PHP
Fra : Carsten

Dato : 12-06-08 09:58

Jeg har været ved at aktivere PHP på min Ubuntu/Apache web server, men
får følgende fejl.
-------
Not Found
The requested URL /usr/bin/php/index.php was not found on this server.
Apache/2.2.8 (Ubuntu) Server at Port 80
--------

min http.conf ser sådan ud
--------
DirectoryIndex index.html index.php
AddType application/x-httpd-php .php
Action application/x-httpd-php "/usr/bin/php"
---------

For mig ser det ud som Apache ikke kan finde "/usr/bin/php" men den er
der, og hvis jeg skriver "/usr/bin/php index.php" på kommandolinien så
virker det fint.

Hvis jeg ændrer Action application til "/usr/bin/phpqq" (og genstarter
Apache) får jeg samme besked dog med det nye filnavn (som ikke findes).

Det eneste der er i min index.php fil er:

----------
<?php^
phpinfo()
?>^
---------------

Er der nogle der har et godt forslag til hvad jeg skal kikke på.

Carsten

Fra : fix

Dato : 12-06-08 10:04

> Er der nogle der har et godt forslag til hvad jeg skal kikke på.
>
> Carsten
har apache lov til at læse/eksekvere /usr/bin/php/index.php ?

finn

Fra : Carsten

Dato : 12-06-08 10:19

fix wrote:

> har apache lov til at læse/eksekvere /usr/bin/php/index.php ?
>
> finn

Inden jeg aktiverede PHP kunne jeg downloade index.php (via web), og
alle har lov til at eksekvere /usr/bin/php.
Det er måske et retigheds problem, men jeg kan ikke lige se lyset.

Carsten

Fra : fix

Dato : 12-06-08 10:29

Carsten wrote:

> Inden jeg aktiverede PHP kunne jeg downloade index.php (via web), og
> alle har lov til at eksekvere /usr/bin/php.
> Det er måske et retigheds problem, men jeg kan ikke lige se lyset.
>
> Carsten
hvad siger loggen? (apache/php)

Fra : Carsten

Dato : 12-06-08 12:03

fix wrote:
> hvad siger loggen? (apache/php)

Apache havde /var/www som hørste niveau, og derfor kunne den ikke finde
/usr/bin/php.
Jeg har placeret et link til /usr (usr -> /usr) i www mappen og får nu
en ny fejl (taget fra log fil)

[Thu Jun 12 12:55:43 2008] [error] [client] Request exceeded the limit
of 10 internal redirects due to probable configuration error. Use
'LimitInternalRecursion' to increase the limit if necessary. Use
'LogLevel debug' to get a backtrace.

Dette med at placerer et link i web mappen er nok ikke den rigtige måde,
men det var min bedste ide.

Carsten

Fra : fix

Dato : 12-06-08 13:09

Carsten wrote:

> [...]
> of 10 internal redirects due to probable configuration error. Use
> 'LimitInternalRecursion' to increase the limit if necessary. Use

nu har jeg ikke arbejdet med PHP, men som jeg ser det, er index.php vel en
webside, og hører vel i princippet hjemme under /www mappen et sted, og ikke
under /bin ??
Jeg samler normal vhosts under www, og lægger også tilhørende cgi etc i eget
scriptdir.
hvad sker hvis du flytter den over i www? hvis det virker har du fundet
årsagen, og derved overveje din løsning.

finn

Fra : Mogens Dybæk Christ~

Dato : 12-06-08 22:07

"fix" <fix@faxe.dk> writes:

> [...]
> hvad sker hvis du flytter den over i www? hvis det virker har du fundet
> årsagen, og derved overveje din løsning.

Jeg kører Apache, PHP og mySql på min Ubuntu. Her er mine noter fra
opsætning:

-----------
Installerer apache2, mysql og php5-pakker. (Synaptic)

apache kan ikke finde ~mdc/public_html. Modulet userdir skal enables
ved at symlinke 2 filer fra /etc/apache2/mods-available
/etc/apache2/mods-enabled

-----------

Det ser ikke ud til at jeg skulle pille i nogen filer for at få den
grundlæggende funktion af PHP. (I tidligere versioner har jeg skullet
fortælle apache, at index.php også er en valid default fil ligesom
index.htm(l). - En eller anden conf fil.)

Pakken libapache2-mod-php5 er et godt gæt på det limlag du mangler.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 12-06-08 13:23

Carsten wrote:
> [...]
> DirectoryIndex index.html index.php
> AddType application/x-httpd-php .php
> Action application/x-httpd-php "/usr/bin/php"

Nu kender jeg ikke ubuntu, men hvordan i alverden har du fundet
på at køre php fra apache på den måde?

Normalt er det ikke /usr/bin/php man starter, men et loadable
modul til apache.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 12-06-08 15:12

Carsten wrote:
> [...]
> ?>^
> ---------------
>

> Er der nogle der har et godt forslag til hvad jeg skal kikke på.

Du kan f.eks. læse dette:
http://dk2.php.net/tut.php

Apache er en webserver, som kan udføre html-scripts, men ikke
php-scripts direkte. I et html-script kan der indbygges php-kode.
Sådanne scripts lægges i /var/www/html
Prøv dette html-php-script:
hello.php:
<?php echo "Hello, world!"; ?>

URL= https://localhost/hello.php

phpinfo.php:
<?phpinfo()?>

URL= https://localhost/phpinfo.php

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Carsten

Dato : 13-06-08 09:43

Det det går på er at ville prøve at få et kalender program til at virke
på min server.

Programmet stammer fra

www.calendarix.com

Carsten

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 13-06-08 12:14

Carsten wrote:
> Det det går på er at ville prøve at få et kalender program til at virke
> på min server.
>
> Programmet stammer fra
>
> www.calendarix.com

Jeg har downloadet filen calendarix_0_8_20071118.zip
Har du læst filen README.TXT ?.
Læs den omhyggeligt, så burde du ikke have nogen problemer.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk