dd duplicate disk?
Fra : fix

Dato : 18-06-08 10:45

Jeg har ikke erfaring med subj, så jeg vil lige sikre mig moralsk støtte
inden:

Jeg har fået bygget en konsol og interfacefri (undtaget selvf. netkort)
LAMPserver (freelink) med diverse utils.
Nu vil jeg godt have en bootbar kopi liggende til disasterrecovery (svarende
til et "ghost" i winverdenen)
Den daglige sikkerhedskopiering vil blive med tar.

Jeg forstiller mig at snuppe en gl pc med ide og cdrom, smide disken i som
disk 1, boote op med en knoppixcd of finde navnet på disken (/mnt/hda
eks.??) lukke ned og smide en ny disk på som disk 2, gentage processen og
finde navnet på den nye (/mnt/hdb eks?+).

så lave en dd if= /mnt/hda of=/mnt/hdb bs=1M

vil det virke?
skal diskene være ens/ensstørrelse?
andre bedre metoder?

finn

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 18-06-08 13:26

ons, 18 06 2008 kl. 11:45 +0200, skrev fix:

> Jeg forstiller mig at snuppe en gl pc med ide og cdrom, smide disken i som
> disk 1, boote op med en knoppixcd of finde navnet p disken (/mnt/hda
> eks.??) lukke ned og smide en ny disk p som disk 2, gentage processen og
> finde navnet p den nye (/mnt/hdb eks?+).
>
> s lave en dd if= /mnt/hda of=/mnt/hdb bs=1M

Jeg synes du skal kigge på g4u der er en glimrende "ghost" for unix og
sysreccd der er en glimrende system rescue CD.
Begge giver nemmelig mulighed for at lave diskimager - såvel
disk-to-disk som disk-to-image, og kan enda gøre det over netværket.

Det svarer jo ikke dit spørgsmål....jeg tror du skal bruge
dd if= /dev/hda of=/dev/hdb .....
og jeg er i tvivl om diskene skal være ens - tror det ikke, men der er
nok andre der ved det bedre.

MvH

/Andreas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 18-06-08 18:47

On Wed, 18 Jun 2008 14:25:36 +0200, Andreas Lorensen wrote:

> [...]
> /dev/hda of=/dev/hdb .....
> og jeg er i tvivl om diskene skal være ens - tror det ikke, men der er

Hmm. Jeg ville tro det er ligesom med den fuldautomatiske barbermaskine:
Hvis hovederne ikke er ens, så bliver de det...

Hvis ellers hdb er stor nok så kommer den til at indeholde en kopi af hda,
partitioneringstabel og det hele, og overskydende plads "forsvinder". Hvis
diskgeometrien er forskellig sker der måske også sære ting.