MS Windows
briani 27239
Tilgå share på andet end 139?
Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-07-08 11:00

Jeg skal have Windows XP til at mappe et drev der deles på en anden port end
139, nemlig 1399.

Men mine forsøg med :1399 har ikke fungeret og så vidt jeg kunne google mig
til kan det slet ikke lade sig gøre :-/

Nogen der har nogle ideer?

Alternativt et andet program end det indbyggede i Windows som også giver mig
drev bogstaver...

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-07-08 11:48

On Wed, 2 Jul 2008 11:59:57 +0200, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

>Jeg skal have Windows XP til at mappe et drev der deles på en anden port end
>139, nemlig 1399.

Så kommer du til at fortælle hvad det er for et drev: Hvad er det for
en maskine / operativ system det ligger på ? Og hvorfor du mener at du
skal bruge port 1399 ?

<mlr>

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-07-08 15:36

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> wrote in message

> Så kommer du til at fortælle hvad det er for et drev: Hvad er det for
> en maskine / operativ system det ligger på ? Og hvorfor du mener at du
> skal bruge port 1399 ?

En Linux maskine deler via Samba nogle filer.
I Windows mapper jeg drevet ved at angive \\IP\share-name og da port 139 er
lukket (nok også 445) bliver jeg nødt til at tilgå serveren på en anden
port, f.eks 1399 som jeg godt kan tilgå.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-07-08 16:04

On Wed, 2 Jul 2008 16:36:03 +0200, "Jens Thomsen" <jt@nej.nej> wrote:

> [...]
>lukket (nok også 445) bliver jeg nødt til at tilgå serveren på en anden
>port, f.eks 1399 som jeg godt kan tilgå.

Windows fil- og printerdeling over internettet: Det lyder som om du er
på vej ud i noget værre snavs. Du risikerer at dele filer med hele
internettet

Skal man endelig lave den slags, ville jeg nok vælge at forwarde de
relevante porte over krypterede tunneler med SSH. Men det er ikke helt
ligetil at få SMB til at køre i det setup: Gætter på det vil involvere
en WINS server.

Kan du ikke løse dit problem med forbindelse til serveren på
alternative måder som f.eks FTP eller Apache + WebDav ?

<mlr>

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-07-08 13:29

Michael Rasmussen wrote:

> Windows fil- og printerdeling over internettet: Det lyder som om du er
> på vej ud i noget værre snavs. Du risikerer at dele filer med hele
> internettet

Enig.

> [...]
> relevante porte over krypterede tunneler med SSH. Men det er ikke helt
> ligetil at få SMB til at køre i det setup: Gætter på det vil involvere

En lmhosts fil er hurtigere end en wins.

> Kan du ikke løse dit problem med forbindelse til serveren på
> alternative måder som f.eks FTP eller Apache + WebDav ?

Algt andet end smb over internet. I praksis bliver det hurtigt til at man
deler sin maskine med hele universet hvis ikke man benytter en tunnel.

> <mlr>

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Mads Petersen

Dato : 02-07-08 13:47

Fra windows 2000, har du haft mulig for at kører SMB via TCP (port 445)

Fra : Jens Thomsen

Dato : 02-07-08 15:35

"Mads Petersen" <bambilicious@gmail.com> wrote in message
> Fra windows 2000, har du haft mulig for at kører SMB via TCP (port 445)

Hmm har snakket med Cybercity kundeservice og de oplyser at den router de
leverer har en hardcoded begrænsning på port 139.
Jeg vil tro det er det samme med 445 for den kommer jeg heller ikke igennem
på.

Routeren er sat op med DMZ til den pågældende server og jeg kan via tcpdump
se, når jeg telnetter til alle andre porte :-/

Kan man i Windows XP slet ikke angive porte nogen steder?
registreringsdatabasen?

Fra : Mads Petersen

Dato : 03-07-08 15:14

Hej Jens.

Nu ved jeg ikke hvilken router du har fra Cybercity, men den jeg selv har
derhjemme (på min private linje), kan lave noget simpelt SUA-NAT, hvor jeg
har fuld 1-2-1 nat funktion.

Fra : Peter Larsen

Dato : 05-07-08 13:26

Jens Thomsen wrote:

> [...]

> router de leverer har en hardcoded begrænsning på port 139.
> Jeg vil tro det er det samme med 445 for den kommer jeg heller ikke

Få dig en 3-com router, 3C858 eller tilsvarende og skift til TDC.
Cybercity's mærkelige legetøjs-router er grund nok. De ved bedre på dine
vegne end selv Windows.

> Routeren er sat op med DMZ til den pågældende server og jeg kan via
> tcpdump se, når jeg telnetter til alle andre porte :-/

> Kan man i Windows XP slet ikke angive porte nogen steder?
> registreringsdatabasen?

Det er din isp, som er defekt. I øvrigt bør du nok interessere dig lidt for
en tunnel, jeg har ikke prøvet det med 3c858 i praksis, men den skulle kunne

Peter Larsen