e2fsck -> Memory allocation failed ->Solve~
Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-06-08 13:43

Jeg kom til at sende dette til dk.forbruger, hermed til den rette gruppe.

Situationen: En backupserver med flere hundrede GB disk og en lille
fysisk hukommelse kan ikke komme igennem diskcheck. Her er løsningen:

(boot system)

bla... bla...
/dev/hdb1 has gone 249 days without being checked, check forced.

Error allocating icount structure: Memory allocation failed
e2fsck: aborted

*Crash* … give Root PW for maintance or bla…bla...

(type root password)

Prompt now is:

(Repair filesystem) 1 #

First command:

swapon -a

Prompt now is:

(Repair filesystem) 2 #

Second command:

e2fsck -p /dev/hdb1

Some time passes - up to hours - and you may get the question:

Found bla..bla.. Do you want to fix it? (Y/n)

Answer Y if you have backups. If not, you are in trouble.

Mvh. NKJensen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 15-06-08 17:23

Niels Kristian Jensen wrote:

> [...]
>
> Found bla..bla.. Do you want to fix it? (Y/n)
>
> Answer Y if you have backups. If not, you are in trouble.

Hvis man bruger option p burde den jo slet ikke spørge om det Y/n

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 15-06-08 20:41

Jesper Staun Hansen <jeshan@es.aau.dk> wrote in news:48554447$0$90268
$14726298@news.sunsite.dk:

> Hvis man bruger option p burde den jo slet ikke spørge om det Y/n

Det har du da helt ret i - undskyld forvirringen. Det vigtige i det hele er
at man kan slå swap til - nemt og enkelt - inden man starter e2fsck, og at
det vil hjælpe når disken er stor og fysisk memory lille.

Mvh. NKJensen