MS Windows
briani 27239
Windows og lyd
Fra : Steen F.

Dato : 19-06-08 16:52

Hvad skyldes det, at der er så stor forskel på lyden i fx. WinAmp, Windows
Media Player, Yahoo Music Jukebox og andre afspillere?
Jeg tænker selvfølgelig på, at samme nummer (i wave-format) lyder meget
forskelligt i de forskellige afspillere.

Mvh Steen

Fra : Jubii

Dato : 19-06-08 17:37

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg tænker selvfølgelig på, at samme nummer (i wave-format) lyder meget
> forskelligt i de forskellige afspillere.

Jeg tror der mangler 2 oplysninger. OS og lydkortmodel. Windows har været
hos os siden 80'erne.
Hvad mener du med forskelligt? Volumenmæssigt f.eks.? Hastighed?

Fra : Steen F.

Dato : 19-06-08 19:37

Jubii wrote:
> Jeg tror der mangler 2 oplysninger. OS og lydkortmodel. Windows har
> været hos os siden 80'erne.

Ja sorry det glemte jeg, Win XP og M-Audio Delta 2496 PCI.

> Hvad mener du med forskelligt? Volumenmæssigt f.eks.? Hastighed?

Nej, selve lydkvaliteten. Med Yahoo Music Jukebox mangler der tydeligvis
klarhed/nuancer og bas i forhold til Windows Media Player 11. Selv min gamle
mor på 63 kan høre forskel! Begge har ikke skruet op eller ned for nogle
parametre.
Hvad har de forskellige lydcodecs at sige?

Mvh Steen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-08 19:06

"Steen F." <steen@steenmartin.dk> wrote in

> Hvad skyldes det, at der er så stor forskel på lyden i fx. WinAmp,
> Windows Media Player, Yahoo Music Jukebox og andre afspillere?

Mest sandsynligt er nok brugen af Digital Signal Processing i forskelligt
omfang.

Fra : Steen F.

Dato : 19-06-08 19:44

Kent Oldhøj wrote:
> Mest sandsynligt er nok brugen af Digital Signal Processing i
> forskelligt omfang.

Men selvom alt er sat til "nul" er der lydforskel. Men nul er måske ikke nul
alligevel når de forskellige programører går igang.
Men kan man som udgangspunkt gå ud fra at alle digitale lyddata bliver
behandlet ens i de forskellige software-afspillere under Windows? Kunne man
forestille sig at dårlig programmering eller manglende indsigt i ordentlig
lyd kan gøre udslaget?
Steinberg's softwareprodukter lyder altid fremragende (fx Wavelab). Windows
Media Player 11 lyder også fint, synes jeg.

Mvh Steen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-06-08 21:12

> Men kan man som udgangspunkt gå ud fra at alle digitale lyddata bliver
> behandlet ens i de forskellige software-afspillere under Windows?

Nej

Det er fuldstændig som med analogt Hi-Fi udstyr: Det fremstilles udfra
menneskelige præferencer om hvad der lyder godt, og da der ikke benyttes
samme menneskelige præference, må resultaterne naturligvis variere.

Og som med analogt udstyr, så gælder det også for software afspillere:
Nogle er flikket sammen i al hast, mens andre er testet igen og igen med
fokus på selv små detaljer.

Og analogien holder stadig: Nogle synes flikkeriet lyder kanon, mens andre
sværger de kan høre markant forskel på version 1.171 og 1.172 af samme
afspiller.

Find en afspiller du synes om og kan holde ud at lytte til. Selv er jeg
blevet stor fan af Coreplayer både på min bærbare og mobilen.

Men som sagt, nogen er til datteren andre til moderen

Fra : JBJ

Dato : 28-06-08 10:54

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> --
> Linux is like a Teepee: No Gates, no Windows, Apache inside.

Prøv GOMPlayer den lyder som den skal, jeg er totalt gået bort fra Windows
mediaplayer og andre til afspilning af mine mp3, video og andre medie filer.
GOMPlayer Rocks:)

Bare skriv navnet i Google.

Den har også mulighed for at booste lyden, f.eks på bærbare hvor man ikke
kan skrue ret højt op.

JBJ