Knoppix, SU i shell og grafisk?
Fra : ERLO

Dato : 09-06-08 12:59

Hej Gruppe

Jeg kan ikke få min nyindkøbte KNOPPIX 5.3.1 til at virke.

Installation er OK.

Brugerpassword virker alle steder hvor det er nødvendigt.

Password for SU virker i SHELL men ikke i den grafiske brugerflade ??.

De samme problemer havde jeg med KNOPPIX 5.1 og fandt aldrig ud af hvad
problemet var eller hvordan man får det løst.

Forslag ønskes

Med venlig hilsen
Ernst Løgstrup

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 09-06-08 14:16

ERLO wrote:
> [...]
>
> De samme problemer havde jeg med KNOPPIX 5.1 og fandt aldrig ud af hvad
> problemet var eller hvordan man får det løst.

Købte? Suspekt.

Men prøv med:
sudo su

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 09-06-08 14:17

Jesper Staun Hansen wrote:

> Købte? Suspekt.
>
> Men prøv med:
> sudo su

Hov, fik lige læst igen
Har du prøvet at køre passwd root som root?

Fra : ERLO

Dato : 09-06-08 15:28

Jesper Staun Hansen skrev:

> Hov, fik lige læst igen
> Har du prøvet at køre passwd root som root?
Hej.
DVD Knoppix'en er købt og betalt hos linuxpusher.dk.

Med hensyn til mit problem, så synes jeg at det er mærkeligt at jeg kan
være ROOT ved brug af SHELLs' - ingen problemer.
Men lige så snart jeg er på "skrivebordet" og f.eks. vil ændre dato
eller klokkeslæt så kan jeg ikke logge på som ROOT ( der er meget
upraktisk).
Mvh. Ernst Løgstrup

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-08 16:47

ERLO wrote:

> [...]
> Men lige så snart jeg er på "skrivebordet" og f.eks. vil ændre dato
> eller klokkeslæt så kan jeg ikke logge på som ROOT ( der er meget

forsøger du at logge på desktop'en som root (altså det grafiske login
billede)? Hvis ja, så er det som regel ikke tilladt da du egentlig ikke
har noget at lave som root på desktoppen.

Hvis du vil ændre klokkeslet eller lave andre system ændringer så
foregår det som regel under Kontrolpanel eller hvad det nu hedder på
knoppix'sk, og der hvor den skal bruge root password, der spørger den om
enten det eller dit password (og anvender dermed sudo til det)

Mvh
Thomas

Fra : ERLO

Dato : 10-06-08 09:29

Thomas Rasmussen skrev:

> [...]
> knoppix'sk, og der hvor den skal bruge root password, der spørger den om
> enten det eller dit password (og anvender dermed sudo til det)

Hej Thomas

> [...]
> knoppix'sk, og der hvor den skal bruge root password, der spørger den om
> enten det eller dit password (og anvender dermed sudo til det)

Det er netop her mit problem er.( det var ikke et problem på KNOPPIX 5.0)
Mit root-passwd virker OK.Men ikke i den grafiske brugerflade og det er
en forudsætning for at kunne stille ur,dato,internetforbindelse m.v..
Det er linket imellem shell og den grafiske brugerflade der er et problem.

Mvh. Ernst L..

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 10-06-08 10:24

ERLO wrote:

> [...]
> en forudsætning for at kunne stille ur,dato,internetforbindelse m.v..
> Det er linket imellem shell og den grafiske brugerflade der er et problem.

Du skal nok en gang omkring bruger rettighederne og se hvad du har givet
dig selv. Det virker dog pikant.

Fra : ERLO

Dato : 11-06-08 15:44

Jesper Staun Hansen wrote:

> Du skal nok en gang omkring bruger rettighederne og se hvad du har givet
> dig selv. Det virker dog pikant.

Hej
Så fandt jeg en løsning på problemet.
Når man har lavet en "fast installation på en harddisk" så skal man
ændre nogle filer som indeholder: KDESURC.
Find fil og der kom i mit tilfælde 3 søgeresultater.
I teksten i filerne står der:
super-user-command=sudo
denne linje skal rettes til
super-user-command=su

Jeg kender ikke yderligere konsekvens af denne ændring, men det betyder
at jeg nu kan redigere til, internet o.s.v. hvor der kræves root
rettigheder.
Kilde: Knoppix Forum Index