MS Windows
briani 27239
Fejl ved kopiering af fil: Cyklisk redunda~
Fra : Lou

Dato : 28-06-08 17:17

Jeg har en DVD med en *.mpg-fil (4 Gb), som jeg gerne vil have kopieret
over på harddisken til bearbejdelse. Min afspiller kan ikke læse filen på
disken, så jeg vil konvertere den til noget andet.

Kopieringen mislykkes imidlertid, både ved hjælp af Stifinder og ved
kopiering på DOS-prompten.

Er filen tabt forever?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 28-06-08 19:18

Lou skrev :
> [...]
> disken, så jeg vil konvertere den til noget andet.
>
> Kopieringen mislykkes imidlertid, både ved hjælp af Stifinder og ved

Cyklisk redundans betyder at filen bidder sig selv i halen.
Filen består af såm framenter og i hver af dem er adressen på det næste
fragment. Men i en af dine er adressen forkert og peger på et tidligere
fragment.
Du kan prøve at vaske discen og aflæse den i et andet - bedre - dvd drev.
Hvis ikke må du prøve om du kan kopiere den med programmer der er beregnet
til fejlbehæftede filer.
ISOBuster plejer at være godt (og så kan du også brænde en ny kopi) ligesom
DVDDecrypter er et godt læse program. Læs ved lav hastighed.
Held og lykke!

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-06-08 19:44

On Sat, 28 Jun 2008 20:17:59 +0200, "Michael Sørensen"
<laeses_ikke@gromit.dk> wrote:

> [...]
>Filen består af såm framenter og i hver af dem er adressen på det næste
>fragment. Men i en af dine er adressen forkert og peger på et tidligere

Her vrøvler du...

Data ligger gemt på skive i blokke på omkring 2 KB som er beskyttet
med en CRC-checksum.

Når computeren skælder ud, er det fordi CRC-checksummen ikke stemmer
overens med de indlæste data: Der er dømt læsefejl !!

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_redundancy_check

<mlr>

Fra : Rado

Dato : 29-06-08 09:22

<laeses_ikke@gromit.dk> wrote:

>Du kan prøve at vaske discen og aflæse den i et andet - bedre - dvd drev.
>Hvis ikke må du prøve om du kan kopiere den med programmer der er beregnet
>til fejlbehæftede filer.

Filen bliver dog ikke komplet da de områder der ikke kan læses ikke
kommer med. Betyder dog svjh ikke så meget med MPG filer, mener de kan
afspilles fint alligevel, minus de manglende frames der nu måtte være.

--
Rado

You are the salt of the earth. You can change your destiny!
You can give birth to a new civilization or you can create
Hell on earth. - Georges Ohsawa

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-06-08 19:29

On Sat, 28 Jun 2008 18:16:43 +0200, Lou <lou@strawman.com> wrote:

> [...]
>disken, så jeg vil konvertere den til noget andet.
>
>Kopieringen mislykkes imidlertid, både ved hjælp af Stifinder og ved

CRC-fejl betyder at filen ikke kan læses...

Om det så er DVD'en eller DVD-drevet der er sygt, må komme an på en
prøve: Smid DVD'en over på en anden computer. Får du samme problem
der, er det DVD-skiven der er syg...

<mlr>