MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Vista + XP
Fra : Erik K.

Dato : 05-07-08 21:39

Jeg har Vista Home Premium på min PC. - Jeg ønsker at installere XP på en
ekstra intern harddisk, som jeg anskaffer. - Dette for at kunne køre nogle
programmer, som ikke kan køre på Vista.
Hvordan gør jeg?? - Vista vil jo ikke acceptere et andet operativsystem men
meddeler blot, at der allerede er installeret et nyere program.

Hvis det lykkes mig at installere XP, og jeg således kan vælge hvilket
program jeg vil boote fra, vil det så kræve ekstra køling af kabinettet? -
Vil begge harddiske køre samtidig eller vil kun den køre, som der er bootet
fra??

Undskyld spørgsmålene, men jeg ved ikke bedre!

Mvh
Erik K.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-07-08 00:32

"Erik K." <> skrev i meddelelsen ...
> [...]
> Hvordan gør jeg?? - Vista vil jo ikke acceptere et andet operativsystem
> men meddeler blot, at der allerede er installeret et nyere program.

Der var en artikel i Datatid nr 2 fra i år hvor det blev beskrevet hvordan.
Den beskrivelse synes jeg var noget langhåret og havde ikke lige mod til at
give mig ikast med da jeg stod med det samme problem. Så jeg har via en
linux installation på maskinen fået en bootmaneger som styre at jeg kan
boote
til vista, xp og linux.

> Hvis det lykkes mig at installere XP, og jeg således kan vælge hvilket
> program jeg vil boote fra, vil det så kræve ekstra køling af kabinettet? -
Nej

> Vil begge harddiske køre samtidig eller vil kun den køre, som der er
> bootet fra??

Ja, og du vil kunne tilgå filer der ligger på Vista drevet.

> Undskyld spørgsmålene, men jeg ved ikke bedre!

Hvis man spørger om noget man ved, er man skolelærer

mvh
Henning

Fra : co@ch [4130]

Dato : 06-07-08 06:17

"Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bootet fra??
>
> Undskyld spørgsmålene, men jeg ved ikke bedre!

Hvis din Vista er preinstalleret skal du starte med at lave en backup, da
det du vil igang med, laver en del om på systemet.

Jeg mener at huske, at du skal starte WinXP installationen inde fra en åben
Vista.
Så får du muligheden at lave en dualboot installation, med WinXP liggende på
en anden partition/drev.
Her laver systemet så en dualboot menu, så når du starter op får du
valgmulighed mellem hvilket system du ønsker at starte.
Denne menu kan redigeres mht. hvilket system der skal starte som "standard"
og med hvilken tid du ønsker det skal ske.

Bri@n

Fra : fix

Dato : 06-07-08 12:41

co@ch [4130] wrote:
> "Erik K." <erik.kirkeby@mail.dk> skrev i en meddelelse
En 3' mulighed er at installere en VM - kunne være Microsofts egen
VirtualPC(gratis) og installere XP i denne.

En af fordelene er så at du ikke behøver reboote for at køre dit XPprogram.

finn

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-08 13:57

co@ch [4130] wrote:
> Denne menu kan redigeres mht. hvilket system der skal starte som
> "standard" og med hvilken tid du ønsker det skal ske.

Jeg har lavet en XP/Vista Ultimate 64bit Dual Boot på 2 forskellige
maskiner. Først installation og fuld opdatering af XP på egen partition, og
derefter installation af Vista på egen partition. På den måde oprettes
automatisk en Dual Boot.

I Dual Boot menuen er der normalt countdown på 30 sekunder, foretager man
sig intet starter maskinen selv op i Vista. Af uransaglige årsager har denne
countdown ændret sig til 3 sekunder på den ene maskine. Hvordan ændrer jeg
det tilbage til 30 sekunder?

Fra : Dr.Xerox

Dato : 06-07-08 15:42

"Per Nielsen" <dazzler53@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4870c11f$0$90265$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> uransaglige årsager har denne countdown ændret sig til 3 sekunder på den ene maskine. Hvordan ændrer jeg det tilbage til 30

Start -> Kør -> Msconfig
faneblad Boot.ini

Fra : Per Nielsen

Dato : 06-07-08 16:27

Dr.Xerox wrote:
> Start -> Kør -> Msconfig
> faneblad Boot.ini

Takker. I XP var timeout sat til 30. Det ændrede jeg til 20, men countdown
var stadig 3 under opstart.

I Vista var jeg så inde og kigge under Msconfig -> Boot. Her var timeout 3.
Ændrede til 30, så nu er alt tilbage ved det gamle