Firefox eller Konqueror?
Fra : iSteen

Dato : 13-06-08 20:49

Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 13-06-08 21:26

iSteen wrote:
> Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?

lynx er hurtig og stabil.

/Martin

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 14-06-08 07:28

iSteen wrote:

> Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?

Jeg foretrækker Konqueror fordi den er bedst integreret med resten af
desktoppen (KDE), og fordi den både er en web- og filbrowser. På den anden
side, er der en del web-sider, hvor Konqueror kløjs i det. Youtube f.eks.
Så jeg anbefaler normalt Firefox.

-Claus

Fra : iSteen

Dato : 14-06-08 09:10

Claus Rasmussen <news-desu@veda.dk> wrote:

> [...]
> side, er der en del web-sider, hvor Konqueror kløjs i det. Youtube f.eks.

Tak for det.
Jeg har lige bestilt en computer med Suse pre-installeret, hvor
Konqueror og Firefox ligger som standard

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 14-06-08 12:31

Claus Rasmussen wrote :

> På den anden side, er der en del web-sider, hvor Konqueror kløjs i
> det. Youtube f.eks.

Hvis den kløjs i en side så kan du fra Konqueror starte Firefox op på
siden.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-06-08 09:46

iSteen wrote:
> Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?
Firefox er "bedre" end Konqueror fordi Firefox er en ren webbrowser.
Konqueror kan også finde filer, og det er en rodet sammenblanding.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : iSteen

Dato : 14-06-08 09:57

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Firefox er "bedre" end Konqueror fordi Firefox er en ren webbrowser.
> Konqueror kan også finde filer, og det er en rodet sammenblanding.

Okay - jeg har ikke det mindste forstand på Linux, men det kommer nok

Fra : Sune Vuorela

Dato : 14-06-08 10:48

On 2008-06-14, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:
> Firefox er "bedre" end Konqueror fordi Firefox er en ren webbrowser.
> Konqueror kan også finde filer, og det er en rodet sammenblanding.

Eh? Det er nok det dårligste argument og beskrivelse jeg nogensinde har
hørt.

Men hvis vi skal være lidt tekniske, så er konqueror nærmere en
kpart-viser end en webbrowser.

Og så er det bare at kigge på udvalget af kparts:

kde3

khtml (web)
kpdf (pdf)
kghostview (ghostscript)
kchmviewer (chm)
gwenview (billeder)
file manager
kuickshow
koffice (dokumenter, regneark, ...)

kde4
khtml (web)
webkit-kde (web)
okular (ghostscript, pdf, chm, djvu
koffice (dokumenter, regneark, ...)
dolphin (filemanager)

Men for webbrowsing har det den fordel at integrationen mellem "det at
se html" og det at se dokumneter og andre filer er lækkert integreret.

/Sune

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 14-06-08 11:03

Sune Vuorela wrote:

> Eh? Det er nok det dårligste argument og beskrivelse jeg nogensinde har
> hørt.

Man skal ikke blande funktionerne!. En webbrowser skal være en
webbrowser, ikke noget som helst andet.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Sune Vuorela

Dato : 14-06-08 11:10

On 2008-06-14, Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Man skal ikke blande funktionerne!. En webbrowser skal være en
> webbrowser, ikke noget som helst andet.

ahva?

/Sune

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 14-06-08 21:27

On Sat, 14 Jun 2008 10:03:19 +0000, Jørgen Heesche
<heesche@webspeed.dk> wrote:

> Man skal ikke blande funktionerne!. En webbrowser skal være en
> webbrowser, ikke noget som helst andet.

Ingen FTP? Ingen Flash? Ingen Java? Ingen PDF?
Ingen billeder?!

-A

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-06-08 13:29

Asbjorn Hojmark wrote:

> Ingen FTP? Ingen Flash? Ingen Java? Ingen PDF?
> Ingen billeder?!

Jo, selvfølgelig skal man kunne se, hvad det er man har fundet på nettet.
Når jeg siger at en webbrowser ikke skal være andet end en webbrowser,
skal det ses i sammenligning med Konqueror, som er et control centre,
der kan bruges til administrative opgaver. I Konqueror er webbrowsing
nærmest en sekundær funktion.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-08 18:00

Den Sat, 14 Jun 2008 22:27:03 +0200 skrev Asbjorn Hojmark:

> Ingen FTP?

Sucks alligevel i en browser.

> Ingen Flash?

Hørte jeg nogen sige "Ingen irriterende reklamer"?

Ingen crashes?

> Ingen Java?

Nå ja, "ingen crashes"... Java er også god til at crashe browseren.

> Ingen PDF?

Ingen "PDF er bedre til at få tingene vist præcis som på min 24" skærm
i 2048x1536"...

> Ingen billeder?!

Det er en webbrowser vi snakker om, ikke /bin/vi.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-08 19:41

Kent Friis skrev den 15-06-2008 19:00:

> Nå ja, "ingen crashes"... Java er også god til at crashe browseren.

Det er jeg til gengæld spændt på om ændrer sig efter at OpenJDK er ved
at være med i standarddistributionerne. Har du prøvet?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 16-06-08 19:42

On 2008-06-16, Thorbjørn Ravn Andersen <thunderaxiom@gmail.com> wrote:

> Det er jeg til gengæld spændt på om ændrer sig efter at OpenJDK er ved
> at være med i standarddistributionerne. Har du prøvet?

Har det da været et problem de sidste mange år? Jeg kan ikke huske
hvornår min browser sidst blev revet ned af en java applet.

--
Andreas

Fra : Kent Friis

Dato : 16-06-08 20:12

Den Mon, 16 Jun 2008 18:41:57 +0000 (UTC) skrev Andreas Plesner Jacobsen:

> Har det da været et problem de sidste mange år? Jeg kan ikke huske
> hvornår min browser sidst blev revet ned af en java applet.

Sidst jeg var inde på map24... Ok, det er også længe siden jeg har
brugt den side, fordi den altid crashede. Google Earth eller
Google Maps har jeg brugt siden.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-06-08 21:59

Jørgen Heesche skrev:

> Man skal ikke blande funktionerne!. En webbrowser skal være en
> webbrowser, ikke noget som helst andet.

Så må vi ha' smidt Firefox ud. Prøv flg. url i Firefox:

· file:///tmp/

Snavs!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 15-06-08 13:29

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Så må vi ha' smidt Firefox ud. Prøv flg. url i Firefox:
>
> · file:///tmp/
>
> Snavs!

Det er ikke snavs. Lokale mapper er jo også en del af nettet, der kunne
jo findes en lokal html-fil. Måske ikke lige i /tmp, men så i Apache
dokument-root: /var/www

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Ole R

Dato : 14-06-08 11:24

Den Fri, 13 Jun 2008 21:48:55 +0200 skrev iSteen:

> Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?

Personligt er jeg nu mest pjattet med Opera, genial browser, men ellers
er Firefox vinderen, imho.

/Ole

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-06-08 11:37

On Sat, 14 Jun 2008 10:03:19 +0000, Jørgen wrote:

> Man skal ikke blande funktionerne!. En webbrowser skal være en
> webbrowser, ikke noget som helst andet.

Det er så din holdning. Det gør det ikke til den evige sandhed - uanset
at du formulerer det sådan.

Mvh.

Adam

--
"do you think the idea of "one tool doing one Adam Sjøgren
job well" has been abandoned?" [...] asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 15-06-08 17:54

Den Sat, 14 Jun 2008 12:37:28 +0200 skrev Adam Sjøgren:

> Det er så din holdning. Det gør det ikke til den evige sandhed - uanset
> at du formulerer det sådan.

Microsoft er et godt eksempel på nogen der ikke ser noget problem
i at blande webbrowsing og funktioner der har adgang til filsystemet.

Folk der skriver exploits til IE synes også det er var alletiders
ide at man blandede tingene på den måde

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-06-08 20:41

Kent Friis wrote:
> Folk der skriver exploits til IE synes også det er var alletiders
> ide at man blandede tingene på den måde

.... og Netscape og Mozilla/Firefox/Seamonkey ...

Var det ikke Netscapes ide, og ikke Microsofts?

Jeg er lige ved at tro at man også kunne se filer i Mosaic, men det kan
jeg ikke huske.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 16-06-08 18:24

Den Sun, 15 Jun 2008 21:41:19 +0200 skrev Lars Kongshøj:

> ... og Netscape og Mozilla/Firefox/Seamonkey ...
>
> Var det ikke Netscapes ide, og ikke Microsofts?
>
> Jeg er lige ved at tro at man også kunne se filer i Mosaic, men det kan
> jeg ikke huske.

Nu snakker vi så vidt jeg har forstået ikke om at se, men om at
flytte/slette/omdøbe.

At kigge kan højst medføre at folk kan kopiere ens data. Skriveadgang
kan hurtigt føre til en "Pwned" PC.

Mvh
Kent

.... for katten.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-06-08 19:40

Lars Kongshøj skrev den 15-06-2008 21:41:

> ... og Netscape og Mozilla/Firefox/Seamonkey ...
>
> Var det ikke Netscapes ide, og ikke Microsofts?
>
> Jeg er lige ved at tro at man også kunne se filer i Mosaic, men det kan
> jeg ikke huske.

file://osv er en del af http fra ruder konges tid.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 14-06-08 17:27

On Sat, 14 Jun 2008 13:55:47 +0000, Jørgen wrote:

> Der blev spurgt om den "bedste" browser: Firefox eller Konqueror.

> Firefox er efter min mening den bedste af de to, fordi det er en 'ren'
> webbrowser.
[...]

Herligt! Der er stor forskel på at formulere din holdning som du gør
her, og så på det du skrev oprindeligt.

Jeg forsøgte ikke at beskylde dig for "religiøse" synspunkter, men
opponerede alene mod at du formulerede din subjektive holdning som en
objektiv sandhed.

Mvh.

--
"I hope you're not going to ask me to explain a Adam Sjøgren
title." asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-06-08 21:28

iSteen wrote:
> Hvilken browser er "bedst" til Linux (hurtigst, stabil etc.)?

Personligt har jeg ikke oplevet noget Konqueror har gjort bedre,
hurtigere eller mere stabilt end Firefox. Og det er ikke fordi
KDE-programmer er ustabile på min Gnome - Kaffeine er klippestabil som
optager og Gwenview kan være åbnet i flere uger i træk.

Jesper Poulsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-06-08 20:03

On Mon, 16 Jun 2008 20:40:00 +0200, Thorbjørn wrote:

> [...]

Mosaic 2.7b5 kan vise file: URI'er - det er den eneste version jeg lige
har adgang til.

> file://osv er en del af http fra ruder konges tid.

file: en del af http? Det lyder besynderligt. Hvor er http indblandet
når browseren læser en fil fra den lokale disk?

Mvh.

Adam

--
"Lokale mapper er jo også en del af nettet" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 16-06-08 22:11

On Mon, 16 Jun 2008 21:02:51 +0200, Adam Sjøgren wrote:

> [...]
>
> file: en del af http? Det lyder besynderligt. Hvor er http indblandet
> når browseren læser en fil fra den lokale disk?

Hehe. Der mentes vist en del af _HTML_, nærmere betegnet URL'erne, som
helt fra starten kunne være gopher:// ftp:// telnet:// m.v.