Ubuntu 8.04 med xen stopper X-Server
Fra : Morten Christensen

Dato : 15-06-08 20:02

Jeg har installeret Xen 3.2 på 2 forskellige Ubuntu 8.04'ere og mødt
samme problem.

Når jeg booter en xen-kerne (pt. 2.6.24-18-xen) kan Dom0 kun starte i
cli. Det er ikke muligt at starte xserver.
Den ene box er en stationær AMD64 med integreret NVidia grafikkort.
Den anden er en bærbar Intel med integreret Intel 965 grafik.

Hvis jeg booter en ikke-xen-kerne, kommer jeg ind i det grafiske miljø
på begge maskiner.

Næste trin i et projekt er at installere Windows XP i et hvm-DomU med
sdl, og der mangler jeg et grafisk miljø at se sdl-skærmbillederne i.

Nogen forslag til, hvad der kan være galt ?

--
Morten Christensen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-06-08 21:41

Morten Christensen wrote:
> [...]
> sdl, og der mangler jeg et grafisk miljø at se sdl-skærmbillederne i.
>
> Nogen forslag til, hvad der kan være galt ?

Jeg kender ikke xen og kan ikke komme med noget konkret svar, men siden
der er tale om virtualisering, kræves det jo at xen-kernen tager kontrol
med det hardware, din maskine er udstyret med, hvilket igen så kræver at
xen skal understøtte det. Så den korte version kunne være at xen ikke
understøtter din hardware.

Prøv at undersøge dokumentationen for noget i den retning.

Mvh. Michael (som venter med at rode med xen til det er enklere at
installere).

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-06-08 22:27

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-06-08 23:03

Michael Rasmussen skrev den 15-06-2008 23:27:

> Der er ikke understøttelse for X i xen dom0. X er muligt i domU via
> remote desktop, vnc etc.

Jeg har haft X til at virke i dom0 med Debian Sid og Xen 3.01 på samme
hardware. Så gik en masse andet galt og jeg startede forfra med Ubuntu 8.04.
I teorien kan domU's skærmbillede vises på dom0's X vha. enten SDL eller
VNC - i praksis er det umådelig dårligt dokumenteret og noget af et
lykketræf, hvis der bliver installeret rigtigt i dom0, men jeg har haft
SDL til at virke på Debian Sid på samme hardware.

> Windows under xen er kun muligt, hvis din CPU understøtter hardware
> virtualisering - Intel VT eller AMD-V.

AMD64 X2 på AM2-bundkort, så det er opfyldt.

> Det jeg tror, du søger, vil du sikkert få uendeligt lettere ved, hvis
> du ser på VirtualBox eller VmWare. Virtualisering med Xen er beregnet
> på servere, og ikke til desktop brug.

Det er en server. Jeg skal konfigurere en OpenVPN-server. Til det har
jeg fået fat på noget hardware, som er overkill til opgaven. Når det
alligevel skal stå i kælderen og brænde strøm af 24 timer i døgnet, vil
jeg med Xen kunne lave nogle små linux PV-domU'er til småopgavet og en
Windows XP HVM-domU til at give adgang til en Navision
Attain-applikation, som kører for langsomt over VPN-linier.

Men jeg skal jo have XP HVM'en installeret først.

--
Morten Christensen

Fra : Morten Christensen

Dato : 20-06-08 23:15

Morten Christensen skrev den 16-06-2008 00:02:

> [...]
> Attain-applikation, som kører for langsomt over VPN-linier.
>
> Men jeg skal jo have XP HVM'en installeret først.

Jeg endte med at installere xp-hvm-domU'en på den X-løse server ved
hjælp af vnc og isæt ved hjælp af en howto fra Todd Deshane
http://deshantm.livejournal.com/29959.html .

hvm.cfg ser således ud:
kernel="/usr/lib64/xen/boot/hvmloader"
builder="hvm"
device_model = "/usr/lib64/xen/bin/qemu-dm"
disk=['tap:aio:/xen/images/hvm.disk,hda,w',
'phy:/dev/loop0,hdc:cdrom,r']
boot="dc"
memory=512
vif=['type=ioemu,bridge=eth0']
sdl=0
vnc=1
vnclisten="0.0.0.0"
vncdisplay=1

En iso.fil med xp-installationen mountesw på /dev/loop0 med (som root)
losetup -f /sti/til/xp.iso

domu'en nåes fra en vncviewer på port 5901 pga. vncdisplay=1

--
Morten Christensen