Disable screen blanking i RHEL5
Fra : Kjel

Dato : 16-06-08 10:45

Jeg har en RHEL5 og vil gerne undgå, at den blanker skærmen i textmode. Jeg
har ikke X installeret og jeg tænker på, når den starter op i mode 3 og
kommer til login prompten, at den så ikke skal blanke skrærmen efter nogle
minutter.

Hvordan disabler jeg dét?

Jeg har set løsninger på det, men det er på bruger-niveau. Her er den ikke
en gang logget ind endnu.

Fra : Kent Friis

Dato : 16-06-08 18:23

Den Mon, 16 Jun 2008 11:45:11 +0200 skrev Kjel:
> [...]
>
> Hvordan disabler jeg dét?
>
> Jeg har set løsninger på det, men det er på bruger-niveau. Her er den ikke

Hvis du nu skrev hvad løsningen var, ville det være meget nemmere at
fortælle hvordan du får den til at virke uden at være logget
ind.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 16-06-08 21:18

Kent Friis wrote:

> Hvis du nu skrev hvad løsningen var, ville det være meget nemmere at
> fortælle hvordan du får den til at virke uden at være logget
> ind.

Det er måske 'setterm -blank 0' Kjel tænker på.
man setterm:
-blank [0-60] (virtual(5,8) consoles only)
Sets the interval of inactivity, in(1,8) minutes, after which the
screen will be automatically blanked (using APM if(3,n) available).
Without an argument, defaults to 0 (disable console(4,n) blanking).

Jeg synes at Kjel skulle prøve at logge ind og udføre en setterm uden
argument; det løser måske problemet permanent.

Men jeg kan egentlig ikke se problemet.
Ved boot i runlevel 3 logger man vel straks ind når login promten
kommer. Og selvom man venter nogle minutter og skærmen bliver blank,
skal der vel kun et enkelt tastetryk til at vække skærmen igen.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-06-08 19:36

Den Mon, 16 Jun 2008 20:18:17 +0000 skrev Jørgen Heesche:

> Det er måske 'setterm -blank 0' Kjel tænker på.

Sikkert, jeg kunne bare ikke huske hvad den hedder. Men jeg kan
se Mogens har svaret.

> [...]
> kommer. Og selvom man venter nogle minutter og skærmen bliver blank,
> skal der vel kun et enkelt tastetryk til at vække skærmen igen.

Det kan jeg godt. Jeg har prøvet at komme ud i server-rummet og
konstateret at den server der er crashet har slukket skærmen, og
ikke reagerer på tastetryk for at få skærmbilledet frem, så man
kan se hvad der evt. måtte stå af oops, kernel panic eller
lignende.

Så er der ikke andet for end at lade som om det er en Windows-maskine,
(altså reboote) og håbe på at den vælger et fornuftigt tidspunkt at
crashe på næste gang.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 17-06-08 07:00

Kjel wrote:
> [...]
> kommer til login prompten, at den så ikke skal blanke skrærmen efter nogle

Du kan nok bruge noget fra:

http://gentoo-wiki.com/TIP_Console_screen_saver

Filerne hedder nok noget andet på en Redhat, men mon
ikke du kan lægge:

## disable console blank screen
for index in $(seq 1 6)
do
setterm -blank 0 -powersave off > /dev/tty${index}
done

ind i /etc/rc.d/rc.local

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08