
How-To: Installing Ubuntu from CD on the HP 2133 Mini-Note
..
..
Pre-Boot

1. Download a copy of Hardy Heron and burn the image to an
installation CD. Connect an external CD/DVD drive to the USB port and
load the installation CD.
2. Put your finger somewhere close to the F9 key, because the
Mini-Note's BIOS options pass quickly. Start or restart the computer and
press F9, which will bring up the Boot Device menu. Select your CD/DVD
drive and hit enter.
..
..
..

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 21-06-08 13:39

Jørgen Heesche wrote:

> [...]
> Sådan installeres Linux via FTP
>
> Det kræver en rimelig hurtig netforbindelse. Har du det på en laptop?.

Den webside har et link: Læs mere:
http://www.pcworld.dk/art/2921?page=1
Metoden går ud på at lave en boot-diskette, men der er jo ikke
floppy-drev på din HP, så det går jo ikke.

-
Med venlig hilsen

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk