diskproblemer debian
Fra : fix

Dato : 14-06-08 10:52

Jeg fik en warning i message.log, som foreslog at køre e2fck. Det kan jeg
tilsyneladende ikke ;(
hvad gør jeg så?
systemet er en debian freelink på linkstation.
---dialogen:
root@BuffaloBill:/var/log# e2fsck -b 8193 /dev/hda1
e2fsck 1.37 (21-Mar-2005)
/dev/hda1 is mounted.

WARNING!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause
SEVERE filesystem damage.

Do you really want to continue (y/n)? yes

e2fsck: Invalid argument while trying to open /dev/hda1

The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
e2fsck -b 8193 <device>
---

finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-06-08 12:05

fix wrote:
> hvad gør jeg så?
> WARNING!!! Running e2fsck on a mounted filesystem may cause
> SEVERE filesystem damage.

Unmounter filsystemet eller booter fra en cd, når du skal køre e2fsck.

/Lars

Fra : fix

Dato : 14-06-08 13:46

Lars Kongshøj wrote:

> Unmounter filsystemet eller booter fra en cd, når du skal køre e2fsck.
>
> /Lars
Hm!
Det er en LinkStationboks, dvs ingen cd - ingen konsol.
Kan jeg pille disken ud og sætte den som disk2 på en pc, og boote op med
eks. en knoppix?

finn

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 14-06-08 14:04

fix wrote:

> Hm!
> Det er en LinkStationboks, dvs ingen cd - ingen konsol.
> Kan jeg pille disken ud og sætte den som disk2 på en pc, og boote op med
> eks. en knoppix?

Bare boot maskinen, så køres der en fsck på disken automatisk.

Mvh
Martin

Fra : fix

Dato : 14-06-08 19:12

Martin M. S. Pedersen wrote:

> Bare boot maskinen, så køres der en fsck på disken automatisk.

Ja, men ikke som løser problemet ;(
har googlet lidt, og fundet rigtig mange med samme problem, men desværre
ikke fundet en løsning ;(
finn