Fuldkommen tilfældige genstarts i ubuntu
Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 16-06-08 00:12

Halløj,

har nu snittet med dette problem i nogle dage og forstår slet ikke
hvorfor det er begyndt at opstå siden denne ubuntu installation er 1½
månede gammel og er begyndt at gøre disse ting indenfor de sidste 2-3 dage.

Mens jeg sidder og laver forskellige ting kan min bærbar finde på at
genstarte uden at være for varm[1]. Den kan finde på at genstarte ved
den temperatur.
Det skal siges at disse genstarts sker som om jeg trykkede
ctrl+alt+sysRq+b og slukker alt med det samme uden advarsel. Systemet
fryser end ikke!
Det kan selv endda ske selvom ingen programmer kører, så jeg vil hører
hvilke tests jeg kan kører for at undersøge systemet. Er lige nu ved at
prøve kernen fra 2.6.22.x i stedet for 2.6.24.x som systemet normalt
kører med. Skal dog siges at de første par kerner som systemet kom med
ikke havde problemer. Det er først disse sidste par dage problemet er
opstået.
Vil forsøge med memtest86 bagefter hvis systemet crasher og hvis intet
fejler der, forsøge med vega drivers istedet for fglrx som ikke har
bragt mig problemer tidligere.
Har man mulighed for at se hvilke pakker man har installeret de sidste
par dage? Ved det startede omkring torsdag-fredag.

Håber nogen har lidt idéer.

[1] sensors:
coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +50.0°C (crit = +100.0°C)

coretemp-isa-0001
Adapter: ISA adapter
Core 1: +51.0°C (crit = +100.0°C)

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 16-06-08 05:31

Jesper Staun Hansen <jeshan@es.aau.dk> wrote:

> har nu snittet med dette problem i nogle dage og forstår slet ikke
> hvorfor det er begyndt at opstå siden denne ubuntu installation er 1½
> månede gammel og er begyndt at gøre disse ting indenfor de sidste 2-3 dage.

Har du prøvet at køre Memtest på maskinen?

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Five year olds? That sounds really sweet..." -- TV's Frank

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 16-06-08 07:15

Allan Willems Joergensen wrote:

> Har du prøvet at køre Memtest på maskinen?

Kørt to gange og ingen fejl. Egentlig som forventet.
Det seneste jeg mindes at have installeret hvor den er begyndt at fejl
er sensord. Det vil vise sig om temperaturføleren ikke kommunikere
rigtigt og trigger en genstart.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 17-06-08 00:08

Jesper Staun Hansen wrote:

> [...]
> Det seneste jeg mindes at have installeret hvor den er begyndt at fejl
> er sensord. Det vil vise sig om temperaturføleren ikke kommunikere

Som nævnt her, så fjernede jeg sensord og har ikke haft mine spontane
genstarts. Hvis jeg oplever det vender jeg tilbage.
Forstår dog ikke lige hvorledes sensord trigger en genstart sekvens.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-08 20:05

Jesper Staun Hansen skrev den 16-06-2008 01:11:

> Mens jeg sidder og laver forskellige ting kan min bærbar finde på at
> genstarte uden at være for varm[1]. Den kan finde på at genstarte ved
> den temperatur.

Prøv at pille sensorsmodulet ud igen. Du har formentlig fået opgraderet
din kerne uden at få sensormodulet opgraderet.