MS Windows
briani 27239
Fjerne processer i joblisten
Fra : Nicolai Schultz

Dato : 12-06-08 15:19

Jeg har af en kammerat fået af vide at man kan slå nogle af processerne fra
i joblisten (Ctrl+Alt+Del) uden at det påvirkede Windows. Er det korrekt, og
hvis ja, hvilke kan man slå fra?

Kører med XP Home

Fra : emj

Dato : 12-06-08 15:41

Nicolai Schultz skrev:

>Jeg har af en kammerat fået af vide at man kan slå nogle af processerne fra
>i joblisten (Ctrl+Alt+Del) uden at det påvirkede Windows. Er det korrekt, og
>hvis ja, hvilke kan man slå fra?

Du kan bare vælge Afslut process.
Du kan slette hvad du vil/kan. De dukker op igen når du genstarter.

Hilsen emj

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-06-08 15:51

"emj" <emj@> skrev

> Du kan slette hvad du vil/kan. De dukker op igen når du genstarter.

Der er nu nogle processer som det ikke kan anbefales at afslutte.
Jeg ved ikke præcist hvilke, men explorer.exe er én af dem. Afslutter man
dén, er der kun én ting at gøre hvis man vil kunne arbejde videre på
computeren: Genstart.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 12-06-08 15:56

Philip Nunnegaard skrev:

>Jeg ved ikke præcist hvilke, men explorer.exe er én af dem. Afslutter man
>dén, er der kun én ting at gøre hvis man vil kunne arbejde videre på
>computeren: Genstart.

man kan da også i joblisten vælge Filer -> Nyt job og så skriver explorer
og ok, så slipper man for at genstarte

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : J.E.

Dato : 12-06-08 22:56

"Philip Nunnegaard" <nunnenospam@hitsurf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun én ting at gøre hvis man vil kunne arbejde videre på computeren: Genstart.

Det passer ikke - du kan genstarte explorer via ctrl + alt + del
og under programmer > ny > explorer.exe.
Har selv gjort det så sent som i dag på arbejdet, da noget laver
kludder i den ind i mellem. Jeg har tidligere genstartet, hvilket er
lidt tungt, men en nedlukning og genstart af explorer løste problemet.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-06-08 16:32

On Thu, 12 Jun 2008 16:18:30 +0200, "Nicolai Schultz" <nicolaischultzFJERNDETTE@stofanet.dk> wrote:

> [...]
>i joblisten (Ctrl+Alt+Del) uden at det påvirkede Windows. Er det korrekt, og

Hvis du vil slå nogle processer fra permanent, kan du se på disse 3 hjemmesider:

http://www.t29.dk/madsen/tjenester_winxp_sp2.pdf

http://www.blackviper.com/WinXP/servicecfg.htm

http://home19.inet.tele.dk/vikinger/XP/XP.htm

--

Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Max

Dato : 12-06-08 16:36

Hej Nicolai

> Jeg har af en kammerat fået af vide at man kan slå nogle af
> processerne fra i joblisten (Ctrl+Alt+Del) uden at det påvirkede
> Windows. Er det korrekt, og hvis ja, hvilke kan man slå fra?

Hvorfor skulle man så slå dem fra, har din kammerat ikke
en fornuftig forklaring på hvad det er han prøver at
fortælle dig ?

--
Mvh Max

Fra : emj

Dato : 12-06-08 21:00

Max skrev:

>Hvorfor skulle man så slå dem fra, har din kammerat ikke
>en fornuftig forklaring på hvad det er han prøver at
>fortælle dig ?

Mit gæt er at der er startupfiler, der skal slettes nogle stykker af,
men det er ren gætteri.

Hilsen emj

Fra : kk

Dato : 12-06-08 18:45

"Nicolai Schultz" <nicolaischultzFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4851303b$0$4457$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> fra i joblisten (Ctrl+Alt+Del) uden at det påvirkede Windows. Er det
> korrekt, og hvis ja, hvilke kan man slå fra?

Det ligner at du har misforstået noget. Jeg tror at du har mixet tjenester
og processer. Det er rigtigt, at man kan slå nogle tjenester fra, og derved
opnå visse fordele, men med den viden (undskyld!) som fremgår af dit indlæg,
vil jeg bestemt fraråde dig at forsøge derpå.
Jeg foreslår at du finder en nørd, som du har tillid til, og spørger ham til
råds. Kan det ikke lade sig gøre, er der maaer af pro's, men det koster.
mvh
good luck
kk

Fra : Søren Blom

Dato : 13-06-08 02:11

"kk" <kru@nospamail.dk> skrev

> [...]
> Jeg foreslår at du finder en nørd, som du har tillid til, og spørger ham
> til råds. Kan det ikke lade sig gøre, er der maaer af pro's, men det

I Juli 08 udgaven af Windows magasinet er der en længere artikel om netop
dette emne, på side 22 er der en liste over unødvendige tjenester i Windows
XP, måske det var noget for den som gider nørde lidt.

--
Venlig Hilsen

Søren Blom
soren@blom.dk
mail med spamfilter besvares ikke

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 13-06-08 09:05

Grunden til jeg ønsker at stoppe nogle processer er, at jeg kan se der er en
del der bruger meget af min CPU, og når jeg kører krævende grafikprogrammer,
sløver disse processer det hele ned.

Min ven mente at man kunne slå nogle af dem fra ved at trykke på "Afslut
Proces" uden at det ville påvirke computerens stabilitet.

Fra : Paul8

Dato : 13-06-08 09:19

> Grunden til jeg ønsker at stoppe nogle processer er, at jeg kan se der er en del der
> bruger meget af min CPU, og når jeg kører krævende grafikprogrammer, sløver disse
> processer det hele ned.

Hvis det kun sker når du arbejder på grafik er det formentlig helt normalt.
Prøv at lukke dine programmer ned og se hvad der er tilbage af kørende processer.

Normalt bruger processerne kun en lille del af CPU og Ram

Du kan tjekke hvad de forskellige programmer gør på
http://www.processlibrary.com/

Virus og malware kan opdages ad den vej.

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 13-06-08 11:22

> [...]
>
> Du kan tjekke hvad de forskellige programmer gør på
> http://www.processlibrary.com/
>
> Virus og malware kan opdages ad den vej.

Tak for tippet. Det kigger jeg lige nærmere på

Fra : Max

Dato : 13-06-08 14:57

Hej Nicolai

> der er en del der bruger meget af min CPU, og når jeg kører krævende
> grafikprogrammer, sløver disse processer det hele ned.

Tror du ikke at det er dine grafikprogrammer der sluger alle
dine kræfter, ikke de småting der normalt køre på en PC.

Fortæl hvad PC du bruger sammen med hvilke programmer.

--
Mvh Max

Fra : Nicolai Schultz

Dato : 13-06-08 16:24

> [...]
> dine kræfter, ikke de småting der normalt køre på en PC.
>
> Fortæl hvad PC du bruger sammen med hvilke programmer.

Du har ret i af mine grafikprogrammer sluger meget. Men det som mest
irritere mig er, at nogle gange sløver den hele maskinen ned, og når jeg så
går ind under joblisten kan jeg se processer der næsten sluger det meste af
CPU'en.

Jeg kører med en bærbar på 2 Ghz med 512 MB RAM (skal vist have sat nogle
flere i) og jeg bruger bl.a. Photoshop.

Når den fucker helt op, kan det tage næsten 1 minut at starte Firefox op, og
normalt tager det kun et par sek.

Nicolai

Fra : Ole Christiansen

Dato : 14-06-08 09:31

"Nicolai Schultz" <nicolaischultzFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:48528c5f$0$27373$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...

> [...]
> flere i) og jeg bruger bl.a. Photoshop.
>
> Når den fucker helt op, kan det tage næsten 1 minut at starte Firefox op,

Du mangler helt klart RAM. Det fremgår jo også af joblisten.
Min XP bruger 500 MB med IE og OE startet. Photoshop bruger også meget.
At stoppe tjenester i joblisten giver ikke noget, med mindre der er noget
galt.
Søg lidt på nettet vedr. tjenester. Du kan sætte tjenesterne til at starte
manuelt isf. automatisk.
Det er der flere forslag af på nettet.
Mvh Ole
Mvh Ole

Fra : Rune

Dato : 14-06-08 12:30

Nicolai Schultz skrev:

> Jeg kører med en bærbar på 2 Ghz med 512 MB RAM (skal vist have sat nogle
> flere i) og jeg bruger bl.a. Photoshop.

Det er dit problem. 512 MB ram bare til alm. programmer er i underkanten
og til grafik programmer er det langt under minimun.

Smid 1 gerne 2 GB ram i. Afhængig af typen koster de fra 150 til 300 kr
pr stk.

Rune

Fra : Max

Dato : 14-06-08 14:49

Hej Nicolai

> Jeg kører med en bærbar på 2 Ghz med 512 MB RAM (skal vist have sat
> nogle flere i) og jeg bruger bl.a. Photoshop.

Man starte ikke Photoshop på en sådan maskine, så kom du igang med
at fodre den maskine med noget ram, mon ikke der er 2 slots i så du
kan give den 2 gange 1 GB.

--
Mvh Max